عمومیکسب و کار ایرانی

مشخصات فنی قالب بتنی لارج پنل

سیستم قالب بندی لارج پنل چیست؟

قالب لارنج پنل یکی از انواع قالب بتن های خاص فلزی است که شباهت زیادی از لحاظ ساختاری به قالب تونل فرم دارد. این قالب ها دارای ساختار یکدست و مقاوم هستند. که فرآیند اجرای قالب بندی به صورت همزمان در ابعاد گوناگون را امکان پذیر می کنند. به طور که با استفاده از قالب لارج پنل تمامی دیوار های داخلی و خارجی بطور همزمان در یک مرحله قالب بندی و بتن ریزی می‌شوند و کل سازه حالت یکپارچه‌ای به خود می‌گیرد. این امر به دلیل اجرای پیوسته دیوار باعث تحمل و باربری بیشتر سطح بتن ریزی‌ بدون درز و شکاف می شود. به همین دلیل این سیستم به عنوان یکی از سیستم های ساختمانی مطلوب به دلیل سهولت در اجرا و کاهش مدت زمان مونتاژ و دمونتاژ محسوب می‌گردد.

 

قالب های بتنی خاص را می توان به صورت سفارشی مطابق با اهداف پروژه طراحی و تولید کرد. معمولا در اشکال منحصر به فردی ساخته می شوند تا ساخت پروژه هایی با نقشه های خاص سازه ای را امکان پذیر کنند. مهندسین و متخصصان سپنتا، با استفاده از تجهیزات و فناوری های پیشرفته، انواع قالب های خاص را در ابعاد و اندازه های بسیار دقیق طراحی و ضمن در نظر گرفتن میزان تحمل بار، امکان و نحوه حمل، تنظیمات، تغییر شکل، مونتاژ و دمونتاژ کردن را در نظر می گیرند.

مشخصات فنی قالب لارنج پنل

قالب لارج پنل یک سیستم سازه‌ای یکپارچه به صورت پانل های بزرگ است که از قطعات بسیاری تشکیل می شود. این پانل‌ ها معمولا در یک لایه فولادی و یک لایه عایق حرارتی از پلی‌ یورتان سخت ساخته می شوند که رویه قالب به دو صورت فلزی و چوبی از جنس پلی وود تشکیل می شود. بولت ها، جک های شاغول کننده، پاگردها، براکت ها، شوتینگ و میان بلت ها از تجهیزات جانبی قالب لارج پنل در قالب بندی می باشند، که ارتفاع آن‌ها در سازه های صنعتی به ۱۲ متر به شکل یکپارچه می رسد، وزن سیستم قالب بندی لارج پنل وابسته به نحوه اجرایی است که چیزی بین ۱٫۵ تا ۷٫۵ تن می باشد.

همچنین به دلیل خاص بودن نوع قالب لارج پنل اصولا این قالب‌ها با توجه به نیاز پروژه به طور سفارشی در اندازه دلخواه کارفرمایان تولید می شوند.

قالب لارج پنل چه کاربردی دارد؟

ازجمله پروژه‌های بسیار پر اهمیت که تعداد آن‌ها همواره در حال افزایش است، می‌توان به پل‌ها و سازه‌های تونلی اشاره کرد. این پروژه‌های ساخت و ساز با عبور از موانع موجود در طبیعت همچون کوه‌ها و رودها می‌توانند مسافت‌های طولانی را به حداقل میزان ممکن کاهش دهند. همچنین در کاهش و گاهی حتی حذف اختلاف سطح موجود در ارتفاعات نقش بسیار پررنگی ایفا می‌کنند و موجب از بین رفتن چهارراه‌ها و تقاطع‌ها نیز می‌شوند. البته نقش اساسی این سازه‌ها را در حذف حداکثری میزان انحرافات مسیر نیز نمی‌توان نادیده گرفت. اما بدیهی است که ساخت تونل‌ها، با به کار بردن تجهیزات، ابزار و مصالح مربوط به ساخت و سازهای سایر سازه‌ها امکان پذیر نخواهد بود و برای ساخت سازه‌های عظیمی چون تونل، لازم است تجهیزات خاصی به کار برده شود. از این جهت می‌توان مدعی شد خرید و تهیه ابزار و مصالح برای ساخت چنین سازه‌هایی از اهمیت و البته حساسیت بسیار بالایی برخوردار است.

قالب ریزی بتن در ساخت سازه‌هایی نظیر تونل، لازم است تنها در یک مرحله انجام شوند. از این جهت باید از ابزاری در ساخت تونل استفاده کرد که امکان انجام چنین شرایطی را برای بتن ریزی فراهم کند. بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای داشتن چنین شرایطی، به کار بردن قالب لارج پنل است. چراکه می‌توان به واسطه استفاده از قالب لارج پنل، بتن ریزی را تنها در یک مرحله انجام داد و آن را به اتمام رساند. پس از انجام این مرحله، دیوارهای داخلی و خارجی نیز آماده خواهند شد و سپس بعد از آماده شدن آن‌ها، صرفاً پیاده کردن سقف باقی می‌ماند. البته لازم به ذکر است که این مورد با توجه به نوع پروژه نیز بستگی خواهد داشت. به بیانی دیگر، به کار بردن قالب لارج پنل، به عنوان یک گزینه ایده‌آل به جهت ایجاد هماهنگی و یکپارچه کردن بخش‌های مختلف موجود در سازه مورد نظر شما به شمار می‌رود.

همچنین بهتر است بدانید مزیت‌های بالای این قالب، موجب شده است استفاده از آن تنها به پروژه‌های عظیم محدود نشود و در پروژه‌های کوچک نیز از این قالب استفاده شود. لذا در ساخت انواع مختلف سازه‌ها مثل سدها، مدارس، تونل‌ها، هتل‌ها، نیروگاه‌ها و مواردی از این دست نیز قالب لارج پنل به کار گرفته می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده قالب لارج پنل

اجزای تشکیل دهنده قالب لارج پنل، اغلب از بهترین قطعات و باکیفیت‌ترین قطعات موجود ساخته می‌شوند. جنس رویه این قالب اکثراً از جنس چوب پلی وود و یا فلز تشکیل شده است. قالب لارج پنل بعد از اجرای کامل دیوارها به صورت کامل باز می‌شوند و پس از اتمام اجرای سقف سازه مورد نظر، به وسیله تاور کرین و یا جرثقیل که درواقع از روش‌های معمول این پروسه به حساب می‌آیند، به طبقات فوقانی منتقل می‌شوند.

البته بدیهی است که برخی تجهیزات جانبی نیز در ترکیب و ساخت این قالب بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا روند انجام کار بهتر صورت گیرد. این تجهیزات جانبی عبارت‌اند از:

  • جک‌های شاغول کننده
  • پایه نگهدارنده یا همان براکت
  • پاگردها
  • بولت
  • پیچ و مهره
  • گوه
  • بست قورباغه‌ای و پین (کمپلکس)
  • شوتینگ

فونداسیون (به انگلیسی foundation ) یکی از بخش‌های بسیار با اهمیت هر سازه به شمار می‌آید.  با توجه به اینکه وزن کل اجزای ساختمان را فونداسیون تحمل می کند  لذا لازم است برای استحکام این بخش توجه کافی مبذول شود. فونداسیون ، اولین و مهمترین بخش هر سازه به شمار می آید که باید با توجه به استانداردهای لازم ، پی‌ریزی شود تا استحکام و مقاومت سازه را تضمین کند. برای ساخت و پی ریزی فونداسیون از قالب های فونداسیون استفاده می شود.  در قالب بندی فونداسیون بتن از سه نوع قالب چوبی، فلزی و آجری استفاده می شود که هر کدام کارایی مختص به خود را دارا هستند.

قالب فونداسیون فلزی:

این قالب ها اگرچه نسبت به دیگر قالب ها گران تر هستند ولی از استحکام بالاتری برخوردارند و به دلیل سهولت اتصال و سرعت اجرا و قابلیت استفاده مجدد ، نسبت به دیگر قالب‌ها ، کاربرد بیشتری دارند.

با استفاده از پنل ها و اتصال آنها توسط اتصالات مربوطه، بستر های گوناگونی متناسب با مقطع بتن پدید می آید که کمک شایانی به مهندسین طراح برای اجرای اشکال نامتعارف در این بخش می نماید.

قالب فونداسیون آجری:

قالب آجری در اطراف پی ساخته می‌شوند. در حقیقت این قالبها بخش دائمی سازه به شمار می آیند و بعد از خشک شدن بتن همچنان به عنوان جزء ثابت سازه باقی می مانند.

قالب فونداسیون چوبی:

با توجه به اینکه جنس این قالب ها از چوب است لذا دارای وزن کمتری هستند و به راحتی قابل حمل و نقل هستند ولی نسبت به دیگر قالب ها از استحکام کمتری برخوردارند و در مقابل رطوبت مقاومت لازم را ندارند.

دکمه بازگشت به بالا