عمومیکسب و کار ایرانی

آشنایی کامل با سوله و انواع مختلف آن

سوله ها یک ساختار فلزی با سقف شیب دار و یک دهانه بزرگ (نسبت به ابعاد سازه) است که برای ایجاد مراکز تولید ، سالن های بدنسازی ، مغازه ها ، خدمات صنعتی ، انبارها ، مراکز پزشکی موقت و غیره استفاده می شود. سیلوها سازه های فلزی شیب دار هستند که بر اساس محاسبات فنی خاص طراحی و ساخته شده اند. این نوع سازه ها در کارخانه ها ، انبارها ، تولید کنندگان هواپیما ، مزارع طیور ، سالن های بدنسازی ، فروشگاه های بخش ، تعمیرگاه ها و. واد واد استفاده شده.

آشنایی کامل با سوله و انواع مختلف آن - شرکت صنعتی بیستون سازه آذران

سوله ها به روش های مختلف طراحی و ساخته می شوند.

از این رو به سازه های فلزی شیب دار که بر اساس محاسبات فنی ویژه تولید و ساخته می شوند، سوله می گویند. از این رو از سوله ها برای پوشش دهانه های بزرگ و در ساختمان های صنعتی و کشاورزی مانند کارخانه ها ، انبارها ، مزارع طیور ، آشیانه های هواپیما ، سالن های بدنسازی ، تعمیرگاه ها ، پارکینگ ها ، مزارع دام ، مغازه ها و بسیاری از مناطق دیگر استفاده می شود. نقشه سوله آماده قابلیت تغییرات سریع‌تر را فراهم می‌کنند. با توجه به نیازها و مشخصات مورد نظر، می‌توان تغییراتی در طرح‌ها اعمال کرد و به‌راحتی طراحی را سفارشی‌سازی کرد.

لازم است توضیح دهیم که گروه بزرگی از شرکت های بزرگ و خصوصی با کمک این ساختارها توانسته اند به پیشبرد اهداف صنعتی و اقتصادی خود کمک کنند و طبق محاسبات پیش بینی شده ، قادر به توسعه و گسترش آنها شده اند. ساختمان ها در سالهای گذشته ، سیستم های ساخت و ساز خرپا در ایران بسیار متداول بودند ، اما اکنون ساخت و ساز سوله به دلیل فواید زیادی جایگزین آن شده است.

سوله های سبک از نظر طراحی به دلیل استفاده به صورت عمده در صنعت با سایر سازه ها متفاوت است ، به خصوص که قاب های موجود در این نوع سازه ها کاملاً متفاوت هستند و شیب دارند و دهانه های این سوله های سبک از سایر سازه ها بزرگتر هستند. با توجه به ابعاد بزرگ تیرها و ستون ها، از پروفایل های موجود در بازار نمی توان برای اجرای این ساختار استفاده کرد و آنها باید به طور جداگانه ساخته شوند که به آن تیرهای ورق گفته می شود.

انواع سوله ها به شرح زیر است:

سوله خرپایی

سوله های خرپایی به عنوان یکی از ساده ترین انواع سوله ها شناخته می شوند ، اما عوامل منحصر به فرد که برای ساختن آنها مشاهده می شود، این نوع سوله را از سایر سازه ها متمایز می کند. این نوع سوله از نظر مواد مورد استفاده مشابه سوله های تیرهای ورق است.

یکی از مهمترین تفاوت هایی که می توان به آن اشاره کرد این است که برای های خرپایی ، محاسبات فنی با دقت بیشتری انجام می شود ، در حالی که برای ساخت سوله های قوسی ، توجه به محاسبات مهم نیست.

ساخت این نوع سوله ها دارای مزایای بسیاری است که مهمترین آنها هزینه حمل و نقل و نصب کمتر است ، طراحی سقف آنها هم به شکل قوس و هم هشتی است. ساخت و ساز آسان و نصب راحت این سوله ها یکی دیگر از مزیت های ویژه ای که از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای ساخت سوله خرپایی می توانیم با هر ابعاد و اندازه ای که می خواهیم، به ساخت این نوع سوله ها را طراحی کنیم.

سوله تیر ورقی

سقف های این نوع سوله ها به گونه ای ساخته می شوند که شکل هشتی را به خود جلب می کنند و قطعات فولادی عمدتاً برای ساخت این سازه ها استفاده می شود. یکی از اشکالات این نوع ساختار این است که ساخت دهانه های بیش از 45 متر برای این سازه ها امکان پذیر نیست و این یکی از مضراتی است که می توان در مورد این ساختار ذکر کرد.

یکی دیگر از معایب این نوع سازه ها که می توان به آن اشاره کرد این است که به دلیل مصرف زیاد قطعات فلزی برای ساخت این نوع سوله ها ، وزن بیشتری دارند و به دلیل ساختار بزرگ و بسیاری از قسمت های مورد استفاده برای تولید این ساختار. هزینه آن بیشتر از سایر سوله ها است. در نتیجه ، بسیاری از افراد ترجیح می دهند از سایر سازه ها برای انجام فعالیت های خود استفاده کنند.

سوله UBM

این نوع سوله ها از ورق های گالوانیزه ساخته شده است. از دستگاهی به نام سیمر برای اتصال ورق های گالوانیزه استفاده می شود که اجازه می دهد این ورق ها به خوبی چسبانده شوند. دهانه این نوع ساختار نباید بیش از 30 متر باشد و این محدودیت هایی را برای افرادی که می خواهند طول ساختار خود را بیشتر از این باشد ، ایجاد می کند.

یکی از مهمترین معایب این سازه ها این است که این نوع سازه ها در برابر برف ، باران و سایر عوامل محیطی مقاومت زیادی ندارند ، بنابراین در مدت زمان کوتاه شما باید این نوع سازه ها را ترمیم کنید و این باعث می شود هزینه زیادی بپردازید. در طراحی اسکلت فلزی به روش تنش باید میزان تنش اعمالی نسبت به حد الاستیک سازه مورد بررسی قرار بگیرد، اگر تنش‌ها از حد الاستیک تجاوز نکنند به این معناست که سازه در حالت ایمن است.

قیمت این نوع سوله ها بسیار پایین تر از سایر سوله ها است ، اما پس از انتخاب این نوع ساختار، برای شما به صرفه نیست و توصیه می شود ساختارهایی را انتخاب کنید که بتوانید برای مدت زمان طولانی تر از آن استفاده کنید. از آن استفاده کنید

مضرات و مزایای به شرح زیر است:

مزایای سوله UBM

  • ریخته های UBM از سرعت ساخت و ساز نسبت به ریخته های پرتوی ورق برخوردار هستند
  • UBM ریخته گری در برابر باد و برف مقاومت خوبی دارد (به دلیل قوس بیش از حد)
  • هزینه آنها پایین تر است
  • و به دلیل پوشش پلی اورتان ، عایق خوبی در گرما و سرما دارند.

اما نقاط ضعف سوله UBM

  • سوله UBM برای استفاده از دام و مرغ به هیچ وجه مناسب نیست ، زیرا عایق سقف این سوله از پلی اورتان ساخته شده است، که از داخل تا سقف سازه پاشیده می شود. به دلیل بافت و منافذ بزرگ، پلی اورتان به شدت بو، میکروب ها و باکتری ها را جذب می کند و نمی توان ضد عفونی کرد. بنابراین ، اگر یک بیماری به دام یا مرغ برسد ، مجبور خواهید شد ضررهای بزرگی را متحمل شوید.
  • سوله UBM به دلیل پوشش پلی اورتان و معایب آن ، وزارت بهداشت مجوز بیمارستان ، پزشکی و مصارف غذایی را به آن نمی دهد.
  • جرثقیل سربار در این سوله ها قابل استفاده نیست.
  • قوس بلند آن استفاده از جرثقیل دروازه را غیرممکن می کند.
  • سوله UBM مانند سوله خرپایی و سوله های سبک قابل جابجایی نیستند زیرا همانطور که گفته شد ، ورق ها توسط دستگاه به یکدیگر وصل می شوند و بدون آسیب نمی توانند از هم جدا شوند. همچنین ، ورق های بزرگ و طولانی دیگر قابل جابجایی نیست.
  • ممکن است پیچ های آن ها بعد از چندین سال شل شوند
  •  حتی فروش این سوله ها به عنوان زباله به هیچ وجه سودآور نیست.

نحوه طراحی انواع سوله

سوله یکی از زیباترین و جالب ترین ساختارهای ساختمانی است. در این بخش سعی کرده ایم شما را با انواع سوله و نحوه طراحی سوله آشنا کنیم. سوله ها یک سقف شیب دار است که از جزئیات زیر تشکیل شده است:

  • ستون
  • رفتر
  • پرلین
  • استرات
  • وال پست
  • بادبند
  • سگراد
  • سینه بند
  • پیچ و مهره
  • سایبان

سوله ها از نظر طراحی به دلیل استفاده عمده در بخش صنعت با سایر سازه ها متفاوت است، به خصوص که قاب های موجود در این نوع سازه ها کاملاً متفاوت هستند و شیب دارند و دهانه آن ها از سایر سازه ها بزرگتر هستند. با توجه به ابعاد بزرگ تیرها و ستون ها ، از پروفایل های موجود در بازار نمی توان برای اجرای این ساختار استفاده کرد و آنها باید ساخته شوند که به آن تیرهای ورق گفته می شود.

 انواع مختلفی از سوله ها وجود دارد:

  1. سوله تک دهانه به صورت ۸
  2. سوله دو یا چند دهانه که دارای ستون مشترک به صورت ۸۸ یا ۸۸۸ یا ۸۸۸۸ می باشد
  3. سوله دو دهانه به صورت ۸۸
  4. سوله قوسی شکل
  5. سوله چند ضلعی

 طراحی انواع سوله

طراحی سوله های تخصصی و بسیار دقیق عوامل مهمی در طراحی است که غفلت از آنها می تواند هزینه های بیش از حد را به سازنده تحمیل کند ، که کارایی اقتصادی را زیر سوال میبرد و ممکن است قدرت و ثبات ساختار را تضعیف کند. اطلاعات زیر برای طراحی انواع سوله مطلوب است و باید در نظر گرفته شود:

  •  بار برفی و نیروی باد
  • ارتفاع جانبی سوله
  • شیب مورد نظر سقف و البته محاسبه ارتفاع تاج
  • طول دهانه عرضی
  • طول دهانه های طولی و تعداد قاب های طولی در نظر گرفته شده است
  • باید جرثقیل در طراحی سوله در نظر گرفته شود یا نه؟ (محاسبه بار پویا جرثقیل)
  • پوشش سقف مورد نظر
  • نیروی زمین لرزه
  • با توجه به مقاومت خاک منطقه مورد نظر

با دانستن اطلاعات فوق و ابعاد در نظر گرفته شده برای سوله، ما آن را طراحی خواهیم کرد ، که در نهایت به یک برنامه اجرایی تبدیل می شود و اجرا می شود.اما ساخت و ساز ساختار سوله خود ماجراجویی دیگری است، از نظر سطح آن آسان است اما در داخل آن دشوار است و هنوز کار همه نیست و تیم های مهندسی ویژه ای وجود دارند که در ساخت سوله کار می کنند.

مونتاژ ، تنظیم و تنظیم فریم های سوله بسیار حساس است. همیشه به خاطر داشته باشید که بریس های جانبی سوله باید به سرعت و همزمان اجرا شوند، زیرا یکی از نقاط ضعف ساختار سوله عدم ثبات آن در برابر نیروهای جانبی است که این نیروی های جانبی کنترل می شوند، اما زمان اجرای آن از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. اگر با توجه به قیمت روز آهن و فولاد، قیمت سوله دست دوم  مورد نظر خود را محاسبه کنید؛ در اغلب موارد قیمت سوله کارکرده شما با قیمت سوله نو تفاوتی نخواهد داشت.

 

دکمه بازگشت به بالا