بین الملل

تشخیص شدت اضطراب و افسردگی با آزمایش خون

دانشمندان موفق شدند؛

محققان با استفاده از یک آزمایش خون و تجزیه و تحلیل نشانگر‌های زیستی می‌توانند احتمال تجربه اضطراب، شدت علائم اضطراب و بهترین شکل درمان را در افراد شناسایی کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا یک آزمایش خون برای ارزیابی اضطراب کشف کردند. در این آزمایش محققان نشانگر‌های زیستی را تجزیه و تحلیل می‌کند که به آن‌ها امکان می‌دهد به طور مشخص احتمال تجربه اضطراب، شدت علائم اضطراب فعلی‌شان و اینکه کدام درمان‌ها احتمالاً اضطراب آن‌ها را به بهترین شکل درمان می‌کنند، ارزیابی کنند.

پروفسور الکساندر نیکولسکو، دکترای روانپزشکی، گفت: “بسیاری از مردم از اضطراب رنج می‌برند که می‌تواند بسیار ناتوان کننده باشد و در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند. ” «رویکرد فعلی این است که با مردم درباره احساسشان صحبت کنیم تا ببینیم آیا می‌توانند دارو مصرف کنند یا خیر، اما برخی از دارو‌ها می‌توانند اعتیادآور باشند و مشکلات بیشتری ایجاد کنند. ما می‌خواستیم ببینیم آیا رویکرد ما برای شناسایی نشانگر‌های زیستی خون می‌تواند به ما کمک کند که افراد را با دارو‌هایی  که بهتر عمل می‌کنند و غیراعتیادآور هستند مطابقت دهیم.

تحقیقات گذشته نیکولسکو منجر به ایجاد آزمایش خون برای درد، افسردگی/اختلال دوقطبی و اختلال استرس پس از سانحه شده است. آخرین مطالعه او که در مجله Molecular Psychiatry منتشر شده است، از روش‌های مشابهی برای ارزیابی اضطراب استفاده می‌کند. این مطالعه شامل سه گروه مستقل – کشف، اعتبار سنجی و آزمایش است. شرکت کنندگان هر ۳ تا ۶ ماه یک آزمایش خون را تکمیل می‌کردند. با بررسی بیومارکر‌های RNA در خون، محققان می‌توانند وضعیت فعلی اضطراب بیمار را شناسایی کرده و آن‌ها را با دارو‌ها و مواد مغذی تطبیق دهند و نشان دهند که گزینه‌های مختلف چقدر می‌توانند برای بیمار مؤثر باشند.

نیکولسکو گفت: علاوه بر داروها، روش‌های دیگری نیز برای درمان اضطراب وجود دارد، مانند درمان شناختی رفتاری یا تغییر سبک زندگی. اما داشتن چیزی شبیه به این که در آن بتوانیم وضعیت فعلی یک فرد و همچنین خطرات آتی او را بدانیم و چه گزینه‌های درمانی با مشخصات او مطابقت دارد، در کمک به افراد بسیار مفید است.

بیومارکر‌های موجود در خون یک فرد می‌توانند در طول زمان تغییر کنند. نیکولسکو گفت: این آزمایش می‌تواند به ارزیابی خطر ابتلای فرد به سطوح بالاتر اضطراب در آینده و همچنین تأثیر عوامل دیگر مانند تغییرات هورمونی بر اضطراب آن‌ها کمک کند.

نیکولسکو گفت: «افرادی هستند که اضطراب دارند و به درستی تشخیص داده نمی‌شود، سپس دچار حملات پانیک می‌شوند، اما فکر می‌کنند که دچار حمله قلبی شده‌اند و با انواع علائم فیزیکی به اورژانس مراجعه می‌کنند.» اگر این مشکل را زودتر شناسایی کنیم، امیدواریم بتوانیم از ایجاد این درد و رنج در بیمار جلوگیری کنیم و با دارو‌هایی که با مشخصات آن‌ها مطابقت دارد اضطراب را درمان کنیم.

این روانپزشک می‌گوید که این آزمایش جدید می‌تواند در ترکیب با سایر آزمایش‌های خونی که تحقیقات او منجر به کشف آن شده‌اند نیز مورد استفاده قرار گیرد و دید جامع‌تری از سلامت روان بیمار و خطر نگرانی‌های سلامت روان در آینده ارائه دهد. محققان همچنین می‌توانند از این آزمایش برای ایجاد درمان‌های جدید برای اضطراب استفاده کنند که بیشتر برای نشانگر‌های زیستی فردی مورد هدف قرار می‌گیرد.

نیکولسکو گفت: “این چیزی است که می‌تواند یک تست به عنوان بخشی از بازدید‌های منظم سلامتی بیمار برای ارزیابی سلامت روان آن‌ها در طول زمان و جلوگیری از هر گونه ناراحتی در آینده باشد. پیشگیری در دراز مدت بهتر است، بنابراین هدف ما این است که بتوانیم آن‌ها با استفاده از یک لوله خون، گزارشی جامع به  بیماران و پزشکان ارائه کنیم. “

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا