با سی‌.تی‌.اسکن؛ قطعات صنعتی استاندارد بسازید

گروهی از محققان یک شرکت دانش بنیان برای ایجاد بستری برای تولید و تولید قطعات صنعتی استاندارد، سی‌تی‌اسکنرهای صنعتی را معرفی کرده‌اند که قادر به شناسایی عیوب در قسمت‌هایی از تصاویر سه‌بعدی عمیق هستند.

محمدمهدی محمدی قائم مقام شرکت دانشبانیان در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز دستگاه اسکن صنعتی یکی از محصولات جدید این شرکت است و گفت: هر قطعه ای که وارد کشور می شود یا محصولاتی در داخل کشور باید فرآیندهای مختلفی برای کنترل کیفیت آنها انجام شود و از این دستگاه در این زمینه استفاده می شود.

وی ادامه داد: از این دستگاه می توان برای بررسی کیفیت قطعات و انطباق قطعه با طرح پروژه استفاده کرد.

محمدی یکی دیگر از کاربردهای این دستگاه را برای تولید محصولات مهندسی معکوس برشمرد و یادآور شد: قطعه ای که به شکل استوانه ریخته می شود، عیوب بیرونی آن با چشم قابل مشاهده است، اما اگر داخل ترک یا سوراخ باشد، این امکان وجود دارد. از بازرسی وجود ندارد؛ نمونه آن تجهیزات حفاری وزارت نفت است. این تجهیزات قدیمی است و نیاز به بررسی و ارزیابی دائمی دارد و سی تی اسکنر صنعتی امکان بررسی این دستگاه ها را فراهم کرده است. زیرا این دستگاه می تواند عمر تجهیزات را تخمین بزند.

قائم مقام شرکت دانشبانیان با اشاره به جزئیات عملکرد دستگاه سی تی اسکن صنعتی تصریح کرد: این دستگاه با انجام اسکن سه بعدی به کاربر امکان طراحی ابعاد مختلف تجهیزات و قطعات را می دهد.

محمدی با اشاره به اینکه نمونه خارجی مشابهی از این دستگاه به نام دستگاه های CMM در بازار موجود است، گفت: این نمونه از دستگاه ها تنها قادر به تست «نقاط سربار» یعنی تنها حجم خارجی دستگاه هستند. تولید نمی کند.

وی ادامه داد: دستگاهی ساخت این شرکت این محدودیت را رفع کرد.

محمدی اساس کار این دستگاه را اشعه ایکس دانست و یادآور شد: اشعه ایکس کلاس های مختلفی دارد. یکی یک سیاست پزشکی است که در آن بیمار ثابت و یک آشکارساز یا ژنراتور X است. اما اسکنرهای صنعتی برعکس هستند و قطعه یا ابزار 360 درجه می چرخد ​​و مولد اشعه ایکس تعداد زیادی عکس از ابعاد مختلف دستگاه یا قطعه می گیرد.

وی با اشاره به اینکه تصاویر به دست آمده توسط هوش مصنوعی و نرم افزار ایجاد می شود، طرحی سه بعدی ایجاد می شود، افزود: از آنجایی که از اشعه ایکس برای اسکن قطعات سه بعدی استفاده می شود، این اشعه تا عمق قسمت مورد نظر نفوذ می کند. “

این محقق با تاکید بر اینکه تصاویر به دست آمده از این دستگاه کاربردهای فراوانی دارد، گفت: از آنجایی که طراحی و ساخت این دستگاه در داخل کشور انجام می شود، اندازه و اندازه آن بر اساس نیاز مشتری قابل تغییر است.

به گفته وی، این دستگاه در حال حاضر قطعاتی در ابعاد 30*40 سانتی متر را اسکن می کند، اما این مقیاس با توجه به نیاز مشتری قابل افزایش و افزایش است.

محمدی خاطرنشان کرد: این دستگاه هم اکنون توسط سازمان انرژی اتمی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تجاری سازی و مجوز آن را دریافت کرده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا