بین الملل

آیا به احیای برجام نزدیک می‌شویم؟

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، فضای سرد و ناامیدکننده در دو ماه گذشته فضای دیپلماسی را تحت الشعاع خود قرار داده و تقریباً همه تحلیل ها به یک نتیجه واحد منجر شده است که گویی مذاکرات وین و احیای بارجه به بن بست رسیده است. اقدامات غیرمنطقی و غیر سازنده رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تدوین پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام نیز مؤید این نتیجه است.

با این حال، پس از واکنش تند ایران به قطعنامه شورای حکام و ابراز نگرانی کشورهای اروپایی و سایر طرف های توافق هسته ای ایران از شکست و حذف برجام، تحولات جدیدی در این زمینه از جمله کشورهای خارجی روسیه رخ داده است. سرگئی لاوروف وزیر و اندکی پس از آن، جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی، به تهران سفر کردند.

نکته حائز اهمیت این است که این سفرها با سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به تهران معنای دیگری خواهد داشت، به ویژه اینکه وی هم اکنون در یک سفر رسمی به عربستان سعودی پیش از عزیمت به تهران به سر می برد. مصطفی الکاظمی نقش میانجی را در مذاکرات اخیر ایران و عربستان بر عهده داشته است و احتمالاً تحولات جدیدی در ایران و عربستان رخ خواهد داد.

در واقع به گفته برخی ناظران سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به تهران می تواند نشانه پیشرفت در مذاکرات ایران و عربستان سعودی و نشانه جریان خون جدید در رگ های دیپلماسی باشد.

این در حالی است که در آستانه سفر بورل به ایران، ناظران خبر دستور جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای لغو ممنوعیت روادید برای آن دسته از شهروندان ایرانی که در سپاه پاسداران خدمت می کردند را به عنوان سیگنال مثبتی برای تشدید مذاکرات احیا تماشا کردند. این برجام محسوب می شود.

آنچه از اظهارات مقامات ایرانی و اروپایی پس از سفر بورل به تهران مشخص است این است که مذاکرات ایران و آمریکا باید از طریق شخص ثالث انجام شود. این می تواند به معنای احیای برجا یا حتی آغاز روند جدیدی باشد که هدف آن همان احیای برجا خواهد بود و آن چیزی نیست جز لغو تحریم ها علیه ایران.

آیا به احیای بارجه نزدیک می شویم؟

بیشتر بخوانید:

فرجیراد: پاسخ آمریکا به پیشنهادات ایران احتمالا مثبت بوده است

بورل: ما بن بست مذاکرات در وین را حل کرده ایم

امیرعبداللهیان: مذاکرات در وین به زودی آغاز می شود

گزارش توئیتری امیر عبداللهیان از دیدار با بورل

در همین رابطه، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی گفت: مذاکرات ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا در وین برگزار نمی‌شود زیرا مذاکرات به شکل آمریکا + 4 + نیست. جوزف بورل همچنین گفت که مذاکرات احتمالاً نزدیک‌تر به خلیج فارس انجام می‌شود، به‌ویژه در کشور خلیج‌فارس، جایی که او توجه خود را به قطر معطوف کرد، که از قضا اخیراً نقشی کلیدی در تبادل پیام‌هایی بین تهران و واشنگتن داشته است.

این امر به اهمیت نقش معادلات منطقه ای و شاید اهمیت محوری آن در تداوم مذاکرات منجر می شود. بر اساس این اظهارات، گمانه زنی هایی در مورد معاملاتی که منطقه در آن طرف خواهد بود، به وجود آمده است. باید منتظر روزهای آینده باشیم تا ابعاد سفر بورل به ایران و اهمیت آن در تسریع در مذاکرات احیای برجا و احتمالاً ترکیب آن با نوعی تفاهم منطقه ای روشن شود.

311311

دکمه بازگشت به بالا