علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

آیا نوشیدن قهوه می‌تواند برای افرادی که دچار اضطراب هستند، به عنوان یک مانع از بروز اضطراب عمل کند؟

 قهوه و افزایش سطح انرژی

خواص انواع قهوه گانودرما: حتما می ‌دانید که سطح انرژی شما را افزایش می ‌دهد، به خصوص زمانی که صبح‌ ها به انرژی بیشتری نیاز دارید؛ این نوشیدنی بسیار کاربردی است. در چنین موقعیتی این نوشیدنی جادویی آماده تکان دادن عصای جادویی خویش در بدن شما است تا روزی عالی را شروع کنید.

 قهوه و افزایش متابولیسم

علاوه بر افزایش سطح انرژی و سایر مزایای نوشیدن قهوه، ما می‌ خواهیم بدانیم آیا قهوه پتانسیل را نیز دارا است یا خیر؟ و مضرات قهوه برای روده چیست؟ همچنین کسب اطلاعات در مورد قهوه و عملکرد روده برایمان مهم است.

طریقه مصرف قهوه قارچ گانودرما: یافته‌ های پزشکان حاکی از آن است که قهوه یک نوشیدنی محرک است و وقتی این نوشیدنی دلنشین قبل از ورزش کردن استفاده شود؛ احساس خستگی را هنگام ورزش کردن تا حد زیادی کاهش می دهد و باعث می شود افراد بیشتر تلاش کنند. در چنین شرایطی کاملا بدیهی است که تلاش بیشتر نتایج بهتری از ورزش کردن را به ارمغان می آورد. همچنین مطالعاتی که بر روی ورزشکاران انجام شده نشان می دهد، افرادی که قبل از تمرین قهوه می ‌نوشیدند، بین 3 تا 5 درصد انرژی بیشتری دارند.

سایر مطالعات علمی نشان می دهد کافئین مصرف انرژی را افزایش می دهد و شما راحت‌ تر می توانید کالری بسوزانید، حتی زمانی که شما در حال استراحت هستید! این یکی از اعجاز نوشیدن قهوه و عملکرد روده است. حالا چرا میگوییم روده؟ در ادامه توضیح خواهیم داد

از بین بردن فوری اثر قهوه |چگونه استرس قهوه را از بین ببریم

میزان مجاز مصرف قهوه برای افزایش متابولیسم

روش مصرف قهوه گانودرما برای لاغری: متابولیسم چیست؟ متابولیسم معیاری است که نشان می دهد بدن شما هر روز چه مقدار کالری می سوزاند. گاهی این سوال مطرح می شود که چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال به سازمان غذا و داروی ایالات متحده استناد می‌ کنیم؛ طبق تحقیقاتی که این سازمان انجام داده است، افراد می توانند با خیال راحت 400 میلی گرم کافئین در روز مصرف کنند. شاید بپرسید 400 میلی گرم کافئین در روز چقدر است؟ این میزان از مصرف قهوه معادل چهار تا پنج فنجان قهوه در روز است.

اما به یاد داشته باشید احتمالا برای برخی از افراد، نوشیدن این حجم از قهوه، بی قراری و اضطراب و یا مشکلات خواب را به دنبال داشته باشد. حال می خواهیم در مورد متابولیسم و عملکرد روده بیشتر توضیح دهیم تا بدانید چرا نوشیدن قهوه برای روده مناسب و منجر به افزایش متابولیسم می شود. بعد از آشنایی با تعریف متابولیسم حتما متوجه شده اید که تمامی فرایندهای شیمیایی که در بدن انجام می‌شود بر عهده سیستم متابولیسم است. به همین دلیل شخص زنده می ماند و اندام ‌های بدن به طور طبیعی کار می کنند.

تمامی فعالیت های بدن مثل نفس کشیدن، ترمیم شدن سلول‌ها و هضم غذا به انرژی نیاز دارند و متابولیسم به همراه سیستم گوارشی و روده ها تامین کننده این انرژی هستند. پس اکنون در مورد سیستم گوارشی و روده ها می دانید که هر آنچه می نوشید یا می خورید در بدن به کمک فرایند متابولیسم و چرخه گوارشی به انرژی تبدیل می ‌شوند. به این ترتیب انرژی موجود در غذا و نوشیدنی ها با اکسیژن ترکیب خواهد شد و طی این فرآیند بدن شما انرژی مورد نیاز برای انجام امور حیاتی را به دست خواهد آورد.

وقتی در مورد امور حیاتی بدن و دریافت انرژی صحبت می کنیم باید بدانید که حتی استراحت کردن، تنظیم سطح هورمون‌ها و گردش خون و رشد و ترمیم سلول ‌ها و خوابیدن نیز به تأمین انرژی نیاز دارد تا بدن به چرخه حیات خود به درستی ادامه دهد. قهوه مقدار زیادی کافئین دارد به همین دلیل متابولیسم بدن شما را حدود ۳ تا ۱۱ درصد بیشتر خواهد کرد و چرخه گوارش را سریع‌تر می‌کند. به یاد داشته باشید متابولیسم بدن امری بسیار مهم است و نباید نسبت به آن بی توجه بود. با نوشیدن قهوه ترجیحا بدون شکر به راحتی می توانید متابولیسم بدن خود را بهبود ببخشید. در نتیجه بدنی سالم تر داشته باشید.

اگرچه بررسی اثرات مصرف قهوه و عملکرد روده نیاز به تحقیقات بیشتری دارد، اما در مورد استفاده از کافئین و جلوگیری از افت دوپامین مطالعات علمی و پزشکی نشان می‌ دهند که را در مغز افراد مبتلا به بیماری پارکینسون بهبود می ‌بخشد. پارکینسون زمانی به وجود می‌ آید که بدن فرد دچار کمبود دوپامین شود. اما نکته مهمی که باید بدانید این است که رساندن کافئین مورد نیاز به بدن یک عمل پیشگیرانه برای ابتلا از بیماری پارکینسون است و به عنوان یک روش درمانی کاربرد ندارد.

کنترل اشتها و بهبود متابولیسم

قهوه چگونه به یکی از تاثیرگذارترین نوشیدنی ‌ها در زمینه کاهش وزن تبدیل شده است؟ از اصلی ترین مزایای این نوشیدنی خاص، است. این دو عامل به کاهش وزن کمک می‌ کند. پس هیچ گاه اثرات نوشیدن یک فنجان قهوه و عملکرد روده را دست کم نگیرید. اما به یاد داشته باشید کافئین موجود در قهوه ممکن است کیفیت خواب شما را دچار تغییراتی کند. بسیاری از افراد وقتی با کاهش کیفیت خواب روبرو می شوند؛ به مصرف شیرینی جات بیشتر میل دارند و این عامل در افزایش وزن تاثیر بیشتری نسبت به قبل روی خواب خواهد بود.

پس به یاد داشته باشید به میزان و استفاده کنید و قهوه خود را به صورت بدون شکر و افزودنی بنوشید تا از ورود کالری بیش از حد به بدن خود جلوگیری کنید.

کافئین موجود در قهوه و کاهش وزن

در بسیاری از مکمل های وجود دارد. همانطور که میدانید کافئین متابولیسم را افزایش میدهد دهد، زیرا کافئین یک محرک طبیعی است که آن را در نوشیدنی‌هایی از قبیل قهوه، چای و نوشابه می‌توانید بیابید. به طور متوسط هر فنجان (240 میلی لیتر) قهوه دم کرده دارای 95 میلی گرم کافئین است. اما به یاد داشته باشید میزان کافئین به عوامل گوناگونی از جمله ، و فرآیند آماده سازی بستگی دارد. پس به این نتیجه می‌ رسیم که عوامل گوناگونی بر چگونگی نوشیدن قهوه و عملکرد نقش دارند.

سایر تحقیقات علمی نشان می دهد که اگر به طور منظم از کافئین در رژیم غذایی خود استفاده کنید، می توانید وزن بدن خود را تثبیت کنید و یا کاهش وزن را تجربه کنید. پس به یاد داشته باشید استفاده از این نوشیدنی سیاه اما خوش طعم در دوره تثبیت که بعد از دوره کاهش وزن است، بسیار کاربردی خواهد بود.

یک مطالعه متفاوت بر روی افرادی که با موفقیت توانستند وزن کم کردند انجام شد و نتایج حاکی از آن بود که کسانی که بیشترین قهوه و کافئین را مصرف می کردند در حفظ کاهش وزن خود در طول زمان عملکردی موفق تر داشتند.

ضمنا لازم به ذکر است که قهوه ساده و سیاه بسیار کم کالری است، در عین حال کافئین بالایی دارد و از آنجا که کافئین یک محرک طبیعی است، متابولیسم شما را افزایش می دهد. با نوشیدن قهوه هورمون های گرسنگی به میزان کمتری در بدن شما ترشح می شوند و مانع از افزایش وزن شما خواهد شد.

مواد موجود در دانههای قهوه

اکنون که در مورد کافئین موجود در قهوه و ارزش و اهمیت آن در بر کاهش وزن بیشتر دانستید، لازم است با سایر مواد مهمی که در دانه‌ های قهوه وجود دارد نیز آشنا شوید زیرا به شما کمک می کند درک بهتری نسبت به اثرات نوشیدن قهوه و عملکرد روده داشته باشید. وجود این مواد فعال بیولوژیکی در دانه های قهوه آن را به نوشیدنی استثنایی تبدیل کرده است.

مهم ترین این مواد که بر متابولیسم نیز تاثیر گذارند، عبارت هستند از:

تئوبرومین: این ماده در کاکائو به میزان زیاد وجود دارد، همچنین مقداری از آن نیز در قهوه یافت می شود.

تئوفیلین: تئوفیلین هم در کاکائو و هم در قهوه وجود دارد. وجود تئوفیلین در دانه های قهوه برای درمان آسم بسیار کاربردی است.

اسید کلروژنیک: یکی از اصلی ترین ترکیبات فعال بیولوژیکی در قهوه است که روند جذب کربوهیدرات ها را کند می‌کند.

بهبود عملکرد روده با قهوه

استفاده از قهوه کارکرد روده بزرگ را می ‌بخشد. البته مصرف قهوه بدون کافئین تا حدی این کارکرد را کاهش می دهد، اما آن را به طور کلی از بین نمی برد و همچنان موثر واقع می شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که قهوه کافئین دار برای عملکرد بهتر روده بزرگ نقش موثری ایفا می کند و قهوه بدون کافئین تا حدی منجر به فعالیت روده بزرگ می شود و نوشیدن آب به میزان کمتری در مقایسه با قهوه کافئین دار و بدون کافئین منجر به فعالیت روده‌ ها خواهد شد. البته که برخی ازین تاثیرات به مواد تشکیل دهنده قهوه برمیگردد نه لزوما کافئین!

آیا قهوه ملین است؟

نتایج تحقیقات پزشکی در مورد قهوه و عملکرد روده نشان می دهد که کافئین موجود در این نوشیدنی جذاب دارای اثر ملینی است. در مطالعه ‌ای که در سال 2008 انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که کافئین قطعاً نقش مهمی را بهبود عملکرد روده بزرگ ایفا می کند. آن ها برای انجام این آزمایش به 10 نفر آب یا پودر کافئین محلول در آب دادند و سپس عملکرد آنورکتال آن ها را از طریق مانومتری مورد اندازه گیری قرار دادند و دریافتند که مصرف کافئین به انقباضات اسفنکتر مقعدی قوی‌ تر و افزایش میل به اجابت مزاج منجر خواهد شد.

برخی از محققین چنین بیان می‌کنند که کافئین به تنهایی دارای اثرات ملینی نیست. آن‌ ها توضیح می‌ دهد که احتمالاً ترکیب قهوه با اسید معده است که منجر به دفع راحت‌ تر مدفوع می‌ شود. جالب است بدانید که هر دو نوع قهوه یعنی کافئین دار و بدون کافئین تولید هورمونی به نام گاسترین را در بدن تحریک می کنند. عملکرد هورمون گاسترین معده چیست؟ این هورمون تحریک کننده ترشحاتی از قبیل اسید کلریدریک و آنزیم های گوارشی است تا انقباضات معده افزایش یابد و دریچه بین روده کوچک و بزرگ شل شود. به این ترتیب اسفنکتر بین معده و روده کوچک نیز شل خواهد شد.

پس به طور کلی می توان گفت که گاسترین منجر به تقویت فرآیند هضم خواهد شد. پس به یاد داشته باشید نوشیدن قهوه منجر به تحریک گاسترین می شود و گاسترین نیز تحریک کننده هضم است. این مکانیزم اجابت مزاج ما را راحت تر می کند

دکمه بازگشت به بالا