اقتصادیکسب و کار ایرانی

مزایا و معایب ابزارهای بادی چیست؟

در صنعت از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود و هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند و مکانیسم کارکرد آنها متفاوت است. از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین ابزارآلات می‌توان به ابزارهای برقی، تراشکاری، جوشکاری، دستی، بنزینی و ابزار بادی اشاره کرد. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی ابزار بادی یا پنوماتیک و پانچ بادی و انواع آن بپردازیم و نحوه کارکرد آن را توضیح دهیم.

ابزار بادی یا پنوماتیک چیست؟

واژه پنوماتیک به یکی از شاخه‌های رشته مکانیک سیالات اشاره دارد. رشد و توسعه این علم به دهه 60 میلادی باز می‌گردد. این علم با سرعت قابل توجهی توسعه پیدا کرد و امروزه نقش زیادی در صنایع مختلف ایفا می‌کند.  اساس این علم قوانین فیزیکی و ترمودینامیکی است همچنین سیال تراکم‌پذیر در علم پنوماتیک هوا است. با استفاده از نیروی گاز فشرده کار می‌کنند. این ابزارها یکی از انواع ابزارهای قدرت به شمار می‌روند. ابزار بادی ابتدا در صنایع خاص استفاده می‌شد و تولید آنها به چند شرکت محدود بود، اما به‌مرورزمان و با در نظر گرفتن مزیت‌های آنها کاربرد گسترده‌ای پیدا کردند.

ابزار بادی چگونه کار می‌کند؟

نحوه کارکرد ابزار پنوماتیک به این صورت است که از یک گاز فشرده استفاده می‌شود و این گاز نیروی مکانیکی مورد نیاز را تامین می‌کند. یک کمپرسور هوای اطراف یا هوای محیط را به گاز فشرده تبدیل می‌کند و سپس این هوای فشرده از طریق کمپرسور به موتور دستگاه ابزار بادی منتقل می‌شود. در این مرحله هوای فشرده نیروی مورد نیاز را تامین می‌کند. نیروی ابزار بادی به نوع کمپرسور و حجم آن بسیار وابسته است. کمپرسورها انواع مختلفی دارند که  با توجه به نیاز و نوع ابزار بادی از هر یک از آنها استفاده می‌شود.

کاربردهای ابزار بادی چیست؟

همان‌طور که گفتیم در ابتدا کاربرد این ابزارها محدود بود اما با گذشت زمان و به دلیل مزیت‌هایی از جمله وزن سبک‌تر، ایمنی بیشتر و قیمت مناسب جایگزین دستگاه‌های دیگر شدند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای ابزار بادی در صنایع مختلف است. از این صنایع می‌توان صنایع سنگین و مادر، بازیافت و کوره‌های ذوب فلز، مونتاژ و تولید دستگاه‌های مختلف و ماشین آلات، تولید اتومبیل، صنعت چوب و بسیاری دیگر اشاره کرد. ابزار بادی در دندان پزشکی نیز کاربرد دارد.

مزایای استفاده از ابزار بادی

ابزار بادی به دلیل مزیت‌های متعدد و معایب انگشت‌شمار به مرور بسیار محبوب و پرمصرف شده است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این دستگاه قیمت مقرون‌به‌صرفه آن است که در مقایسه با ابزارهای جایگزین بسیار مناسب است. همچنین این دستگاه نسبت به نمونه برقی امنیت بالایی را در کنار قدرت موتور برای کاربر تامین می‌کند. علاوه بر قدرت و امنیت بالا استفاده از ابزار بادی نیز آسان است و به راحتی می‌توان از آن در انواع امور صنعتی بهره برد. دستگاه‌های پنوماتیک در مقایسه با سایر دستگاه‌ها کوچک و سبک‌اند و در نتیجه حمل آنها بسیار آسان است. این دستگاه‌ها از مقاومت و دوام بالایی نیز برخوردارند و استهلاک آنها ناچیز است.

اجزای تشکیل دهنده ابزار بادی

اجزای ابزار بادی

واحد مراقبت در ابزارهای بادی چه کاربردی دارد؟

در ابزار پنوماتیک از یک وسیله جانبی به نام استفاده می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر در هنگام شرح مکانیسم ابزار بادی گفتیم، کمپرسور هوای اطراف را فشرده می‌کند و این هوا وارد فضای داخلی دستگاه یا موتور می‌شود که این هوا ممکن است شامل ذرات رطوبت، گردوخاک و … باشد. این ذرات می‌توانند به موتور آسیب وارد کنند و باعث کاهش عملکرد و طول عمر مفید موتور شوند. جهت جلوگیری از این مشکل یک واحد مراقبت بر روی ابزارهای بادی نصب می‌شود.

واحد مراقبت در واقع یک فیلتر است که از ورود ذرات معلق در هوا به موتور ابزار بادی جلوگیری می‌کند. همچنین این واحد با ایجاد نقطه شبنم باعث می‌شود تا رطوبت موجود در هوای فشرده نیز جذب شود. این واحدها از سه جز اصلی رگلاتور، روغن گیر و رطوبت گیر تشکیل شده‌اند و عمدتا دارای مخزن آب و روغن نیز هستند.

امنیت استفاده از ابزار آلات بادی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که مجبور بوده‌اید از ابزار برقی در نزدیکی آب یا محیطی مرطوب استفاده نمایید.

خطر برق‌گرفتگی، جرقه، آتش‌سوزی و آسیب‌های جانی همواره هنگام کار کردن با ابزارهای برقی در کمین است.

علاوه بر آن ممکن است مجبور به استفاده از ابزار در شرایطی باشید که به برق دسترسی نداشته یا مجبور به استفاده از سیم رابط طولانی جهت استفاده از برق باشید.

استفاده از ابزار آلات بادی می‌تواند تمامی این مشکلات شما در حین کار را رفع کند.

ابزارهای بادی بسیار ایمن بوده و در هر شرایط محیطی بدون ایجاد جرقه یا خطر قابل استفاده هستند.

علاوه بر آن سبکی و کوچکی این ابزارها، آن‌ها را برای استفاده در شرایط سخت و ارتفاع زیاد بسیار مناسب کرده است.

از این نوع ابزارها در هر کجا و هر محیطی بدون نیاز به ملزومات خاص یا حتی برق به راحتی می‌توان استفاده کرد.

تمامی ابزار آلات در کنار مزایای خود، معایبی نیز دارند.

اما ابزارهای بادی معایب بسیار ناچیزی نسبت به مزایای فوق العاده خود دارند.

مزایای ابزارآلات بادی چیست؟

مزایای ابزارآلات بادی چیست؟ از مهم ترین مزایای ابزارآلات بادی می توان به آلودگی کمتر، ایمنی بالاتر و کاهش خطرات احتمالی اشاره کرد. این ابزارها که به کمک علم پنوماتیک ساخته می شوند از قوانین فیزیکی و ترمودینامیکی بهره می برند تا بتوانند از هوا به عنوان یک سیال تراکم پذیر استفاده کنند. در این مطلب شما را با مزایای ابزارآلات بادی آشنا خواهیم کرد.

ابزار بادی چیست؟

از مزایای ابزارآلات بادی می توان به استفاده از گاز فشرده بی اثر برای ایجاد نیروی مکانیکی مورد نیاز دستگاه اشاره کرد. این موضوع باعث می شود که قدرت ابزارهای بادی ( پنوماتیک ) نسبت به ابزارهای برقی و شارژی به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند. این ابزارآلات که در مدل های مختلف از جمله دریل بادی، پیچ گوشتی بادی، بکس بادی و … ساخته می شوند دارای کاربردهای گوناگونی هستند و می توان از آن ها در صنایع، مصارف خانگی و کارگاهی استفاده کرد. در حال حاضر ابزارهای بادی که بر اساس علم پنوماتیک ساخته می شوند جایگاه ویژه ای در صنعت نفت وگاز، هوایی، فولادسازی، پتروشیمی و … دارند.

هر کدام از ابزارهای بادی از یک کمپرسور برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده می کنند. در پروسه تولید انرژی، از گازهای بی اثر کمک گرفته می شود. با فشرده شدن هوای اطراف درون کمپرسور، گاز بی اثر تولید می شود که به راحتی ابزارهای بادی را به حرکت درخواهد آورد. جالب است بدانید در سال های گذشته که مزایای ابزارآلات بادی به اثبات رسید، صرفا چند شرکت انحصاری برای مصارف صنعتی از آن ها استفاده می کردند. اما امروزه میزان تقاضا برای این دستگاه ها به قدری زیاد شده که شاهد استفاده از آن ها در محیط های خانگی نیز هستیم. از آنجایی که ابزارهای بادی از قدرت و فشارهای مختلفی برخوردار هستند توصیه می کنیم در هنگام انتخاب و خرید دستگاه، نیاز خود را در نظر بگیرید.

آیا ابزارهای بادی معایبی هم دارند؟

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که آیا معایبی متوجه ابزارهای بادی است؟ علی رغم تمام ویژگی های مثبت می توان به برخی از معایب نیز اشاره کرد. اما توجه داشته باشید که مزایای این ابزارها نسبت به معایب آن بیشتر است و مواردی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم باعث نمی شود که صنعتگران از کاربرد این ابزارها چشم پوشی کنند.

  • تمام ابزارهای بادی به کمپرسور هوا نیاز دارند. کمپرسور هوا از قیمت بالایی برخوردار است و در برخی از مواقع تهیه آن مقرون به صرفه نیست.
  • هوایی که از کمپرسور هوا به بیرون فرستاده می شود مقداری مرطوب است و رطوبت باعث خرابی ابزارهای بادی می شود. برای جلوگیری از مشکل، از فیلترهای هوا استفاده می شود تا رطوبت اضافه را به خود جذب کند. مخزن این فیلتر باید دائما تخلیه شود.
  • روغن کاری مداوم و نگهداری ویژه از دیگر معایب ابزارهای پنوماتیک محسوب می شود. به طور مثال این ابزارها باید بعد از هر بار استفاده روغن کاری و تمیز شوند. همچنین در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرند و جای آن ها کاملا خشک باشد. اگر به درستی از این ابزارها نگهداری شود طول عمر آن ها افزایش پیدا خواهد کرد.
  • برای آنکه ابزارهای بادی به کمپرسور متصل شوند باید از اتصالاتی مانند شیلنگ فنری، کوپلینگ و… استفاده شود. توجه داشته باشید که شیلنگ های فنری برای مسافت های کمتر از 8 متر مناسب اند و برای مسافت های بیشتر باید لوله کشی های فلزی انجام شود.

پرکاربردترین ابزاردر این مقاله قصد داریم شما را با علم و ابزارآلات بادی یا پنوماتیک و همچنین کاربرد و خصوصیات این ابزار آشنا کنیم، پس تا انتهای مطلب با ما باشید.

علم پنوماتیک

پنوماتیک شاخه‌‌ای از دانش مکانیک سیالات است که به‌کارگیری گازهای فشرده جهت تولید نیروی مکانیکی را مورد بحث و مطالعه قرار می‌دهد. این تکنولوژی کاربرد وسیعی در صنایع گوناگون دارد، از جمله کارخانه‌ها که از هوای فشرده برای کنترل دستگاه‌های ابزار دقیق استفاده می‌کنند.

ابزارآلات بادی یا پنوماتیک چیست؟

به ابزارهایی گفته می‌شود که می‌توانند با هوای فشرده که توسط کمپرسور هوا بوجود می‌آید و یا توسط دی‌اکسید کربن فشرده شده در محفظه‌های کوچک کار کنند، اصولا ابزارآلات بادی به وسیله‌ی یک موتور پنوماتیک هوای فشرده را به کار تبدیل می‌کنند.

جهت خرید محصولات پنوماتیک از فروشگاه دیدن فرمایید.

ابزارآلات بادی یا پنوماتیک در مقایسه با هم رده‌ی برقی خود داری امنیت بیشتر، کارایی و کیفیت بهتر، حجم سبک‌تر و وزن کمتر و همچنین قیمت مناسب‌تری هستند، در ادامه‌ی بحث به مزیت‌ها و ویژگی‌های ابزار آلات بادی بیشتر اشاره خواهیم کرد.

کاربرد ابزارآلات پنوماتیک

این ابزارآلات بادی یا پنوماتیک که امروزه به دلایل مختلفی از جمله مزیت‌هایی که نسبت به هم رده‌های برقی خود دارند در صنایع و مشاغل گوناگون از محبوبیت فراوانی برخوردار بوده و در صنایع مختلف از جمله درصنعت نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع هوایی، صنعت چوب، عمران و راه‌سازی، کارخانه قند، دندانپزشکی، مونتاژ و نصب قطعات، ذوب فلزات، معدن …کاربرد فراوانی دارند.

 

یکی از پرمصرف‌ترین ابزارهای صنعتی ابزار بادی یا پنوماتیک است. در این مطلب به معرفی این ابزار پرداختیم و نحوه کار آن را نیز شرح دادیم. همچنین مزیت‌های آن را نیز ذکر کردیم و در ادامه مطلب پرمصرف‌ترین ابزارهای بادی را نیز نام بردیم. امیدواریم خواندن این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

mechdiploma.comمنبع:

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا