علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

درمان خانگی ریزش مو شدید در مردان

روش‌های درمان ریزش مو در مردان

وقتی صحبت از ریزش مو می‌شود، باید بدانید که محرک‌های بالقوه زیادی منجر به بروز این وضعیت می‌شوند. پس در وهله اول، تعیین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. معمولا اصلی‌ترین دلیل ریزش مو در مردان، ژنتیک و مشکلات ارثی است. متخصص پوست و مو می‌تواند تشخیص دهد که آیا ریزش موی شما ناشی از مسائلی همچون مشکلات تیروئید، عفونت فرق سر، آلوپسی آندروژنیک (طاسی با الگوی مردانه) است یا این که دلیل آن بالارفتن سن است.

Home treatment for severe hair loss in men

خوشبختانه امروزه درمان‌های متنوعی برای انواع درمان خانگی ریزش مو وجود دارند که در قسمت زیر شما را با برخی از این درمان‌ها آشنا خواهیم کرد.

۱. درمان ریزش مو با دارو

ماینوکسیدیل (روگین)

این دارو در ابتدا برای درمان فشارخون بالا ساخته شده بود. پس از مدتی تولیدکنندگان ماینوکسیدیل متوجه شدند که عارضه جانبی آن رشد موهای زائد و ناخواسته است. این اثر باعث شد که شرکت‌های دارویی دلیلی برای استفاده از آن در درمان طاسی مردان داشته باشند. نحوه دقیق عملکرد ماینوکسیدیل کاملا مشخص نیست. به نظر می‌رسد که این دارو فولیکول مو را گشاد می‌کند که این امر باعث رشد تار موهای ضخیم‌تر می‌شود.

همچنین، این‌گونه به نظر می‌رسد که ماینوکسیدیل دوره رشد مو را طولانی‌تر می‌کند که نتیجه آن داشتن موهای بلندتر و تعداد تار موهای بیشتر است. اگر ماینوکسیدیل به‌درستی استفاده شود، می‌تواند ایمن باشد و نتایج مؤثری را ارائه دهد.

فیناستراید

فیناستراید برای درمان طاسی با الگوی مردانه (که در قسمت میانی پوست سر ظاهر می‌شود) و درمان خالی شدن جلوی موی سر استفاده می‌شود. البته چندین هشدار در خصوص استفاده از این دارو وجود دارد. این دارو فقط باید برای مردان بزرگسال استفاده شود و کودکان و زنان باردار یا شیرده نباید این دارو را مصرف کنند.

فیناستراید در ابتدا برای مقابله با سرطان پروستات ساخته شد. این دارو با کاهش میزان هورمونی به نام DHT در پوست سرکار می‌کند. به نظر می‌رسد که هورمون DHT سبب نازک شدن فولیکول‌های مو در پوست سر می‌شود؛ بنابراین با کاهش سطح DHT، ممکن است رشد مجدد مو افزایش پیدا کند و ریزش مو نیز کاهش پیدا کند. برخلاف ماینوکسیدیل، فیناستراید روی رشد مو در سایر قسمت‌های بدن تأثیری نمی‌گذارد.

بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو

یکی از شناخته‌شده‌ترین و بهترین ویتامین‌ها برای رشد مو و درمان ریزش مو در مردان، یک نوع ویتامین B به نام بیوتین است. تاحدامکان باید این ویتامین را از مواد غذایی دریافت کنید، اما در برخی موارد و در صورت تایید پزشک می‌توانید قرص‌ها و مکمل‌های حاوی این ویتامین را هم مصرف کنید.

۲. درمان ریزش مو در مردان در طب سنتی

در طب سنتی هم روش‌های مختلفی برای درمان ریزش مو مردان با استفاده از گیاهان طبیعی وجود دارد که مهمترین آنها عبارت‌اند از:

گیاه آمله

آمله یا انگور فرنگی، سرشار از ویتامین C، سایر مواد مغذی ضروری و آنتی‌اکسیدان‌هاست. این گیاه به‌سلامت موها کمک می‌کند. راه‌های زیادی برای استفاده از آمله برای ریزش مو وجود دارد. برای مثال می‌توانید آمله را به برنامه غذایی خود اضافه کنید و هر روز آن را مصرف کنید. همچنین می‌توانید پودر آمله خشک را روی موها و پوست سر بمالید تا از فواید شگفت‌انگیز آن بهره‌مند شوید.

گیاه شنبلیله:

دانه‌های شنبلیله برای سلامت موها شگفت‌انگیز هستند. دانه‌های شنبلیله حاوی ویتامین C، پتاسیم و نیکوتینیک اسید هستند. این دانه‌ها از ریزش مو جلوگیری می‌کنند، به سلامت پوست سر کمک می‌کنند و سلامت فولیکول مو را تقویت می‌کنند. می‌توانید مقداری دانه شنبلیله را یک شب خیس کنید. سپس از آن خمیر درست کنید و آن را با مقداری کشک مخلوط کنید. این خمیر را حداقل ۳۰ دقیقه قبل از شستن موها روی سر بمالید.

برگ کاری:

برگ کاری سرشار از ویتامین C، فسفر، آهن، کلسیم و اسید نیکوتینیک است. می‌توانید از برگ کاری تازه برای موهای خود استفاده کنید و با ریزش مو مقابله کنید. یا این که می‌توانید از این گیاه ماسک درست کنید. همچنین می‌توانید مقداری برگ کاری را در روغن نارگیل بجوشانید و این مخلوط را برای مبارزه با ریزش مو روی موهایتان استعمال کنید. در طب سنتی از انگور فرنگی، شنبلیله و برگ گیاه کاری برای درمان ریزش مو در مردان استفاده می‌شود.

۳. درمان خانگی ریزش مو مردان

برای درمان ریزش مو مردان در خانه می‌توانید این گزینه‌ها را امتحان کنید:

ماساژ:

ماساژ پوست سر، به تحریک جریان خون در پوست سر کمک می‌کند که این امر می‌تواند منجر به افزایش رشد مو شود. یک مطالعه کوچک ژاپنی نشان داد مردانی که به مدت ۴ دقیقه در روز پوست سرخود را با دستگاه ماساژور پوست سر ماساژ دادند، پس از ۶ ماه موهای ضخیم‌تری داشتند. می‌توانید با نوک انگشتانتان پوست سر را در حرکات دورانی ماساژ دهید.

آب پیاز:

اعتقاد بر این است که گوگرد موجود در آب پیاز به رشد مجدد مو کمک می‌کند. اگرچه تحقیقات زیادی در این زمینه وجود ندارد، اما یک مطالعه کوچک، تأثیر آن را روی افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا (که منجر به طاسی سکه‌ای می‌شود) بررسی کرد. نیمی از شرکت‌کنندگان، دوبار در روز آب پیاز را روی پوست سر گذاشتند و بقیه از آب‌لوله‌کشی استفاده کردند. پس از ۲ هفته، ۷۴% از گروه آب پیاز، در مقایسه با ۱۳% درصد از مصرف‌کنندگان آب‌لوله‌کشی، رشد مقداری مو را تجربه کردند. آب پیاز باعث تقویت ریشه مو مردان می‌شود.

درمان ریزش مو با حنا:

یک مطالعه نشان داد که حنا به کاهش ریزش مو کمک می‌کند. همچنین از موخوره جلوگیری می‌کند، آسیب به مو را کاهش می‌دهد و سلامت پوست سر را بهبود می‌بخشد. تقویت سلامت پوست سر، بازشدن منافذ پوست و متعادل شدن سطح pH، می‌توانند ریزش مو را متوقف کنند و رشد موی سالم را تقویت کنند. می‌توانید برای بهره‌مند شدن از مزایای بی‌نظیر حنا، آن را روی موهایتان استعمال کنید. می‌توانید حنا را با برخی از گیاهان مخلوط کنید و آن را روی موها استعمال کنید.

۴. درمان ریزش مو مردان با جراحی، کاشت مو

اگر دنبال درمان قطعی ریزش موی سر مردان هستید، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. کاشت مو نوعی جراحی است که موهایی که در حال حاضر دارید را (از ناحیه اهداکننده) برمی‌دارد تا قسمت‌هایی از سر که دچار ریزش مو یا کم‌پشت‌شدن مو شده‌اند را با آنها پر کند. پزشکان از دهه ۱۹۵۰ در ایالات متحده، از تکنیک کاشت مو استفاده می‌کردند. اما در سال‌های اخیر تکنیک‌های کاشت مو پیشرفت زیادی کرده‌اند.

معمولا این عمل در مطب دکتر انجام می‌شود. ابتدا، جراح پوست سر شما را تمیز می‌کند و دارویی تزریق می‌کند تا ناحیه پشت سر را بی‌حس کند. سپس یکی از این دو روش را برای کاشت انتخاب می‌کند: جراحی نوار واحد فولیکولی (FUSS) یا استخراج واحد فولیکولی (FUE) که در مطلب کاشت مو در مجله سلامت دکترتو می‌توانید اطلاعات زیادی در مورد آنها به دست آورید.

۵. درمان ریزش موی مردان با پروتز مو

اکستنشن مو، راه حلی با ظاهر طبیعی برای تقویت موهای نازک و کم‌پشت است. هنگامی که اکستنشن با موهای باکیفیت انسان ساخته شود و به طور ماهرانه‌ای به‌موها وصل شود، می‌تواند اعتمادبه‌نفستان را به‌طرز عجیبی بالا ببرد. اکستنشن مو روشی عالی برای افزایش ضخامت موهای نازک و ظریف است. اکستنشن آسیبی به موهای طبیعی شما نمی‌رساند و مانع رشد مو نمی‌شود.

روش دیگر است که کلاه‌گیسی شبیه به موهای خود فرد به کف سر چسبانده می‌شود این روش بیشتر برای کسانی کاربرد دارد که در برخی نقاط سر دچار کچلی هستند یا اینکه موهایشان خیلی کم شده‌است.

۶. درمان ریزش موی مردان با مزوتراپی

مزوتراپی یکی از روش‌های جوانسازی پوست و مو است که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌است. در مواد مغذی و تقویت‌کننده‌ی مو را مستقیما به پوست سر تزریق می‌کنند. مزوتراپی چندین مزیت برای موی مردان دارد که شامل موارد زیر است:

  • داشتن موهای سالم‌تر و مستحکم‌تر: تغذیه رسانی بهتر به پوست سر و پیازهای مو باعث تقویت سلامت موها می‌شود.
  • کاهش ریزش مو: موها اجزای ازدست‌رفته را بازیابی می‌کنند، در نتیجه از ریزش موی زودرس جلوگیری می‌کند.
  • رشد مجدد موها: افزایش متابولیسم باعث ضخیم‌تر شدن موها و رشد سریع‌تر آنها می‌شود.

در طول هر جلسه مزوتراپی، ممکن است پزشک از داروی بی‌حس‌کننده روی پوست سرتان استفاده کند. با استفاده از یک سوزن کوتاه مخصوص، یک سری تزریقات را دریافت خواهید کرد. بسته به اختلالی که تحت درمان است، تزریقات را می‌توان در عمق‌های مختلف (از ۱ تا ۴ میلی‌متر) انجام داد. ممکن است هر تزریق فقط یک قطره کوچک از محلول را در پوستتان قرار دهد. احتمالاً برای رسیدن به اثر مطلوب به چندین جلسه مزوتراپی نیاز خواهید داشت.

مراقبت از موی مردان

به‌قولی پیشگیری بهتر از درمان است. به تقویت مو کمک زیادی می‌کند و جلوی ریزش مو را می‌گیرد. اگر هم در حال درمان ریزش مو هستید، باز هم باید حواستان به مراقبت از مو باشد چون با تقویت مو باعث کمک به درمان ریزش مو در مردان می‌شود. دقت داشته باشید که استفاده از محصولات نامناسبریال تقلبی و ناسازگاری با موی شما خود یکی از علت‌های ریزش مو در مردان است. برای مراقبت بیشتر از موهایتان کارهای زیر را انجام دهید:

  • از روغن‌های مو استفاده کنید. روغن‌های مو یک درمان مناسب برای موهای وز و آسیب‌دیده، شوره سر و موخوره هستند.
  • از ماسک مو استفاده کنید. ماسک مو، پوست سر را تغذیه می‌کند و در بهبود و موهای وز نقش مهمی ایفا می‌کند.
  • شامپوی مناسبی را برای موهایتان انتخاب کنید. در مصرف شامپو زیاده‌روی نکنید چون ممکن است باعث خشک‌شدن موها شود. به شامپویی نیاز دارید که موها را به‌آرامی تمیز کند، بدون اینکه آنها را خشک کند.
  • بخور مو را فراموش نکنید. گرمای تولید‌شده توسط بخور، موها (خصوصا موهای خشک) را هیدراته می‌کند و رطوبت را حفظ می‌کند. همچنین باعث نرم‌شدن و رشد بهتر موها می‌شود.
  • بعد از حمام از کرم مو استفاده کنید. کرم مو به حفظ رطوبت، ممانعت از گره‌خوردن موها و درخشندگی موها کمک می‌کند.
دکمه بازگشت به بالا