علمی و پزشکی

تشعشعات ماهواره‌های استارلینک کار دست ایلان ماسک داد!/ فیلم

به گزارش خبرگزاری مجله تفریحی زیباروز، براساس تازه‌ترین تحقیقات انجام شده، وسایل الکترونیکی روی ماهواره‌های استارلینک اسپیس‌ایکس، امواج رادیویی با فرکانس پایین را ارسال می‌کنند، به‌گونه‌ای که می‌تواند بر توانایی تحلیلگران و ستاره‌شناسان در تحقیقات کهکشانی تاثیر گذارد.

بیشتر بخوانید:

ارتفاع برف در اینجا اندازه یک ساختمان ۳طبقه است!/ عکس

این مرسدس بنز برای مشکل‌پسندترین افراد ساخته شده/ عکس

مهندس فدریکو دی ورونو از رصدخانه SKA و اتحادیه بین المللی نجوم می گوید: این مطالعه نشان دهنده آخرین تلاش برای درک بهتر تأثیر صورت‌های فلکی ماهواره‌ای بر نجوم رادیویی است.

همانطور که آسمان زمین شلوغ تر می شود، تأثیر ماهواره‌ها بر مطالعه ما از فضا بیشتر و بیشتر نگران کننده می‌شود. در حال حاضر، تخمین زده می شود که SpaceX نزدیک به ۴۳۶۵ ماهواره اینترنتی کوچک خود را در مدار زمین قرار داده‌است و تنها SpaceX نیست که ماهواره‌های بی‌شماری را به جو فرستاده‌است، وان وب نیز بیش از ۶۰۰ مورد از این ماهواره‌ها در مدار زمین دارد. آمازون قصد دارد هزاران مورد دیگر را از سال ۲۰۲۴ به مدار زمین ارسال و راه‌اندازی کند.

تشعشعات ماهواره‌های استارلینک خطرناک است؟/ فیلم

SpaceX به نگرانی‌ها در مورد آلودگی نوری مرئی واکنش نشان داد و یک ماهواره جدید و کم‌نور طراحی کرد. اما در اینجا مشکل فرکانس‌های رادیویی است که حل آن نیاز به پیشرفت‌های شایانی در حوزه علم هوا فضا دارد. فرکانس‌های رادیویی بین ۱۰.۷ تا ۱۲.۷ گیگاهرتز توسط ماهواره‌ها برای اتصال ارتباطی حداقل در اروپا استفاده می‌شود. اما دانشمندان فکر می‌کردند که ماهواره‌ها ممکن است امواج رادیویی ناخواسته را در خارج از این باند منتشر کنند. این همان چیزی است که دی ورونو و همکارانش به دنبال بررسی آن بودند.

آنها از آرایه فرکانس پایین (LOFAR) در اروپا استفاده کردند، شبکه ای که شامل حدود ۲۰۰۰۰ آنتن رادیویی در ۵۲ مکان توزیع شده است. با این سطح از حساسیت، ۶۸ ماهواره متعلق به صورت فلکی استارلینک را مشاهده کردند و در پی آن نشت الکترومغناطیسی رخ داد.

به نظر می‌رسد این انتشار غیرعمدی است که از وسایل الکترونیکی ماهواره‌ها می‌آید. همچنین هیچ قانونی را زیر پا نمی‌گذارد. در اینجا روی زمین، کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیکی محدودیت‌های سختی را برای دستگاه‌های الکتریکی برای کنترل تداخل الکترومغناطیسی اعمال می‌کند، اما این قوانین در فضا اعمال نمی‌شوند.

منبع: SCIENCEALERT

۲۲۷۲۲۷

تیم خبری علمی پزشکی

برای من، نوشتن 60 توضیح پروفایل یعنی برقراری ارتباط با 60 جامعه متفاوت است. من به هر یک از شما متعهدم تا بهترین محتواهای پزشکی را ارائه دهم و همراه شما در مسیر بهبود سلامتی قرار بگیرم.
دکمه بازگشت به بالا