بین الملل

اردوغان: قرار نیست سوریه را ترک کنیم

 رجب طیب اردوغان در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی.ان.ان» در خصوص از سرگیری روابط دیپلماتیک با سوریه و خواست دمشق برای عقب‌نشینی آنکارا از شمال این کشور هم گفت: از طریق دوستی با رییس جمهور پوتین، ما فکر کردیم که می‌توانیم دری را باز کنیم به ویژه در خصوص مبارزه خود با تروریسم در شمال سوریه. این موضوع نیازمند همکاری و همبستگی نزدیکی است.

اردوغان با اشاره به حضور شبه نظامیان کُرد در شمال سوریه ادامه داد: اگر بتوانیم چنین همکاری را داشته باشیم، مانعی برای برقراری روابط خود با سوریه نمی‌بینیم.

دولت سوریه حضور نیروهای ترکیه در شمال سوریه را «بدون اجازه خود و اشغالگرانه» می داند و خواهان «عقب نشینی» آنها است. مقامات سوری همچنین اعلام کرده اند که هدف آنها از مذاکرات چهارجانبه جاری با مشارکت سوریه، ایران، روسیه و ترکیه خروج نهایی تمام نظامیان ترکیه از خاک سوریه است. آنها چنین اقدامی را مقدمه ای برای پیشبرد مراحل بعدی به منظور عادی سازی روابط بین دمشق و آنکارا می دانند. در مقابل، دولت ترکیه حضور نظامی خود در شمال سوریه را با عنوان «مبارزه با تروریسم» توجیه می کند اما دمشق آن را صرفا یک «بهانه برای تداوم حضور اشغالگرانه» ترکیه می داند.

اردوغان در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی.ان.ان» افزود: ما بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با سوریه داریم و تهدیدهای تروریستی نیز از طریق این مرزها متوجه ماست. تنها دلیلی که در این مرزها حضور نظامی داریم، مبارزه با تروریسم است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در بخش دیگری از این گفت وگو به روابط کشورش با روسیه اشاره کرد و اظهار داشت: ما در نقطه ای نیستیم که مانند غرب تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کنیم. ما به تحریم‌های غرب وابسته نیستیم. ما یک کشور قوی هستیم و رابطه مثبتی با روسیه داریم.

وی تاکید کرد که روسیه و ترکیه به یکدیگر در زمینه‌های مختلف نیازمند هستند.

اردوغان در حالی پیشتاز مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه است که قرار است دور دوم این انتخابات در تاریخ هفتم خردادماه برگزار شود. وی با کمال قلیچدار اوغلو نامزد رقیب خود در چندین موضوع کلیدی از جمله روابط خارجی، دیپلماسی با غرب و روسیه اختلاف دارد.

اردوغان از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین تلاش کرده تا نقشی حیاتی در ایجاد توازن بین طرفین در چارچوب سیاست «طرفداری از اوکراین به شکل بی‌طرفانه» بازی کند.

رییس جمهور ترکیه با اشاره به تمدید قرارداد کریدور غلات برای صادرات محصولات کشاورزی تولیدی اوکراین به خارج از این کشور تاکید کرد که این توافقنامه به دلیل روابط ویژه شخصی وی با ولادیمیر پوتین میسر شده است.

311311

دکمه بازگشت به بالا