عمومیکسب و کار ایرانی

آداب معاشرت در محل کار

با رعایت آداب محیط کار می توان محیطی ایجاد کرد که افراد در آن احساس راحتی و ارزش داشته باشند، ارتباط موثری با یکدیگر برقرار کنند و بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. دانستن انتظارات حرفه ای در محل کار به شما کمک می کند به اطرافیان خود احترام بگذارید. با تمرین می توانید رفتار مؤدبانه و آداب اداری را به عادت روزانه خود تبدیل کنید.

آداب معاشرت در محل کار الگوی کلی رفتاری است که انتظار می رود در محیط کار رعایت شود. قوانین آداب معاشرت مشخص می کند که چه کاری باید انجام شود و چه کاری نباید انجام شود. وقتی در محل کار رفتار خوبی از خود نشان می دهید، فضای احترام ایجاد می کنید. در محیطی که همه مؤدب، دلسوز و مهربان هستند، قطعاً همکاران می توانند تعامل بیشتری داشته باشند و سازنده تر باشند. در این مقاله به تشریح آداب معاشرت در محل کار می پردازیم و به نکاتی اشاره می کنیم که به شما در بهبود آداب معاشرت کمک می کند.

نکاتی برای رعایت آداب محیط کار

1. از احوالپرسی رسمی استفاده کنید
هنگام ملاقات با همکار یا مشتری، «سلام»، «صبح بخیر» یا «عصر بخیر» بگویید، لبخند بزنید و تماس چشمی برقرار کنید.وقتی با شخص جدیدی آشنا شدید، با او دست بدهید و خود را معرفی کنید. هنگام احوالپرسی، همکارانی را که می شناسید با نام تماس بگیرید. زیرا این امر احوالپرسی شما را شخصی تر می کند. احوالپرسی با دیگران در محل کار می تواند به شما کمک کند آداب اداری و دوستانه را نشان دهید که باعث می شود همکاران و مشتریان شما در اطراف شما احساس راحتی بیشتری کنند.

2. گفتگو را شروع کنید
یک راه خوب برای تمرین آداب معاشرت در محل کار این است که با دیگران صحبت کنید. در طول روز کاری، احتمالاً فرصت های زیادی برای صحبت با همکاران و مشتریان خود دارید. با افرادی که می شناسید صحبت کنید و از آنها بپرسید که در مورد رویدادهای اخیر یا دستاوردهای شرکت چه فکر می کنند. می توانید با صحبت در مورد یک موضوع کلی، مانند اخبار شهر یا آب و هوا، گفتگو را با یک غریبه شروع کنید. ارتباط با افراد جدید می تواند بسیار مفید باشد. می توانید با یک مشتری بالقوه یا شبکه ای از متخصصان صحبت کنید که به شما در رشد و توسعه حرفه شما کمک می کنند.

3. به دیگران فکر کنید
برای نشان دادن آداب و رسوم در محل کار، مراقب دیگران باشید، به خصوص هنگام حرکت و راه رفتن در محل کار.وقتی از در عبور می کنید، به اطراف نگاه کنید و اگر کسی می خواهد از آن در عبور کند، در را برای او نگه دارید. آسانسور را منتظر افرادی بگذارید که به سمت آن می آیند. اگر نیاز دارید که به دیگران کمک کنید کارهایشان را بهتر انجام دهند، این کار را با دقت و در اسرع وقت انجام دهید. در صورت لزوم از کلمات “لطفا” و “متشکرم” استفاده کنید. تمرکز هنگام کار با افراد دیگر توانایی شما را در کار تیمی و همکاری نشان می دهد.

آداب معاشرت و تشریفات اداری

4. تلفن همراه خود را ساکت کنید
اعلان‌های تلفن همراه می‌تواند در محل کار آزاردهنده باشد، مخصوصاً هنگام کار با همکاران یا چندین مشتری. تلفن همراه خود را در محل کار ساکت کنید تا با صداهای اعلان خود مزاحم دیگران نشوید. اگر منتظر تماس هستید، می توانید تلفن خود را روی لرزش تنظیم کنید. بی صدا نگه داشتن تلفن همراه به خصوص در جلسات یکی از مهم ترین نکات آداب محیط کار است که باید رعایت کنید. اگر به همکاران خود نزدیک باشید، آنها نیز از کار شما راضی خواهند بود.

5. تمام توجه خود را به طرف مقابل معطوف کنید
برای احترام به آداب معاشرت در محل کار، هنگام صحبت کردن، به دیگران توجه کامل داشته باشید. اگر تصادفاً حرف کسی را قطع کردید عذرخواهی کنید. هنگام شرکت در جلسات، تلفن همراه خود را روی میز بگذارید و در هنگام مکالمات تک به تک آن را در دست نگیرید. توجه کامل به طرف مقابل نشان می دهد که شما به بحث علاقه مند هستید و می خواهید حرف های طرف مقابل را بشنوید. تمامی نکات ذکر شده از ارکان مهم آداب معاشرت در محیط کار است.

6. محیط را برای رعایت آداب در محل کار تمیز نگه دارید.
نکته بعدی برای نشان دادن خوش اخلاقی در محیط کار، نظافت است. محل کار یک فضای مشترک است که همه باید در تمیز نگه داشتن آن کمک کنند. هنگام استفاده از یک دستگاه خاص، سعی کنید پس از استفاده آن را ذخیره کنید تا دیگران بتوانند آن را پیدا کنند. تمام سطوح کثیف مانند میز کار را برای یک محل کار مرتب تمیز نگه دارید. یک محل کار تمیز می تواند انگیزه و بهره وری تیم را افزایش دهد.

7. به موقع باشید
زمان محدود یکی از عناصر مهم آداب معاشرت در محیط کار است.با حضور به موقع در جلسات، تکمیل وظایف قبل از موعد مقرر، و رسیدن به محل کار چند دقیقه زودتر، نشان دهید که به وقت و اولویت های دیگران احترام می گذارید و از آنها قدردانی می کنید. هنگام برنامه ریزی جلسات، زمان پایان جلسه را طوری تنظیم کنید که همه بتوانند کار یا جلسه بعدی خود را سریع و به موقع انجام دهند.

8. بیرون از دفتر یا اتاق استراحت غذا بخورید
غذا خوردن در دفتر دور از آداب اجتماعی در محل کار است زیرا می تواند حواس همکاران را پرت کند. سعی کنید ناهار را در مکان های مشخص شده مانند اتاق استراحت یا کافه تریا بخورید. حتی در صورت امکان می توانید خارج از محل کار خود غذا بخورید. با غذا خوردن در خارج از دفتر، نه تنها حواس اعضای تیم خود را پرت نمی کنید، بلکه می توانید دوباره تمرکز کنید و به کار خود بازگردید.

9. لباس مناسب بپوشید تا آداب محیط کار را نشان دهید.
یکی از مهم ترین عناصر آداب معاشرت در محل کار، پوشش مناسب است. سبک پوشش ساده بهترین انتخاب برای محیط کار است. حتی در محیط های غیررسمی هم بهتر است لباس های ساده و راحت انتخاب کنید.صدای جواهرات یا عطر و ادکلن های بسیار قوی می تواند حواس همکاران شما را پرت کند.

اگر از سبک پوشش مناسب مطمئن نیستید، کتاب راهنمای کارمندان خود را بخوانید یا از نماینده منابع انسانی خود برای اطلاعات بیشتر در مورد نوع پوشش شرکت بخواهید. اگر با مشتری ملاقات می کنید، سعی کنید حرفه ای لباس بپوشید تا رفتار حرفه ای خود را نشان دهید. شاید ایده لباس پوشیدن مطابق با استانداردهای طرف مقابل بد نباشد. به عنوان مثال، اگر مشتری شما برای یک شرکت مالی کار می کند، بهتر است کت و شلوار رسمی، حرفه ای یا کد لباس بپوشد.

10. با افراد دیگر در یک مکان خاص ملاقات کنید.
اگر با 2 نفر یا بیشتر ملاقات می کنید، یک اتاق جلسه یا دفتر خصوصی برای جلسه خود در نظر بگیرید. میزبانی جلسات در محل کار شما سر و صدایی ایجاد می کند که حواس دیگر اعضای گروه را پرت می کند. برای کاهش سر و صدا درب اتاق را در طول جلسات بسته نگه دارید. آرام صحبت کنید و حرف های دیگران را قطع نکنید تا اطرافیان روی کارشان تمرکز کنند. با این کار نشان می دهید که آداب خوب محل کار را رعایت می کنید.برای یادگیری تکنیک های ثروت آفرینی با کلمات، زبان بدن و ارتباط موثر می توانید در دوره های آموزشی مریم مبارکی شرکت کنید.

11. به زبان بدن خود توجه کنید
زبان بدن شما در طول مکالمه پیام های مختلفی را به طرف مقابل منتقل می کند. فعل و انفعالات غیرکلامی را تمرین کنید تا مطمئن شوید که زبان بدن شما پیامی مشابه کلمات شما را منتقل می کند. هنگام صحبت با افراد دیگر، تماس چشمی برقرار کنید و سر خود را تکان دهید تا نشان دهید که توجه آنها را جلب کرده اید.

با این کار به آداب محیط کار احترام می گذارید. لبخند زدن می تواند نشان دهنده اشتیاق به موضوع مورد بحث باشد. برای حفظ آداب و رسوم در محل کار، دستان خود را برای یک حرکت طبیعی در کنار خود نگه دارید یا برای نشان دادن اعتماد به نفس دستان خود را روی پاهای خود قرار دهید. چه در حالت نشسته و چه ایستاده، مطمئن شوید که پشت شما صاف و شانه های شما به عقب است تا وضعیت بدن خود را نشان دهد.

نتیجه گیری

در کل اولین قدم برای ورود به محیط کار داشتن یک ظاهر مناسب است. لباس کار مردانه و زنانه مناسب محسط کار پرستیژ شما را بالا می برد. اگر صاحب یک شرکت هم هستید می توانید از تولیدی لباس کار کمک بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا