اقتصادی

بررسی تاثیر به ثمر رسیدن مذاکرات بر بازار سرمایه

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در حالی که بازار سرمایه از کاهش نرخ ارز پس از معامله بیم دارد، من فکر می کنم زمانی که شرکت ها بتوانند نرخ ارز را کاهش دهند، ابزار مورد نیاز برای ارتقای دستگاه های خود را دارند. کیفیت و کمیت کالاها و به تبع آن سودآوری آنها افزایش می یابد.

رضا صفی خانی در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز، درباره وضعیت اقتصادی ایران پس از خروج آمریکا از برجه اظهار کرد: بر اساس آمار و اسناد موجود، وضعیت اقتصادی ایران در سال 2018 به دلیل خروج آمریکا از برجه و … اعمال تحریم های سخت بخش نفت با صادرات نفت از 2.5 میلیون بشکه در روز به 200000 بشکه در روز.

وی ادامه داد: همچنین ریال بیش از 85 درصد از ارزش خود را از دست داده و از سوی دیگر نرخ رشد منفی اقتصادی در سال های تحریم باعث افزایش سطح عمومی قیمت ها، افزایش کسری بودجه و در نتیجه افزایش دولت شده است. بدهی. و موارد دیگر.» آنها دنبال کردند.

نمودار نرخ رشد اقتصادی کشور در سال های اخیر

تحقیق در مورد تاثیر مذاکرات بر بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه و فعالیت های تولیدی کشور از توافق احتمالی منتفع خواهند شد، گفت: همانطور که در جدول بالا مشخص است رشد اقتصادی کشور پس از برجه در سال 1395 به 14 درصد رسید. رشد شاخص بورس اوراق بهادار تهران در سال های اخیر به دلیل کاهش ارزش. همچنین بر اساس آمار منتشر شده رشد اقتصادی کشور منفی است.

صفی خانی افزود: در دو سال گذشته نرخ رشد خالص سرمایه گذاری ثابت در اقتصاد ایران برای اولین بار منفی بوده است. به عبارت دیگر، نرخ استهلاک سرمایه ثابت بیشتر از سرمایه گذاری در فعالیت های اقتصادی بوده که در بلندمدت قابل تداوم نیست.

تحقیق در مورد تاثیر مذاکرات بر بازار سرمایه

وی افزود: همانطور که نمودار نشان می دهد روند خالص سرمایه گذاری در سرمایه ثابت منفی شده است. ادامه این روند می تواند کشور را با مشکلات جدی مواجه کند، اما توافقات و افزایش اعتبارات می تواند سرمایه گذاری دولت را در صنایعی مانند برق و گاز افزایش دهد. در صورت عدم توافق برجام، دولت در تامین مالی این صنایع با مشکلات جدی تری مواجه خواهد شد. برای جذب سرمایه به ناچار از سود شرکت های بزرگ بورسی سود می برد که به نفع بورس نیست.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین درباره تاثیر پذیرش برجام بر بازار سرمایه توضیح داد: اصلی ترین موضوعی که فعالان اقتصادی پس از توافق به آن توجه خواهند کرد، نرخ ارز است. از آنجایی که بازار سرمایه از کاهش نرخ ارز پس از معامله بیم دارد، برخی معتقدند بر اساس انحرافات، سودآوری شرکت ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

صفی خانی ادامه داد: اما به نظر من زمانی که شرکت ها بتوانند ابزارهای مورد نیاز خود را برای ارتقای تجهیزات تولیدی خود با نرخ کمتری تهیه کنند، کیفیت و کمیت کالاها افزایش می یابد و این خود باعث افزایش سودآوری می شود. می گذارد.

نمودار نقدینگی کشور به میلیارد دلار

تحقیق در مورد تاثیر مذاکرات بر بازار سرمایه

وی در پایان به حجم نقدینگی کشور اشاره کرد و گفت: حجم نقدینگی کشور تا پایان سال 1400 به 4 میلیون و 800 هزار میلیارد تن می رسد که پیش بینی می شود در صورت تمایل دولت فعلی تا پایان سال 1401 به 6 هزار و 500 تن برسد. منجر به خروج سرمایه از کشور و کاهش تولید خواهیم شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا