بین الملل

جزئیات جدید درباره انفجار بندر بیروت از زبان نخست‌وزیر موقت لبنان

حسن دیاب ، نخست وزیر موقت لبنان ، امروز سه شنبه این س raisedال را مطرح کرد: آیا هیچ لبنانی می دانست نیترات آمونیوم قبل از 4 آگوست چیست؟

به گزارش مجله تفریحی زیباروز ، به نقل از وب سایت نشریه ، حسن دیاب ، نخست وزیر لبنان توضیح داد: دلیل عدم آمدن به بندر وجود سه داده مختلف طی دو ساعت در تاریخ 3 ژوئن بود. اولین گزارشی که از نیروهای امنیتی دریافت کردم وجود 2000 کیلوگرم TNT در بندر بود. من بلافاصله مقدمات بازدید از بندر را درخواست کردم ، اما در هنگام هماهنگی های امنیتی اطلاعات دیگری را دریافت کردم. اول ، رقم وزن بار 2500 تن است. این 2000 کیلو دیگر نبود ، TNT نبود ، نیترات بود و ما از آن اطلاعی نداشتیم. وقتی ما بصورت آنلاین تحقیق کردیم ، معلوم شد که این یک کود شیمیایی است و اطلاعات سوم این بود که این مواد به مدت هفت سال در بندر بوده اند و مشکل جدیدی نبودند. من به بخشهای مربوطه اطلاع دادم که پرونده در دست بررسی است زیرا سه اطلاعات مختلف در این باره وجود داشت و من به محض تکمیل پرونده از بندر بازدید خواهم کرد. گزارش 22 ژوئیه را دریافت کردم.

مقامات لبنانی هنگام انفجار گفتند كه آتش سوزی محموله های ذخیره شده ، طبق گفته دیاب آن زمان ، 2700 تن نیترات آمونیوم است كه به مدت شش ماه بدون هیچ گونه محافظتی در بندر ذخیره شده بود.

دیاب به خبرنگاران گفت: “یک گزارش FBI نشان داد که میزان بار منفجر شده فقط 500 تن است ، بنابراین 2200 تن باقیمانده کجا رفت؟” چه کسی به او اجازه داده است؟ چه کسی در این مدت سکوت کرده است؟ آیا سیستم های امنیتی از آن مطلع نبودند؟ ما امسال 20 جلسه شورای عالی دفاع برگزار کردیم ، اما هیچ یک از مقامات امنیتی چیزی در این باره نگفتند. از سال 2014 تا امروز ، هیچ یک از اعضای شورای عالی دفاع ، رئیس جمهور را به عنوان رئیس شورا از وجود این مواد مطلع نکرده اند. همچنین ، هیچ کس به ما نگفت که 2700 تن نیترات در بندر وجود دارد و خطرناک است.

نخست وزیر موقت لبنان خاطرنشان کرد: اگر قاضی سوان ، بازرس وزارت دادگستری در پرونده بیروت ، چیزی علیه من دارد ، باید آن را به شورای پارلمان بفرستد و آنها روال معمول خود را طی می کنند و من به قانون اساسی پایبند خواهم شد.

وی افزود: من اولین نفری هستم که در قاضی سوان را گشودم و با فساد مبارزه می کنم. آیا من به بندر نرفتم یا فاسد هستم؟ من در مورد ادعاهای سوان به قانون اساسی پایبند هستم و این را ماده 70 توضیح می دهد. من نخست وزیر هستم و به نظر می رسد آخرین نخست وزیری هستم که درهای خود را به روی قو باز می کند.

تیم FBI در تحقیقات اولیه نسخه ای از گزارش خود را در اختیار طرف لبنانی قرار داد. در این تحقیق ، بازرسان فرانسوی نیز در روند جمع آوری شواهد شرکت کردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا