اقتصادی

آیا تحولات فلسطین اشغالی سکوی صعود نفت می‌شود؟

قیمت نفت در بازار جهانی، از زمان آغاز درگیری میان مبارزان فلسطینی و رژیم صهیونیستی، افزایش چشمگیری پیدا کرده است اما آیا قیمت نفت، این روند صعودی را حفظ خواهد کرد؟

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، حماس شنبه هفته جاری، بزرگترین حمله مسلحانه علیه رژیم صهیونیستی در چند دهه گذشته را آغاز کرد و با موج حملات هوایی تلافی جویانه رژیم صهیونیستی به غزه، درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

قیمت نفت برنت روز دوشنبه که بازارها گشوده شدند، ۴.۲ درصد افزایش یافت و به ۸۸ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه رسید. همزمان، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴.۳ درصد افزایش، به ۸۶ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه رسید. قیمت‌ها روز سه شنبه اندکی کاهش پیدا کردند و نفت برنت ۳۶ سنت و وست تگزاس اینترمدیت، ۳۵ سنت کاهش داشت اما روز چهارشنبه تحت تاثیر نگرانی نسبت به اختلالات طولانی عرضه، گارد صعودی به خود گرفتند.

هر چند، رژیم صهیونیستی و نوار غزه، تولیدکننده بزرگ نفت نیستند اما بازارها از این هراس دارند که درگیری‌ها، به بی‌ثباتی منطقه‌ای گسترده‌تری منتهی شود.

خاورمیانه، خانه بعضی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان از جمله ایران و عربستان سعودی بوده و همچنین مسیرهای ترانزیت مهمی مانند تنگه هرمز است که مهمترین گلوگاه نفت جهان است.

آیا روند رشد قیمت نفت برای یک آینده قابل پیش بینی ادامه خواهد داشت؟

هر چند، همه چیز به روند تحولات این درگیری بستگی خواهد داشت اما تحلیلگران می‌گویند تاثیر فوری روی قیمت‌های انرژی، احتمالا محدود است. برخلاف افزایش قیمت انرژی که پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ روی داد، درگیری میان نیروهای رژیم صهیونیستی و مبارزان حماس که تاکنون، بیش از ۱۵۰۰ کشته در سرزمین‌های اشغالی و غزه بر جای گذاشته است، ارتباط مستقیمی با کشورهای تولیدکننده نفت نداشته است.

بانک مورگان استنلی دوشنبه هفته جاری در یادداشتی اعلام کرد: ریسک کوتاه مدت برای عرضه نفت اندک است اما اگر درگیری به کشورهای دیگر گسترش پیدا کند، این وضعیت تغییر خواهد کرد.

مایک روتمان، رئیس و موسس شرکت «کورنر استون آنالیتیکس» به شبکه الجزیره گفت: در کوتاه مدت، با وجود واکنش سفته بازی که در بازار نفت مشاهده کردیم، می‌بینم که ریسک صعودی برای قیمت نفت از این رویداد، محدود است. وی همچنین انتظار ندارد که این درگیری، بر تقاضای جهانی برای نفت و تولید نفت اوپک در بلندمدت تاثیر بگذارد اما عوامل دیگر مانند کاهش ذخایر نفت در مناطق دیگر، می‌تواند بر قیمت‌ها، تاثیرگذار باشد.

چه عواملی به افزایش بیشتر قیمت نفت منجر می‌شود؟

یکی از عوامل مهم مورد توجه، احتمال گسترش این درگیری است. حزب الله روز دوشنبه پس از این که دستکم سه عضو این گروه در بمباران رژیم صهیونیستی، جان باختند، سرزمین‌های اشغالی را موشک باران کرد.

برخی مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا مانند سالیوان مدعی نقش ایران در انجام این حمله شده‌اند. چند نشریه آمریکایی نیز با استناد به اظهارات غیرموثق منابع مطلع، همین ادعا را تکرار کردند. این در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، در یک سخنرانی با اشاره به عملیات مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس بیان کردند: ما پیشانی و بازوی طراحان مدبر و هوشمند و جوانان فلسطینی را می‌بوسیم، اما آنها که می‌گویند حماسه اخیر کار غیر فلسطینی‌ها است دچار محاسبه غلط شده‌اند.

علی کریمی‌مقام، عضو نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز در واکنش به ادعاهای مطرح شده در نشریات آمریکایی با استناد به اظهارات غیرموثق برخی منابع مطلع مبنی بر نقش داشتن ایران در حمله مقاومت فلسطین به مواضع رژیم اشغالگر قدس، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس گفت که تصمیمات مقاومت فلسطین، خودجوش و مطابق منافع قانونی ملت فلسطین است.

درگیری‌های قبلی میان نیروهای فلسطینی و رژیم صهیونیستی چه تاثیری روی قیمت نفت داشت؟

رشد فعلی قیمت نفت، خاطره بحران نفتی ۱۹۷۳ را زنده کرد که پس از حمله غیرمنتظره سوریه و مصر به رژیم صهیونیستی برای پس گرفتن اراضی اشغالی، روی داد.

درست مانند حمله روز شنبه حماس، حمله ۵۰ سال پیش، در یک مناسبت یهودی روی داد و نیروهای رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرد.

کشورهای تولیدکننده نفت عربی، در واکنش به حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۹۷۳، تولید نفت را کاهش دادند و آمریکا و برخی از متحدانش را تحریم کردند و باعث چهار برابر شدن قیمت نفت در ماه‌های بعد شدند.

بر اساس گزارش شبکه الجزیره، با این حال، وضعیت کنونی نسبت به آن زمان، بسیار متفاوت است. روتمان پیش‌بینی کرد احتمال این که این بار هم قیمت‌ها افزایش شدیدی پیدا کنند، نزدیک صفر است.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.
دکمه بازگشت به بالا