بین الملل

ادعای عمران خان: ارتش پاکستان برای نبرد با هند آمادگی لازم را ندارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین مجله تفریحی زیباروز، «عمران خان» رئیس حزب «تحریک انصاف» پاکستان و نخست وزیر سابق این کشور مدعی شد که ارتش پاکستان برای جنگ محتمل با هند مجهز و آماده نیست و دهلی نو کماکان در زمینه حل مسئله «کشمیر» اقدام موثری انجام نداده است.

هند و پاکستان از لحاظ نظامی به شدت باهم رقابت دارند. پاکستان قصد خرید جنگنده‌های جدید «اف-۱۶» را دارد. نیروی هوایی هند  نیزدر قالب یک طرح در حال برنامه ریزی برای خرید ۱۱۴ جنگنده است که ۹۶ فروند آن در هند ساخته و ۱۸ فروند دیگر از یک کشور خارجی وارد می‌شود.

عمران خان به تازگی در گفت‌وگو با اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» مدعی شد که «قمر جاوید» فرمانده ارتش پاکستان  به او گفته  است نیروهای مسلح پاکستان برای جنگ با هند مجهز و آماده نیستند.

بر اساس این گزارش، از سال ۱۹۴۷ و پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلیس تاکنون هند و پاکستان سه بار با هم جنگیده‌اند. در آخرین رویارویی، ۹ هزار نظامی پاکستانی کشته و بیش از ۲۵ هزار نفر از آنها مجروح شدند. هند نیز چهار هزار کشته و زخمی داد.

این جنگ  منجر به ترسیم «خط کنترل» در منطقه کشمیر شد که بر اساس آن  ایالت «جامو و کشمیر» به مرکزیت شهر «سرینگر» را به هند و مناطق کوهستانی با جمعیت کمتر در اختیار پاکستان قرار گرفت.


خط مرزی هند و پاکستان

 

عمران خان درباره تیرگی روابط با دهلی نو نیز گفت که هند در زمینه ماجرای «کشمیر» باید امتیاز و نقشه راه بدهد. عمران خان افزود که قرار بود «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در این زمینه به پاکستان سفر کند. جامو و کشمیر توسط دهلی نو در سال ۲۰۱۹ عادی سازی تجارت بین دو کشور دارای سلاح  اتمی یکی از اقداماتی بود که قرار بود قبل از سفر نخست وزیر مودی به پاکستان انجام شود، اما این مسئله نیز محقق نشد.

عمران خان توضیح داد: «قرار بود هند امتیازی بدهد، نوعی نقشه راه در زمینه کشمیر اما هرگز محقق نشد.»

چندی قبل «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان همتای هندی خود را برای مذاکرات جهت حل مسئله جامو و کشمیر به «اسلام آباد» دعوت کرد.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

کارگروه خبری مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای فضایی و نجومی جهانی. با دانش در زمینه اخبار فضایی، کشف‌های نجومی و پیشرفت‌های فضانوردی، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای فضایی، اکتشافات نجومی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی جامع از تحولات فضایی و نجومی جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا