استان هاکسب و کار ایرانی

نکات ایمنی رانندگی در هوای مه آلود

تصادفات جاده‌ای در مه شدید بیشتر رخ می‌دهند و این یک نگرانی جهانی هستند. مه مانع دید و حرکت می‌شود و راننده به دلیل دید کم، ممکن است دچار اشتباه شود. در این مقاله با ۹ نکته‌ی کاربردی برای رانندگی ایمن در مه غلیظ آشنا می‌شوید. به گزارش ، با چند روش کاربردی و مفید می‌توانید در هوای مه آلود ایمن‌تر رانندگی کنید و احتمال تصادف را کاهش دهید.

۹ نکته‌ی کاربردی برای رانندگی ایمن در مه غلیظ

نکته‌ی اول: از سفر کردن در هوای مه آلود اجتناب کنید

در ابتدا امر بهتر است در صورت امکان از سفر اجتناب کنید. اگر مجبور به سفر هستید؛ سفر را برنامه ریزی کرده و اول صبح راه بیوفتید. به گزارش‌های ترافیکی گوش دهید و از پیش بینی‌های آب و هوا مطلع شوید. در صورتی که در مسیر های مه آلود همدان دچار سانحه شدید و نیاز به حمل خودرو پیدا کردید با جرثقیل همدان تماس بگیرید.

اگر وقتی هوا صاف و افتابی بود از خانه حرکت کردید؛ اما در مسیر با مه مواجه شدید؛ سرعت خود را کم کنید و در صورت امکان در توقفگاه بایستید تا مه از بین برود. بخاری را روشن کنید تا پنجره‌ها دچار بخارگرفتگی نشوند.

نکته‌ی دوم: با احتیاط و آهسته رانندگی کنید

رانندگی با سرعت معمولی در مه بسیار خطرناک است. سرعت خود را کاهش دهید تا در صورت توقف ناگهانی و ترافیک بتوانید به سرعت عکس العمل نشان دهید.

در هوای مه آلود، جاده‌ها خیس بوده و چسبندگی لاستیک‌ها کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی رانندگی با سرعت بالا می‌تواند منجر به تصادفات و حوادث ناگوار شود.

در هوای مه آلود، دید کاهش می‌یابد و در نتیجه دیدن چاله‌های جاده سخت است. بنابراین با سرعت کم و با احتیاط برانید.

نکته‌ی سوم: چراغ‌های جلوی نور پایین را روشن کنید

یک تصور اشتباهی که در بین رانندگان وجود دارد این است که استفاده از روشن‌ترین چراغ‌ها در مه غلیظ بهتر است.

اما این کار اشتباه است. در واقع، در مه غلیظ، استفاده از نوربالا با انعکاس به سمت شما، وضعیت را بدتر کرده و دید را دشوارتر می‌کند.

بنابراین، اگر میدان دیدتان کمتر از ۱۵۰ متر است؛ همیشه از چراغ‌های نور پایین استفاده کنید. شما با این کار به سایر رانندگان و عابران پیاده که از رو به رو به خودروی شما نزدیک می‌شوند کمک می‌کنید.

نکته‌ی چهارم: در وسط جاده توقف نکنید

اگر هنگام رانندگی با مه غلیظی مواجه شدید؛ هرگز وسیله نقلیه خود را در وسط جاده متوقف کنید. این کار می‌تواند باعث یک تصادف بزرگ شود؛ زیرا ممکن است خودرویی از پشت به شما ضربه بزند.

اگر مجبور شدید خودرو را متوقف کنید؛ مکانی امن برای پارک کردن پیدا کنید. اگر دید ندارید؛ وسیله نقلیه خود را داخل پمپ بنزین یا محل‌های استراحت پارک کنید. بهتر است چراغ‌های پارکینگ و چراخ راهنمای چشمک زن را روشن نگه دارید.

نکته‌ی پنجم: از چراغ‌ها و خطوط رنگ شده‌ی جاده به عنوان راهنما استفاده کنید

هنگامی که دید ندارید و نمی‌دانید به کدام سمت حرکت کنید؛ سعی کنید از خط زرد رنگ شده در جاده به عنوان راهنما استفاده کنید.

همیشه در لاین خود رانندگی کنید و در وسط جاده حرکت نکنید.

در مه شدید، فاصله دید شما کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی ایجاد فضای بیشتری بین وسیله نقلیه خود و وسیله نقلیه جلو مهم است. فاصله ایمن به شما فرصت بیشتری می‌دهد تا در صورت بروز حادثه برای وسیله نقلیه جلویی، عکس العمل نشان دهید.

آموزش رانندگی در مه |چراغ مه شکن

نکته‌ی ششم: هوشیار باشید و تابلوهای جاده را دنبال کنید

وقتی در هوای مه آلود رانندگی می‌کنید؛ مدیریت امور و دقت بسیار اهمیت پیدا می‌کند. حرکت در بزرگ راه در هوای مه آلود بسیار خطرناک بوده و به دقت بالا نیاز دارد.

موسیقی و یا رادیو را خاموش کنید. روی جاده تمرکز کنید و با مسافران و همراهتان حرف نزنید. شیشه‌های ماشین را پایین بیاورید.

برای رانندگی ایمن، معمولاً بزرگراه‌ها دارای تابلوهای بازتابنده نور زرد هستند. اگر در حین رانندگی از این تابلوها پیروی کنید؛ می‌توانید ایمنی سفر را بالاتر ببرید.

علاوه بر این در هنگام رانندگی در مه به سایر علائم جاده و خط کشی‌ها توجه کنید.

نکته‌ی هفتم: از چراغ‌های مه شکن استفاده کنید

اگر چراغ‌ مه شکن جلو دارید؛ از آن استفاده کنید. اگر چراغ‌های مه شکن جلو ندارید؛ بهتر است قبل از شروع زمستان آن را تعمیر یا نصب کنید. استفاده از چراغ‌های مه شکن در زمستان احتمال تصادفات را کاهش می‌دهد. البته چراغ‌های مه شکن تنها در سرعت کم عملکرد خوبی دارند.

به یاد داشته باشید که چراغ‌های مه شکن باید همراه با چراغ‌های جلو استفاده شوند. زیرا چراغ‌های مه شکن کمک دید شما در رانندگی هستند؛ اما دیگران تنها می‌توانند شما را از طریق چراغ‌های جلو تشخیص دهند.

نکته‌ی هشتم: تجهیزات کافی در اختیار داشته باشید

هنگامی که در هوای مه آلود به سفر می‌روید؛ حتماً وسایل ضروری را در ماشینتان نگه دارید تا در مواقع اضطراری از آنها استفاده کنید.

آب، مواد غذایی و پتو همراه داشته باشید تا که اگر ماشین شما خراب شد؛ دچار مشکل جسمی نشوید.

نکته‌ی نهم: از چراغ‌های هشدار استفاده کنید

در هوای مه آلود به طور دائم از چراغ‌های خطر خودرو استفاده نکنید. زیرا وسایل نقلیهرانندگی در مه چگونه است؟ مه غلیظ یک خطر رانندگی در بسیاری از مناطق است که بیشتر در زمستان به وجود می آید. جایی که برخی از جاده ها به دلیل مه در بین خطرناک ترین نقاط جهان قرار دارند. برای هر راننده ای، مهم نیست که چقدر با تجربه باشد اما پیمایش مه دشوار است، زیرا به معنای واقعی کلمه دید شما را در جاده مخدوش می کند. در بسیاری از موارد، رانندگی در مه می تواند به اندازه رانندگی در باران خطرناک باشد. در این مقاله از رادیس کار قصد داریم به رانندگی در مه و نکات ایمنی لازم بپردازیم. با ما همراه باشید.

خطرات رانندگی در مه

هنگامی که بخار آب متراکم می شود، مقدار زیادی قطرات آب تولید می شود و در هوا معلق می شود و باعث می شود لایه های نازک و ضخیم مه در مقابل شما ظاهر شود. هنگامی که رطوبت زیاد باشد و یا اگر نوعی آلودگی در هوا وجود داشته باشد، مانند گرد و غبار یا حتی نمک در مکان های نزدیک به اقیانوس رخ می دهد. اگر در نزدیکی دریاچه یا بدنه آبی زندگی می کنید، ممکن است مجبور شوید بیشتر اوقات در مه حرکت کنید، زیرا در این مناطق به دلیل سطوح بالای رطوبت بیشتر تشکیل می شود.

وقتی بیرون مه است، چگالی هوا دیدن علائم جاده، عابران پیاده، سایر خودروها و حتی چیزهایی را که درست در مقابل شما در جاده قرار دارند دشوار می کند. زمانی که نتوانید به درستی پیمایش کنید، احتمال تصادف شما بسیار بیشتر است و می تواند به طور جدی روی دیگران در جاده تأثیر بگذارد.

گاهی انباشتگی خودروها در سراسر کشور به دلیل مه گزارش شده که در برخی از آن ها به 100 خودرو یا بیشتر می رسد. چنین واکنش‌ های زنجیره‌ای احتمالاً رخ می‌دهد، زیرا دیدن آن از میان مه بسیار دشوار است و با برخورد خودرو های زیادی، صدمات و تلفات می‌تواند به یک نگرانی جدی تبدیل شود.

چگونه مه بر دید راننده تأثیر می گذارد؟

به طور خاص، مه به طرق زیر بر راننده تأثیر می گذارد:

  1. درک عمق را می توان به دلیل ضخامت مه کاهش داد.
  2. کنتراست کم ناشی از مه تشخیص نقاط روشن و تاریک و اشیاء در جاده را دشوار می کند.
  3. بینایی شما به دلیل چیزی به نام اثر ماندلباوم روی چیزی که نزدیک است تثبیت می‌شود، اثری که باعث می‌شود بینایی شما در فاصله سه فوتی زمانی که دید ضعیف می‌شود، استراحت کند. (به طور معمول چشم انسان می تواند خیلی بیشتر را ببیند. یک مطالعه نشان داد که بدون انسداد، چشم می تواند شعله شمع را از فاصله 1.6 مایلی تشخیص دهد).

نحوه رانندگی در مه

درست مانند انواع مختلف برف، انواع مه وجود دارد. مه انجمادی دارد که می تواند جاده را مانند یخ سیاه بپوشاند و معمولاً در مناطق کم ارتفاع تشکیل می شود. مه می تواند دید در یک بخش بزرگراه را کاهش دهد، در حالی که مناطق دیگر تقریباً واضح هستند. این در مورد مه در هر نقطه صادق است: شما می توانید با دید کافی رانندگی کنید و سپس ناگهان از یک پچ عبور کنید که در آن به سختی می توانید جاده را ببینید. وقتی مسئله مه است ، در اینجا نکاتی برای ایمن تر نگه داشتن شما وجود دارد.

اگر نمی توانید از رانندگی در مه اجتناب کنید، کارهایی وجود دارد که می توانید برای افزایش ایمنی خود در جاده انجام دهید. این شامل:

  1. چراغ های جلو خود را تمیز نگه دارید. هر زمان که مخزن بنزین خود را پر می کنید، عادت کنید که آن ها را پاک کنید.
  2. شیشه جلو اتومبیل را روشن نگه دارید و از Defroster برای جلوگیری از پنجره های مه آلود استفاده کنید.
  3. آهسته رفته و کنترل کروز خود را خاموش کنید. بیشتر تصادفات به این دلیل اتفاق می افتد که راننده برای شرایط آب و هوایی خیلی سریع پیش می رود.
  4. با فضای توقف کافی رانندگی کنید تا بتوانید در فاصله ای که می بینید متوقف شوید.
  5. از چراغ های پرتو بلند استفاده نکنید. آن ها از طریق مه نمی درخشند بلکه فقط نور را در چشمان شما منعکس می کنند و این امر را برای شما و سایر رانندگان بدتر می کند. از پرتو های کم استفاده کنید.
  6. در مه متراکم، علاوه بر پرتو های کم خود، در صورت از چراغ های مه شکن نیز استفاده کنید. هرگز با استفاده از چراغ های پارکینگ یا مه شکن خود رانندگی نکنید. غیرقانونی و ناامن است اگر در هنگام دید کمتر از حدود 300 فوت است، از چراغ مه شکن عقب استفاده کنید. چراغ های مه شکن تان را همین حالا چک کنید که روشن می شوند یا خیر. اگر روشن نمی شوند، باید را بررسی کنید.
  7. چراغ مه باید در صورت طبیعی بودن خاموش شود. آن ها می توانند برای رانندگان پیش رو باعث انحراف شوند.
  8. قانون اورگان می گوید چراغ های مه باید در حالی که در فاصله 500 فوت از یک وسیله نقلیه در حال آمدن و در فاصله 350 فوت در هنگام دنبال کردن وسیله نقلیه دیگر است، خاموش شود.
  9. حواس پرتی را به حداقل برسانید. موسیقی را خاموش کنید و با تلفن همراه خود صحبت نکنید، بنابراین می توانید به صدای ترافیکی گوش دهید که ممکن است نتوانید آن را ببینید.
  10. برای وسایل نقلیه که آهسته می رانند یا متوقف شده، هوشیار باشید. وقتی چراغ های قرمز را در جلوی خود می بینید، مقدار بیشتری از سرعت خود را کم کنید.
  11. هنگام حرکت از چراغ های خطر خودداری کنید زیرا سایر رانندگان ممکن است فکر کنند شما متوقف شده اید.
  12. صبور باشید. از خطوط یا وسایل نقلیه دیگر عبور نکنید مگر اینکه واقعاً مجبور شوید و هرگز سعی نکنید از خطوط طولانی ترافیک در مه عبور کنید.
  13. اگر دید بسیار ضعیف است، از آزادراه خارج شوید یا مکانی امن برای بیرون کشیدن پیدا کنید. برخی از بزرگراه ها دارای نشانه هایی هستند که میزان دید جاده و الگوی شمارش معکوس 3-2-1 از نشانگر های بازتابنده را برای کمک به رانندگان در گرفتن رمپ های خروجی در مه سنگین را نشان می دهند.
  14. به خودتان زمان سفر بیشتری بدهید تا در مسیر مه به مقصد حرکت کنید.
  15. از چراغ های جلوی نور پایین (معمولی) خود استفاده کنید تا به شما کمک کند بهتر ببینید و سایر رانندگان شما را ببینند.
  16. خطوط جاده را با چشمان خود دنبال کنید تا مطمئن شوید که در لاین خود می مانید.
  17. از حواس‌پرتی ‌هایی مانند تلفن همراه، چرخاندن شماره‌گیر رادیو و خوردن یا آشامیدن خودداری کنید.
  18. اگر مه خیلی غلیظ شد، خود را به یک منطقه امن بکشید و تا زمانی که مه روشن شود، رانندگی را متوقف کنید.
  19. بینایی خود را سالی یک بار توسط چشم پزشک در یک معاینه جامع چشم بررسی کنید تا مطمئن شوید نسخه شما به روز است و تا حد امکان به وضوح پشت فرمان می بینید.
دکمه بازگشت به بالا