عمومیکسب و کار ایرانی

چگونه به قهوه عادت کنیم

یکی از بهترین نوشیدنی هایی که در روزهای سرد پاییزی، خوردن آن بسیار لذت بخش است، قهوه است. در ایران انواع قهوه جایگاه ویژه ای در میان مردم داشته و کمتر کسی را می توان یافت که تمایلی به این نوشیدنی نداشته باشد. اما آیا می دانید نوشیدن قهوه نیز آدابی دارد که دانستن این آداب باعث می شود شما همانند یک فرد اصیل که تمام عمر قهوه می خورده به نظر برسید؟

چگونه قهوه بخوریم؟

اما برسیم به مطلب اصلی که چگونه یک خرید قهوه ساز دلونگی‎ داشته باشیم و قهوه را بخوریم. این بستگی به نوع قهوه دارد. برای مثال اگر می خواهید قهوه ترک بخورید، باید در کنار آن یک لیوان آب سرد داشته باشید. اما به طور کلی در زمان نوشیدن قهوه، نباید عجله کنید. به آرامی قهوه خود را بنوشید. برخی افراد برای خوردن قهوه همانند چای عمل می کنند. در صورتی که قهوه را باید جرعه جرعه نوشید به گونه ای که حتی اگر با کسی قرار دارید، در طول مدت صحبت، مشغول نوشیدن قهوه باشید.

بعد از خوردن قهوه چه بخوریم؟

معمولا قهوه را نباید با وعده های غذایی همانند اسپاگتی بخورید چون در واقع یک فاجعه بزرگ است. این ترکیب اصلا مناسب نیست. رایج ترین چیزی که بعد از قهوه می خورند، یک لیوان آب سرد است که به ویژه بعد از قهوه ترک مصرف می شود. به طور کلی چند دلیل وجود دارد که در کنار قهوه، آب سرو می کنند:

  • اولین دلیل آن، به عادات قدیم بر می گرد. اگر به مهمانی بروید، میزبان بدون اینکه از شما سوال کند، یک لیوان آب سرد و یک خوراکی راحت الحلقوم در کنار قهوه برای شما می آورد چون این امر پسندیده نیست که از مهمان بپرسند آیا گرسنه یا تشنه هست یا خیر. لذا نوشیدن آب قبل از قهوه، باعث رفع تشنگی می شود. حتی بعد از خوردن قهوه نیز اگر تشنه شدید می توانید قهوه بخورید.
  • دلیل دیگر، تمیز ماندن دندان ها است. برخی افراد اعتقاد دارند که دانه های قهوه به دندان ها چسبیده و در نتیجه تا زمانی که شما به خانه برگردید و مسواک بزنید، منجر به سیاه شدن دندان ها می شود. لذا بعد از قهوه آب می خورند تا دندان ها تمیز شود. البته این کار همچنین کمک می کند تا اگر قهوه به کام شما چسبید، شسته شود.
  • زمانی که شما قهوه می نوشید، مزه دهان شما تحت تاثیر آن قرار گرفته و اگر بعد از آن خوراکی بخورید، درست متوجه مزه خوراکی ها نمی شوید. به همین دلیل باید بعد از قهوه آب نوشید.

آداب خوردن قهوه اسپرسو

آیا شما نیز دوست دارید همانند یک فرد حرفه ای، اسپرسو بنوشید؟ چند نکته زیر را در نظر داشته باشید:

  • اسپرسو باید در فنجان دمیتساس سرو شود که اندازه آن، معادل نیمی از فنجان های معمولی است.
  • قبل از اینکه نوشیدن قهوه را شروع کنید، فنجان را نزدیک بینی گرفته و عطر آن را بو کنید. در واقع بخشی از لذتی که از خوردن قهوه نصیبتان می شود، به واسطه بو کردن آن است.
  • بر روی قهوه اسپرسو که تازه تهیه شده است باید یک کرم خوب وجود داشته باشد. زمانی که به کافی شاپ می روید، به این مسئله دقت کنید تا مطمئن شوید قهوه تازه است.
  • معمولا در کنار اسپرسو، یک لیوان آب و یا آب معدنی سرو می شود.
  • قبل از خوردن قهوه، حتما آن را به خوبی هم بزنید چرا که قسمت های غلیظ و شیرین آن ته نشین می شود.

قهوه را چگونه شیرین کنیم؟

برخی از افراد رغبتی به خوردن قهوه تلخ ندارند و فقط دوست دارند قهوه را شیرین بخورند. چند شیرین کننده طبیعی وجود دارد که با اضافه کردن آن ها به قهوه، هم مزه آن بهتر شده و هم شیرین می شود: دارچین یک شیرین کننده بسیار عالی است اما در استفاده از آن دقت کنید که زیاده روی نشود چرا که مزه تند آن در قهوه غالب خواهد شد. دارچین را پودر کرده و کمی به قهوه اضافه کنید. اگر می خواهید قهوه شما خیلی شیرین نشده ولی مزه مطبوعی داشته باشد، به شما پیشنهاد می کنیم به قهوه کمی کاکائو اضافه کنید. کافی است کمی خامه یا شیر نیز به این ترکیب اضافه کنید تا مزه ای شبیه به قهوه موکا داشته باشد. نوع دیگری از شیرین کننده ها طبیعی برای قهوه، عسل است. البته به این موضوع دقت کنید که اضافه کردن عسل به قهوه منجر می شود طعم آن کاملا عوض شود. لذا در استفاده از آن زیاده روی نکنید.

این عصاره نیز مزه بسیار خوب و البته جدید به قهوه می دهد و به شما پیشنهاد می کنیم اگر تمایل به خوردن قهوه شیرین دارید، حتما یکبار استفاده از عصاره وانیل را امتحان کنید. شربت کنار قهوه: یکی از آداب نوشیدن قهوه این است که برخی از افراد از شربت یا در کنار قهوه استفاده می کنند. برای افرادی که علاقمند به خوردن قهوه شیرین هستند، استفاده از شربت را توصیه می کنیم. برخی از انواع شربت عبارتند از: یک شربت طبیعی، خوشمزه و شیرین که عطر بسیار خوبی دارد. حتی شیرینی آن کمتر از عسل است در نتیجه با خیال راحت می توانید از این شربت ها استفاده کنید بدون اینکه نگران شیرینی زیاد از حد آن باشید.

قرن های طولانی است که شربت خرما به عنوان شیرین کننده طبیعی برای کیک، غذا و حتی قهوه استفاده می شود. اگر خودتان می خواهید شربت ار تهیه کنید، خرما را یک ساعت در آب خیسانده و آب روی آن در ظرفی نگه دارید. اکنون خرما را له کرده و به این آب اضافه کنید. اکنون شربت خرتغییر ذائقه به نوشیدن قهوه تلخ یک کار بزرگ محسوب می‌شود اما شدنی است. شاید در ابتدا کمی سخت باشد اما به آن عادت خواهید کرد، بهتر است اوایل کمی قهوه خود راکمی شیرین مصرف کنید. در این مطلب از به موضوع تغییر ذائقه به نوشیدن قهوه تلخ و سریع‌ترین راه برای تبدیل شدن به یک قهوه‌خور حرفه‌ای می‌پردازیم.

چرا می‌خواهید به یک قهوه‌خور حرفه‌ای تبدیل شوید!

خب احتمالاً می‌دانید که با برخی از افراد نباید درباره شیرقهوه صحبت کرد زیرا به آن‌ها توهین محسوب می‌شود ولی نکته اینجاست که قهوه تلخ راهی برای صحبت کردن دراینباره است. به‌هرحال همهٔ ما آزادیم که از قهوه خود آن‌گونه که دوست داریم لذت ببریم و برخی اوقات شکر و خامه را از قهوه خود حذف کنیم. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که اگر ازلحاظ ذهنی برای نوشیدن قهوه تلخ آماده نباشید ممکن است این قهوه مناسب نباشد و حتی مشکلات سلامتی هم پیدا کنید. شیر و شکر نقص‌های موجود در قهوه را پنهان می‌کنند و شما متوجه آن نمی‌شوید

همچنین فواید قهوه سیاه برای سلامتی از شیر قهوه بیشتر است، این موضوع به کافئین هم مربوط می‌شود و مقدار کافئین تحت تأثیر شکر و خامه قرار می‌گیرد و قطعاً برای سلامتی مناسب نیست. هرچند طعم آن از قهوه تلخ خوشایندتر است اما فواید سلامتی و طعم متفاوت قهوه تلخ بسیار ارزشمندتر از شیر قهوه است. قطعاً اگر با این موضوع هوشمندانه‌تر برخورد کنید متوجه این خواهید شد که شیر و شکر عملکرد بدن شما را کندتر می‌کند و آن تقویت نرمالی را که از قهوه تلخ به دست خواهید آورد را نخواهید داشت. دلایلی که باید شما از قهوه تلخ استفاده کنید:

  • آیا می‌خواهید لاغر شوید؟ قهوه تلخ به دلیل عدم وجود شکر و شیر که کالری غیرضروری را به بدن اعمال می‌کردند.
  • از طعم این قهوه خوشتان نمی‌آید؟ بهتر است در مورد نوشیدنی اول صبح به قهوه خود وانیل یا توت شکلات استفاده کنید.
  • آیا ازلحاظ سلامتی در مورد نوشیدن قهوه در محدودیت قرار دارید؟ اگر از قهوه تلخ استفاده کنید، دیگر محدودیت نخواهید داشت زیرا مقدار کافئین بسیار کمتر شده و شیرینی هم از بین رفته است.

البته دلایل دیگری هم می‌تواند در لیست بالا وجود داشته باشد که به خودتان بستگی دارد، قهوه تلخ با آنچه قبلاً مصرف می‌کردید کاملاً متفاوت است.

چند نکته مهم در مورد نوشیدن قهوه تلخ

اگر نکات زیر را رعایت کنید تغییر شما به‌خوبی پیش خواهد رفت، و نوشیدن قهوه تلخ و تبدیل شدن به یک قهوه‌خور حرفه‌ای برای شما مناسب و خوشایند خواهد بود.

۱ . از عربیکا خالص استفاده کنید! تفاوت‌هایی بین دانه قهوه روبوستا و عربیکا وجود دارد و آن را در قهوه تلخ متوجه خواهید شد. روبوستا نوع چرب‌تر و قوی‌تر عربیکا است. روبوستا دو برابر کافئین دارد و نصف آن چربی و شکر دارد پس همین موارد باعث می‌شود که انتخاب خوبی برای قهوه تلخ نباشد مگر اینکه شما طرفدار قهوه روبوستا باشید. عربیکا این امکان را به شما می‌دهد که طعم‌های مختلف آن را امتحان کنید اگر به دنبال قهوه با طعم میوه‌ای هستید، قهوه عربیکا آفریقایی گزینه مناسبی خواهد بود، اگر دنبال طعم شکلاتی هستید عربیکا شمال آمریکا مناسب است.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا