اصفهان میزبان پردهبرداری از تاریخ صنایعدستی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان
به گزارش خبرنگار آنلاین، مرکز اصفهانشناسی و خانه ملل، امروز شنبه از کتاب جدیدی با عنوان «صنایعدستی استان اصفهان به روایت اسناد» رونمایی میکند. این اثر پژوهشی که به همت دکتر سهیلا ترابی فارسانی نوشته شده است، با تکیه بر اسناد تاریخی و مدارک معتبر، به بررسی و تحلیل صنایعدستی اصفهان در دورهای گسترده از سال ۱۲۵۰ تا ۱۳۵۷ میپردازد و تصویری جامع و مستند از این میراث فرهنگی و هنری ارائه میدهد.
محمد عیدی نجفآبادی، مدیر مرکز اصفهانشناسی و خانه ملل شهرداری اصفهان، درباره اهمیت این کتاب به خبرنگار مهرگفت: کتاب «صنایعدستی استان اصفهان» نمایانگر بخشی از هویت فرهنگی و هنری این سرزمین است که با گذشت زمان و تغییرات اجتماعی و اقتصادی، همچنان ارزش خود را حفظ کرده است. صنایعدستی اصفهان نمادی از هنر، خلاقیت و ذوق ایرانی است و این کتاب تلاشی برای زنده نگهداشتن این میراث با تکیه بر اسناد معتبر و تحلیلهای علمی است.
وی ادامه داد: این مراسم در دفتر انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان واقع در خیابان گلدسته درکتابخانه مرکزی اصفهان از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار میشود و برای عموم علاقهمندان به فرهنگ و هنر باز است. در این آئین، علاوه بر سخنرانی دکتر سهیلا ترابی فارسانی، بخشهایی از کتاب و محتوای آن معرفی خواهد شد و فرصتی برای آشنایی حضار با روند پژوهشی و دستاوردهای این اثر فراهم میشود.
مدیر مرکز اصفهانشناسی و خانه ملل شهرداری اصفهان تصریح کرد: کتاب «صنایعدستی استان اصفهان» نه تنها برای علاقهمندان و پژوهشگران هنرهای دستی و تاریخی، بلکه برای تمامی کسانی که به هویت فرهنگی اصفهان علاقهمندند، منبعی ارزشمند و جامع خواهد بود.
وی با بیان اینکه هدف از انتشار این کتاب، حفظ و معرفی دقیق میراث فرهنگی و هنری اصفهان به نسلهای آینده است، اظهار کرد: امیدواریم این کتاب، آغازی برای انتشار مجموعهای از آثار مشابه باشد که بتواند مستندات بیشتری درباره سایر هنرهای سنتی و صنایعدستی ایران فراهم کند و علاقهمندان را با تنوع و اصالت هنرهای ایران آشنا سازد.
عیدی افزود: این آئین رونمایی، فرصتی منحصر بهفرد برای دوستداران فرهنگ و هنر، دانشجویان و پژوهشگران است تا با یکی از آثار پژوهشی برجسته در زمینه صنایعدستی اصفهان از نزدیک آشنا شوند و با نویسنده و محققان این اثر درباره جزئیات و محتوای آن گفتگو کنند.