اقتصادیکسب و کار ایرانی

بروکر نفت و گاز چیست؟

امروزه به دلیل پیشرفت و پیچیدگی معاملات بازار سرمایه .این انتظار نمیرود که افراد طرفین معامله فروشنده و خریدار به تمامی جنبه ها و مشکلات کاری که انجام می‌دهند،شناخت داشته باشند. با وجود این تغییرات پیچیدگی باعث ایجاد یک سری مراکز شده که تخصص آن‌ها سهولت بخشیدن به انجام انواع معاملات و افزایش سود حاصل از این فعالیت‌ها برای طرفین می‌باشد. یکی از اصل هایی که در این عرصه میتوان دید، بروکر است. که در ادامه ما به توضیح این اصل از زبان جناب فرهاد بزله میپردازیم. تا ازدانش ایشان در این عرصه کمک بگیریم .

جناب فرهاد بزله از نظر شما بروکر به چه کسی گفته میشود ؟

فرهاد بزله :بروکر در معنای لغوی یعنی دلال . معنی این واژه نیز از معنی لغوی آن دور نمی‌باشد. از این ‌رو، در معنای اصطلاحی بروکر یا کارگزار به شخصی یا شرکتی میگویند که نقش واسط را میان خریدار و فروشنده بازی می‌کند. یا به معنای بهتر، بروکر یک نهاد مالی غیربانکی است که وظیفه‌ی اعلان نرخ دارایی‌ها در بازار به مشتریان را برعهده دارد.

در ادامه فرهاد بزله ذکر میکند :در واقع، یک کارگزار مجموعه‌ای از کار‌های لازم میان خریدار و فروشنده را با توجه به مسئولیت قبلی که خریدار و فروشنده به او واگذار کرده‌اند، انجام می‌دهد, تا در شرایط معینی موضوع مورد معامله و هزینه‌های اصلی و جانبی آن مبادله گردد. از این ‌رو، با توجه به هر بازاری کارگزارهای اختصاصی برای آن بازار وجود دارد, که برای مثال می‌توان کارگزار بورس را یکی از معمول‌ترین کارگزاری‌ها دانست. هم‌چنین، به‌عنوان نمونه، بنگاه‌های مشاور املاک که در حال حاضر در زمینه‌ی معاملات املاک فعالیت می‌کنند، نمونه‌های ساده‌‌ای از کارگزاری املاک هستند که با برخورداری از تکنیک های لازم برای انجام معامله، در جهت حفظ منافع طرفین در جریان خرید و فروش ملک، ارتباط لازم را میان انها به وجود می‌آورند.

ورود بروکر به عرصه‌ی یک کار اقتصادی در هر سطحی که باشد، براساس توافق پیشینی صورت می‌گیرد و موظف به پرداخت کارمزد می‌باشد. کارگزار همان­‌طور که با درخواست مشتری نقش واسطه‌گری میان طرفین را ایفا می‌کند، دستمزد یا کمیسیون خود را نیز از مشتری دریافت می‌کند. درواقع، مراجعه‌کننده به کارگزار هست که وظیفه‌ی پرداخت کمیسیون آن را نیز برعهده دارد. کمیسیونی که بروکرها دریافت می‌کنند، معمولاً به شکل درصدی از قیمت خرید یا فروش مشتریان است؛ اما ممکن است علاوه بر مبلغِ درصدی، مبلغی را نیز به‌صورت ثابت از مراجعه کننده دریافت کند. که میزان این مبالغ براساس همان توافق پیشین است تعیین می‌گردد.

فرهاد بزله :با توجه به توضیحاتی که تاکنون داده ام، می‌توان گفت که واسطه گرها از مهم‌ترین رکن های بازار هستند زیرا فروشنده و خریدار را بهم وصل می‌کنند و همین موضوع موجب می‌شود که داد و ستد در بازار ایجاد شود. با این حال، باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که مراجعه کردن به بروکر جهت انجام معامله یا استفاده از وی به عنوان همراه یا وصل کننده میتواند باعث صرف هزینه بسیاری شود.و لازم به ذکر است که معمولا بروکر ها توسط بروکر های دیگر هم دچار زیان میشوند.

فرهاد بزله در ادامه ذکر میکند :علاوه ‌براین، اشاره به این نکته نیز لازم است که بر اساس اصل و به‌طور طبیعی کارگزار نباید هیچ نقشی جز کار خود که همان واسط گری میان مشتری و فروشنده است ایفا نماید زیرا وظیفه‌ی اصلی او ارائه‌ی اطلاعات و مشاوره دادن به طرفین یک معامله است اما واقعیت‌ چیز دیگری می‌باشد و بروکرها در عمل مداخله‌ی بیش‌تری انجام می‌دهند.

این موضوع دلیل واضحی و مشخصی دارد؛ یک بروکر می‌تواند با عوض کردن قیمت‌ها یا به تأخیرانداختن اجرای دستورات در معامله مشتریان سود بیش‌تری دریافت کند. اصل قراردادن چنین قصدی، می‌تواند به سوءاستفاده از مشتریان منجر شده و باعث سردرگمی آن‌ها شود. به همین دلیل است که آوردن جزئیات در قرارداد بروکری کمک بسیار زیادی به پیشگیری از این مشکلات در طول پروسه معاملاتی می‌کند.

جناب فرهاد بزله طبق گفته هایی که فرمودید پس باید نظارت بر بروکرها صورت بگیرد .این امر نظارت بر بروکر ها باید چگونه انجام شود ؟ نظرتون چیست در این مورد؟

فرهاد بزله : خب نهادهای بروکری هم‌چون هر پدیده‌ی دیگری می‌توانند هم دارای کارکرد مثبت باشد،هم آثار منفی که به یکی از این آثار منفی اشاره گردید. از این جهت، برای جلوگیری از ضایع شدن حق اشخاصی که به هر علت به این افراد مراجعه می‌کنند، باید نسبت به آن‌ها نظارتی انجام شود . با توجه به ضروری بودن اِعمال نظارت بر فعالیت واسطه گران، یک نهاد قانونی برای تحت نظارت قرار دادن فعالیت‌ آن‌ها درنظر گرفته شده است که به آن‌ها «رگولاتور» گفته می‌شود. رگولاتور‌ها از راه تنظیم قوانین و نظارت بر اجرای آن‌ها، از سالم بر قرار شدن روابط معاملاتی کارگزار مطمعن میشود .

طبیعی است که کارگزاری‌های تحت نظارت یا رگولاتوری، از حیث امنیت سرمایه و سلامت کاری بسیار مناسب‌تری نسبت به کارگزاری‌هایی هستند که چنین نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد.

جناب فرهاد بزله عذر میخام سوال دیگری در حین مصاحبه ذهنمو در گیر کرد این است که افراد باید در حین تنظیم قرارداد بروکری با بروکرها به چه نکاتی باید دقت کنند؟

فرهاد بزله : خواهش میکنم, همان­‌طور قبلا گفته بودم ، ورود واسطه گران به میدان خریدار و فروشنده واشخاص حقیقی یا حقوقی نیازمند یک توافق از قبل هماهنگ شده است که این توافق در قالب قرارداد بروکری انجام می‌گیرد. همچین قراردادها از انواع قراردادهای نامعین می‌باشند؛ قرارداد نامعین یعنی اینکه قراردادهایی که عنوان آن‌ها در قانون مدنی گفته نشده است و اعتبار خود را از ماده‌ی 10قانون مدنی دریافت می‌کند.

فرهاد بزله در ادامه این نکته رو ذکر میکند که در تنظیم قرارداد با بروکرها باید به تفاوت‌های میان آن‌ها دقت کرد. که این تفاوت‌ها از زبان فرهاد بزله به شرح زیر است:

1) در واقع، هر بروکری اقلام مشخصی را برای معامله ارائه می‌دهد که متفاوت از بروکر های دیگر است. به عنوان نمونه، یک کارگزاری معاملات مربوط به املاک را انجام می‌دهد و یک کارگزاری معاملات مرتبط با طلا را ساپورت می‌کند.

2) قوانین مالی و سازوکارهای معاملاتی که حاکم بر بروکرها است اگرچه بیشتر شبیه یکدیگر است اما شامل تفاوت‌هایی هم می‌باشد. برای مثال نوع و میزان تعهدات بروکرها در شرایط حساس اقتصادی یکی از بارز ترین تفاوت‌ها میان انها میباشد.

3) اگرچه نوع فعالیت بروکرها شبیه با یکدیگر است اما کیفیت خدمات رسانی که بروکرها ارائه می‌دهند، در یک لول و سطح قرار ندارد. این تفاوت به ویژه در سرعت اجرای معامله ها و ارائه‌ی بهترین نرخ‌ها اشکار میشود و این براساس است که می‌توان کیفیت خدمات آن‌ها را مورد بررسی قرار داد.

4) تفاوت دیگر در تحت بررسی بودن یا نبودن بروکر ها است که همان‌طور که قبل تر مورد بررسی قرار گرفت، بر امنیت و سالم بر قرار شدن روابط معاملاتی با آن‌ها نقش بسیار موثری دارد.

فرهاد بزله
مدیر فروش بین المللی: مشتقات نفتی. گازوئیل پتروشیمی، بنزین، روغن پایه، نفت خام سبک و سنگقرارداد بروکری نفتی از جمله کمیاب‌ترین قراردادها در دنیای کارگزاری و تجارت امروزی به شمار می‌آید. این قرارداد یکی از انواع است. گرچه بسیاری از افراد در داخل کشور، شناخت کافی از این ندارند اما باید توجه داشت که امروزه این قرارداد در زمینه صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در سراسر دنیا، بسیار کاربردی است.

در واقع بخش بزرگی از اقتصاد کشورهای دنیا، به صادرات و واردات نفتی وابسته است و در راستای این اهمیت، تنظیم نمونه قرارداد بروکری نفتی نیز بیش از گذشته، جایگاه منحصر به فرد خود را در میان سایر قراردادهای تجاری امروزی پیدا کرده است.

در ایران، با توجه به سیاست‌های حاکم بر کشور، فعالیت‌هایی همچون صادرات و واردات نفت و هرگونه اقدام در زمینه‌های مختلف که به نوعی با فرآورده‌های نفتی در ارتباط باشند، تابع اصل 44 و 45 به عنوان قانون مادر در کشور و البته قانون نفت مصوب 1366 می‌باشد.

بروکر نفتی و سرعت در خرید و فروش یا صادرات و واردات نفت

دولت‌هایی که به صورت انحصاری، فعالیت‌های تجاری مربوط به فرآورده‌های نفتی را به انجام می‌رسانند، در اغلب اوقات، برای صادرات یا خرید و فروش نفت از اشخاص کارگزار یا بروکرها استفاده می‌کنند و نمونه قرارداد بروکری نفتی را میان خودشان و بروکرها تنظیم می‌کنند.

بروکرها، اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که با توجه به اطلاعات و حجم وسیعی از ارتباطات با سایر افراد، بهترین خریدار نفتی را برای فروشنده و در مقابل، بهترین فروشنده را برای خریدار با در نظر گرفتن شرایط پیشنهادی از سوی طرفین پیدا می‌کنند.

به عبارت دیگر، بروکرها به عنوان واسطه‌ای متخصص، خریدار و فروشنده یا وارد کننده و صادر کننده محصولات نفتی را با یکدیگر آشنا می‌کنند و مقدمات را برای میان آن‌ها فراهم می‌کنند.

بروکرهای موضوع نمونه قرارداد بروکری نفتی

بروکرهایی که قرارداد بروکری نفتی را با طرف دیگر تنظیم می‌کنند اغلب به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. ممکن است شرکت‌های بروکری وجود داشته باشند که به صورت مستقیم توسط شرکت نفت تایید شده باشند و نزد شرکت‌های نفتی دولتی، شناخته شده باشند. به این بروکرها، شرکت‌های نفتی رجیستر می‌گویند.
  2. بخش وسیعی از بروکرهای نفتی، فعالیت خود را در قالب کارگزاری بورس به انجام می‌رسانند. اشخاص بروکر اشاره شده، بروکرهای رسمی بورس انرژی هستند و با ارائه خدمات مربوط به بورس فرآورده‌های نفتی، به مشتریان خود سرویس می‌دهند. معمولا هنگامی که نفت یا فرآورده‌های نفتی در مقادیر کم یا متوسط خرید و فروش می‌شوند یا به کشور دیگری صادر می‌شوند، استفاده از بروکر بورس، بسیار مرسوم است.
  3. بروکرهایی نیز وجود دارند که بدون برخورداری از اینترپرایز و تشکیلات مناسب و به صورت فردی، فعالیت‌های مربوط به بروکری نفتی را انجام می‌دهند و نمونه قرارداد بروکری نفتی را شخصاً با طرف مقابل خود تنظیم می‌کنند. با این وجود بسیاری از اشخاصی که قصد صادرات کالاهای نفتی را دارند، به بروکرهایی مراجعه می‌کنند که از هویت و سازمان خاصی برخوردار باشند.

به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت صادرات و واردات نفت برای کشورها به عنوان مالک انحصاری این محصولات و البته رد و بدل شدن حجم وسیعی از سرمایه‌های مادی، امروزه دولت‌ها و مالکان فرآورده‌های نفتی برای انجام اقدامات متفاوت، از شرکت‌هایی استفاده می‌کنند که اعتبار داشته باشند و از تشکیلات و سیستم امنیتی مطلوبی نیز برخوردار باشند.

بنابراین در یک جمع بندی می‌توان گفت از سه دسته بروکرهای اشاره شده، حتماً یکی از دسته‌ها به عنوان طرف نمونه قرارداد بروکری نفتی تعیین خواهد شد. شما می توانید بررسی الپاری سایت سودآپ را در سایت ما مشاهده کنید

دکمه بازگشت به بالا