اقتصادی

سنگینی بار دلار روی دوش بورسی‌ها

وابستگی تحرکات بازار سرمایه به نرخ دلار موجب می شود که شاخص کل بورس با وعده های هر سیاستگذار در مورد قیمت این ارز صعود و افت کند. بنابراین پیش بینی نرخ ارز رسمی 15 هزار یا حتی 20 هزار تومانی روند نزولی را در بورس ایجاد کرد تا عمر چراغ قرمز در این بازار طولانی شود.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز ، بازار سرمایه سال متلاطمی را پشت سر می گذارد و در حالی که شاخص کل این بازار برای اولین بار در پنج ماه نخست امسال به دو میلیون واحد رسید ، با سقوط سهام از اواخر مرداد ماه ، شاخص سقوط کرد همچنین کانال یک میلیون و صد هزار واحدی بودیم. در همین حال ، مشکلات مختلف باعث افت شاخص شده است ، اتفاقاتی که اعتماد سهامداران را از بین برده و به نظر نمی رسد که تمام شوند! از اختلاف بین دو وزیر بر سر ETF دولت دیگر گرفته تا قیمت های منظم در صنایع مختلف و وعده ها و وعده های سیاست گذاران مبنی بر کاهش نرخ ارز.

دلار وعده می دهد!

کمتر از یک ماه است که رئیس جمهور قول 15000 دلار داده و رئیس کل بانک مرکزی صحبت از 20،000 دلار می کند. در حقیقت ، داستان از این قرار است که وقتی نرخ ارز نیم دلار در حدود 24 تا 25 هزار تومان بود ، یا حدود یک ماه پیش ، حسن روحانی اعلام کرد که اگر هفت میلیارد دلار ایران ، که با کره جنوبی است ، آزاد شود ، دلار به 15 هزار تومان سقوط می کند. در آن روزها روند صعودی دلار کند شد و نرخ آن ارز به 21000 تومان کاهش یافت. واضح است که دلار به 15 هزار تومان نرسید اما این سیگنال از طرف دولت به بازار سرمایه داده شد که دلار ارزان می شود و تأثیر منفی بر بورس خواهد داشت.

در همان زمان ، بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که حتی اگر منابع ارزی ایران غیر از 7 میلیارد دلار ایران ، که با کره جنوبی است ، آزاد شود ، 15000 دلار به دست نمی آید. در هر صورت دلار به 21 هزار تومان سقوط کرد و پس از مدت کوتاهی دوباره به حدود 25 هزار تومان رسید. در چنین شرایطی ، عبدالناصر همتی ، رئیس کل بانک مرکزی ، به عنوان سیاست گذار و کارشناس ، دلار را به زیر 20 هزار تومان رساند. او آن را برداشت. این مشکل برخی از رهبران بازار را بر آن داشته تا فروش 20 هزار دلاری را پیش بینی کنند و این رویداد نیز هیجان بازار را برانگیخته است.

امکان بازگشت ارز به کشور

این قول در حالی داده شده است که برای همه روشن است که احتمال کاهش یا افزایش نرخ دلار همیشه بر بازار سرمایه تأثیر می گذارد تا بازار در طولانی مدت بتواند خود را با نرخ دلار تغییر دهد. از طرف دیگر ، مسئله وضع تحریم ها و مذاکرات وجود دارد ، گرچه هنوز زمان مشخص نیست ، اما در پایان ، با توجه به روی کار آمدن دولت بایدن در ایالات متحده ، مذاکرات بین ایران و ایالات متحده انجام می شود انتظار می رود بنابراین ، احتمال کاهش تحریم ها اولین سیگنال برای کاهش تحریم ها ، آزادسازی منابع ارزی مسدود شده ایران در سایر کشورها و بازگشت ارز به کشور است.

البته نباید از این نکته غافل شد که در صورت کاهش تحریم ها بر فروش شرکت ها تأثیر می گذارد و این شرکت ها می توانند بخشی از صادرات از دست رفته ناشی از تحریم ها را پس بگیرند. البته این بدان معنی است که با کاهش دلار می توان نرخ فروش را کاهش داد ، اما میزان فروش را می توان افزایش داد.

در آخر باید گفت که اگر نرخ دلار در کشور کاهش یابد باعث خوشحالی همگان از جمله سهامداران بورس می شود اما آنچه این افراد را راضی نمی کند کاهش منظم نرخ دلار و بی ثباتی قیمت آن است. این ارز زیرا با چنین نوساناتی می توان حداقل 6 ماه تا یک سال وضعیت مالی شرکت ها را از سهامداران تجزیه و تحلیل کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا