بین الملل

آمریکا: دلیل ایجاد وقفه در روند احیای برجام ما نبوده‌ایم

به گزارش وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات اخیر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا، مذاکرات هسته ای در خصوص احیای برجام (توافق هسته ای)، آیا احتمال ادامه این مذاکرات وجود دارد و آیا آمریکا خوشبین است که این گام اولیه جدیدی در روند تمدید توافق باشد یا خیر؟ وی گفت: ما مستقیماً با شرکای اروپایی خود در مورد طرح پیشنهادی کمیسر عالی اتحادیه اروپا (جوزف بورل) صحبت می کنیم، در تماس بوده و خواهیم بود. در حال بررسی آن هستیم. ما بازخورد خود را در این مورد مستقیماً با متحدان اروپایی خود در میان می‌گذاریم، اما تصور ما این است که پیشنهاد آقای بورل بر اساس توافقی است که روی میز بوده است، مذاکرات سختی بین اعضای گروه 1+5 انجام شده و انتظار می‌رود که به عنوان پذیرفته شود. ماه مارس

پرایس در تلاش برای مقصر دانستن ایران استدلال کرد: «یک خرابی وجود داشت، برای مدت طولانی ادامه داشت، و ما نتوانستیم بازگشت مشترک به پایبندی به برجام را بدست آوریم، ما باعث آن نشدیم». این کشوری بود که از پذیرش برجام خودداری کرد. این کشور ایران است. ما به صراحت اعلام کرده ایم که آماده بازگشت به برجام هستیم، با این فرض که ایران نیز همین کار را انجام دهد. ما هم غیر مستقیم این پیام را به ایران دادیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای خود علیه مواضع ایران در احیای توافق هسته‌ای، افزود: از ماه مارس یا پس از آن، هیچ نشانه‌ای از سوی ایران مبنی بر آمادگی آن‌ها برای اتخاذ تصمیم سیاسی لازم برای بازگشت به پایبندی به برجام ندیده‌ایم. ” به همین دلیل است که ما به طور مساوی برای سناریوهایی که برجام را داریم و سناریوهایی که برجام وجود ندارد، آماده می شویم.

وی در پاسخ به وضعیت کنونی مذاکرات برای احیای توافق هسته ای، گفت: در مورد سرنوشت این اتباع آمریکایی که به صورت غیرقانونی در ایران هستند، بسیار محتاطانه عمل کرده ایم. بیایید کسانی را که بسته اند به بازگشت احتمالی دوجانبه به پایبندی به برجام گره ندهیم. ما هرگز این توهم را نداشتیم که بازگشت به برجام لزوماً به زودی محقق خواهد شد. می دانستیم که مذاکرات سخت خواهد بود و مراقب بودیم که سرنوشت این شهروندان بازداشتی غیرقانونی به نقشه ای نامعلوم گره بخورد.

وی در بخشی دیگر از اظهارات خود در این زمینه گفت: آزادی این شهروندان آمریکایی را در مسیری ویژه پیگیری کردیم.

311311

دکمه بازگشت به بالا