عمومیکسب و کار ایرانی

مهمترین نکات در زمان نصب دودکش موتورخانه

در بیشتر بناهای مسکونی و به ویژه ساختمان های بلند ما شاهد وجود اتاق موتورخانه و یا مکانیکال روم می باشیم. موتورخانه ها در واقع اتاق هایی هستند که بخش اعظمی از دستگاه های مکانیکی و کنترل کننده های الکتریکی در آن واقع می گردند. عموما در تعیین ابعاد موتورخانه به عوامل متعددی مثل نوع کاربری فضا و تاسیسات مورد استفاده در موتورخانه توجه ویژه ای می شود. ابعاد موتورخانه ها در سازه هایی که دارای سیستم های سرمایشی و گرمایشی مرکزی می باشند بسیار بزرگ تر از موتورخانه های معمولی می باشند.

بررسی ضرورت نصب دودکش در موتورخانه سازه ها

در نهایت همانطور که شما نیز در جریان می باشید برای کسب بهترین نتیجه از سیستم گرمایشی سازه و همچنین افزایش ضریب امنیت ساکنان سازه نیاز است تا شما در زمان تهیه دودکش موتورخانه به اصول اولیه در این زمینه توجه داشته باشد. در ادامه ما قصد داریم مهمترین نکاتی را که در زمان نصب دودکش موتورخانه نیاز است به آن توجه نمود را برای شما بازگو نماییم.

دودکش مورد استفاده در موتورخانه ها چیست و در انتخاب آن باید به چه موردی توجه نمود؟

کانال دودکش یکی از اعضای اصلی سیستم گرمایش در سازه ها می باشد. به طور معمول کانال دودکش از بخش های متفاوتی تشکیل شده است. لوله، ، تبدیل و سه راهی بخشی از اجزای اصلی تشکیل دهنده دودکش موتورخانه می باشند. این اتصالات از طریق فلنج ها به یکدیگر محقق متصل می شوند. عموما تولید کنندگان در ساخت این ابزار از ورق های گالوانیزه و فولادی بیشترین استفاده را می نمایند. کاربرد این مواد اولیه در زمان ساخت دودکش می تواند تا حد زیادی سبب افزایش توان مکشی لوله با استفاده از کاهش اصطکاک شود. در نهایت یکی از عوامل تعیین کننده در میزان قیمت دودکش مقدار قطعات تشکیل دهنده سیستم کلی کانال دودکش می باشد. با افزایش ضخامت ورق های گالوانیزه مورد استفاده در دودکش تا حد زیادی قیمت نهایی این محصول افزایش خواهد یافت.

بررسی مهمترین کاربردهای این وسیله در فضاهای مختلف

ما در تمام زندگی خود شاهد کاربرد گسترده انواع دودکش ها در فضاهای مختلف می باشیم. البته یکی از پرکاربردترین نمونه های دودکش که در سازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد دودکش موتورخانه می باشد. از این ابزار برای تخلیه آلاینده ها از فضای کارخانه، ساختمان های تجاری و مسکونی، مجتمع ورزشی و تفریحی و فضاهای دیگر استفاده می شود. استفاده از این ابزار به منظور تخلیه و جابجایی مداوم هوا سبب می شود تا سیستم های گرمایشی به صورت مناسبی فعالیت نمایند. در نتیجه کارایی کلی سیستم های گرمایشی نیز تا حد قابل توجهی افزایش می یابد. نکته مهم استفاده از دودکش این است که دودکش سبب کاهش احتمال بروز مسمومیت در افرادی که در این فضا فعال هستند می شود.

بررسی برخی از عوامل موثر بر انتخاب ابعاد دودکش

اندازه و قطر دودکش دو عامل مهمی می باشند که می توانند کارایی کلی این وسیله را تعیین نمایند. در نهایت در انتخاب اندازه و قطر مناسب برای نصب دودکش کاربر باید عوامل متعددی را در نظر داشته باشد. برای مثال ارتفاع سازه و میزان مواد آلاینده خروجی از دودکش از مهترین عوامل موثر بر ابعاد دودکش می باشند. میزان فشار دودی که از بویلر خارج می شود و نوع ماده سوختی که در سیستم استفاده می شود نیز از دیگر عوامل می باشند. ظرفیت عملکردی بویلر و شرایط نصب دودکش از دیگر عواملی می باشند که می توانند در انتخاب اندازه و قطر دودکش نقش موثری داشته باشد.

بررسی نکات مهم در زمان نصب دودکش

به خاطر داشته باشید که کاربران در زمان نصب و ساخت دودکش باید برخی اصول اولیه ضروری در این زمینه را رعایت نمایند. بی توجهی به این موارد می تواند سبب کاهش کارایی کلی و در نهایت به خطر افتادن جان ساکنان سازه شود. در نتیجه ما به شما توصیه می نماییم تا نسبت به رعایت این موارد نهایت دقت را به خرج دهید. در زمان نصب دودکش باید به این موضوع توجه داشت که بهترین ارتفاع برای نصب دودکش فاصله یک متری از سطح پشت بام می باشد.

استفاده از کلاهک های مناسب دومین نکته مهم در زمان نصب دودکش می باشد. کاربرد کلاهک مناسب در زمان نصب دودکش می تواند مانع ورود مواد خارجی به داخل کانال دودکش شود. همچنین در زمان نصب دودکش هایی که دارای ساختاری عمودی هستند حتما از پایه های مناسب برای حفظ تعادل استفاده نمایید. در نهایت دهانه خروجی دودکش را در فضایی قرار دهید تا دارای جریان مناسب و یکنواخت هوای آزاد باشد.

بررسی نکات مهم در زمان ساخت دودکش

همچنین تولید کننده نیز در زمان ساخت دودکش باید به برخی نکات مهم اهمیت بدهد. یکی از موارد مهمی که تولید کننده باید در زمان ساخت دودکش به آن  توجه کند استفاده از مواد اولیه ای است که مقاومت بالایی در برابر حرارت و آلاینده های حاصل از احتراق دارد. همچنین بهتر است در زمان ساخت دودکش موتورخانه از مواد اولیه ای که مقاومت پایینی در برابر حرارت دارند استفاده نکرد.

ورق های پلاستیکی و آلومینیومی برخی از انواع این موادی می باشند که مقاومت پایینی در برابر حرارت دارند. در زمان ساخت دودکش هایی که دارای ساختاری قائم می باشند نیز حتما باید از ورق های فولادی استفاده کرد. اتصالات مورد استفاده در این نوع دودکش ها نیز بهتر است از همان جنس تهیه شود. در نهایت بهتر است سطح داخلی دودکش به گونه ای ساخته شود تا کمترین میزان اصطکاک در فضای داخلی دودکش ایجاد نشود.

مشکلات حاصل در صورت نصب غیر استاندارد این وسیله

نصب دودکش به صورت غیر استاندارد می تواند برای کربران این وسیله مشکلات متعددی را ایجاد نماید. یکی از مهمترین نگرانی هایی که کاربر در زمان نصب غیر استاندارد دودکش با آن مواجه می شود کاهش عملکرد بویلرها می باشد. در نهایت بی توجهی به نصب استاندارد این وسیله می تواند تا حد زیادی سبب افزایش احتمال گازگرفتگی در ساکنان سازه شود.

در نهایت نصب غیر استاندارد دودکش می تواند سبب کاهش هوای تازه در فضای کلی موتورخانه شود که این امر سبب کاهش توانایی احتراق در سیستم گرمایشی می شود. عدم نصب درست دودکش می تواند به تدریج به ساختار کلی وسیله خلل وارد نماید و سبب بروز درز و آسیب به سیستم کلی دودکش شود. البته این امر می تواند میزان مصرف انرژی را نیز در سازه تا حد زیادی افزایش داده و تهویه هوا را با مشکل مواجه نماید.

تعیین قیمت دودکش موتورخانه

همانطور که در متن نیز به این مورد اشاره نمودیم تعیین قیمت دودکش به عوامل متعددی مانند جنس تشکیل دهنده وسیله و میزان قطعات به کار رفته در زمان ساخت آن بستگی دارد. تولید کنندگان در زمان تولید دودکش معمولا از دو جنس متفاوت که شامل ورق های گالوانیزه و سیاه می باشد استفاده می نمایند. در نهایت کاربرد هر یک از این دو ماده می تواند سبب تفاوت عمده در قیمت نهایی دودکش موتورخانه شود. نکته مهم دیگری که می تواند سبب افزایش قیمت دودکش شود ضخامت کلی این وسیله می باشد. افزایش ضخامت دودکش می تواند تا حد زیادی سبب افزایش عمر مفید وسیله شود.

در نهایت عوامل دیگری هم می تواند قیمت دودکش را تغییر دهند و سبب افزایش میزان آن شوند. برای مثال نقشه اجرایی دودکش یکی از موارد با اهمیتی است که می تواند سبب تغییر در قیمت دودکش شود. در نهایت هر چقدر مسیر نصب دودکش طولانی تر باشد و به ابزارهای جانبی بیشتری نیاز داشته باشد قیمت نهایی دودکش نیز می تواند تا حد زیادی افزایش یابد. در نتیجه نمی توان به طور کلی مبلغ دقیقی را برای امر اجرایی نمودن دودکش در سازه تعیین نمود و این مبلغ بنا بر شرایط متفاوت کاملا متغیر می باشد.

اهمیت دودکش موتورخانه

فعالیت دودکش‌ها به دو دلیل از اهمیت زیادی در موتورخانه‌ها برخوردار می‌باشد؛ دلیل اول خارج کردن دود و ذرات ناشی از سوختن مواد و دلیل دوم تاثیر مهم این سازه در افزایش کارکرد سیستم بویلر موتورخانه می‌باشد. جریان مداومی که در راستای عمود بر زمین، به صورتی که از سمت پایین به سمت بالا، به دلیل اختلاف فشار بین این دو نقطه  اتفاق می‌افتد؛ را می‌توان بر اساس فعالیت دودکش‌ها در موتورخانه دانست.

هرچه ارتفاع دودکش بیشتر باشد؛ به تبع آن اختلاف فشار بیشتر و در نتیجه جریان به صورت سریع‌تر جابجا خواهد شد. دقت کنید که قطر و ارتفاع دودکش باید متناسب با اندازه بویلر و دیگ بخار موتورخانه باشد؛ چرا که اینگونه اندازه قدرت مکش در داخل کوره  بویلر افزایش و انتقال دوده‌ها، گازها و ذرات حاصل از احتراق، با شدت بیشتری صورت می‌گیرد.

مهم‌ترین نکات نصب دودکش موتورخانه

  • دقت کنید که مکان نصب دودکش موتورخانه باید با دیوار پیرامون خود مقداری فاصله داشته باشد؛ تا حرارت به دیوارهای پیرامون منتقل نشود.
  • توصیه می‌شود که نصب این سازه را حتماً به یک متخصص کاربلد بسپارید؛ چرا که مسیر دودکش به هیچ عنوان نباید با  هیچ مانعی مسدود شده باشد و در صورت مشاهده آن سریعاً با برقراری ارتباط با مجرب‌ترین متخصصان به رفع آن اقدام کنید.
  • مکان نصب دودکش موتورخانه باید حداقل به اندازه یک متر بالاتر از سطح پشت بام انتخاب شود.
  • به نصب دمپر مسدود کننده دودکش، در محلی مناسب جهت بروز شرایط خاموش شدن مشعل مبادرت ورزید. ()
  • برای داشتن حداکثر کارایی، بهتر است لوله‌های دودکش به صورت عمودی جهت خروج از دستگاه قرار گیرند. اگر مجبور به نصب این سازه به صورت افقی شدید، تا جای ممکن از زاویه ۴۵ درجه استفاده کنید. زاویه کمتر ممکن است کاهش افت کارایی سازه شود؛ بنابراین در صورت بروز زاویه کمتر از ۴۵ درجه، حتماً راهی دیگر را امتحان کنید.
  • استفاده از پایه‌های مخصوص، برای مهار وزن دودکش‌های عمودی و اتصال مناسب آن‌ها به دیوار می‌تواند علاوه بر افزایش کارایی آن، دوام دودکش‌ها را نیز تضمین کند.
  • امروزه استفاده از کلاهک‌های مخصوص که به حالت (H)  هستند؛ جهت جلوگیری از ورود آب، باران یا پرنده‌ها بسیار متداول می‌باشد.
  • در نصب این سازه باید دقت شود که دهانه خروجی آن در معرض جریان باد و در هوای آزاد قرار داشته باشد. قرار دادن دهانه خروجی دودکش در پناه ساختمان‌های دیگر اصلاً درست نمی‌باشد.

شرکت پویان گسترش آماده ارائه خدمات دودکش ، کانال سازی و … می باشد جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

دکمه بازگشت به بالا