بین الملل

موشک‌های ایرانی می‌توانند برای ارتش آمریکا جهنم درست کنند/نسل بعدی موشک‌های «شهاب» قاره‌پیما هستند

به گزارش گروه بین الملل آنا ، نشنال اینترست در گزارشی درباره وضعیت صنعت موشکی ایران نوشت: “اگرچه موشک های ایرانی هنوز به ایالات متحده نرسیده اند ، اما این می تواند برای ارتش ایالات متحده جهنمی باشد.”

این نامه با عنوان “موشک های ایرانی به ایالات متحده نمی رسند ، اما می توانند جهنمی را برای ارتش آمریکا ایجاد کنند” ، تقویت می کند قابلیت موشکی ایران در دهه گذشته ، روند تبدیل ایران به بزرگترین قدرت موشکی در غرب آسیا شرح داده شده است.

نشنال اینترست در یادداشتی به قلم کایل میزوکامی ، کارشناس دفاع و امنیت ملی مستقر در سانفرانسیسکو نوشت: “ایران در حال حاضر موشک بالستیک قاره پیما ندارد ، اما توانایی خرید آن را دارد ، زیرا کره شمالی نشان داده است که کشوری با توانایی های محدود دارد.” . مصمم همچنین می تواند موشک های خوبی بسازد.

خلاصه این یادداشت به شرح زیر است:

برنامه موشک های بالستیک ایران ریشه در جنگ ایران و عراق دارد که به ایران نیاز به سلاح های استراتژیک را نشان داده است.

در آغاز جنگ ایران و عراق ، اگرچه نیروی هوایی ایران از لحاظ عددی و فنی از نیروی هوایی عراق برتری داشت ، اما ایران در میدان جنگ نتوانست برتری هوایی کسب کند و نمی تواند اهدافی را در عمق خاک عراق هدف قرار دهد.

برای حل این مشکل ، ایران یک سری موشک کوتاه برد اسکاد B از دولت لیبی خریداری کرد. در روزهای بعد ، حملات متقابل موشکی بین ایران و عراق منجر به آغاز “جنگ شهری” شد.

انگیزه برای توسعه برنامه موشک

نیاز ایران به موشکهای بالستیک در طول جنگ تحمیلی و همچنین خصومت تاریخی ایران با اسرائیل ، تهران را به سمت توسعه صنعت موشکی سوق داده است. اولین موشک های تولید شده ماکت موشک اسکاد بود.

موشک شهاب براساس اسکاد بی ساخته شده است. ابتکار تهدید هسته ای (NTI) تخمین می زند که ایران حدود 200 تا 300 موشک داشته باشد. موشک سوخت مایع شهاب وان می تواند کلاهک انفجاری 2000 کیلویی یا کلاهک شیمیایی 186 کیلومتری را حمل کند. اما موشک شهاب 1 مانند اسکاد بی دقت کافی ندارد.

پاسخ صریح ایران به پیشنهاد مذاکره موشکی فرانسه - قدرت سپاه برای ایجاد نزدیکی در بین مردم به توسعه توانایی های دفاعی برای مبارزه با رژیم فاسد آمریکا ادامه خواهد داد / سپاه رویاهای کثیف رهبران آمریکا را بر هم می زند دشمن پس از برجام
برد موشک شهاب 310 مایل است. احتمالاً هر دو نسخه از این شهاب سنگ متلاشی شده یا جایگزین موشک های سوخت جامد می شوند.

موشک شهاب -3 همچنین کپی موشک کره شمالی نودونگ -1 است. موشک نودونگ -1 ماکت یک موشک اسکاد است که توسط کره شمالی برای هدف قرار دادن پایگاه های ایالات متحده در ژاپن ساخته شده است. ادعاهای مختلفی در مورد برد موشک شهاب 3 مطرح شده است.انجام تهدید هسته ای می گوید برد موشک حداکثر 621 مایل است. اما مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی می گوید برد موشک نودونگ-1 حدود 932 مایل است در حالی که برد موشک شهاب 3 هزار و 242 مایل است که پیشرفت قابل توجهی است.

موشک شهاب -3 دارای یک زیرمدل به نام قدر -1 است که برد آن کمی کوتاهتر است اما بسیار دقیق تر است. یک کلاهک جدید به نام عماد نیز برای دو موشک طراحی شده است که به نظر می رسد پایداری ، قدرت مانور و دقت موشکهای بالستیک میان برد ایران را افزایش می دهد.

پرش موشکی ایران

روند تولید موشک ایران با تولید موشک میان برد سییل سر به فلک کشیده است. برخلاف موشکهای قبلی سوخت مایع ، موشک Sejil قبل از پرتاب به سوخت گیری نیازی ندارد و می توان آن را برای شلیک آماده کرد.

موشکهای ساژیل در میدان جنگ نیازی به کامیون های سوخت ندارند که نیروهای دشمن به راحتی آنها را ببینند. دانش ایران در مورد تولید موشک های سوخت جامد احتمالاً در اواخر دهه 1980 از چین بدست آمده است.


بیشتر بخوانید:

موشک حاج قاسم؛ ویژگی های موشک بالستیک دوربرد در ایران / موشک ابومهدی مهندس چیست؟ + جزئیات

فیلم / کارشناس آمریکایی: ایرانیان می توانند با موشک به اتومبیل داخل پنجره ضربه بزنند


Sejil که برای اولین بار در سال 2008 آزمایش شد ، دارای کلاهک 2000 تا 2،000،000 BARD و دامنه ای مشابه با شهاب -3 است. سجیل احتمالاً جایگزین موشکهای قبلی خواهد شد. اگرچه صحت محاصره ناشناخته است ، اما به نظر می رسد دقیق تر از گلوله های سوخت مایع است.

برخی گزارش های تأیید نشده مدل های برد بلندتر را نشان می دهند. در سال 2009 موشک Sejil-2 مورد آزمایش قرار گرفت و موشک Sejil-3 با برد 2400 مایل در حال تولید است.

براساس گزارش سال 2005 روزنامه آلمانی بیلد زایتونگ ، ایران حدود 18 موشک موساد با برد متوسط ​​از کره شمالی وارد کرد. سال هاست که وجود این موشک ها انکار شده است اما ظاهرا موشک خرمشهر که در آوریل 2017 معرفی شد ، یک مدل بومی موساد است. البته ایران هنوز موشکی را رونمایی نکرده است که به وضوح شبیه موساد باشد.

در این شرایط ، ایران ناوگان موشکی برد کوتاه خود را نیز ارتقا داده است. ذوالفقار آخرین موشک ایرانی است که بر اساس فناوری سوخت جامد ساخته شده است. ذوالفقار می تواند کلاهک انفجاری 1000 کیلویی را حمل کند که به گفته ایران ، از 50 تا 70 متر دقیق است.

رویترز: ایران از برنامه موشکی خود دست نخواهد کشید

برد این پرتابه از 434 تا 466 مایل است. اگرچه کلاهک موشکی ذوالفقار از شهاب -1 یا شهاب -2 کوچکتر است ، اما دقت بسیار بالاتری دارد و برد بیشتری دارد. این امر آن را به جایگزینی مناسب برای پرتابه های سوخت مایع قدیمی تبدیل می کند.

ایران در حال حاضر موشک بالستیک قاره ای ندارد. آیا موشک های ایرانی می توانند روزی به واشنگتن برسند؟ کره شمالی نشان داده است که حتی کشورهایی که تعداد محدودی ابزار دارند اما مصمم هستند می توانند برنامه موشکی خوبی تهیه کنند.

ابتکار تهدید هسته ای گزارش داد که موشک های شهاب -5 و شهاب -6 احتمالاً موشک های بالستیک بین قاره ای هستند. البته ممکن است بعداً با عملیاتی شدن موشک ها نام شهاب -5 و شهاب -6 تغییر کند.

انتهای پیام / 4106/4153 /

دکمه بازگشت به بالا