عمومی

مشکلات هنرمندان هنر هفتم در اصفهان/ توسعه سینماها خوب است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان‌ها – مریم یاوری: هنر هفتم یکی از پرطرفدارترین هنرها در بین عموم مردم جامعه است، هنری که همه اقشار جامعه برای دیدن آثارش حاضر به پرداخت هزینه هر چند اندک هستند.

هرچند آثار سینمایی در همه استان‌های کشور و حتی دورافتاده‌ترین روستاها نیز مورد اقبال قرار می‌گیرد اما گویا تولید این آثار هنری در همه کشور به جز تهران غریب افتاده و مسؤولان کمتر روی خوش به تولید این آثار نشان می‌دهند.

اثری از سینماهای نوستالژی در اصفهان نیست

استاد مرتضی حسینی، معلم قصه‌های مجید، از معدود هنرمندانی است که علی رغم سوت و کور بودن بازار تولیدات سینمایی در اصفهان، پای هنر هفتم در این شهر مانده و برای ماندگاری هنرمندان نیز تلاش کرده است؛ او که در ابتدای صحبت‌هایش با خبرنگار آنلاین به سینماهای قدیمی اصفهان اشاره می‌کند، می‌گوید: ما در اصفهان سینماهایی نظیر «مایاک»، «نقش‌جهان»، «ایران» و … را داشتیم که برای اصفهانی‌ها نوستالژی بود و امروز حتی اثری از آنها نیست، اما از سویی نیز باید توجه داشت که امروز در اصفهان و به ویژه در گذر فرهنگی چهارباغ شاهد تجمیع تعدادی از سینماها هستیم که اغلب آنها چند سالنی هستند.

او ادامه می‌دهد: همچنین در مرکز تجاری در مجاورت اصفهان نیز چندین سالن سینمای با کیفیت ساخته شده و می‌توان گفت هر چند نسبت به جمعیت هنوز نیاز به سینما داریم اما در این حوزه اصفهان عملکرد بهتری نسبت به دیگر استان‌ها داشته است.

این هنرمند اصفهانی در خصوص استقبال مردم از آثار سینمایی نیز ابراز می‌کند: می‌توان گفت میزان استقبال رابطه مستقیمی با کیفیت تولیدات اکران شده دارد و به فاکتورهایی نظیر شرایط اقتصادی، زمان اکران آثار و … نیز بستگی دارد.

او اضافه می‌کند: میزان استقبال مردم از همه اقشار برای حضور در سینماها نشان از استقبال آنها نسبت به تولیدات سینمایی دارد و باید در این زمینه سیاستی درست برای تولیدات مناسب تدوین شود.

مشکلات هنرمندان هنر هفتم در اصفهان/ توسعه سینماها خوب است

هنرمندان سینمای اصفهان پاتوق ندارند

حسینی تاکید می‌کند: این در حالی است که در علی رغم تمایل هنرمندان، بازیگران و دست اندرکاران سینما برای داشتن یک پاتوق، اما هیچ فضایی در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد و این در حالی است که تا قبل از کرونا هنرمندان سینما محل کوچکی را در هنرستان هنرهای زیبا برای این امر استفاده می‌کردند که این فضا نیز از آنها گرفته شد و با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته هنوز فضایی برای دورهمی سینمایی‌های اصفهان تخصیص نیافته است.

او تصریح می‌کند: نداشتن پاتوق معضل اصلی دورهمی سینمایی‌ها است، فضاهای زیادی در اصفهان وجود دارد که حتی استفاده‌ای از آن نمی‌شود اما نمی‌دانم چرا همتی برای واگذاری یکی از این اماکن به هنرمندان وجود ندارد، شاید مشکلات اداری وجود دارد و در مجموع نمی‌خواهند در این زمینه پاسخگو باشند.

این هنرمند اصفهانی در ادامه با اشاره به تغییر مدیریت ارشاد و فرهنگ اسلامی استان اصفهان تصریح می‌کند: حضور مدیرکل جدید با توجه به پیشینه فرهنگی که در حوزه هنری اصفهان دارد امیدی برای هنرمندان ایجاد کرده و امیدواریم بروکراسی اداری مانع تحقق اهداف و برنامه‌های وی نشود.

تولید فیلم سینمایی در اصفهان حمایت نمی‌شود

او در ادامه در خصوص تولیدات سینمایی در استان اصفهان نیز ابراز می‌کند: باید توجه داشت که در حوزه تولید سال‌هاست که در اصفهان اثری را نداشتیم و این در حالی است که اصفهان زمانی لوکیشن ایران بود و فیلم‌های سینمایی در اصفهان تولید می‌شد و بعد از سال‌ها هنوز برخی از این لوکیشین‌ها وجود داشته و مورد اقبال مردم است.

حسینی با بیان اینکه در اصفهان نویسندگان و کارگردان‌هایی را داریم که برنامه برای تولید دارند، اما مورد حمایت قرار نمی‌گیرند، می‌افزاید: در این زمینه ما نیازی به مسوولانی داریم که هنر هفتم را بفهمند که این هنر چقدر اثرگذار است و می‌تواند در انتقال مفاهیم کمک کننده باشد.

مشکلات هنرمندان هنر هفتم در اصفهان/ توسعه سینماها خوب است

جشنواره کودک تنها به دورهمی هنرمندان تهران تبدیل شده است

او در خصوص برگزاری جشنواره کودک اصفهان نیز ابراز می‌کند: قرار بر این بود که هر سال با برپایی این جشنواره بودجه‌ای برای تولیدات ژانر کودک و نوجوان در نظر گرفته شود و این در حالی است که با گذشت بیش از ۳۳ دوره برگزاری این جشنواره آثار انگشت شماری تولید شده و می‌توان گفت طی دو دوره اخیر این جشنواره فقط به مهمانی شبیه شده است.

توسعه خوب سینماها در اصفهان طی یک دهه اخیر

همچنین سیدمهدی سیدین‌نیا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامی استان اصفهان نیز در این ارتباط به خبرنگار آنلاین اظهار می‌کند: طی یک دهه اخیر حوزه هنری در زمینه سینماداری دستاوردهای خوبی داشته، بخش خصوصی نیز در این زمینه فعالیت‌های خوبی داشته است و اگر قبل از دهه ۸۰ به سینما رفته باشید بوی گازوئیل کف سینما را به یاد می‌آورید.

او می‌افزاید: استان اصفهان دارای ۳۰ سینما و حدود ۶۰ سالن سینمایی است که سرانه فضای سینمایی به ازای هر ۴۳۵ نفر یک صندلی است. در این میان ۹ شهرستان استان اصفهان شامل آران و بیدگل، برخوار، بویین میاندشت، تیران و کرون، چادگان، خوانسار، خور و بیابانک، فلاورجان و مبارکه فاقد سالن سینما هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامی استان اصفهان اضافه می‌کند: کیفیت سینماهای استان اصفهان نیز مناسب است و دارای تجهیزات خوبی برای نمایش فیلم‌ها هستیم.

مشکلات هنرمندان هنر هفتم در اصفهان/ توسعه سینماها خوب است

صنعت سینما در اصفهان به وجود نیامده است

او در خصوص تولید فیلم سینمایی در اصفهان نیز اظهار می‌کند: اصفهان در حوزه تولید فیلم سینمایی نتوانسته به جایگاه خوبی دست یابد، البته این ضعف تنها در اصفهان نیست و در همه استان‌های کشور به جز تهران دیده می‌شود.

سیدین‌نیا با اشاره به دستمزدهای چند صدمیلیونی فیلم‌نامه نویسی در تهران می‌گوید: هیچ گونه سرمایه‌گذاری و هزینه‌ای که برای تولیدات سینمایی در تهران انجام می‌شود، در استان‌های دیگر کشور وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه جذابیت‌های هنر هفتم در تهران هنرمندان دیگر شهرها را به سمت خود می‌کشاند، ابراز می‌کند: ما باید برای مثال در بخش فیلم‌نامه نویسی از ابتدای راه برنامه‌ریزی کنیم، باید ادبیات داستانی و داستان نویسی را در اصفهان تقویت کنیم و این امر را تا فیلم‌نامه نویسی ادامه دهیم.

فعالیت منقطع تشکل‌های سینمایی در اصفهان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامی استان اصفهان می‌افزاید: تشکل‌های سینمایی در اصفهان به صورت مقطعی و منقطع فعالیت دارند و حرکت‌ها جزیره‌ای است و اقدام متحد و مشترکی شاهد نبوده‌ایم.

او با اشاره به اینکه صنعت سینما در اصفهان هنوز شکل نگرفته است، ادامه می‌دهد: در گام نخست باید به لحاظ اقتصادی و تبدیل شدن به صنعت بر روی سینما کار شود، باید سرمایه‌گذاران برای فعالیت در حوزه سینما تشویق شوند.

سیدین‌نیا با اشاره به اینکه برخی از هنرمندان عرصه سینما تنها دغدغه اعتبار دارند، می‌افزاید: این در حالی است که در جلسه‌ای که با هنرمندان این عرصه اخیراً داشتم به این نتیجه رسیدیم که اگر بودجه ارباب حلقه‌ها را هم داشته باشیم امکان تولید آن را نداریم چرا که اعتبار بخشی از تولید یک فیلم است و باید ظرفیت تولید را نیز داشته باشیم که تقویت این بخش زمان بر است.

مشکلات هنرمندان هنر هفتم در اصفهان/ توسعه سینماها خوب است

تولید فیلم خوب در سینما باید با نگاه حرفه‌ای باشد

او با بیان اینکه تا پیش از این هزینه‌های زیادی برای تولید اثر سینمایی در نظر گرفته شده اما خروجی نداشته است، تاکید می‌کند: تولید فیلم خوب در سینما باید با نگاه حرفه‌ای و تولید حرفه‌ای باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه برای هنر مرزی وجود ندارد، ادامه داد: ارتباط در حوزه سینما باید مستمر باشد رفت و آمد و تعامل هنرمندان تهران به اصفهان باید بیشتر شود و این امر نیازمند طراحی و مهندسی است.

در این بین باید توجه داشت که تنها قربانی کشمکش بین مسؤولان و هنرمندان در حوزه سینما می‌تواند منجر به عقب ماندگی فرهنگی در کشور شود، چالشی که برای درمان و التیام آن به زمان بیشتری نیاز خواهیم داشت و نباید از یاد ببریم که جنگ فرهنگی دشمن این روزها با تجهیزات کامل ادامه دارد و هر گونه تعلل ما را چند سال به عقب می‌راند.

دکمه بازگشت به بالا