اقتصادیکسب و کار ایرانی

مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت چقدر است؟

ان انحصار وراثت بعد از فوت از زبان وکیل دادگستری :

در این مقاله می خواهیم درباره این موضوع که انحصار وراثت بعد از فوت چقدر است صحبت کنیم برای پاسخ به این سوال باید بگوییم برای دریافت گواهی انحصار وراثت مدت زمان خاص و مشخصی در قانون تعیین نشده است .

به نقل از ارث تکس یعنی در قوانین موجود گفته نشده که حتماً تا این تاریخ باید برای اخذ گواهی انحصار وراثت اقدام شود و در این خصوص کاملآ در اختیار وراث گذاشته شده است ، اما به عنوان کسی که شاهد بسیاری از مشکلات در این زمینه می باشم توصیه به تمام افراد می نمایم که در سریع ترین زمان ممکن اقدام به اخذ گواهی انحصار وراثت نمایند.

چه فایده ای دارد که هر چه زودتر برای دریافت انحصار وراثت اقدام شود؟

چیزی که در این موضوع حائز اهمیت است این است که اگر مدت زمان انحصار وراثت را طوری اقدام کنیم که ظرف یکسال نسبت به پرداخت مالیات اقدام شود ادا ه مالیات در خصوص برخی از هزینه وراث را معاف از پرداخت نموده مانند دیون متوفی و یا هزینه های کفن و دفن و….

مدارک لازم برای گرفتن انحصار وراثت چیست؟

۱. شناسنامه و کارت ملی وراث
۲. شناسنامه و گواهی فوت متوفی
۳. استشهادیه محضری
۴. عقدنامه
۵. وصیت نامه رسمی ،اگر احیانٱ تهیه شده باشد.

مراحل انحصار وراثت :

مراحل انحصار ورثه به این صورت است که وراث باید در سامانه ثنا ثبت نام نمایند و یک رمز عبور شخصی دریافت کنند سپس به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست خود را ثبت کنند و پس از آن جا به شعبه حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی ارجاع می گردند.

آیا انحصار وراثت اجباری است؟

در رابطه با لزوم انحصار وراثت اجباری می توان گفت که انحصار وراثت به معنای مشخص کردن تعداد واقعی وراث یک متوفی می باشد از آن جایی که حتی در صورت توافق وراث بدون صدور گواهی انحصار وراثت امکان تقسیم، فروش یا انتقال اموال برای وراث وجود ندارد لذا اخذ انحصار وراثت اجباری است.

انواع انحصار وراثت:

انحصار وراثت ۲نوع است محدود و نا محدود
برای کسانی که اموال مورث آنان کم تر از ۵۰میلیون تومان باشد و خیلی سریع نیاز به انحصار وراثت داشته باشند توصیه می شود انحصار وراثت محدود را اخذ کنند اما برای افرادی که دارایی مورث آنان بیش تر از ۵۰میلیون تومان است پیشنهاد می شود انحصار وراثت نا محدود اخذ نمایند تا در صورت انتقال اموال یا فروش اموال با مشکلی مواجه نشوند البته انحصار وراثت نا محدود ۴۰روز کاری زمان می برد.

اگر انحصار وراثت نکنیم |انحصار وراثت چقدر طول میکشد نی نی سایت

گواهی انحصار وراثت را از کجا بگیریم ؟

بسیاری از کاربران می پرسند که ما باید گواهی انحصار وراثت را از کجا تهیه کنیم ،هر فردی باید به شورای حل اختلافی که آخرین اقامتگاه قانونی متوفی آنجا بوده مراجعه و درخواست گواهی انحصار را به آن جا بدهد‌.

کاربرد گواهی انحصار وراثت چیست؟ 

در خصوص کاربردگواهی مذکور باید بگوییم برای هر اقدامی که بخواهد توسط وراث صورت بگیرد نیاز به اخذ این گواهی است زیرا تا زمانی که این گواهی اخذ نگردد تعداد وراث و میزان سهم ارث آنان مشخص نخواهد شد.

تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت چیست؟ 

هیچ تفاوتی بین این دو کلمه در معنای قانونی وجود ندارد زیرا هر دو به یک معنا می باشند بلکه از نظر قانونی هم هیچ فرقی با هم ندارند و دو کلمه مترادف هستند.

مدت اعتبار گواهی انحصار وراثت

در خصوص اعتبار گواهی انحصار وراثت در قانون چیزی بیان نگردیده است فقط در مورد متوفیان قبل از سال ۹۵ اعلام شده که باید اظهارنامه گواهی مالیات بر ارث برای دریافت انحصار وراثت ارائه کنند اما برای متوفیان بعد از سال ۹۵ ارائه چنین گواهی الزامی نمی باشد.  اخذ گواهی انحصار وراثت توسط طلبکار :  عده ای از کاربران سوال می پرسند ما از شخصی طلبکار هستیم و او فوت شده و وراث او را نمی شناسیم یا اگر هم بشناسیم همکاری لازم انجام نمی گردد در پاسخ به این افراد می گوییم اصلا نگران نباشید زیرا با دریافت گواهی انحصار وراثت توسط وکیل انحصار وراثت در اسرع وقت با ذائقه مدارک و ادله خود می توانید به حقوق از بین رفته خود برسید.

آیا حضور همه وراث برای انحصار وراثت الزامی است؟

وکیل انحصار ورثه توضیح می دهد، برای ارائه وکالت به وکیل یا گرفتن وکیل برای انحصار وراثت نیازی به حضور و ارائه وکالت نامه توسط همه وراث نیست بلکه با اعطای وکالت از سوی یکی از وراث هم صورت می پذیرد.

نکته : اگر متوفی وصیتی شفاهی مطرح کرده باشد از لحاظ اخلاقی بهتر است که وراث به آن اهمیت بدهند اما از لحاظ قانونی فقط وصیت نامه رسمی در مراجع قضایی معتبر است و اینکه هر فردی فقط اختیار این را دارد تا یک سوم از اموال خویش را وصیت نماید مازاد بر یک سوم صحیح نمی باشد.

نکته : در صورتی که در زمان فوت نطفه ای منعقد شده باشد جنین نیز جزء وراث قرار می گیرد و باید در دادخواست حصر وراثت این موضوع ذکر شود.

نکته : در صورتی که برای محجور قیم مشخص نشده باشد دادستان می تواند بنام محجور به درخواست تصدیق حصر وراثت اعتراض نماید.

آیا مادر متوفی از حقوق و مستمری متوفی سهمی می برد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر پدر و مادر متوفی در طول حیات خود تحت تکفل متوفی بوده باشند یعنی تحت حمایت و سرپرستی متوفی بوده باشند و این موضوع در مراجع رسمی ثبت شده باشد حدود ۲۰٪از حقوق و مستمری متوفی به آنان تعلق می گیرد در غیر این صورت هیچکدام سهمی از حقوق و مستمری نخواهند داشت.

اعتراض به گواهی انحصار وراثت :

بعد از طی نمودن همه مراحل گواهی انحصار وراثت صادر می شود و دادگاه فرصتی را برای اعتراض به گواهی انحصار وراثت مشخص می نماید مرحله اعتراض در مدت زمان انحصار وراثت تاثیر گذار است چرا که اگر یکی از وراث افراد ذی نفع در انحصار وراثت و یا دادرسان پرونده به صدور گواهی معترض باشد بعد از ثبت اعتراض ایشان پرونده مجدداً بررسی می شود

منبع : موسسه حقوقی کوپ

دکمه بازگشت به بالا