علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

عوارض برداشتن چربی شکم

فردی که برای جراحی زیبایی شکم مراجعه می کند معمولاً تمامی راهکارها را برای لاغر کردن شکم به کار گرفته است ولی نتیجه ای نگرفته است. رژیم غذایی، ورزش کردن و … همگی شاید تاثیری بر روی چربی های دور شکم بگذارد ولی گاهی اوقات به دلیل بارداری های پی در پی، ماهیچه های شکمی دچار آسیب و پارگی می شوند و این باعث شلی و افتادگی شکم می شود.

عمل ابدومینوپلاستی به صاف کردن شکم و برداشتن پوست و چربی های اضافی کمک می کند. همچنین به سفت کردن ماهیچه های دیواره شکمی می پردازد. با این حال این جراحی یکی از اعمال پیچیده است و نیاز به تجربه و دقت بسیار بالای جراح دارد. در این شرایط بهتر است که با مراجعه به ، بررسی های لازم انجام گیرد و شرایط بیمار آنالیز شود. در ادامه قصد داریم توضیحاتی درباره یکی از اصلی ترین عمل های زیبایی شکم یا همان ابدومینوپلاستی و سزارین بعد از ابدومینوپلاستی بدهیم.

Side effects of removing belly fat

جراحی زیبایی شکم چیست؟

عمل زیبایی شکم که با عنوان ابدومینوپلاستی نیز شناخته می شود، با هدف صاف شدن شکم و برداشت پوست و چربی اضافی این ناحیه و هم چنین کشیده شدن عضلات و ماهیچه های دیواره شکمی صورت می گیرد.

جراحی شکم، جراحی بزرگ و پیچیده ای است و آن چه که از اهمیت بالایی برخوردار است این است که وضعیت جسمانی و فیزیکی بیمار قبل از عمل باید به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد.نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که عمل ابدومینوپلاستی می تواند آخرین اقدام بیماران برای رهایی از چربی های اضافی ناحیه شکم باشد، در وهله اول توصیه می شود بیمار با ورزش و رژیم غذایی نسبت به لاغر شدن این ناحیه اقدام کند.

جراحی شکم برای لاغری

تامی تاک باید به عنوان آخرین گزینه انجام گیرد. همچنین این جراحی نباید به عنوان روشی برای کاهش وزن باشد. در صورتی که زن هستید و در آینده قصد بارداری دارید لازم است که ابدومینوپلاستی را برای بعد از بارداری آخر انجام دهید. دلیل این مورد این است که در عمل ابدومینوپلاستی ماهیچه های شکمی به صورت عمودی سفت می شوند. در صورتی که بعد از این عمل فرد باردار شود، ماهیچه ها باز می شوند. همچنین بهتر است که بعد از اینکه فرد به وزن تقریبی خود رسید و قصد لاغری بیشتر نداشت، برای این جراحی اقدام کند.

عمل زیبایی شکم به چه افرادی توصیه نمی شود؟

خانم هایی که در آینده قصد بارداری دارند، باید انجام عمل را به تاخیر بیندازند. چرا که در طول جراحی، عضلات عمودی دچار کشیدگی می شوند و بارداری می تواند باعث جدا شدن این عضلات و بی اثر شدن نتیجه جراحی شود.

برخی خانم ها هم چنان قصد لاغری و کاهش وزن دارند. در چنین مواردی توصیه می شود بیمار ابتدا به وزن بدنی ایده آلی برسد و سپس نسبت به انجام جراحی اقدام کند.

تمامی موارد گفته شده در طول جلسات مشاوره مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت. هم چنین با بیمار در خصوص نتایج، عوارض احتمالی و مراقبت های بعد از عمل نیز صحبت خواهد شد.

آمادگی قبل از جراحی زیبایی شکم

سیگار کشیدن می تواند ریسک عوارض جانبی را افزایش دهد و بهبودی را به تأخیر بیندازد. در صورت سیگار کشیدن، مجبور خواهید بود برای مدت مشخصی که پزشک تعیین می کند، این کار را متوقف کنید. فقط کاهش مصرف سیگار کافی نیست. حداقل باید یک ماه قبل از جراحی و به مدت دو هفته بعد از عمل زیبایی شکم از انواع نیکوتین – ادامس، چسب و سیگار الکترونیکی کاملاً خودداری کنید. از نظر زمانی هرچه بین ترک سیگار و جراحی فاصله باشد، بهتر است.

طریقه انجام جراحی زیبایی شکم

مدت زمان لازم برای انجام این جراحی بر اساس هدف نهایی آن متغیر است و از یک ساعت تا پنج ساعت می تواند زمان ببرد. جراحی ابدومینوپلاستی معمولاً با بیهوشی عمومی انجام می شود و فرد در طول عمل کاملاً بیهوش و خواب است. لازم است که فردی همراه بیمار باشد تا بعد از جراحی وی را به منزل ببرد. جراحی زیبایی شکم با توجه به تکنیک به کار رفته و نتایج مورد دلخواه بیمار، می تواند یک تا پنج ساعت به طول بینجامد. عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. به همین خاطر، روز جراحی، فردی از دوستان و یا اعضای خانواده باید بیمار را همراهی کند.

روش های جراحی زیبایی شکم

عمل زیبایی شکم دارای انواع مختلفی می باشد اما عوامل مختلفی می تواند در انتخاب هر کدام از این روش ها تاثیر بگذارد اما این عوامل و به چه صورت است؟

عوامل تاثیر گذار بر انتخاب روش جراحی شکم

دو عامل بسیار مهم در تعیین روش جراحی شکم نقش بسزایی دارد، یک عامل میزان شلی و افتادگی پوست و دومین عامل میزان چربی های زیر پوست می باشد. این دو عامل جراح را راهنمایی می کند تا کدام نتیجه را بگیرد؛ در صورتی که فردی تنها تجمع چربی بدون شلی و ترک های پوستی داشته باشد این گونه افراد با چنین شرایطی کاندید مناسب می باشند.

معمولا افرادی که بارداری نداشته و نوسانات حجمی زیاد نداشته اند این حالت رخ می دهد که فرد کاندید لیپوماتیک خواهد بود. اما اگر فرد شلی پوست با ترک های واضح بارداری داشته باشد؛ این افراد کاندید مناسب برای جراحی باز یا ابدومینوپلاستی خواهد بود. البته اگر فردی افتادگی شدید پوست و تجمع چربی زیر پوست داشته باشد در روش باز به صورت همرمان از لیپوماتیک نیز استفاده می شود.

جراحی شکم همزمان با جراحی سینه

امکان انجام  و شکم وجود دارد به دلیل آنکه هر دو ناحیه در کنار یکدیگر است و می توان برای یک بیهوشی هر دو جراحی را انجام داد، اما برای تمامی افراد این امکان پذیر نخواهد بود. افرادی که شکم یا سینه های بزرگی دارند طول عمل اضافه خواهد شد و ممکن است این عامل بر ریسک جراحی و بیهوشی اثر بگذارد. در مواردی که فرد نیاز به لیفت داشته باشد، یا نیاز به کوچک کردن مختصر سینه ها دارند و همچنین شکم بزرگ نباشد انجام این دو نوع جراحی بلامانع است و خیلی از بیمارانی که کاندید باشند این جراحی های همزمان انجام می گردد.

مراقبت های بعد از جراحی شکم

بعد از پایان جراحی، برش ها بخیه زده می شوند و پانسمانی بر روی شکم و بخیه ها قرار خواهد گرفت. آن چه که مهم است این است که بیمار گن مخصوص را بپوشد تا شکم فرم بگیرد. بخیه ها جذبی بوده و گاها پیش می آید که بر حسب سلیقه جراح پلاستیک بخیه های دور ناف غیر جذبی زده می شود. افرادی که از لحاظ بدنی فعال هستند، باید انجام کارهای سنگین را به مدت چهار تا شش هفته محدود کنند. بیمار تا جایی که می تواند باید در منزل استراحت کند.

نکات مربوط به نحوه خوابیدن و یا نشستن که می تواند به تسکین درد کمک کند، در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت. در کل، بیشتر بیماران از نتیجه عمل زیبایی شکم و ظاهر جدید خود رضایت کامل دارند. با این حال، چند ماه طول می کشد تا بیمار احساس طبیعی قبل از عمل خود را داشته باشد. آن چه که بسیار مهم است این است که بیمار بعد از جراحی باید ورزش و رژیم غذایی را ادامه بدهد تا نتایج ایده آل تری حاصل شود.  در نتیجه جراحی تاثیر بسزایی دارد، مراقبت ها و توصیه های پزشکی با توجه به نوع روش جراحی متفاوت می باشد اما آنچه به طور معمول برای تمامی روش ها می بایست رعایت گردد عبارت است از:

  • استفاده از گن به مدت دو ماه جهت کنترل تورم ناشی از جراحی
  • به دلیل استخراج چربی همراه با برداشتن پوست علاوه بر گن استفاده از شکم بند به مدت سه تا چهار هفته ضروری است.
  • لازم به ذکر است، مدت زمان استفاده از گن بر حسب شرایط فرد و صلاح دید جراح پلاستیک مشخص می گردد.

استفاده از شکم بند پس از جراحی

پس از عمل بیمار می بایست حتما از شکم بند استفاده کند در واقع هدف از استفاده شکم بند پیشگیری از باز شدن بخیه ها ناشی از ترمیم عضلات جدار شکم می باشد. همچنین به منظور پیشگیری از ایجاد فشار به آن ناحیه است. مدت زمان استفاده از شکم بند پس از جراحی به مدت سه هفته تا یکماه می باشد به خصوص در زمان های که فرد تصمیم به نشستن و راه رفتن می کند حتما بایستی از شکم بند استفاده نماید و تنها در زمان استحمام مشکلی نخواهد بود که از شکم بند استفاده نشود.

استراحت کردن پس از جراحی شکم

استراحت پس از جراحی به مدت سه هفته ضروری خواهد بود و نشستن طولانی مدت در این زمان ممنوع می باشد و افرادی که تصمیم دارند سرکار روند یا رانندگی نمایند بایستی به مدت کوتاهی بنشینند زیرا نشستن طولانی مدت به بخیه های داخلی شکم فشار می آورد و ممکن است نتیجه مطلوب را از بین ببرد.

فعالیت ورزشی پس از جراحی شکم

در جراحی ابدومینوپلاستی شلی جدار شکم که در اثر بارداری های قبلی ایجاد شده است، توسط بخیه های بسیار محکم اصلاح می شود و به همین خاطر بایستی زمان کافی برای ترمیم اصلاح را داشته باشیم. به طور معمول توصیه می شود که فرد به مدت سه هفته از انجام فعالیت های سنگین و بلندکردن اجسام سنگین خودداری کند. در هفته اول پس از عمل به فرد توصیه می شود خمیده راه رود تا کشش وجود نداشته باشد.

قسمت عمده درد ابدومینوپلاستی در محل بخیه های بیرونی نیست بلکه در ناحیه ترمیم بخیه های عمودی است که از قسمت زیر جناق تا ناحیه بالای لگن وجود دارد. لذا فرد هر نوع فعالیتی که انجام می دهد بایستی از فشار آوردن به بخیه ها اجتناب ورزد.

همچنین به بیماران توصیه می شود که در زمانی که تصمیم دارند از حالت خوابیده تغییر حالت دهند بنشینند یا بایستند برای آنکه میزان کشش و فشار به بخیه ها به حداقل برسد سعی نمایید به پهلو بخوابند و از پهلو تغییر حالت دهند. به طور معمول پس از یک ماه فرد می تواند فعالیت های عادی خود را شروع نماید اما فعالیت های ورزشی روتین مانند پیلاتس و ورزش های حرفه ای پس از دو تا سه ماه شروع شود.

بازگشت چاقی بعد از جراحی شکم

یکی از سوالات شایع این است که آیا احتمال بازگشت چاقی پس از جراحی لاغری شکم پیش خواهد آمد؟ بایستی بگوییم که قطعا این احتمال وجود دارد و در زمان جراحی تمام سلول های چربی را نمی توان خارج نمود، بالاخره مقداری چربی در ناحیه زیر پوست باقی می ماند و باید بماند.

در صورتی که فرد از لحاظ دریافت کالری بیشتر از حدی که نیاز دارد دریافت نمایید این امر قطعا منجر به تجمع چربی در نواحی مختلف بدن از جمله نواحی که جراحی شده باقی خواهد ماند. لذا فرد بایستی توازن بین دریافت و مصرف کالری را پس جراحی را رعایت نمایید.

زایمان پس از ابدومینوپلاستی

بلامانع است و فرد می تواند باردار شود. اما نکته ای که بدان بایستی دقت نمایید این است که جدارهای شکم که در اثر زایمان های قبلی شل شده محکم می گردد.

بارداری مجدد و وجود جنین در شکم سبب می شود تا کششی ایجاد شود که همین امر موجب باز شدن بخیه ها می گردد در نتیجه فرد مجدد نیاز به جراحی دیگری پیدا می نماید. لذا بهتر است افرادی که تحت جراحی شکم قرار می گیرند پس از جراحی تصمیم به بارداری نداشته باشند.

دکمه بازگشت به بالا