بین الملل

جزئیات شب شهادت سردار سلیمانی از زبان نخست وزیر سابق عراق/ آن شب تا صبح بیدار بودم

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر سابق عراق که قرار بود آخرین میزبان سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در بغداد باشد، شب قبل از ترور وی سخنرانی کرد.

عبدالمهدی در گفت و گو با خبرگزاری های فارس و صدا و سیما گفت: رابطه من با شهید حاج قاسم سلیمانی به سال 1379 برمی گردد. زمانی که حاج قاسم به دفتر آیت الله شهید محمدباقر حکیم آمد، جلسات متعددی با ما داشت و درباره تحولات عراق و منطقه گفتگو کرد. در آنجا رابطه شخصی من با شهید قاسم سلیمانی قوی تر شد. به خصوص در مورد مسائل بزرگ و مهم منطقه. این رابطه تا سرنگونی رژیم صدام و اندکی پیش از شهادت وی ادامه داشت».

وی ادامه داد: شهید دوراندیش بود و همیشه راهبردی به مسائل می نگریست و هر حرکتی که راه اندازی می شد نکات مثبت و منفی را بیان می کرد… زمانی که در تهران بودم ساعت ها با او و در همان فضا کوهنوردی می کردم. ، در مورد مسائل سیاسی: «در مورد عراق هم صحبت کردیم… از سال 2003 تا زمان نفوذ داعش، او همیشه حامی عراق بوده و رایزنی هایش در تمام مذاکرات ما و جمهوری اسلامی مهم بوده است.

جزئیات شب ترور حاج قاسم سلیمانی

عبدالمهدی درباره حمایت سلیمانی از حقوقش و حضور وی در دیدار با مقامات ایرانی درباره شب ترور گفت: من قاسم می شوم تا صبحانه بخوریم و مسائل مختلف را بررسی کنیم.

نخست وزیر سابق عراق ادامه داد: نیمه های شب در حال آماده سازی نکات مهمی برای بحث در جلسه صبح بودم که ناگهان مدیر دفترم و با عجله آمد و گفت: انفجار مهیبی در فرودگاه بغداد رخ داد. و ماهیت آن هنوز مشخص نیست، من نگران بودم، هرچند نمی دانستم حاج قاسم از کدام مرز زمینی یا هوایی به بغداد می آید.» اما وقتی فهمیدم چند لحظه قبل از بمباران از دمشق وارد بغداد شده، ناراحت شدم. ”

عبدالمهدی با اشاره به تماس خود با سفارت ایران در عراق در آن شب و بی اطلاعی مسئولان آن گفت: به محل کارم رفتم و لحظه به لحظه تحولات فرودگاه بغداد را دنبال کردم. تصاویر یکی پس از دیگری منتشر شد. ناگهان عکسی از دست و انگشتر شهید را دیدم و تازه متوجه شدم که حاج قاسم و ابومهدی المهندس هدف قرار گرفته اند. آن دست و آن انگشتر را خوب می شناختم. واقعا لحظه سختی بود. مصطفی الکاظمی و اعضای سفارت ایران بلافاصله خود را به عنوان نخست وزیر تشکیل دادند و ما یک جلسه فوق العاده تشکیل دادیم تا درباره عواقب ترور صحبت کنیم. من تا صبح بیدار بودم و آمریکایی ها ساعت شش صبح به وقت بغداد اعلام کردند که عامل این ترور هستند.»

جزئیات شب شهادت سردار سلیمانی توسط نخست وزیر سابق عراق

شهادت حاج قاسم و ابومهدی جنایت واقعی است

کاخ سفید، وزارت خارجه و حتی وزارت دفاع سعی کردند با من صحبت کنند، اما من نپذیرفتم. چون نمی‌توانستم خنجر پشت سر آنها را تحمل کنم… بنابراین وقتی رئیس‌جمهور آمریکا رسماً می‌گوید دو شخصیت بزرگ نظامی ایران و عراق را هدف قرار می‌دهد، واقعاً جنایت است».

نخست وزیر سابق عراق با بیان اینکه با پاسخ به تماس های تلفنی آمریکا در این جنایت شرکت خواهد کرد، گفت: ما به شورای امنیت شکایت کرده ایم و چندین کارگروه ویژه با طرف ایرانی تشکیل داده ایم. این جرم تحت پوشش نیست. به خصوص که او خود قاتل است، من به ترور در بالاترین سطح ایالات متحده اعتراف کردم. اقدام آنها جنایت بود. هنوز از بایدن می شنویم که آنها با اقدام ترامپ مخالف بودند، اما از آنجایی که این ترور اقدامی از سوی دولت آمریکا بود، آنها نتوانستند اعتراض کنند. ما باید حقایق را همانطور که هست بیان کنیم. – جنایت آنها یک جنایت واقعی بود.

پرونده ترور فرماندهان پیروز فراموش نشده است

عبدالمهدی با اشاره به اینکه هیچ کس نباید فکر کند که عراقی ها ترور شهید سلیمانی و ابومهدی آل را فراموش کرده اند، گفت: این یک پرونده فراموش نشدنی نیست، اما گاهی اوقات اوضاع عراق پیچیده می شود و می تواند روند تکمیل تحقیقات را پیچیده کند. -مهندس. اما ماهیت روابط عراق با آمریکا و ایران بر سرعت تحقیقات تاثیر می گذارد، اما واقعیت ها را انکار نمی کند. – به خصوص که خود ترور به ترور اعتراف کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که مراسم تشیع حاج قاسم را چگونه دیدید، گفت: ما برای مراسم رسمی تشیع آماده شدیم و در واقع مراسم رسمی تشیع برگزار شد، اما چیزی که انتظارش را نداشتیم حضور میلیونی بود، مردم بودند. حضور مردم به قدری بود که انصافاً در تاریخ عراق شیعه ای به این بزرگی ندیده بودیم، شاید فقط در ایران و در مراسم تشیع امام خمینی(ره) چنین تشیع بزرگی رخ داد.این تشیع بزرگ از بغداد به نجف نشان دهنده عمق علاقه مردم به آن است، نشان دهنده عشق فراموش نشدنی آنها در میان مردم است، نشان دهنده وفاداری مردم عراق به کسانی است که در سخت ترین شرایط برای پیروزی در برابر داعش در کنار آنها ایستادند، “تاریخ آن را ثبت خواهد کرد.”

نقش حاج قاسم در حمایت از بغداد، کربلا و نجف

این مقام عراقی در پاسخ به این سوال که آیا خاطراتی از شهید حاج قاسم سلیمانی در جنگ با داعش وجود دارد، گفت: بله بسیار زیاد، یکی از آن خاطرات مربوط به شهر تلعفر است؛ زمانی که هنوز تلعفر توسط داعش سرنگون نشده بود. داعش به آمبولانس نیاز داشتیم به اربیل رفتیم و با مسعود بارزانی ملاقات کردیم تا با هماهنگی پیشمرگه به ​​تلعفر برسیم. اما دیگر دیر شده بود و شهر به دست داعش افتاد و هواپیمای ما آخرین راه حل بود.» او در حال خروج از شهر بود و حاج قاسم در این شرایط سخت از هیچ کمکی دریغ نکرد.»

عبدالمهدی ادامه داد: برنامه راهبردی حاج قاسم برای حفاظت از بغداد، کربلا و نجف بر هیچکس پوشیده نیست. آنها طرح حفاظت از بغداد و همچنین طرح حفاظت از کربلا و نجف و سپس طرح حمله به داعش در سه استان الانبار، صلاح الدین و دیالی را اجرا و اجرا کردند.

وی در پاسخ به این سوال که رابطه شهید سلیمانی با کردها، سنی ها و اقلیت ها را چگونه می بینید، گفت: او با کردها، اهل سنت و همه گروه ها ارتباط بسیار خوبی داشت. شاید خیلی ها ندانند، اما زمانی که نیاز به حل اختلاف با گروهی در عراق داشتیم، همیشه از حاج قاسم و ابومهدی المهندس برای میانجیگری کمک می خواستیم. این نشان از پذیرش این شخصیت ها در میان مردم عراق بود. آنها همیشه عاملی در حل بحران بوده اند.»

شهید سلیمان نمادی مقدس برای پرسش های بزرگ است

نخست وزیر سابق عراق گفت: آنچه شهید قاسم سلیمانی به مسائل عادلانه جهان اسلام به ویژه ملت های فلسطین و سوریه تقدیم کرده است، در واقع قطره ای از دریاست که نمی توانم در چند جمله یا در یک جلسه به آن اشاره کنم. گفت. مرور زندگینامه یک شهید برای ثبت کامل به زمان زیادی نیاز دارد. او نمادی مقدس برای چیزهای بزرگ و عادلانه بود. در شخصیت حاج قاسم سلیمانی نماد و پیشگامی برای نسل های آینده می بینیم که بر اساس آموزه های او تربیت می شوند. عبرت آموزی از شخصیت مسلمان، انسان وفادار، مجاهد و معتدل. او در برابر دشمن محکم بود پس هدف قرار گرفت. آنها پیش بینی می کردند که هدف قرار دادن او به پرونده او پایان می دهد، اما در واقع پرونده او را رونق بیشتری دادند و قدرتی را که در او بود تقویت کردند. شهید سلیمان خودش می خواست کشته شود و این آرزو را برآورده کرد.

2323

دکمه بازگشت به بالا