علمی و پزشکی

تسلا مدل S وقتی آتش بگیرد، به هیچ وجه خاموش نمی‌شود!

پتانسیل آتش‌سوزی خودروهای برقی از زمانی که این اتومبیل‌ها فراگیرتر شده‌اند، مایه نگرانی بوده است. بارها اخباری درباره وقوع آتش‌سوزی به‌خاطر باتری خودروهای الکتریکی خصوصاً ساخته‌های تسلا شنیده‌ایم. در این میان، رسانه‌ها با دست باز از این حوادث استقبال می‌کنند و ابایی از بزرگنمایی آن‌ها ندارند. اخیراً برای یک تسلا مدل S در یکی از شهرهای آمریکا هم حادثه آتش‌سوزی رخ داده که اخبار آن در رسانه‌ها بازتاب داده شده است. بنا به اطلاعات موجود، به‌نظر می‌رسد که این خودرو وقتی آتش بگیرد، عملاً به‌هیچ وجه نمی‌توان آن‌ را مهار کرد!

آتش‌سوزی فاجعه‌بار تسلا مدل S در کالیفرنیای آمریکا!

آتش سوزی تسلا مدل S در کالیفرنیا

با توجه به گزارش رسمی سازمان آتش‌نشانی ساکرامنتو، شنبه گذشته در بزرگراهی خارج از شهر ساکرامنتو ایالت کالیفرنیای آمریکا یک تسلا مدل S درحالی که راننده پشت فرمان آن بود، آتش گرفت. راننده این خودرو الکتریکی ناگهان با دود سیاهی ناشی از زیر بدنه خودرو مواجه شد، ولی خوشبختانه توانست صحیح و سالم از خودرو بیرون بیاید. با این حال، آتش حتی شعله‌ورتر شد و به ناحیه جلو این خودرو تسلا رسید. منشاء آتش‌سوزی این تسلا مدل S به باتری آن بر می‌گردد و به‌گفته سازمان آتش‌نشانی این شهر، بیش از ۲۲ هزار لیتر آب از ۳ ماشین آتش‌نشانی و بیش از ۱ ساعت زمان صرف اطفاء حریق شده است.

اینکه چنین حجمی از آب برای مهار آتش این خودرو مدل اس تسلا استفاده شد، با در نظر گرفتن ماهیت باتری‌های لیتیوم یونی انتظار می‌رفت. باتری‌های لیتیوم یونی خودروهای برقی خصوصاً محصولات تسلا را می‌توان یکی از عوامل اصلی آتش گرفتن خودرو دانست که برای مهار آن‌ها تدابیر و لوازم بیشتری نیاز خواهد بود. جهت اینکه دید بهتری نسبت به این موضوع داشته باشید، ذکر این نکته مهم است که آتش یک خودرو غیرالکتریکی با کمی بیش از ۲ هزار لیتر آب خاموش می‌شود. در واقع، این باتری‌ها باید به‌صورت کامل در آتش بسوزند وگرنه حتی امکان دارد که مدت‌ها بعد به‌طور غیرمنتظره دوباره آتش بگیرند.

آتش سوزی تسلا مدل S در کالیفرنیا

آتش‌سوزی تسلا مدل S در کالیفرنیا فقط بخشی از دردسرهای تسلا است و این کمپانی با حوادث خبرساز اتومبیل‌های خود غریبه نیست. جدا از امکان وقوع آتش‌سوزی به‌خاطر باتری، بر اساس آمار خود سیستم رانندگی خودکار تسلا یکی از عوامل تصادف به‌حساب می‌آید؛ نشان به آن نشان که مدتی قبل خطای دستیار رانندگی خودکار Tesla منجر به تصادفی زنجیره‌ای با ۹ نفر بستری شد. البته احتمالاً تبلیغات اغراق‌آمیز تسلا و ادعاهای جنجالی ایلان ماسک در استفاده نادرست از سیستم رانندگی خودکار یا فناوری خودران تسلا موثر بوده‌اند. حتی به‌همین دلیل به‌تازگی از ایلان ماسک به‌عنوان مدیرعامل تسلا شکایتی صورت گرفت.

۲۲۷۲۲۷

دکمه بازگشت به بالا