عمومیکسب و کار ایرانی

چرا کلاه ایمنی مهم است؟

کار کردن بدون رعایت اصول محافظتی می‌تواند سبب ایجاد مشکلات و حوادثی برگشت‌ناپذیر شود. یک اصل که حتما باید هنگام کار در کارگاه‌ها یا صنایع و یا هر محیطی که ابزار آلات سنگین قرار دارد، رعایت کنیم، استفاده از کلاه کاسکت است. وارد شدن ضربه ناگهانی یا سقوط اشیایی روی سر می‌تواند سبب بروز حوادثی جبران ناپذیر باشد.

از این رو باید درک کرد که استفاده از کلاه های ایمنی در محیط کاری چقدر اهمیت و ضرورت است. این کلاه‌ها حافظ جان کارکنان در محیط های کاری هستند. در ادامه به بررسی دلایل استفاده از کلاه ایمنی در محیط کاری خواهیم پرداخت. همچنین شما عزیزان می‌توانید به مراجعه به سایت یونکس به منبع‌ای از اطلاعات راجع به ابزار های صنعتی دسترسی پیدا کنید.

بزرگ‌ترین دلیل استفاده از کلاه ایمنی، محافظت از جان کارکنان است. همچنین طبق قوانین استفاده از کلاه ایمنی در محیط های کاری الزامی خواهد بود. اگر بخواهیم کمی جزئی‌تر به این موضوع بپردازیم، باید بگوییم کلاه ایمنی می‌تواند از سر انسان در برابر ضربه و فشار محافظت کند. اما این کلاه‌ها در برابر چه نوع ضربه و فشاری مقاوم هستند؟

برای پیدا کردن پاسخ این سؤال باید بدانیم که کلاه های ایمنی از مواد مختلفی ساخته می‌شوند که هر یک از این مواد باعث ایجاد ویژگی خاصی در کلاه‌ها خواهد بود. برای مثال کلاه هایی که با استفاده از مواد فایبر گلاس ساخته شده است وزن سبکی دارند و در برابر حرارت نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند اما کلاه ساخته شده با پلی اتیلن مقاومت خوبی در برابر ضربه و فشار دارد اما حرارت یکی از نقاط ضعف آن است. با توجه به این نکات می‌توان گفت کلاه‌ها در برابر انواع فشار و ضربه مقاومت متفاوتی از خودشان نشان می‌دهند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، قدرت ضربه، وزن شیء و فاصله سقوط اشیا است. سقوط اشیا نه چندان سنگین از فاصله بسیار روی سر افرادی که کلاه ایمنی بر سر دارند، شاید به سر آن‌ها آسیب جدی وارد نکند اما همچنان ستون فقرات این افراد در خطر است. با این حال اگر همان کارگری که بالاتر به عنوان مثال بیان کردیم کلاه ایمنی نیز بر سر نداشته باشد، چه اتفاقی برای او خواهد افتاد؟ قطعا حادثه‌ای ناگوار برای او رخ خواهد داد. شاید با کمی تفکر راجع به این کارگر، اهمیت استفاده از کلاه ایمنی را بیش از پیش درک کنیم. به نوعی کلاه های ایمنی، می‌توانند شانس دوباره‌ای برای زندگی باشند.

دکمه بازگشت به بالا