بین الملل

کره شمالی باز هم موشک بالستیک شلیک کرد

مقامات ژاپنی به خبرنگاران گفتند که کره شمالی احتمالا امروز (جمعه) یک موشک بالستیک قاره پیما دیگر شلیک کرده است که در 200 کیلومتری ژاپن سقوط کرده و برد کافی برای رسیدن به سرزمین اصلی آمریکا را داشته است.

این پرتاب که توسط مقامات کره جنوبی و ژاپن گزارش شد، یک روز پس از پرتاب موشک کوچکتر کره شمالی و هشدار به ایالات متحده در مورد “پاسخ نظامی قوی تر” برای تقویت حضور امنیتی خود در منطقه انجام شد.

پیونگ یانگ در سال جاری پس از از سرگیری آزمایش موشک های بالستیک قاره پیمای خود برای اولین بار از سال 2017 و از سرگیری پرتاب های دوربرد، به موفقیت رکوردی در برنامه موشکی خود دست یافت.

یاسوکازو هامادا، وزیر دفاع ژاپن به خبرنگاران گفت که موشک آزمایش شده برد 15000 کیلومتر داشت، در حالی که هیروکازو ماتسونو، وزیر کابینه توکیو گفت این موشک قبل از سقوط در دریا تا ارتفاع حدود 6000 کیلومتری با برد 1000 کیلومتر پرواز کرد. در حدود 200 کیلومتری غرب جزیره “اوشیما-اوشیما” در هوکایدو فرود می آید.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن نیز گفت گزارشی مبنی بر خسارت احتمالی وجود ندارد و پرتاب های مکرر موشکی کره شمالی دیگر قابل تحمل نیست.

روز پنجشنبه، کره شمالی نیز یک موشک بالستیک کوتاه برد شلیک کرد و وزیر امور خارجه این کشور نسبت به پاسخ نظامی قوی تر به تلاش های آمریکا برای تقویت حضور نظامی خود در منطقه هشدار داد.

فیلمبرداری امروز در حالی انجام شد که کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده برای نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) در تایلند بود.

در همین حال، کاخ سفید اعلام کرد که آزمایش موشکی امروز کره شمالی به طور غیر ضروری تنش ها را افزایش می دهد و ممکن است به بی ثباتی امنیت منطقه منجر شود.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: این آزمایش موشکی کره شمالی باعث افزایش تنش و افزایش خطر بی ثباتی امنیتی در منطقه می شود. این اقدامات نشان می دهد که کره شمالی همچنان به دنبال گسترش برنامه های تسلیحات کشتار جمعی و موشک های بالستیک خود است. ما از همه کشورها می خواهیم که این نقض قوانین و هنجارهای بین المللی توسط کره را محکوم کرده و از کره شمالی می خواهیم که برای انجام مذاکرات جدی گام بردارد.

دولت واشنگتن همچنین اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز از آزمایش موشکی جدید کره شمالی مطلع شده و تیم امنیت ملی آمریکا با متحدان و شرکا از جمله گفتگو با رئیس جمهور فومیو کیشیدا و یون سوک یول، مشورت خواهد کرد. کره جنوبی باشد

در ادامه این بیانیه کاخ سفید همچنین می افزاید: راه دیپلماسی بسته نیست، اما پیونگ یانگ باید فورا اقدامات بی ثبات کننده خود را متوقف کند و به جای آن یک توافق دیپلماتیک را انتخاب کند. ایالات متحده اقدامات لازم را برای تضمین امنیت خود، کره جنوبی و ژاپن انجام خواهد داد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا