عمومیکسب و کار ایرانی

تفاوت ال ای دی با OLED سامسونگ

تمام فناوری‌های جدیدی که اخیرا پیش روی ما قرار گرفته‌ است ارزش آن را دارد که چند دقیقه‌ای به نبردی قدیمی بین دو تلویزیون ال ای دی و تلویزیون OLED بپردازیم. این دو نوع نمایشگر را می توان در مانیتورها، تلویزیون‌ها، تلفنهای همراه، دوربین‌ها و تقریباً هر دستگاه دیگری که دارای صفحه نمایش است، پیدا کرد.در یک طرف این نبرد، LED (دیود ساطع کننده نور) قرار‌ دارد که رایج‌ترین نوع نمایشگر در بازار است و در طرف دیگر OLED (دیود ساطع کننده نور ارگانیک) قرار‌ دارد که در گوشی‌های پرچمدار رده بالا و همچنین تلویزیون‌ها استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی تفاوت بین تلویزیون LED و OLED می‌پردازیم. برای تعمیر تلویزیون سامسونگ در اصفهان با شماره هایی که در سایت می باشد تماس بگیرید

 LED چیست؟

تلویزیون‌ ال ای دی نوعی تلویزیون  LCDهستند. آنها برای ایجاد تصویری که می‌بینید به لایه‌های زیادی نیاز دارند. یکی از مهم‌ترین آنها نور پس‌زمینه است که از LED های کوچک و یا همان دیودهای ساطع‌کننده نور تشکیل شده است.

این نور پس‌زمینه LED به یک لایه کریستال مایع می‌تابد و هر پیکسل کریستال مایع مانند یک شاتر عمل می‌کند، یعنی یا نور را مسدود می‌کند یا به آن اجازه عبور می‌دهد.نوع و پیچیدگی نور پس‌زمینه بر کیفیت کلی تصویر ، به‌ویژه توانایی تلویزیون در نمایش‌دادن مناطق تاریک تصویر، اثر می‌گذارد.

OLED چیست؟

OLED مخفف “دیود ساطع‌کننده نور ارگانیک” است. برخلاف تلویزیون‌ ال ای دی ، تلویزیون‌ OLED به منبع نور جداگانه‌ای مانند نور پس‌زمینه تلویزیون ال ای دی نیاز ندارند و خود پیکسل‌های OLED به خودی خود ساطع‌کننده نور هستند؛ این به این معنی است که وقتی یک پیکسل OLED فعال نشود، اصلا نوری از خود ساطع نمی‌کند.

این همان چیزی است که به تلویزیون‌های OLED 4K سطح سیاهی باورنکردنی می‌دهد(یعنی همان ویژگی که این نوع از تلویزیون‌ها به آن معروف هستند).احتمالا وقتی برای اولین تصویری را در یک نمایشگر OLED ببینید، مات و مبهوت خواهید‌شد، زیرا کیفیت تصویر آن اصلا شبیه تصاویری که تا به حال دیده‌اید، نیست.

فرق OLED با LED در چه چیزهایی است؟

به طور خلاصه، صفحه‌نمایش‌های LED از نور پس‌زمینه برای روشن کردن پیکسل‌های خود استفاده می‌کنند، در حالی که پیکسل‌های OLED خودشان نور را تولید می‌کنند. پیکسل‌های OLED به «خود گسیل‌کننده» معروف اند، در حالی که فناوری LEDبه «انتقال دهنده» معروف است.نور صفحه نمایش OLED را می‌توان بر اساس پیکسل به پیکسل کنترل کرد. این امکان در LED ها وجود ندارد.

روشنایی

در این بخش، LED ها با اختلاف پیشتاز هستند و دلیل آن، بک لایت بزرگ و قدرتمندی تعبیه شده در تلویزیون‌ ال ای دی است. تکنولوژی کوانتوم دات هم باعث شده‌است که روشنایی این مدل حتی در سایز کوچک‌تر هم بالا باشد. البته تلویزیون‌ OLED هم می‌تواند به سطح روشنایی قابل قبولی برسد؛ اما تنظیم پیکسل‌های OLED به‌گونه‌‌ای که همواره بیشترین روشنایی ممکن را تولید کنند، عمر آنها را کاهش می‌دهد.

طول عمر LCD بیشتر است یا OLED؟

با مقایسه ال سی دی و اولد به طور خلاصه می‌توان گفت در نمایشگرهای LED LCD از یک نور پس زمینه برای روشن کردن پیکسل‌های استفاده می‌شود. در حالی که پیکسل‌های یک صفحه نمایش OLED، از خود نور ساطع می‌کنند و نیازی به نور پس زمینه ندارند.

به کمک فناوری OLED، پیکسل‌ها می‌توانند به صورت مجزا از یکدیگر خاموش و روشن شوند. خاموش شدن یک پیکسل به صورت کلی، باعث ایجاد رنگ مشکی خالص و دستیابی به نسبت کنتراست بهتر در نمایشگر گوشی هوشمند یا تلویزیون شما خواهد شد. در نظر داشته باشید که تلویزیون اولد و LCD در این زمینه تنها بخشی از کاربردهای این دو نسل را نشان می‌دهند و این روزها در گوشی‌های هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ و برخی دستگاه‌های دیگر، از هر دو نوع نمایشگر استفاده می‌شود.

در مقایسه صفحه LCD با OLED باید گفتدر بعضی تلویزیون‌ها و گوشی‌های LCD، دیودهای نوری یا LED به جای اینکه مستقیماً پشت پیکسل‌ها قرار بگیرند، در لبه‌های دستگاه جای گرفته‌اند، اما در صفحات نمایشگر OLED هر بخش، خود نور مورد نیاز را تولید کرده و این نور پس زمینه بعد از عبور از پیکسل‌های آبی، سبز یا قرمز، به چشم ما می‌رسد.
به همین دلیل می‌توان گفت در یک نمایشگر LED رسیدن به کنتراست بی‌نهایت (تصویر کاملاً مشکی) بسیار دشوار یا ناممکن است. البته نوعی از نمایشگرهای LED به صورت Full Array LED نیز موجودند که برای هر پیکسل از یک چراغ کوچک LED جهت روشن و خاموش شدن استفاده می‌کنند ولی غالباً به دلیل قیمت بالا، موجودی کمی در بازار داشته و بسیاری از شرکت‌ها از تولید آنها صرفنظر کرده‌اند.

فرق LED با LCD چیست؟

فرق LCD و OLED در روشنایی تصویر

درباره تفاوت LCD با OLED باید گفت که LCD ها نسبت به نمایشگرهای OLED روشنایی بیشتری تولید می‌کنند و این موضوع مخصوصاً در گوشی‌های هوشمند که معمولاً در فضای بیرون از آن‌ها استفاده می‌شود، بسیار مهم است.

روشنایی را معمولاً با واحد نیت اندازه می‌گیریم و گوشی آیفون 10 که دارای یک نمایشگر OLED است، می‌تواند به حداکثر روشنایی 625 نیت دست پیدا کند. این عدد برای گوشی LG G7 که از یک صفحه نمایش LCD بهره می‌برد، به 1000 نیت می‌رسد. این مورد در مقایسه تلویزیون اولد و LCD هم بسیار حائز اهمیت است و تنها به گوشی‌های هوشمند محدود نمی‌شود.

فرق LCD و OLED در زمینه کنتراست

تفاوت LCD با OLED در زمینه کنتراست یکی دیگر از موارد مهمی است که در هنگام خرید یک تلویزیون یا مانیتور به آن توجه شود. اگر یک عکس کاملاً مشکی را روی یک تلویزیون LED LCD به نمایش بگذارید و آن‌ را به اتاقی تاریک ببرید، متوجه خواهید شد که به دلیل وجود نور پس زمینه، این تلویزیون از تولید رنگ مشکی خالص ناتوان خواهد بود.

تفاوت LCD و OLED در  زمینه زاویه دید

مقایسه صفحه LCD با OLED در بخش زاویه دید نیز می‌تواند کاربر را به پاسخ یکی از مهمترین سوالات در خصوص چیدمان منزل و مکان‌هایی که قرار است مخاطبان در زوایای متعددی از نمایشگر قرار بگیرند برساند. پنل‌های‌ OLED به دلیل نازک بودن و نزدیکی پیکسل‌ها به سطح نمایشگر، زوایای دید بسیار خوبی را در اختیار مخاطبان می‌گذارند. این موضوع در مورد گوشی‌های هوشمند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا معمولاً از تلفن خود در حالت عمودی استفاده نمی‌کنیم.

فرق ال سی دی و اولد در نمایش رنگ

اگر از جمله کاربران سخت پسند یا گرافیست‌های حرفه‌ای باشید حتماً به خوبی تفاوت LCD با OLED در زمینه رنگ را می‌دانید. جدیدترین LCDهای موجود در بازار بر خلاف گذشته، قادرند تا تصاویر را با رنگی بسیار طبیعی به نمایش بگذارند. با این حال، این موضوع نیز مانند نحوه دیده شدن نمایشگر از زوایای مختلف، بستگی به فناوری ساخت پنل دارد.

برای نمونه، IPS LCD در صورتی که به درستی تنظیم شده باشد، رنگ‌های فوق‌العاده زیبایی نمایش می‌دهد. در مقابل، پنل‌های TN اغلب رنگ و رو رفته و ضعیف به نظر می‌رسند.

دکمه بازگشت به بالا