علمی و پزشکی

فقر در سالمندی ۲ برابر سایر رده‌های سنی/ بیمه پایه پاسخگوی نیازهای سالمندی نیست

رئیس انجمن سالمندان در تشریح مشکلات سالمندان و روند رو به افزایش سالمندی در کشور گفت: مجلس دولت را موظف کرد تا شورای ملی برنامه های پیری و پیری را در سال 1373 تأسیس کند ، اما این شورا سند ملی را تصویب کرد. در 17 سال هیچ برنامه عملیاتی وجود ندارد. بنابراین ما باید سریع عمل کنیم ، اگر امروز در زمینه پیری عمل نکنیم ، فردا دیر است.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز ، دکتر احمد دلبری – رئیس انجمن سالمندان وی در یک کنفرانس خبری به مناسبت هفته سالمند گفت: “مسئله پیری در جهان و کشور یکی از مسائلی است که می تواند هم به عنوان یک فرصت و هم به عنوان یک تهدید تلقی شود.” اگر عزم جدی در این زمینه نداشته باشیم ، مطمئناً تلاشهای نظام سلامت در سالهای اخیر برای افزایش عمر جامعه ، مطمئناً در سالهای آینده به عنوان یکی از بحرانهای جدی پیش روی سازمانها و وزارتخانه های مسئول بهداشت ، رفاه اجتماعی ، بیمه و بیمه اجتماعی. هستند ، خواهند بود.

وی افزود: از مساله پیری در جهان به عنوان انقلابی خاموش یاد می شود و اگر به آن فکر و برنامه ریزی نشود ، می تواند تصویر جوامع بشری را تغییر دهد. متأسفانه ، از آنجا که تعداد زیادی از افراد مسن در جامعه دیده نمی شوند ، مشکلات آنها در رأس و اولویت دولتهای قبلی نیست و بیم آن می رود که موفقیت ما در افزایش زندگی افراد به یکی از چالش های جدی دولت در این زمینه تبدیل شود. سالهای آینده

تجرد قطعی در 80 هزار سالمند در کشور

وی ادامه داد: ما نمی توانیم مشکل جوانان را سازماندهی کنیم ، در حالی که مشکلات سالمندان بسیار بزرگتر خواهد بود. رشد جمعیت جهان در 50 سال گذشته کند بوده است و در کشورهای توسعه یافته دو برابر بیشتر طول کشید تا جمعیت را از 10٪ به 20٪ سالمندان در 100 سال افزایش دهد ، اما در کشور ما این رشد جمعیت تنها 20 سال است و زیرساخت ها آماده است. ما برای این جمعیت نداشتیم. در سال 1335 ما 2 هزار و 400 سالمند بالای 60 سال داشتیم ، اما در سال 1435 به 33 میلیون و 400 هزار نفر رسید. به عبارت دیگر ، جمعیت مسن ما در یک قرن 24 برابر افزایش یافته است. در این دوره ، جمعیت سالمندان نیازمند خدمات ویژه به طور قابل توجهی افزایش یافت ، یعنی افراد بالای 80 سال. در سال 1385 ما فقط 600000 سالمند بالای 80 سال داشتیم ، اما در سال 1430 این تعداد به 3.5 میلیون سالمند رسید که برخی از آنها خانواده نداشتند. تجرد قطعی اکنون 80 هزار سالمند دارداما در سال 1430 ، به دلیل فقدان ازدواج هایی که اکنون شاهد آن هستیم ، تجرد قطعی به بیش از 2.6 میلیون سالمند رسید. وقتی آنها را کنار هم قرار می دهیم ، می بینیم که نگرانی های کافی در زمینه پیری نخواهیم داشت.

دلبری گفت: “افراد مسن ما در حال حاضر به طور متوسط ​​5/5 فرزند به دنیا آورده اند و باید از آنها مراقبت کنند ، اما در آینده اینطور خواهد بود.” از سوی دیگر ، جمعیت شهری ما در حال افزایش است. در سال 2006 ، 64 درصد از سالمندان ساکن شهرها بودند که در سال 2016 به 72 درصد افزایش یافت. دولتمردان ما باید بیشتر نگران افزایش سن باشند. با توجه به اینکه تقریباً 45 درصد از سالمندان کنونی در کشور مستمری می گیرند و 55 درصد از مزایا و مستمری های پیری مورد نیاز برخوردار نیستند. ما باید اقدامات جدی تری در زمینه پیری انجام دهیم.

فقر در دوران سالمندی دو برابر دیگر گروه های سنی است

بیمه پایه پاسخگوی نیازهای سالمندی نیست

سرپرست انجمن متخصصین پستان گفت: “وضعیت بیمه ما در زمینه سالمندان نیز کمی نگران کننده است.” اگرچه در زمینه بیمه های پایه ، بر اساس آمار سال 2016 ، حدود 94 درصد از سالمندان دارای بیمه اولیه بودند ، اما بیمه پایه پاسخگوی نیازهای سالمندی نیست و تنها 31 درصد از سالمندان ما بیمه تکمیلی داشتند که 12 درصد در مناطق روستایی و 88 درصد افراد مسن روستاییان ما بیمه ندارند. در عین حال ، متأسفانه فقر در افراد مسن دو برابر سایر گروه های سنی است و این میزان فقر در میان زنان مسن بیشتر است. اگر سالمندان به طور کلی از 25 درصد فقر نسبی رنج می برند ، میزان فقر در زنان مسن 40 درصد و در مردان مسن 19 درصد است. همچنین 37 درصد از افراد مسن آسیب پذیر از فقر رنج می برند و این میزان در سیستان و بلوچستان 70 درصد و در تهران و البرز کمتر از 10 درصد است.

سطح سواد سالمندان ایرانی

دلبری ادامه داد: با افزایش سن وضعیت مسکن رو به وخامت می رود. در سال 2006 ، 90 درصد از سالمندان ما دارای مسکن خصوصی بودند ، اما در سال 2016 این میزان به 82 درصد رسید. اتفاق خوبی که سالهاست رخ می دهد سواد و آموزش سالمندان است. در سال 2006 ، 32 درصد از سالمندان ما سواد داشتند ، اما در سال 2016 این تعداد به 46 درصد رسید و این آمار در کشور در حال افزایش است. البته از نظر تحصیلات در جهان ، ما در بین 97 کشور جهان در رتبه 68 قرار داشتیم و 24 درصد از سالمندان ما در دبیرستان و بالاتر بودند ، اما هنوز با کشورهای توسعه یافته فاصله داریم. این میزان در نروژ ، آلمان و جمهوری چک 100 درصد بود.

دلبری گفت: متأسفانه در سال 2006 24 درصد از افراد مسن ما شاغل بودند اما در سال 2016 به 18 درصد رسید ، مطمئنا روند بازنشستگی تدریجی می تواند نقش زیادی در این وضعیت داشته باشد. البته ما در سالهای اخیر اتفاقات خوبی داشته ایم. در زمینه پیری ، اما ما در زمینه نیروی کار ماهر در زمینه پیری 50 سال عقب هستیم.

غفلت از واکسیناسیون کرونا برای افراد مسن در بستر در خانه

سند ملی پیری برنامه عملی ندارد

دلبری تاکید کرد: با وجود تلاش های صورت گرفته ، برخی از سالمندان از نظر واکسیناسیون مورد غفلت قرار گرفتند. به ویژه 20 درصد از سالمندانی که در خانه در رختخواب هستند. قطعاً یکی از برنامه های وزارت بهداشت باید در این زمینه باشد. در سال 1373 ، مجلس شورای اسلامی دولت را موظف کرد تا شورای ملی برنامه های پیری و پیری را تاسیس کند ، اما آن شورا در 17 سال سند ملی پیر شدن را تصویب کرد ، اما این سند هنوز برنامه عملیاتی ندارد. ما باید سریع عمل کنیم. اگر امروز در زمینه پیری عمل نکنیم ، فردا دیر است.

دلبری در پاسخ به سوالی در مورد برنامه های کاهش اشتغال سالمندان پس از بازنشستگی ، گفت: قطعاً وزارت بهداشت و حوزه هایی که در زمینه سالمندی فعالیت می کنند به طرح های ایده آلی که اجرا شد نگاه کردند و موفق عمل کردند. در زمینه مراقبت از جوانان برای سالمندان ، کاری به نام بانک زمان در سراسر جهان انجام شده است. در این برنامه ، افرادی در جوانی و میانسالی که از سلامت کامل برخوردار هستند خدمات و مراقبت از سالمندان را ارائه می دهند. این مدل سال گذشته در وزارت دفاع و نیروهای مسلح و رفاه اجتماعی آغاز شد و اکنون آنها مکمل های آن را آماده می کنند که به زودی کار خود را در این سازمان آغاز می کند.

52 سال ؛ سن بازنشستگی در کشور

وی گفت: در زمینه سن بازنشستگی ، متوسط ​​سن بازنشستگی در کشور ما 52 سال و سن 60 سال است. با این حال ، با توجه به افزایش امید به زندگی در کشور ، آنها سعی در افزایش سن دارند. با این حال ، از آنجایی که افراد زیر 70 تا 75 سال سن ندارند ، می توان سن بازنشستگی را افزایش داد و قطعاً افزایش سن بازنشستگی می تواند کمک کننده باشد. در زمینه اشتغال پس از بازنشستگی ، سازمان های رفاه اجتماعی نیز باید واکنش نشان دهند.

دلبری همچنین گفت: ما در زمینه پیری موفقیت های زیادی کسب کرده ایم ، به محض این که از ابتدای انقلاب 20 سال به امید به زندگی افزودیم ، تلاش زیادی انجام شده است. اما ما نه تنها باید زندگی مردم را افزایش دهیم ، بلکه باید به کیفیت زندگی آنها نیز فکر کنیم.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز ، دکتر محسن شاتی – رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت وی گفت: “امروز اولین روز از هفته ملی سالمندان با عنوان” رسانه ، آگاهی ، تقاضا ، فرهنگ و گفتمان “است.” پیری جمعیت یک واقعیت جهانی است و ما با فاصله چندین دهه وارد این وضعیت می شویم. در این شرایط ، اولویت توجه به سلامت و رفاه سالمندان است که از اولویت های ملی و جهانی است.

وی افزود: “در زمینه حفاظت از جمعیت اول ، تولد کودکان مورد توجه قرار می گیرد ، اما یکی از مسائلی که در سیاست های جمعیتی بسیار مهم است این است که با افزایش سن میانگین سن جامعه افزایش می یابد. این نگرانی همه سیاست گذاران را نگران می کند. در سراسر جهان ، سن ، یکی از نگرانی ها افزایش درصد هزینه های سربار و افرادی است که نیاز به مراقبت دارند. یکی از راهکارهای برجسته تاکید بر داشتن فرزند با افزایش تعداد تولدها و کاهش سن متوسط ​​است. اما جمعیت متولد شده باید به سن استقلال برسد و 15 سال سن خواهد داشت. اگر دستگاه های مختلف بتوانند در پیری فعال و سالم نقش داشته باشند ، افراد مسنی داریم که فعال هستند ، بیمار نیستند ، به دیگران وابسته نیستند و غیره. ما می توانیم بر حفظ و ارتقاء سلامت سالمندان و تمرکز فعال در زمینه پیری تمرکز کنیم و برای اطمینان ، نگرانی های کمتری خواهیم داشت. این اقدام م effectiveثرتر است.

اجرای مراقبت های بهداشتی یکپارچه برای سالمندان در مراکز بهداشتی

شتی می گوید: “مسئله دوم بحث مراقبت های یکپارچه ما است.” یک بسته یکپارچه مراقبت های بهداشتی برای سالمندان ما در همه مراکز بهداشتی جامع ، مراکز بهداشتی و مراکز بهداشتی اجرا می شود که شامل شش درمان برای جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی از طریق ارزیابی خطر و مراقبت یکپارچه برای دیابت ، فشار خون و چربی خون بالا ، اختلالات خوردن است. ، پیشگیری از عدم تعادل ، افسردگی ، تشخیص زود هنگام سرطان پستان و غربالگری سرطان روده بزرگ از دیگر برنامه هایی است که هم در سطح پزشک و هم در سطح پزشک اجرا می شود. بسته خدمات پزشک ما بررسی شده و در حال اجرا است.

وی گفت: سومین هدف سند ملی سالمندان مربوط به وزارت بهداشت است که شامل حفظ و ارتقاء توانبخشی جسمی ، روحی و درمانی است. برنامه های متفاوتی در زمینه های مختلف داشتیم. در دولت قبل ، تهیه زیرساخت ها ، محتوا و مدل ها بود. مانند محتوای سوپر مارکت برای افراد مسن که نوشته شده و آماده شده است. مشکلاتی مانند مراقبت از خانه و غیره در افراد مسن وجود دارد که ما برای آنها استانداردهای محلی را توسعه می دهیم.

ضرورت در نظر گرفتن مکان ویژه سالمندان در برنامه توسعه هفتم

شتی خاطرنشان کرد: اطمینان از اجرای این استانداردها چیزی است که بخشهای مختلف دولت باید در آن کمک کنند. ما در حال نزدیک شدن به اتمام برنامه توسعه هفتم هستیم ، که برای موقعیت افراد مسن در این برنامه و در بودجه آنطور که باید دید بسیار مهم است. ما به هماهنگی عملیاتی قوی تری در زمینه سالمندان نیاز داریم. ما باید فعالانه وارد این حوزه شویم. ما مشکلات زیادی در زمینه سالمندان داریم. ما تلاش می کنیم تا بتوانیم نقش خود را به درستی با کمک همه معاونان وزارت بهداشت ایفا کنیم و سایر نهادها نیز باید کمک کنند.

ضرورت اجرای سند ملی برای سالمندان

وی گفت: افزایش سن تنها یک مشکل جسمی و پزشکی نیست بلکه سازمان های بیمه ، کمیته امداد ، بهزیستی ، هلال احمر و … گرد هم می آیند و فکر می کنند. یک سند ملی برای سالمندان منتشر شده است ، اما اجرای آن یک شرط ضروری است. تا زمانی که عملیاتی نشود از آن استفاده نمی شود و عملکرد آن مستلزم هماهنگی و همکاری متقابل دستگاه است.

8 میلیون سالمند در ایران

وی افزود: “ما 10 درصد در کشور داریم ، یا هشت میلیون سالمند داریم و شش تا هفت میلیون سالمند ما در پرونده های الکترونیکی ثبت شده اند. آنها تقسیم شده اند. یعنی افراد مسن بیماریهای لاعلاج داشتند ، بیش از دو نفر داشتند. بیماریهای اساسی و غیره ، دارای عوامل خطر بالا و غیره بودند.

شتی گفت: “باید توجه داشت که همه نیازهای سالمندان در معرض خطر نیاز به بازدید یا نیازهای بهداشتی ندارند ، اما گاهی اوقات آنها نیاز به معاشرت ، کمک مالی و غیره دارند.” این نیازها را نمی توان با یک دستگاه برطرف کرد. درخواست من این است که با اجرای سند بتوانیم سطح سلامت جسمی ، روحی ، اجتماعی و … سالمندان را ارتقا دهیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا