عمومیکسب و کار ایرانی

علت جرقه زدن زغال جاروبرقی

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است پس از چندین سال برای شما رخ دهد، جرقه زدن جاروبرقی می‌باشد که معمولا در جاروبرقی هایی که بیش از پنج سال از عمر آنها می‌گذرد به مرور به وجود می‌آید. اما چرا جاروبرقی جرقه می‌زند؟ در ابتدا لازم به ذکر است که معمولا مشکل جرقه زدن جارو برقی از آن دسته مشکلات نیست که با چشم بتوان آنرا دید؛ بلکه یک مشکل است که بیشتر آنرا لمس خواهید نمود که در ابتدا بسیار جزئی و سپس افزایش خواهد یافت ! برای انجام هماهنگی‌های لازم برای تعمیر  جاروبرقی بوش در اصفهان   می‌توانید با تیم تکنسین ما از طریق شماره‌های مندرج بر روی سایت تماس بگیرید.

معمولا مشکل جرقه زدن جاروبرقی می‌تواند بنابر دلایل متعددی رخ دهد که در صورت بی توجهی به این موضوع، ممکن است با مشکل سوختن موتور جاروبرقی روبرو شوید که هزینه تعویض آن به نسبت تعمیر جرقه زدن جاروبرقی، قابل مقایسه نیست! با این وجود در ادامه این گزارش از آریابهکار قصد داریم تا شما را با عوامل دخیل در این مشکل و راهکارهای آنها آشنا سازیم تا بتوانید این مشکل را به تنهایی ریشه یابی نمایید. کلکتور به عنوان یک قطعه کلیدی در جاروبرقی عمل می‌کند که در صورت خرابی این قطعه، احتمالا دستگاه شما با مشکلاتی روبرو خواهد شد که یکی از آنها جرقه زدن جاروبرقی می‌باشد!

اساسا وظیفه کلکتور جاروبرقی در خصوص برق رسانی به قطعات جاروبرقی من‌جمله زغالی می‌باشد که طبیعتا اگر این قطعه خراب شود، نوسان برق متوجه تمام قطعات خواهد شد و در نتیجه پس از گذشت یک بازه زمانی، جاروبرقی به‌صورت کامل از کار خواهد افتاد. به همین دلیل توصیه می‌شود این خرابی را جدی بگیرید. علت جرقه زدن کلکتور موتور جاروبرقی : همانگونه که گفته شد، کلکتور جاروبرقی با برق و ولتاژ ورودی در ارتباط می‌باشد و در نتیجه تمام مسائلی که با برق رسانی در ارتباط هستند، در سلامت و عملکرد این قطعه تاثیر دارند. برای مثال می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. عدم استفاده از محافظ برق استاندارد.
  2. اتمام ذغالی جاروبرقی.
  3. استفاده طولانی مدت از جاروبرقی.
  4. خرابی دوشاخه برق جاروبرقی.
  1. خرابی بلبرینگ؛ علت جرقه زدن جاروبرقی : بلبرینگ یک قطعه دایره‌ای شکل می‌باشد که به‌صورت مستقیم با موتور جاروبرقی در ارتباط می‌باشد و در صورت خرابی این قطعه با مشکل جرقه زدن جاروبرقی روبرو خواهید شد! اما چرا و چگونه؟ زمانیکه شما فشار قابل توجهی به جاروبرقی وارد می‌کنید، به مراتب این فشار گسترش پیدا می‌کند و می‌تواند باعث از کار افتادن قطعات مهمی از جمله بلبرینگ شود که در صورت خرابی این قطعه، با مشکل صدای زیاد جاروبرقی روبرو خواهید شد.

با این وجود اگر دانش فنی تعمیرات جاروبرقی ندارید و می‌خواهید این مشکل به بهترین شیوه ممکن رفع شود و مشکلی برای سایر قطعات رخ ندهد، توصیه می‌کنیم در این مواقع جاروبرقی را خاموش کنید و در اسرع وقت به شعب تعمیراتی ما در شرق و غرب تهران مراجعه نمایید تا در حضور شما عیب یابی جاروبرقی به‌صورت کاملا رایگان صورت گیرد. توجه: بلبرینگ جاروبرقی به هیچ وجه قابل تعمیر نبوده و صرفا باید تعویض شود.

  1. وارد کردن فشار زیاد به جاروبرقی : با مطالعه دفترچه راهنمای جاروبرقی متوجه یکسری نکات بسیار مهم و حائز اهمیت خواهید شد که اصلی ترین نکته هم عدم وارد کردن فشار بیش از حد به جاروبرقی می‌باشد. اجازه دهید کمی بیشتر در این خصوص توضیح دهیم. تمام جاروبرقی هایی که در بازار کشور موجود هستند، دارای کیفیت مناسبی هستند و می‌توانید از آنها برای چندین سال استفاده کنید. اما وقتی که شما فشار زیادی به جاروبرقی وارد می‌کنید،

به‌جای آنکه پس از 10 سال دچار خرابی شود، پس از یکسال خرابی هایی درون آن ظاهر خواهند شد. با این وجود اگر استفاده نادرستی از جاروبرقی داشته اید، یقینا مطلع خواهید بود که مشکل پیش آمده به دلیل استفاده نادرست شما رخ داده است. به همین دلیل اگر هنوز دفترچه راهنمای جاروبرقی را مطالعه نکرده اید، توصیه می‌کنیم تا در اسرع وقت آنرا مطالعه کنید و نکاتی که کمپانی سازنده جاروبرقی برای شما در نظر گرفته است را با دقت بیشتری اجرا نمایید.

  1. خرابی استاتور؛ از دلایل جرقه زدن جاروبرقی : استاتور جاروبرقی نسبتا یک قطعه کوچکی می‌باشد که انرژی لازم برای به گردش در آمدن موتور را تولید می‌کند و در صورت استفاده نادرست و اشتباه از جاروبرقی، فشار قابل توجهی به این قطعه وارد خواهد شد. اما ذکر این نکته هم لازم است که استاتور علیرغم اینکه یک قطعه نسبتا کوچک می‌باشد، اما حساس نیست و تنها در شرایطی دچار خرابی می‌شود که فشار وارد شده بیش از حد باشد. برای تست سلامت استاتور و جلوگیری از جرقه زدن جاروبرقی با کارشناسان ما تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم صورت گیرد.
  2. دلیل جرقه زدن موتور جاروبرقی : زمانیکه موتور هر دستگاهی دچار خرابی شود، قطعا به مراتب قطعات متصل به موتور نیز دچار خرابی می‌شوند و در نتیجه خرابی رخ می‌دهد! این موضوع برای هر یک از ما کاملا شفاف و واضح می‌باشد. اما یک نکته وجود دارد و آن هم این است که تمام وظیفه مکش و به کار انداختن قطعات در جاروبرقی بر عهده موتور این دستگاه می‌باشد که اگر خرابی برای آن رخ دهد، احتمالا با جرقه زدن جاروبرقی نیز روبرو می‌شوید. با این وجود موتور جاروبرقی از قطعات مختلفی تشکیل شده است!

یکی از قطعات تشکیل دهنده موتور جاروبرقی به نام زغالی می‌باشد که در جرقه زدن جاروبرقی یک نقش اساسی دارد و در مورد هفتم به‌صورت کامل به تشریح این قطعه پرداخته ایم. علت خراب شدن موتور جاروبرقی : دلایل خرابی موتور جاروبرقی را هر یک از ما به‌صورت کلی آشنا هستیم و با این وجود باز هم این عوامل را تکرار می‌کنیم. از مهم ترین این دلایل می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • استفاده نادرست.
  • عدم استفاده از محافظ برق.
  • وارد کردن فشار زیاد.
  • استفاده طولانی مدت.
  • عدم سرویس موتور در بازه زمانی مختلف.
  1. اتصالی داخلی جاروبرقی : زمانی که با استفاده طولانی مدت و نادرست منجر به داغ شدن جاروبرقی می‌شوید، با این واقعیت را هم بدانید که در صورت داغ شدن جاروبرقی تمام قطعات آن دچار افزایش دما می‌شوند! این موضوع بدین معناست که اگر این اشتباه را چندین دفعه انجام دهید، ممکن است دچار اتصالی داخلی جاروبرقی شوید که در صورت استفاده از جاروبرقی در این مواقع حتما با مشکل جرقه زدن جاروبرقی روبرو می‌شوید.

در این صورت استفاده از این دستگاه کار نادرستی می‌باشد؛ چرا که با روشن کردن جاروبرقی احتما با پریدن فیوز روبرو خواهید شد! با این وجود عیب یابی این خرابی حتما باید توسط تکنسین مجرب صورت گیرد و اگر تخصص کافی در این زمینه ندارید، به هیچ وجه دستگاه را باز نکنید؛ قطعا خرابی را بیشتر خواهید کرد. جهت عیب یابی رایگان جاروبرقی در آریابهکار با تیم پشتیبانی ما تماس بگیرید. لازم به ذکر است که این خرابی نیز می تواند منجر به شما گردد.

  1. علت جرقه زدن زغال موتور جاروبرقی : و اما می‌رسیم به اصلی ترین عاملی که معمولا در 90 درصد مواقع جرقه زدن جاروبرقی برعهده آن می‌باشد! اما زغال جاروبرقی چیست؟ زغال جاروبرقی یکی از قطعات زیر مجموعه موتور می‌باشد که بیشتر از همه با کلکتور در ارتباط می‌باشد. اما برخلاف قطعات دیگر، زغال از جنس گرافیت است که به مرور زمان دچار اصطکاک شده و باید آنرا با زغالی جدی تعویض کنید. بنابراین ذغالی قابل تعمیر نیست و حتما باید با قطعه وارداتی جایگزین توسط تکنسین به‌صورت دقیق تعویض شود. ما در آریابهکار خدمات تعویض ذغال جاروبرقی را با استفاده از قطعه وارداتی جایگزین انجام می‌دهیم.
  2. نوسان برق : مشکل نوسان برق یکی از مشکلات رایج در کلانشهرها و شهرهای بزرگ می‌باشد که به‌صورت خواه ناخواه روزانه چندین بار این اتفاق در محل سکونت یا محل کار شما رخ می‌دهد که به‌صورت مستقیم وسایل برقی شما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. اما نوشان برق چگونه باعث جرقه زدن جاروبرقی می‌شود؟ تصور کنید که در حال استفاده از جاروبرقی هستید که به‌صورت ناگهانی 2 یا 3 نوسان برق در فاصله کوتاهی به وجود می‌آید و بدون آنکه متوجه این موضوع شوید، به کار خود ادامه می‌دهید! در نهایت فشار قابل توجهی به قطعات جاروبرقی وارد می‌شود که این فشار می‌تواند منجر به جرقه زدن دستگاه شما شود! با این وجود مجددا توصیه می‌کنیم برای استفاده از جاروبرقی حتما آنرا به محافظ برق استاندارد متصل کنید.
  3. خرابی آرمیچر جاروبرقی : سیم پیچ موتور جاروبرقی که بیشتر به نام آرمیچر شناخته شده است که به دلیل خرابی موتور و استفاده نادرست از دستگاه می‌تواند دچار خرابی شود و در نتیجه این خرابی با مشکل جرقه زدن جاروبرقی روبرو خواهید شد. توجه داشته باشید که جرقه ناشی از خرابی آرمیچر به رنگ آبی می‌باشد که صرفا باید توسط تکنسین مورد تعمیر قرار گیرد! جهت بازبینی و عیب یابی آرمیچر جاروبرقی با شماره‌های مندرج بر روی سایت تماس بگیرید.
  4. مشکل بالشتک؛ علت جرقه زدن جاروبرقی : خرابی بالشتک جاروبرقی با خرابی آرمیچر در ارتباط مستقیم می‌باشد چرا که بالشتک به همان سیم پیچ داخلی آرمیچر گفته می‌شود! از این رو آرمیچر در صورتی خراب می‌شود که بالشتک نیز دچار خرابی شده باشد! با این وجود یکی دیگر از دلایل جرقه زدن جاروبرقی شما، خرابی بالشتک می‌باشد که حتما باید توسط تکنسین مجرب مورد بازبینی قرار گیرد.
  5. خرابی مدار جاروبرقی : مدار جاروبرقی شامل سیم پیچی دستگاه شما می‌شود که این سیم پیچی ممکن است پس از گذشت چندین سال استفاده از جاروبرقی دچار خرابی شود! اما این نکته بسیار مهم می‌باشد که خرابی مدار حتما باید توسط تکنسین و تعمیرکار جاروبرقی انجام شود. با این وجود اگر مشکل جزئی برای مدار جاروبرقی ایجاد شود، با مشکل جرقه زدن جاروبرقی روبرو خواهید شد که باید در ابتدا توسط تیم تکنسین ما مورد عیب یابی قرار گیرد.

عیب یابی جرقه زدن جاروبرقی

همانگونه در این گزارش گفته شد، خدمات عیب یابی جاروبرقی شما در آریابهکار توسط تکنسین‌های ماهر و مجرب با استفاده از ابزارهای تعمیراتی بروز دنیا و به‌صورت کاملا رایگان انجام می‌شود تا هزینه تعمیراتی شما کاهش پیدا کند و با کمترین هزینه ممکن مشکل دستگاه شما برطرف شود. همچنین لازم به ذکر است که تکنسین‌های ما در شرایط اقتصادی فعلی همراه شما عزیزان هستند و به‌جای تعویض قطعات، از طریق تعمیر قطعات مشکل شما را برطرف می‌کنند تا با هزینه کمتری بتوانید چندین سال دیگر از دستگاه استفاده کنید.

جلوگیری از جرقه زدن جاروبرقی

برای جلوگیری از جرقه زدن جاروبرقی صرفا موارد مذکور را رعایت کنید، مشکل خیلی ساده برطرف خواهد شد و نیازی به تعمیرات پیدا نخواهید کرد! در ادامه نیز به‌صورت مختصر با نحوه جلوگیری از جرقه زدن جاروبرقی آشنا خواهید شد:

  1. از محافظ برق استاندارد استفاده کنید.
  2. در ساعات اوج مصرف از جاروبرقی استفاده نکنید.
  3. جاروبرقی را در محیط مرطوب قرار ندهید.
  4. از وارد کردن فشار بیش از حدی به دستگاه خودداری نمایید.

با دستان خیس از جاروبرقی استفاده نکنید. جاروبرقی یکی از لوازم پرمصرف خانگی است که تقریباً در تمامی منازل یافت می‌شود. این دستگاه به دلیل استفاده مکرر، ممکن است دچار مشکلات و ایرادات مختلفی شود.  یکی از این مشکلات می‌تواند جرقه زدن موتور جاروبرقی باشد. خراب شدن جاروبرقی منزل، مطمئناً باعث آزردگی خاطر شما خواهد شد. چرا که تعمیر آن می‌تواند بسیار زمانبر باشد و برای شما گران تمام شود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا