اقتصادی

توان جهاد دانشگاهی در تولید و برند سازی رکتیفایرهای صنعتی پرقدرت

مدیر مرکز اصلاح کننده های صنعتی در جهاد علم و صنعت دانشگاه تأکید کرد: “ما قادر هستیم تمام نیازهای داخلی را در زمینه طراحی و تولید یکسو کننده های صنعتی ، چه از نظر همه فناوری های مورد استفاده در جهان و چه در زمینه شرایط قدرت “ما همچنین پتانسیل بسیار خوبی برای صادرات به منطقه داریم.

مهندس منصور عارفیان ، مدیر مرکز ترانسفورماتورهای صنعتی جهاد دانشگاهی در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز وی گفت: “یکی از تجهیزاتی که در صنعت به عنوان مبدل الکتریکی استفاده می شود ، یکسو کننده یا یکسو کننده ولتاژ است که ولتاژ اصلی AC را به ولتاژ DC مشابه ولتاژ خروجی باتری (DC) تبدیل می کند.” تمام فلزات معروف به فلزات غیر آهنی مانند آلومینیوم ، روی ، مس و برخی فلزات کمیاب مانند آنتیموان از نظر الکتریکی جدا شده اند و یکسو کننده ها ابزار اصلی این جداسازی هستند.

عارفیان افزود: در مقیاس صنعتی ، از یکسو کننده های پرقدرت استفاده می شود که ساخت و عملکرد آنها با ملاحظات زیادی مرتبط است ؛ به عنوان مثال ، اگر یکسو کننده ها در کارخانه به هر دلیلی از کار بیفتند ، کارخانه دچار مشکل می شود و باعث ایجاد می تواند یک دستگاه خوب و قابل اطمینان تولید کند که بدون وقفه و بدون وقفه کار می کند ، و اطمینان حاصل شود که یکسو کننده می تواند به طور مداوم کار کند و تولید تضمین می شود که پایدار است و فقط در طول دوره تعمیرات اساسی. مرحله را می توان تعریف کرد هر 6 یا 12 ماه ، در این مدت کارخانه تعطیل می شود و کلیه تجهیزات به صورت دوره ای بازرسی می شوند تا در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شوند.

وی خاطرنشان کرد: کار طراحی و ساخت یکسو کننده ها در دهه 1970 در جهاد دانشگاهی علم و صنعت با ساخت ترانسفورماتورهای حفاظتی کاتدی با قدرت و توان بسیار کم در حدود 10 کیلو وات در مقیاس صنعتی آغاز شد. با گذشت زمان ، ما طراحی و ساخت این دستگاه را برای مقایسه صنعتی وارد کردیم. قدرت یکسو کننده صنعتی از 100 کیلووات به بالا شروع می شود. بزرگترین نمونه های یکسو کننده در کارخانه های تولید آلومینیوم از جمله هرمزگان و بندرعباس استفاده می شود که دارای جریان خروجی تا 400 کیلو آمپر بر حسب سطوح فعلی هستند و به دلیل مصرف برق بسیار بالا ، هر کارخانه تولید آلومینیوم دارای قدرت مستقل است. سطوح 132 یا 230 کیلوولت به منظور اینکه بتوانند برق مورد نیاز نیروگاه را با قابلیت اطمینان بالا تأمین کنند.

مدیر مرکز ترانسفورماتورهای صنعتی جهاد علم و صنعت دانشگاه خاطرنشان کرد: هدف نهایی ما ساخت یکسو کننده هایی است که در کارخانه های تولید آلومینیوم استفاده می شود و اوج فناوری مورد استفاده در این زمینه در سراسر جهان و البته این فناوری است. اما کشور در حال حاضر در این زمینه به آن نیاز ندارد. در عین حال ، در ظرفیتهای کمتر از یکسو کننده برای معادن مس و روی در کشور استفاده می شود. معادن زیادی از شمال غرب تا جنوب شرق در کشور وجود دارد از جمله مجموعه مس سرچشمه در رفسنجانی و مجموعه مس سنقر که تولید بسیار بالایی دارند. همچنین چندین معدن روی از شمال تا جنوب کشور وجود دارد و ایران یکی از تولید کنندگان روی در جهان است. در 10 سال گذشته ، تولید و فروش مواد معدنی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و معادن خصوصی در تولید مس و روی فعال هستند. به ویژه اخیراً ، با افزایش قیمت مس و ارز ، ایجاد شرکت های خصوصی در این بخش سودآورتر شده است.

عارفیان با اشاره به اینکه یکسو کننده های صنعتی یکی از نیازهای اصلی این معادن است ، افزود: در گذشته دستگاه های اصلاح کننده از کشورهای اروپایی مانند آلمان و ایتالیا خریداری می شد اما به دلیل تحریم ها شرکت ها مجبور شدند این دستگاه ها را از چین تهیه کنند. مدل های چینی کیفیت پایینی دارند و مشکلات زیادی را برای کارفرمایان در محل کار ایجاد کرده اند. بر اساس این نیاز در صنعت ، از اوایل دهه 90 ، تولید یکسو کننده های قدرت بالا را در دستور کار قرار دادیم و اولین دستگاه را با جریان 15 کیلو آمپر به یک شرکت ایرانی تحویل دادیم. این دستگاه با مشارکت کارفرما و در شرایطی که ما برای اولین بار این دستگاه را ساختیم ساخته شد ، اما کارفرما این خطر را پذیرفت. این دستگاه در سال 1391 ساخته شد و ظرف چهار ماه تمام مشکلاتی که می تواند روند کار را مختل کند برطرف شد و اکنون دستگاه پس از 8 سال سخت کار می کند.

وی تاکید کرد: این شرکت در برنامه توسعه خطوط تولید خود ، اصلاح کننده های لازم را از جهاد دانشگاهی تهیه کرده است که نشان می دهد: ما موفق شدیم جایگاه و نام تجاری را در صنعت ایجاد کنیم ، به طور کامل جایگزین چین شد و از نظر مزیت قیمت و پشتیبانی فنی ، جایگزین تولیدکنندگان اروپایی نیز شدیم. به جرأت می توان گفت که از نظر تمام فناوری های مورد استفاده در جهان و از نظر قدرت ، ما قادر به رفع تمام نیازهای داخلی در زمینه طراحی و ساخت یکسو کننده های صنعتی هستیم. در زمینه طراحی و تولید یکسو کننده ، سایر تولیدکنندگان در کشور فعال هستند اما در ایجاد و تضمین تولید پایدار و کار برای کارفرما در سطح جهاد دانشگاهی ناموفق بوده اند. از سوی دیگر ، مزیت قیمت بسیار خوب و پشتیبانی فنی در صورت تحریم بسیار مهم است و به طور کلی ، جهاد دانشگاهی توانایی خود را در طول 10 سال فعالیت خود در این زمینه به اثبات رسانده است. یکی از فعالیت های جهاد دانشگاهی در زمینه تولید یکسو کننده های صنعتی خطوط مترو است که در سال 1392 راه اندازی شد. در حال حاضر تمام یکسو کننده های مورد استفاده در خط مترو تهران 8 توسط جهاد دانشگاهی تولید می شود. همچنین بخشی از یکسو کننده خط 7 مترو تهران ، خط 2 مترو مشهد و خط A مترو قم توسط این گروه دانش بنیان تامین شد.

مدیر مرکز اصلاح کننده های صنعتی در جهاد علم و صنعت دانشگاه در خصوص فناوری های مورد استفاده در یکسو کننده ها گفت: یکسو کننده ها با چندین نوع فناوری کار می کنند: فناوری دیود که به عنوان کنترل نشده شناخته می شود. فناوری Thyristor ، که مدرن ترین فناوری محسوب می شود و امکان کنترل ولتاژ و مقادیر جریان خروجی را می دهد. فناوری جدید مبتنی بر IGBT یا (پایه IGBT) که البته در حال حاضر به دلیل قدرت کمتر مورد استفاده قرار می گیرد ، اما توانایی کنترل و ارائه کیفیت بهتر انرژی را دارد. ما همچنین چندین سال است که در جهاد دانشگاهی به فناوری مبتنی بر IGBT دست یافته ایم ، اما هنوز در صنعت به خوبی استقرار نیافته است و در صنایع کوچکتر و خاص تر مورد استفاده قرار می گیرد. در این راستا ، ما می توانیم آخرین فناوری های روز دنیا را مطابق میل کارفرما ارائه دهیم. مشکل دیگر در ناحیه یکسو کننده نوع خنک کننده است. بسته به آب و هوای ناحیه ای که در آن استفاده می شود ، اصلاح کننده ها با گردش آب ، جریان هوا و روغن به خنک کننده متفاوتی نیاز دارند. برای اینکه بتوانیم در سراسر کشور با شرایط آب و هوایی مختلف ، یکسو کننده ها را تأمین کنیم ، ما مطابق میل مشتری ، هر نوع سرمایش را طراحی و در اختیار دستگاه قرار می دهیم.

آقای عارفیان در مورد پروژه معدن مس بورلی در قزاقستان اظهار داشت: یکی از پروژه هایی که در حال اجرای آن هستیم ساخت یک یکسو کننده برای معدن مس بورلی قزاقستان است. شرکت داخلی برنده این قرارداد شد ، طرح و تولید مس را در قالب یک قرارداد در قزاقستان پردازش کرد و اصلاح کننده های مورد نیاز برای این پروژه ، پشتیبانی فنی ، و تضمین مورد نیاز کارفرما و 10 سال پس از خدمات فروش یکسو کننده توسط جهاد

وی ادامه داد: تولید و تحویل این یکسو کننده ها برای ما اولین قرارداد بزرگ خارجی در این زمینه است و می توان گفت بزرگترین قرارداد صادراتی محصولاتی است که در این سطح و قدرت توسط یک شرکت داخلی ساخته شده و در خارج از کشور استفاده می شود. به تحویل یکسو کننده ها در این پروژه می تواند به عنوان رزومه ای برای جهاد دانشگاهی ایران و ایران برای به دست آوردن پروژه های جدیدتر و بزرگتر در زمینه ساخت یکسو کننده صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. بر اساس برنامه ، یکسو کننده های ساخته شده توسط جهاد دانشگاهی که آزمایشات فنی را نیز پشت سر گذاشته اند ، در ماه آینده برای استفاده در این پروژه به قزاقستان تحویل داده می شود.

وی در مورد تاثیر تحریم ها بر فعالیت های این گروه خاطرنشان کرد: ما در تامین قطعات با مشکلاتی روبرو شدیم ، اما چون تکنولوژی را در اختیار داریم و از آنها کپی نکرده ایم ، سعی کردیم فقط در طراحی و تامین قطعات دستگاه استفاده کنیم. “ما نوع خاصی از مارک نیستیم و می توانیم از چندین نوع مارک برای تحویل قطعات استفاده کنیم. در عین حال ، حتی اگر به دلایلی نتوانیم قطعات را تحویل دهیم ، می توانیم طرح را تغییر دهیم. با این حال ، ما از ابتدا بر این اساس عمل کردیم که از قطعات خاص استفاده نمی کنیم و از قطعات عمومی تری استفاده می کنیم. در مورد قطعات الکترونیکی ، این مشکل بسیار کوچکتر است و ما به راحتی می توانیم آنها را دریافت کنیم.

ضرورت رقابت سالم در صنعت

مدیر مرکز ترانسفورماتورهای صنعتی جهاد علم و صنعت دانشگاه تأکید کرد: در صنعت ، اگر رقابت سالمی وجود داشته باشد ، کسانی خواهند بود که حق رأی دارند ، و این امر هنگامی ضرر می رساند که صنعت از دست بدهد. یکی از بزرگترین مشکلاتی که ما در ایران با آن روبرو هستیم ، دولتی بودن بیشتر اقتصاد این کشور است. در شرکت های خصوصی ، حتی با لغو تحریم ها ، ما مشکلی نخواهیم داشت ، زیرا آنچه برای شرکت های خصوصی در تأمین یکسو کننده مهم است ، ایجاد شرایط تولید پایدار ، پشتیبانی فنی سریع و بلند مدت ، قیمت مناسب و ناکارآمدی مسائل سیاسی است. مانند تحریم عرضه. این محصول همچنین دارای قیمت های رقابتی است. این بدان معناست که اگر بتوانید محصول خود را با قیمت مناسب تری ارائه دهید و شرایطی را که کارفرما می خواهد ، از جمله پشتیبانی فنی ، برآورده کنید ، تمایلی به رفتن به خارج از کشور وجود ندارد. آنچه ما را در مورد گشایش سیاسی و لغو تحریم ها بیشتر نگران می کند ، بخش های دولتی اقتصاد است. در خریدهای خارجی جاذبه هایی وجود دارد که در خریدهای داخلی دیده نمی شود. در خریدهای دولتی خارجی ، قیمت چندان اهمیتی ندارد و عامل تعیین کننده خرید از مارک های معتبرتر است. مقامات سعی می کنند از گران ترین و شناخته شده ترین مارک های جهان خرید کنند تا کمترین مسئولیت را بر عهده بگیرند ، و اگر مشکلی وجود داشته باشد ، باید مسئولیت کمتری داشته باشند. اما اگر از مارک پایین تر یا حتی داخلی خریداری شود ، مسئولیت آن بر عهده خواهد بود. در عین حال ، عوامل انگیزشی در خریدهای داخلی به میزان قابل توجهی کمتر از عوامل خارجی است.

وی گفت: “ما معتقدیم که اگر شرایط تحریم ها برداشته شود ، وضعیت بهتر می شود.” یکی از بزرگترین مشکلات ما عدم فروش محصولات به کشورهای دیگر است. همان مزیت رقابتی که ما اکنون در داخل داریم ، می توانیم در خارج از کشور داشته باشیم و می توانیم در زمینه صادرات پیشرفت بزرگی داشته باشیم. زیرا اقتصاد کشورهای خارجی بیشتر متمرکز بر اقتصاد خصوصی است و تصمیمات به نفع شرکت گرفته می شود. البته در صورت لغو تحریم ها در صورت عدم اجرای سیاست های مناسب اقتصادی در بازار دچار مشکل می شویم اما از نظر صادرات با شرایط بهتری روبرو خواهیم بود. در شرایط فعلی ما نمی توانیم تقریباً با هیچ کشوری توافقات بین المللی داشته باشیم و این موضوع علیرغم این واقعیت است که ما می توانیم نیازهای کل منطقه را از نظر دانش فنی برآورده کنیم ، اما به دلیل نبود بودجه کافی و بانک روابط ، ما نمی توانیم قرارداد ببندیم ما می توانیم در خارج از کشور برای داشتن خط اعتباری کار کنیم. من مطمئن هستم که با لغو تحریم ها شرایط بسیار بهتری از نظر صادرات خواهیم داشت و در بحث داخلی به سیاست ها بستگی دارد. اگر سیاست حرکت به سمت اقتصاد خصوصی در کشور واقعاً عملیاتی شود ، مشکلی نخواهیم داشت ، اما اگر اقتصاد در دست دولت باقی بماند ، مشکل همچنان ادامه خواهد داشت.

ورود جهاد دانشگاهی به عرصه های مختلف با هدف انجام وظایف عملیاتی و رفع نیازهای کشور

سرپرست مرکز ترانسفورماتورهای صنعتی جهاد دانشگاهی در پایان با اشاره به چهل و یکمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی گفت: یکی از افتخارات جهاد دانشگاهی این است که وارد نشده است. او یک کشور بود و سرانجام موفق به ارائه یک محصول محلی یا دانش فنی شد. این موضوع در بیش از 4 دهه فعالیت جهادی دانشگاهی به وضوح قابل مشاهده است و فعالیت های این نهاد در کشور بسیار مثر بوده است. به عنوان مثال ، جهاد دانشگاهی علم و صنعت در سه دهه گذشته در زمینه الکترونیک قدرت فعال بوده و اکنون به عنوان قطب این حوزه در کشور شناخته شده است. در زمینه تولید یکسو کننده ما در کشور به یک نام تجاری تبدیل شده ایم و در زمینه طراحی و تولید کنترل از راه دور موتورهای الکتریکی ولتاژ متوسط ​​به یک تولید کننده بزرگ با فناوری محلی در این زمینه تبدیل شده ایم و می توانیم با یک شرکت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا