علمی و پزشکی

ابداع ژلی شبیه به مغز با قابلیت یادآوری و فراموشی!

آفتابنیوز:

براساس اطلس جدید ، مغزهای ما نه تنها چیزهایی را به یاد نمی آورند بلکه آنها را فراموش می کنند. اگرچه ممکن است این محدودیت به نظر برسد ، اما چیزی است که اکنون توسط هیدروژل شبیه سازی شده و کاربردهای عملی دارد.

این توسط دانشمندان دانشگاه هوکایدو در ژاپن ساخته شده است و بیشتر از آب تشکیل شده است. همچنین از پلیمرهای حساس به دما ساخته شده است که به آن “پلی آمینولیت” معروف است. این پلیمرها باعث پایداری و حفظ ساختار ژل می شوند که حاوی آب زیادی است.

محققان برای نشان دادن توانایی قلب در هیدروژل ، با قرار دادن لایه ای بین دو صفحه پلاستیکی با شکل یا حروف بریده شده در بالا شروع کردند. سپس ژل را در یک ظرف آب سرد غوطه ور کرد و سرما باعث شد تا ژل کوچک شود و مقدار زیادی آب نشت کند ، که اساساً به این معنی است که شکل یا حرف روی آن از بین می رود و داخل یک صفحه خالی شفاف می شود. توسط.

سپس ژل به مخزن آب گرم منتقل شد و باعث شد تا قسمت در معرض هیدروژل با جذب آب و تورم واکنش نشان دهد ، در حالی که بقیه ژلها بی اثر مانده اند. سپس ، هنگامی که ژل بلافاصله دوباره در آب سرد فرو رفت ، به دلیل پدیده ای به نام “سرخوردگی ساختاری” که باعث دوباره شکل و یا حروف می شود ، آن مناطق متورم و مات و مرئی می شوند.

بعد از گذشت چند ساعت ، وقتی کل ژل خنک شد و آب جذب شده را آزاد کرد ، تصویر ناپدید شد.

گفته می شود هرچه ژل در آب گرم یا گرم بیشتر باشد ، از بین رفتن تصویر در آب سرد طولانی تر طول می کشد. این راهی نیست که مغز ما کار کند ، زیرا چیزهایی که بیشتر از آن را صرف می کنیم یا اتفاقاتی که در موقعیت های خاص برای ما می افتد اغلب مواردی است که طولانی ترین آنها را به یاد می آوریم.

علاوه بر این مشخص شد که اگر ژل بلافاصله پس از تار شدن تصویر از آب سرد خارج شود ، تحت تأثیر تنش یا نوسانات دمای محیط قرار نمی گیرد.

پروفسور کنپنگ کوئی رهبری این مطالعه را با استاد جیان پینگ گونگ انجام داد.

پروفسور Kanpeng Koi که با استاد جیان پینگ گونگ رهبری این تحقیق را انجام داد ، گفت: “یک سیستم حافظه شبیه به هسته این هیدروژل برای برخی از برنامه ها مانند پیام های ناپدید شده قابل استفاده است.”

این مطالعه در مجله PNAS منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا