بین الملل

از تشخیص کووید طولانی مدت کودکان تا بن بست درمان

چالش‌برانگیزترین ابهامات پاندمی کرونا؛

محققان می‌گویند، علائم کووید طولانی مدت در کودکان با علائم این عارضه در بزرگسالان متفاوت است و درحال حاضر تشخیص نشانه‌ها و درمان این بیماری در کودکان یکی از چالش‌برانگیزترین ابهامات پاندمی کرونا است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در جریان شیوع سه ساله پاندمی کووید-۱۹ بسیاری از افراد پس از ابتلا به این بیماری با عوارض جانبی متفاوتی مواجه شدند. برخی از افراد تا چند ماه پس از این که آزمایش پی سی آر (PCR) آن‌ها منفی شد و به اصطلاح خوب شده بودند باز هم با مشکلاتی مواجه بودند. امحققان ز این مشکلات به عنوان اثرات طولانی مدت ویروس کرونا نام می‌برند. کووید طولانی در واقع همان اثرات طولانی مدت ابتلا به کرونا است که تا چندین هفته پس از خوب شدن، ممکن افراد را درگیر کند؛ این بیماری تعریف پزشکی یا علائم شایع خاص خود را ندارد به همین منظور محققان دانشگاه بوستون در حال تحقیق بر روی کووید طولانی مدت کودکان هستند و می‌گویند، کووید طولانی مدت کودکان از چالش‌برانگیزترین ابهامات همه‌گیری کروناست که هنوز محققان به یافته‌های دقیقی درباره آن دست نیافته‌اند.  

*** از هر هشت بیمار مبتلا به بیماری یک نفر دچار کووید طولانی است

تحقیقات علمی تازه‌ای که نتیجه آن در اختیار متخصصان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان قرار گرفته است نشان می‌دهد که از هر هشت بیمار مبتلا به بیماری «کووید۱۹» دست کم یک نفر علائم مشخصه این بیماری را برای طولانی مدت حفظ می‌کند. انجمن قلب آمریکا در بیانیه اخیر خود گفته، با گذر زمان همه ابعاد همه‌گیری در حال آشکار شدن است و درحالی که کووید طولانی در واقع اثرات مداومی است که می‌تواند به دنبال عفونت SARS-CoV-۲  ایجاد شده باشد، در کودکان جریان متفاوتی را دنبال می‌کند.

سارا دی فرانتی، متخصص قلب کودکان در بیمارستان کودکان بوستون درباره کووید طولانی مدت می‌گوید، «این بیماری مجموعه بسیار دشواری از علائم است، بدون آنکه یک درمان مشخص داشته باشد به همین دلیل کمک به والدین در این مورد و به منظور درمان فرزندان و کودکان بسیار سخت است؛ زیرا تشخیص علائم مرتبط با کووید در مقابل سایر بیماری‌ها دشوار است و به دلیل اینکه کووید طولانی در کودکان با کووید طولانی مدت در بزرگسالان متفاوت است امکان خطا در درمان افزایش می‌یابد.

سوالات در مورد علل کووید طولانی و میزان شایع بودن آن زیاد است و والدین باید از جنبه‌های فیزیکی و روانی آن آگاه باشند. سوچیترا رائو، متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان کودکان کلرادو در آرورا می‌گوید: با همه این تفاسیر واضح است که کووید طولانی در کودکان هم رخ می‌دهد و به قدری جدی است که می‌تواند آن‌ها را در برخی ازابعاد سلامت جسمی ناتوان کند.  

*** تعریف سازمان جهانی بهداشت از کووید طولانی در کودکان

کووید طولانی با نام‌های متعددی شناخته می‌شود. محققان ممکن است از آن به عنوان عواقب پس از ابتلای شدید به عفئونت SARS-CoV-۲ یا PASC یاد کنند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از «شرایط پس از کووید» برای طیف وسیعی از پیامد‌های سلامتی استفاده می‌کند که چهار هفته یا بیشتر پس از عفونت ادامه می‌یابد؛ تعریف سازمان جهانی بهداشت درباره آن که در ماه فوریه تصویب شد نیز می‌گوید: «شرایط پس از کووید-۱۹» در کودکان شامل علائمی است که در عرض سه ماه پس از ابتلا به کووید-۱۹ شروع شده و حداقل دو ماه طول می‌کشد.

*** سی‌دی‌سی: کودکان کمتر از بزگسالان تحت تاثیر کووید طولانی هستند

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده طبق داده‌های به دست آمده از پژوهش‌های خود اظهار می‌کند، کودکان کمتر از بزرگسالان تحت تأثیر شرایط پس از کووید قرار می‌گیرند، اما برآورد‌ها در مورد شیوع این مشکل بسیار متفاوت است.

*** چند درصد از کودکان تحت تأثیر کووید طولانی مدت قرار دارند؟

متخصص بیماری‌های عفونی در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو می‌گوید: به طور متوسط  بین ۴ تا ۲۵ درصد از کودکانی که به عفونت SARS-CoV-۲ مبتلا شده اند، علائم کووید طولانی مدت دارند. با این حال، پاسخ به این سوال بسیار دشوار است، فقط به این دلیل که گروه‌های مختلف این موضوع را به روش‌های کمی متفاوت و با تعاریف متفاوت بررسی می‌کنند. رائو به کمک یک تیم تحقیقاتی  نتایج یک  تحقیق را در آگوست سال گذشته در مجله JAMA Pediatrics منتشر کرد که برای انجام آن از داده‌های حدود ۶۶۰ هزار کودک  در سراسر آمریکا استفاده کرد تا بتواند  مقایسه‌ای میان کودکانی که تست آن‌ها مثبت شده بود و آن‌هایی که به کرونا مبتلا نشده بودند را انجام دهد و درنهایت توانست میزان حدودی ابتلای کودکان به کووید طولانی مدت را به دست آورد.  

دی فرانتی که همچنین دانشیار اطفال در دانشکده پزشکی هاروارد است می‌گوید، عدد به دست آمده از میران کودکان مبتلا به کووید طواانی مدت احتمالاً عدد معقولی است؛ گرچه با توجه به اینکه بسیاری از کودکان بدون داشتن علائم قابل مشاهده کرونا به کووید طولانی مبتلا می‌شوند برخی از مطالعات ممکن است شیوع را بیش از حد تخمین زده باشند.

*** با طیف گسترده‌ای از علائم کووید طولانی در کودکان آشنا شوید

 به گفته متخصص قلب کودکان در بیمارستان کودکان بوستون، به طور مشابه، تجربیات طولانی کووید از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. برخی ممکن است بیشتر علائم  قلبی داشته باشند و برخی دیگر بیشتر  علائم عصبی یا گوارشی تجربه کنند. آکادمی اطفال آمریکا می‌گوید کووید طولانی مدت می‌تواند تا ۶۰ علامت داشته باشد و ممکن است این فهرست برای کودکان و بزرگسالان یکسان نباشد؛ هر دو گروه سردرد، خستگی، مه مغزی، مشکلات تمرکز و از دست دادن چشایی و بویایی را تجربه می‌کنند، اما ما همچنین برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد اضافی را در کودکان می‌بینیم.

طبق مطالعات صورت گرفته، به نظر می‌رسد در کودکان علائمی نظیر بثورات پوستی، اسهال، درد شکم و استفراغ “کمی شایع‌تر است؛ همچنین به نظر می‌رسد کودکان سریع‌تر از بزرگسالان بهبود می‌یابند.   کودکان بزرگتر نیز احتمال بیشتری برای ابتلا به سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک دارند؛ سندرم تاکی کاردی ارتوستاتیک وضعیتی (POTS) یک بیماری قلبی است که با احساس سبکی سر و تپش قلب در پاسخ به ایستادن مشخص می‌شود. با POTS،  ضربان قلب همراه با تغییر وضعیت بدن به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

یک وضعیت نادر به نام سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان یا MIS-C که بر اندام‌های مختلف تأثیر می‌گذارد،   نیز می‌تواند به دنبال ابتلا به کووید-۱۹ در کودکان بروز کند و اگرچه این سندرم یک بیماری متمایز است، اما در حاضر حاضر به عنوان یکی از عوارض ابتلای کودکان به کرونا و نشانه‌های کووید طوانای مدت در آن‌ها شناخته می‌شود.

دی فرانتی، که به تهیه راهنمایی‌های درمانی در مورد کووید طولانی کودکان کمک  می‌کند و بیانیه علمی انجمن قلب آمریکا در سال ۲۰۲۲ را در مورد اثرات قلبی ویروس کرونا در کودکان و بزرگسالان نوشت، می‌گوید تعداد زیادی از بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت در گذشته مشکل قلبی نداشته‌اند، اما ابتلا به کرونا آن‌ها را در برابر بیماری‌های قلبی آسیب‌پذیر می‌کند. این کودکان عموماً بچه‌های سالمی هستند که به ویروس مبتلا می‌شوند و سپس خستگی، عدم تحمل ورزش یا علائم عصبی زیادی را تجربه می‌کنند.

*** نگرانی‌های قلبی پس از ابتلا به کرونا شکل می‌گیرند

متخصص قلب کودکان در بیمارستان کودکان بوستون گفت، بیماران او علائم مشابهی مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس دارند که باعث می‌شد والدین قبل از دوران کووید-۱۹ به دنبال متخصص قلب بروند. برخی از این والدین نگران عارضه میوکاردیت هستند، التهاب نادر قلبی که می‌تواند به دنبال عفونتکووید-۱۹ رخ دهد یا به دنبال واکسیناسیون بروز کند، اما تحقیقات به طور مداوم نشان داده که خطر  ابتلا به این عارضه با درگیری با ویروس کرونا بیشتر است تا عواقب ناشی از تزریق واکسن. به گفته این متخصص چنین مسائلی  اگرچه می‌توانند جدی باشند، اما همیشه ارتباط روشنی با کووید-۱۹ پیدا نمی‌کنند؛ در حالی که کودکان ممکن است علائم قلبی مانند تپش قلب داشته باشند، اما ما در این گروه سنی سرریز مشکلات جدید، مهم و ترسناک عروق ویروس کرونا، آریتمی یا مشکلات میوکارد مرتبط با کووید را نمی‌بینیم. ضعف ناشی از دوری از فعالیت، ممکن است عاملی برای برخی از کودکان و نوجوانانی باشد که  پس از ابتلا به کرونا با چنین عارضه‌هایی ست و پنجه نرم می‌کنند؛ مطمئناً وقتی افراد را به طور سازمان یافته به فعالیت برمی‌گردانیم، به نظر می‌رسد که روند بهبود را طی می‌کنند گرچه همه این‌ها در حد گمانه‌زنی است و در این بین ابهاماتی وجود دارد که تحقیقات هنوز به نتایج روشنی درباره آن‌ها دست نیافته است.

*** سلامت روان پس از ابتلا به کووید-۱۹آسیب می‌بیند

محققان و نهاد‌های تحقیقاتی مرتبط با پاندمی کرونا می‌گویند، مسائل مربوط به سلامت روان پس از کووید بسیار رایج است و باز هم، عوامل زیادی ممکن است در بازی دخیل باشند. به گفته رائو، مطمئناً بین بیماران مبتلا به کووید و سپس ابتلا به مشکلات روانی، از جمله اضطراب و افسردگی، ارتباط وجود دارد، اما ممکن است به سختی بتوان علت این ارتباط را کشف کرد، زیرا همه این‌ها در شرایطی اتفاق می‌افتد که در طول همه‌گیری رخ داده است از جمله تعطیلی مدارس و انزوای اجتماعی که ممکن است در بروز و شدت این اختلال‌ها تاثیرگذار بوده باشد.

متخصص قلب کودکان در بیمارستان کودکان بوستون می‌گوید:‌اضطراب در کودکان متفاوت از بزرگسالان ظاهر می‌شود. بسیاری از بچه‌هایی که در کلینیک‌های درمان  کووید طولانی مدت دیده می‌شوند، از درد قفسه سینه شکایت می‌کنند، اما به نوعی در قفسه سینه‌شان بالاتر است،   تقریباً مانند درد گلو، نوعی درد یا سفتی بالای سینه و این می‌تواند باشد. تجلی اضطراب باشد؛ برخی از آن‌ها مشکلات تار‌های صوتی نیز داشتند که این موضوع هم می‌تواند با اضطراب مرتبط باشد. مسائل جسمی و روانی می‌توانند با هم تعامل داشته باشند، به همین دلیل است که محققان تاکید می‌کنند، درمان شرایط پس از کووید باید شامل ارزیابی علائم سلامت روان باشد.

کارشناسان توصیه می‌کنند، نخستین اقدامی که والدین باید برای درمان کودک مبتلا به کووید طولانی مدت انجام دهند، مشورت با متخصص اطفال است؛ این راهنمایی است که می‌تواند به طور گسترده ارائه شود و از این طریق مشورهاتی خوبی انجام شود؛ شروع با یک پزشک مراقبت‌های اولیه “همیشه ایده خوبی برای کشف گام‌های بعدی برای پیدا کردن رد موارد دیگر است که ممکن است به کووید طولانی مرتبط نباشد.

بسیاری از مراکز مراقبت‌های بهداشتی بزرگ دارای کلینیک‌های  کووید طولانی مدت کودکان هستند؛ پروژه تحقیقاتی RECOVER که توسط مؤسسه ملی بهداشت حمایت می‌شود، می‌تواند خانواده‌ها را به سمت آزمایشات بالینی برای مطالعه طولانی مدت کووید هدایت کند؛ در این بین یکی از راه‌های حفاظت از کودکان ممکن است اقداماتی باشد که به پیشگیری از ابتلای آن‌ها به کرونا کمک می‌کند؛ یکی از این اقدامات دریافت واکسن است؛ واکسیناسیون در پیشگیری از عفونت کووید و عفونت شدید کووید بسیار موثر است؛ بنابراین این بدان معنی است که  تزریق واکسن مستقیماً خطر ابتلا به کووید طولانی مدت را نه تنها در کودکان بلکه در بزرگسالان نیز کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا