عمومیکسب و کار ایرانی

طرز مصرف قهوه هسته خرما

چنانچه قهوه‌خور هستید، احتمالا نام قهوه هسته خرما به گوشتان خورده است. نوشیدنی پرخاصیت که جایگزین خوبی برای مصرف قهوه‌های کافئین‌دار (مثل ) محسوب می‌شود. در این مطلب قرار است بررسی کنیم که خواص قهوه خرما چیست و آن را چطور تهیه کنیم و در برنامه غذایی روزانه‌مان بگنجانیم.

قهوه هسته خرما چیست؟

بخشی جدایی‌ناپذیر از برنامه صبحگاهی بسیاری از ما محسوب می‌شود، تا حدی که خیلی‌هایمان نمی‌توانیم تصور کنیم که روزمان را بدون آن شروع کنیم. با این حال، کافئین موجود در قهوه ماده‌ای است که می‌تواند مضر و اعتیادآور باشد. اگر می‌خواهید مصرف قهوه خود را کاهش دهید یا نوشیدن آن را قطع کنید، اما نگران احساس خستگی و خواب‌آلوده شدنتان در طول روز هستید، قهوه دانه خرما به عنوان یک جایگزین سالم و به همان اندازه خوشمزه پیشنهاد می‌شود. ضمن اینکه بسیاری از مثل یا را هم ندارد. قهوه هسته خرما که از قدیم توسط بادیه‌نشینان استفاده می‌شده است، نوشیدنی بدون کافئین جایگزین قهوه است. این نوشیدنی، از هسته‌های بوداده و آسیاب شده خرما درست می‌شود. برای شروع، هسته‌های خرما را در فر یا تنور داغ برشته می‌کنند تا هم برای آسیاب کردن، تردتر بشود و هم طعم آن تشدید شود. بلافاصله بعد از برشته‌کاری، هسته‌های خرما آسیاب شده و به صورت پودر درمی‌آیند. این پودر بسته‌بندی شده و برای تهیه قهوه خرما به فروش می‌رسد.

خواص قهوه خرما برای سلامتی

درحالی‌که هسته برخی از میوه‌ها سمی هستند، هسته‌های خرما نه تنها صد درصد غیرسمی هستند، بلکه چندین فایده ویژه برای سلامتی دارند. قهوه خرما نوشیدنی سالم و حاوی فسفر، روی، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و آهن است. این نوشیدنی متفاوت، طعمی مشابه قهوه‌های غیر اسیدی دارد و در عین حال، بدون گلوتن و بدون کافئین است و به همان اندازه قهوه‌های معمولی، شما را سرحال کرده و انرژی می‌بخشد. برخی دیگر از خواص قهوه خرما شامل موارد زیر است:

  1. منبعی غنی از چندین ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله فسفر، منیزیم، کلسیم، آهن، روی و پتاسیم در کنار پلی‌فنول‌ها است.
  2. به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان، منبع فوق‌العاده‌ای برای کاهش استرس و تقویت سلامت سیستم ایمنی است.
  3. یک انرژی‌زای طبیعی و در عین حال بدون کافئین است.
  4. به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.
  5. سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد.
  6. از کبد و کلیه محافظت می‌کند.
  7. خاصیت ضدویروسی دارد.
  8. می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند و برای همین نوشیدن آن به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می‌شود.

طرز تهیه قهوه از دانه خرما در خانه

با دنبال کردن این موارد، می‌توانید تهیه قهوه از دانه خرما را در خانه امتحان کنید. هسته‌های خرما را تمیز کنید، خشک کنید و حرارت بدهید برای تهیه پودر قهوه هسته خرما در خانه، ابتدا باید هسته‌های خرما را جمع‌آوری کنید. می‌توانید هربار که خرما می‌خورید، هسته‌اش را کنار گذاشته، یا یک بسته خرما خریداری کرده و سپس تمام هسته‌های خرما را خارج کنید. سپس هسته‌ها را کاملا بشویید تا حالت چسبندگی و شیره‌ای بودن آن‌ها از بین برود و بعد آن‌ها را خشک کنید.

بهتر است هسته‌ها به مدت چند روز، یا ترجیحا زیر نور آفتاب، خشک شوند. هسته‌های خشک شده را در سینی فر چیده و با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد، به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه حرارت بدهید. سپس اجازه دهید تا خنک شوند. مرحله برشته کردن بسیار مهم است، همان‌طور که در مورد دانه‌های قهوه نیز بسیار مهم است که این مرحله درست انجام بشود تا به طعم بهتری برسیم. نکته: چنانچه هسته‌های خرما را خوب نشویید، قند موجود در خرما روی آن‌ها باقی مانده و در مرحله قرار دادن در فر، می‌سوزد و طعم بدی به قهوه شما می‌دهد.

۲٫ هسته‌های خرما را آسیاب کنید هسته‌های خرماها را پس از خنک شدن، در یک آسیاب برقی مخصوص آسیاب قهوه بریزید و به صورت پودر درآورید. (مطمئن شوید که آسیاب شما قدرت خوبی داشته و در حین پودر کردن دانه‌های سفت خرما، آسیب نمی‌بیند.) پودر به دست آمده را الک کرده و تکه‌های بزرگتر را که هنوز پودر نشده‌اند، دوباره آسیاب کنید. پودر قهوه خرمای شما آماده است. می‌توانید آن را بلافاصله مصرف کنید، یا در یک ظرف دربسته بریزید و از آن نگهداری کنید.

طرز تهیه قهوه هسته خرما

چنانچه تجهیزات لازم را برای تهیه پودر قهوه خرما در خانه ندارید، نگران نباشید. قهوه هسته خرما به صورت پودر شده و آماده هم در بازار به فروش می‌رسد و طرز تهیه آن، تا حد زیادی شبیه به است. برای تهیه این قهوه خوشمزه، ۱ قاشق چای‌خوری قهوه هسته خرما را در جذوه یا همان ظرف مخصوص تهیه قهوه ترکی بریزید و با ۲۰۰ میلی‌لیتر آب مخلوط کنید. جذوه را روی حرارت متوسط گذاشته و اجازه بدهید تا قهوه، کم‌کم جوشیده و از اطراف شروع به حباب زدن بکند. وقتی تمام سطح قهوه حباب‌های ریز زد، آن را از روی شعله بردارید، در فنجان موردنظرتان بریزید و نوش جان کنید. برای خوش‌طعم کردن این قهوه می‌توانید به آن کمی دارچین، زنجبیل یا جوز هندی اضافه کنید.

در پایان این مطلب، به برخی از سوالات رایج و متداول در خصوص قهوه هسته خرما و خواص آن پاسخ می‌دهیم. قهوه هسته خرما چه طعمی دارد؟ تصمیم‌گیری در خصوص طعم قهوه هسته خرما، به ذائقه شخصی شما مربوط می‌شود، طعم آن اگرچه شبیه قهوه است، اما به آن اندازه تلخ نیست. می‌توانیم بگوییم که طعم آن جایی بین قهوه و چای است و نوعی رایحه شکلاتی دارد. به طور کلی، طعم این قهوه کمی سبک‌تر از قهوه معمولی است، اما ارزش امتحان کردن را دارد. بهترین زمان مصرف قهوه خرما چه هنگامی است؟ از آنجا که قهوه خرما کافئین ندارد، می‌توانید آن را در هر ساعتی از شبانه‌روز نوش جان کنید، بدون اینکه برنامه خوابتان به هم بریزد.

خواص قهوه خرما برای لاامروزه معمولا ما در مورد فواید هسته خرما بسیار می‌شنویم. به همین خاطر ممکن است بسیاری از شما به دنبال یادگیری طرز مصرف قهوه هسته خرما باشید. از دیرباز تا کنون خرما یکی از محبوب ترین خوراکی های بشر بوده است. اما در گذشته حتی کسی فکر نمیکرد که می‌شود از هسته خرما نیز استفاده کرد. ولی کم کم با رشد علم بشر توانست از هسته خرما مواد غذایی بسیار مفیدی را استخراج کند که از مهم ترین آن ها می‌توان به قهوه هسته خرما اشاره کرد در ادامه به نحوه دم كردن قهوه هسته خرما می پردازیم.

نحوه دم کردن قهوه هسته خرما

اگر علاقه به نحوه درست کردن قهوه خرما دارید این مطلب را به خوبی مطالعه کنید تا با طرز استفاده از قهوه هسته خرما آشنا شوید. مواد لازم برای درست کردن قهوه خرما:

آب ۱ لیوان
پودر قهوه هسته خرما ۲ قاشق
شکر ۲ قاشق غذا خوری

طرز درست کردن قهوه خرما:

برای دم کردن قهوه هسته خرما ابتدا باید دو قاشق قهوه هسته خرما را درون قوری یا قهوه جوش بریزید. سپس یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنیم و با قاشق به خوبی هم بزنیم. بعد از این کار اگر به قهوه تلخ علاقه دارید یک قاشق غذاخوری شکر و اگر به قهوه شیرین علاقه دارید دو قاشق غذا خوری شکر به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که حتما باید از شکر استفاده کنیم زیرا قهوه هسته خرما به شدت تلخ است. حال بگذارید به مدت ۲۰دقیقه بجوشد تا به غلظت مناسب برسد قهوه شما آماده می‌باشد آن را در خود بریزد و با نوش جان کنید.

۲۲۵,۰۰۰ تومان

۳۸۵,۰۰۰ تومان

۲۹۵,۰۰۰ تومان

۳۱۵,۰۰۰ تومان

طرز تهیه پودر هسته خرما

همانگونه که می‌دانید خرما یکی از پر خاصیت ترین مواد غذایی می‌باشد. اما بهتر است بدانید هسته خرما نیز مانند خود خرما دارای فواید بسیاری می‌باشد. به همین خاطر بسیاری از افراد علاقه دارند تا با طرز تهیه قهوه هسته خرما در منزل آشنا شوند. اگر شما نیز جز این دسته از افراد هستید می‌توانید ادامه این مطلب را مطالعه کنید تا با نحوه ی  خرید قهوه روبوستا‎ و طرز تهیه آن در خانه آشنا شوید. در کنار این نوشیدنی می‌توانید باقلوا هم تهیه و نوش جان کنید. برای آشنایی با و باقلوا استانبولی در مقالات دیگر همراه ما باشید. مواد لازم برای تهیه قهوه هسته خرما: هسته خرما ——————- چهار لیوان

طرز تهیه قهوه هسته خرما:

مرحله اول اولین اقدامی ک برای طرز تهیه قهوه هسته خرما در خانه باید انجام دهید. جدا کردن هسته خرما از خرما می‌باشد. سپس باید هسته ها را به خوبی بشویید و پوسته سفید نازک روی آن را جدا کنید. البته باید دقت داشته باشید که شیار های هسته خرما را به خوبی بشویید. مرحله دوم در این مرحله باید هسته های خرما شسته شده را در ظرفی قرار دهیم و روی آنها آب بریزیم. توجه داشته باشید که شما باید به مدت دو هفته هر روز هسته های خرما را خیس کنید و نگذارید که خشک شوند. البته حتما باید هر روز آب آن ها را عوض کنید و آب مانده آن ها در روز قبل را دور بریزید. مرحله سوم حال بعد از دو هفته که از خیساندن هسته ها گذشت آن ها را درون آبکش بریزید و به خوبی بشویید.

مرحله چهارم بعد از چند وقت که از خشک شدن کامل هسته ها مطمئن شدید یک تابه بزرگ روی اجاق گاز قراردهید و هسته ها را درون آن بریزید و به مدت دو ساعت تفت دهید. توجه کنید که حتما باید در مدت زمان تفت به صورت مداوم هسته ها را هم بزنید که به تابه نچسبند. تا زمانی به تفت دادن ادامه دهید که رنگ هسته ها تغییر کند و کمی بسوزند. البته بهتر است بدانید که حرارت اجاق گاز باید ملایم باشد‌.مرحله پنجم حال هسته های خرما را از ظرف خارج کنید و اجازه دهید به خوبی سرد شوند. بعد از سرد شدن آن ها را در هاون بریزید و خرد کنید. اگر به خوبی خرد نشدن آن ها را درون خردکن بریزید تا به خوبی آن ها را خرد کند. می‌توانید در حین خرد شدن بوی خوب آن ها را به خوبی استشمام کنید.

مرحله ششم معمولا آسیاب کردن هسته های خرما با خرد کن های خانگی کار سختی است و ممکن است به خوبی خرد نشوند به همین خاطر پیشنهاد ما به شما این است که آن ها را بدهید تا برایتان به خوبی پودر کنند. بعد از پودر کردن باید آن ها را به خوبی الک کنید. مرحله هفتم بعد از الک کردن پودر ها دانه های درشت را جدا کرده و از آن ها به جای چای یا دمنوش استفاده کنید. طرز تهیه دمنوش هسته خرما فوق‌العاده راحت است، پودر را در یک قوری به همراه آب جوش اضافه کرده و صبر کنید تا دم بکشد پس از ۱۰ دقیقه می‌توانید  قهوه تهیه شده را در خود ریخته و نوش جان کنید. از پودر آن ها می‌توانید به عنوان قهوه هم استفاده کنید و در پخت کیک نیز از آن بهره ببرید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا