اقتصادی

انتقاد یک کارشناس حوزه آب از مسدود شدن سایت اطلاعات و آمار سدهای کشور

این روزها که بسیاری از استان های کشور از جمله خوزستان ، چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان با تنش آبی روبرو هستند ، نقش سدهای غیرمجاز و اجرای پروژه های انتقال آب در ایجاد شرایط موجود بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در این شرایط ، یک کارشناس آب از مسدود شدن بخشی با اطلاعات مربوط به سدها در کشور در وب سایت یک شرکت مدیریت آب ایران خبر داد و از عدم دسترسی به این اطلاعات انتقاد کرد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز ، اطلاعات و آمار مربوط به سدهای کشور ، از جمله سدهای در حال بهره برداری ، سد سازی در حال ساخت و سدها در مرحله مطالعه از طریق بخش اطلاعات سدهای کشور ، یعنی daminfo.wrm.ir در وب سایت رسمی مدیریت آب ایران شرکت (wrm (ir) که زیرمجموعه وزارت نیرو است ، در دسترس عموم قرار گرفت.

طبق آخرین گزارش مجله تفریحی زیباروز ، این وب سایت در تاریخ 27 ماه مه سال جاری در دسترس بود ، اما اکنون دسترسی به آن وب سایت مسدود شده است و وزارت نیرو یا یک شرکت مدیریت آب ایران دلیلی برای این کار ذکر نکرده است.

فاطمه ظفرنژاد ، محقق آب و توسعه پایدار ، از وزارت نیرو برای مسدود کردن سایتی با اطلاعات سد انتقاد کرد که باید ناباورانه در دسترس مردم باشد. وی گفت: “این آمار و اطلاعات از اواخر دهه 1980 پس از فشار عمومی برای درخواست اطلاعات در مورد فعالیت های وزارت نیرو در حوزه های کشور در دسترس بوده است.”

وی ادامه می دهد: دسترسی عمومی به این اطلاعات حق مردم است و مسدود شدن این سایت نشان می دهد که دستگاه های دولتی به ویژه دستگاه های اجرایی در حوضه ها مردم را عجیب ترین ، بیگانه ترین و نامشروع ترین افراد می دانند.

ظفرنژاد با بیان اینکه مشخص نیست چه کسی این سایت را که متعلق به مردم است مسدود کرده و با چه مرجعی اعلام کرد: دسترسی به این اطلاعات حق مردم ، جوامع بومی و کشاورزانی است که حق آب آنها در پشت سدها گرفته شده است. در دسترس محققان ، روزنامه نگاران و اعضای رسانه است.

گفتنی است گزارش مجله تفریحی زیباروز توسط وزارت نیرو پیگرد قانونی دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا