بین الملل

بازی جدید آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق

مذاکرات استراتژیک بغداد روندی بود که الکاظمی در پیشنهاد کاخ سفید برای اجرای قطعنامه پارلمان عراق در مورد ضرورت خروج نیروهای آمریکایی از این کشور گنجانده است و اکنون پس از چند دور گفتگوهای رسمی و تخصصی ، در حال نهایی کردن توافق .

آمریکایی ها به دولت عراق گفتند که 2500 از 5000 نظامی این کشور از عراق خارج شده اند ، اما هیچ ارگان رسمی این برآورد را تأیید نکرده است. بسیاری از کارشناسان عراقی نیز معتقدند که ارزیابی نادرست و به طور جدی مشکوک است.

سال ها کنترل آسمان در عراق به دست آمریکایی ها بوده است و دولت عراق هیچ کنترلی بر آن ندارد ، بنابراین نمی تواند آمار دقیقی از تعداد ورود و خروج هواپیماهای آمریکایی و تعداد نیروهای ورودی به این کشور داشته باشد. یا ترک عراق.

ارائه گزارش های دروغین و هدفمند توسط آمریکایی ها در گذشته نیز اعتبار آماری و اعتبار ادعاهای این کشور را تضعیف کرده است.

در عین حال؛ برخی گزارش ها از منابع عراقی حاکی از آن است که بایدن و الکادیمی بیانیه مشترکی را تعیین کردند که 31 دسامبر 2021 را آخرین تاریخ برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق عنوان کرد.

با این حال ، برخی از اطلاعات منتشر شده توسط منابع عراقی نشان می دهد که آمریکایی ها قصد دارند 2500 سرباز باقی مانده را در عراق به عنوان نیروهای پشتیبانی و آموزش در عراق نگه دارند و بدیهی است که این تصمیم اتخاذ خواهد شد. همچنین به عنوان یکی از بندهای بیانیه مشترک در توافق نهایی اعلام خواهد شد.

پیش از این برخی مقامات و دیپلمات های آمریکایی در جلسات خصوصی و محافل به این موضوع اشاره کرده و گفته بودند که این عقب نشینی به معنای خروج رسمی و کامل نیست و ایالات متحده می خواهد حداقل نیمی از نیروهای خود را در عراق با نام جدید و مأموریت

رویکرد جدید ایالات متحده ، با هدف کاهش فشار سیاسی و مردمی و حفظ حضور نظامی در عراق ، از چند جهت مهم است:

اولین،؛ این اقدام واشنگتن صریحاً مغایر تصمیم پارلمان عراق و تقاضای قاطع مردم عراق و گروه های مختلف برای خروج تروریست های آمریکایی از این کشور است که طبیعتاً نگرانی ها را در عراق طولانی می کند.

دیگری یکی از اهداف جدی ایالات متحده در عراق انحصار آموزش نظامی است تا بتواند همیشه با حفظ وابستگی به ارتش عراق تأثیر مستقیمی بر امنیت و ثبات کشور داشته و از آن برای پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی خود استفاده کند. .

پیامدهای این حادثه را می توان در این واقعیت مشاهده کرد که در زمان حمله داعش به عراق ، به دلیل اینکه امریکا از پشتیبانی پشتیبانی نکرد ، ارتش عراق که توسط ایالات متحده سازماندهی و آموزش داده شده بود ، در برابر لشکر کشی داعش عملاً ساکت بود. از سلطه و پیشروی تروریستهای داعش بر بیشتر کشور جلوگیری کنید.

سومین،؛ تجربه مبارزات مشترک ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی ، که بر اساس استفاده از توانایی های بومی سازمان یافته و آموزش دیده بودند ، نشان داد که همانطور که قبلاً در دیدار القادیمی با فالح فیاض ، رئیس بسیج بیان شد. سازمان ، عراق نیاز به حفظ امنیت خود دارد. هیچ پشتیبانی و آموزش برای آمریکایی ها وجود ندارد.

مطابق با؛ بدیهی است که گنجاندن این بند در توافقنامه بغداد و واشنگتن تنها بهانه برای ادامه حضور نظامی ایالات متحده در منطقه است که نه تنها صلح و امنیت را تضمین نمی کند ، بلکه می تواند بحران نظامی و امنیتی منطقه را نیز تشدید کند.

311311

دکمه بازگشت به بالا