اقتصادیکسب و کار ایرانی

نحوه ترید با ساختار اسمارت مانی چگونه است؟

اسمارت مانی یا پول هوشمند، به سرمایه یا پولی اشاره دارد که تحت کنترل متخصصان و نهادهای مالی؛ مانند بانک‌های مرکزی، بازارسازها (در بازار سهام)، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهنگ‌ها (در بازار ارزهای دیجیتال) و این دسته موارد قرار دارد. این نهادها همراه با نقدینگی زیادی که نسبت به سرمایه‌گذاران خرد در اختیار دارند، معامله‌گران و تحلیل‌گران ماهری نیز استخدام کرده‌اند که قادر به پیش‌بینی روند‌ها خواهند بود. به ‌این ‌ترتیب، نقدینگی قابل‌توجه تحت کنترل خود را به‌خوبی مدیریت می‌کنند و حتی در برخی مواقع می‌توانند بازار را به نفع خود جهت دهند.

سپس سود خود را از بازار به حداکثر برسانند. به‌ همین خاطر است که نقدینگی در اختیار این نهاد‌ها را به‌عنوان پول هوشمند یا اسمارت مانی می‌شناسیم. مقاله فعلی به موضوع‌های پیرامون اسمارت مانی می‌پردازد؛ آموزش تشخیص اسمارت مانی در یک بازار، معامله به سبک اسمارت مانی و اصول تعیین محدوده‌های نقدینگی یا لیکویدیتی اسمارت مانی مواردی هستند که در ادامه این مقاله مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

در دیگر انواع بازارها مانند بازار سهام (بورس)، پول هوشمند به دنبال تصمیم‌ها و اقدامات بانک‌های مرکزی هدایت می‌شود؛ زیرا سرمایه‌گذاران نهادی در اغلب بازارهای مالی، سرمایه تحت کنترل خود را به پیروی از تصمیم‌های دولت، بانک‌ مرکزی یا دیگر نهادهای تاثیرگذار به بازار مربوطه وارد یا خارج می‌کنند. هنر یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار که از سبک‌‌های معاملاتی مبتنی بر اسمارت مانی پیروی می‌کند، در این است که زمان‌های دقیق ورود و خروج پول هوشمند را تشخیص دهد.

How to trade with Smart Money structure?

اهمیت اسمارت مانی

اگرچه شواهد تجربی کمی برای حمایت از این ایده که سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر اسمارت مانی بهتر از سرمایه‌گذاری‌های با پول‌خرد یا غیرهوشمند عمل می‌کنند، وجود دارد. اما توجه به این نکته مهم است که در اختیار داشتن حجم زیادی از نقدینگی (در حدی که بتوان آن را به‌‌عنوان اسمارت مانی در نظر گرفت) می‌تواند بسیاری از روش‌های سفته‌بازی در یک بازار مالی را پیاده‌سازی کند.

روش‌های سفته‌بازی به استراتژی‌های معاملاتی اشاره دارد که به منظور کسب سود از نوسان‌های کوتاه یا میان‌مدت، به انجام معامله‌ می‌پردازند. پس ردیابی پول هوشمند توسط یک معامله‌گر خرد می‌تواند او را به بهره‌برداری از سفته‌بازی‌های به وجود آمده، مجهز کند و از این طریق سود کسب کند.

از طرف دیگر، اصطلاح پول هوشمند برای اولین‌بار در دنیای قماربازهایی ظاهر شد که نسبت به بازی که در آن شرط‌بندی می‌کردند، اطلاعات خاصی داشتند؛ طوری که مردم عادی امکان دسترسی و استفاده از آن اطلاعات را نداشتند. دنیای سرمایه‌گذاری هم از این ‌جهت مشابه است، زیرا مردم تصور می‌کنند که پول هوشمند توسط کسانی سرمایه‌گذاری می‌شود که درک کامل‌تری از بازار دارند. همچنین احتمالا اطلاعاتی دارند که یک سرمایه‌گذار عادی نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

در مجموع می‌توان گفت که اگر در کنار دیگر معیارهای تحلیلی، سبک‌های معاملاتی مبتنی بر اسمارت مانی (روش‌هایی که به ردیابی پول هوشمند در یک بازار می‌پردازند) به‌درستی به کار گرفته شوند، شانس موفقیت سرمایه‌گذاری شما را افزایش می‌دهند؛ به ‌همین دلیل است که اسمارت مانی و سبک‌های معاملاتی آن در بین معامله‌گران بسیار محبوب و از اهمیت بالای برخوردارند.

نحوه شناسایی اسمارت مانی یا پول هوشمند در بازارهای مالی

اگر در حال خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری در یک بازار مالی؛ مانند هستید، شاخص‌ها و معیار‌هایی زیادی وجود دارند که به‌عنوان ابزاری برای تشخیص ردپای اسمارت مانی استفاده می‌شوند؛ این شاخص‌ها ممکن است در یک بازار با بازاری دیگر متفاوت باشند و هر بازاری معیارهای خاص خود را داشته باشد. اما به‌طورکلی، برای تشخیص اسمارت مانی در هر بازاری می‌توانید به دنبال علایم زیر باشید:

  • تراکنش‌های بزرگ: سرمایه‌گذاران با پول هوشمند اغلب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و استراتژیک را در شرکت‌ها یا پروژه‌هایی انجام می‌دهند که معتقدند در بلندمدت عملکرد خوبی خواهند داشت؛ بنابراین برای شناسایی پول هوشمند، باید سطحی از تحلیل را انجام داد که بتوانید مشخص کنید، اخیرا تراکنش‌های بزرگ و سرمایه‌های کلان در چه پروژه‌های وارد شده است.
  • خرید خودی: سرمایه‌گذاری افراد خودی مانند مدیران یک شرکت یا اعضای اصلی یک پروژه، در خود آن شرکت یا پروژه به‌عنوان پول هوشمند در نظر گرفته می‌شود. زیرا این افراد قاعدتا اطلاعات بیشتری در مورد شرکتی که بخشی از آن هستند، دارند. هنگامی که این افراد سهام شرکت یا رمزارز خود را خریداری می‌کنند، می‌تواند نشانه‌ای از اطمینان به چشم‌انداز آینده شرکت باشد.
  • پروژه‌هایی با پتانسیل رشد قوی: سرمایه‌گذارانی که نهادی هستند و نقدینگی زیادی در اختیار دارند، اغلب بر بخش‌ها یا صنایعی که انتظار می‌رود در آینده رشد قابل‌توجهی را تجربه کنند مانند فناوری یا مراقبت‌های بهداشتی، هوش مصنوعی و… تمرکز می‌کنند. ازاین‌رو، تشخیص و شناسایی پروژه‌های با پتانسیل رشد قوی، می‌تواند شما را در تشخیص هدف بعدی دارندگان اسمارت مانی کمک کند.
  • سرمایه‌گذاری‌های با افق بلندمدت: نگه داشتن یک سرمایه‌گذاری برای چندین سال و زمان دادن به آن برای رشد و بلوغ معمولا نشانه‌ای از پول هوشمند است. به عبارت ساده‌تر اگر در هر پروژه‌ای نشان از سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت توسط یک نهاد خاص می‌بینید، احتمالا آن نهاد اسمارت مانی در اختیار دارد و می‌توانید دیگر تصمیمات آن را دنبال کنید.
  • تحلیل بنیادی: سرمایه‌گذاران دارای پول هوشمند معمولا عمیقی از یک پروژه انجام می‌دهند. مواردی از جمله تجزیه ‌و‌ تحلیل مالی، بیانیه‌ها، تیم‌های مدیریتی و روندهای بازار را به‌خوبی زیر ذره‌بین قرار می‌دهند. در نتیجه پروژه‌های با بنیاد قوی در هر بازار می‌توانند اسمارت مانی به خود جذب کنند.

توجه داشته باشید که دانستن نحوه تشخیص اسمارت مانی، به‌تنهایی به معنی موفقیت تضمین شده در سرمایه‌گذاری نیست. بلکه قبل از تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری، باید از انجام تحقیقات و تجزیه‌ و‌ تحلیل خود از جنبه‌های دیگر اطمینان حاصل کنید و پارامترهای زیادی را مورد بررسی قرار دهید.

رابطه بین اسمارت مانی و سبک ICT

آموزش معاملات بر اساس اسمارت مانی

با توجه به اهمیت اسمارت مانی، استراتژی‌های زیادی در دنیای تریدرهایی که از پرایس اکشن استفاده می‌کنند، وجود دارد که بر اساس اسمارت مانی هستند. اگرچه هر شخصی ممکن است یک سبک معامله مختص به خود داشته باشد یا از ترکیب چند روش استفاده کند. اما به ‌طور‌ کلی می‌توان گفت که تمام سبک‌های مبتنی بر اسمارت مانی در پرایس اکشن، طبق یک سری تعاریف و اصول هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

نحوه تشخیص روند در سبک اسمارت مانی

  1. تجزیه و تحلیل حجم معاملات: یکی از نشانه‌های اسمارت مانی ورود یا خروج آن‌ها از بازار است. وقتی حجم معاملات به طور ناگهانی افزایش یابد، می‌تواند نشانه‌ای از فعالیت اسمارت مانی باشد.
  2. بررسی الگوهای قیمت: الگوهای قیمت مانند الگوهای سر و شانه، مثلث‌ها و پرچم‌ها می‌توانند نشان‌دهنده تغییرات روند باشند که اسمارت مانی ممکن است قبل از دیگران آن‌ها را تشخیص دهد.
  3. استفاده از اندیکاتورها: اندیکاتورهایی مانند و … می‌توانند در شناسایی تغییرات روند که ممکن است توسط اسمارت مانی ایجاد شوند، کمک کنند.
  4. تحلیل سطوح حمایت و مقاومت: اسمارت مانی ممکن است در نقاط کلیدی سطوح حمایت و مقاومت وارد یا خارج شود. تشخیص این سطوح و تغییرات قیمت در اطراف این نواحی می‌تواند مفید باشد.
  5. پیگیری اخبار و گزارش‌های مالی: اطلاعات و داده‌های مالی مانند گزارش‌های سود و زیان، تغییرات در مدیریت شرکت‌ها و تحولات اقتصادی، می‌توانند بر تصمیمات اسمارت مانی تأثیر بگذارند.
  6. تحلیل رفتاری: توجه به تغییرات رفتاری () در بازار مانند افزایش تقاضا یا عرضه می‌تواند نشانه‌ای از فعالیت‌های اسمارت مانی باشد.

توجه داشته باشید که هیچ یک از این روش‌ها به تنهایی تضمینی برای تشخیص دقیق فعالیت‌های اسمارت مانی نیستند و همیشه به تحلیل و ارزیابی دقیق نیاز است.

اصول ترید به سبک اسمارت مانی

برای آموزش نحوه ترید با ساختار اسمارت مانی، لازم است که اصطلاحات و موقعیت‌های زیر را در بازارها بشناسید و بتوانید آن‌ها را شناسایی کنید. برای اینکه بیشتر با این مفاهیم در معاملات بر اساس اسمارت مانی آشنا شوید، به تفکیک آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • بلاک سفارش یا اردر بلاک (Order Block) یا OB

اردر بلاک‌ها در نمودار یک دارایی به محدوده‌های از عرضه و تقاضا اشاره دارند که در آن‌ها اسمارت مانی نهادهای بزرگ سفارش‌های خود را جمع‌آوری خواهد کرد. به‌ عبارت ‌دیگر، اردر بلاک‌ها زمانی شکل می‌گیرند که بین فروشنده‌ها و خریداران عدم تعادل ایجاد می‌شود. سپس ساختار بازار شکسته خواهد شد، به همین ترتیب وضعیت فعلی بازار در اردر بلاک‌ها تغییر شکل قابل‌توجهی به خود می‌گیرد.

توجه به این نکته مهم است که قبل از حرکت‌های شدید در بازار شکل می‌گیرد. درواقع، آن‌ها سطحی را تشکیل می‌دهند که به‌محض برخورد قیمت به آن سطح، سریع از آنجا دور خواهد شد و این به دلیل حجم‌ خیلی زیاد سفارش‌هایی است که در آن سطح از قبل ثبت‌ شده‌اند و در انتظار رسیدن قیمت به محدوده موردنظر هستند.

عدم تعادل به روند‌ یا محدوده‌های از بازار اشاره دارد که در آن نابرابری در کنترل بازار وجود دارد؛ یعنی فقط خریدار‌ها یا فروشنده‌ها در آن محدوده حضور دارند. سطح‌های عدم تعادل منجر به ایجاد کندل‌های با قدرت زیاد در بازار می‌شوند؛ اگر کندل‌ها صعودی باشند، عملا قدرت کنترل بازار در اختیار خریداران و اگر کندل‌ها نزولی باشند، یعنی قدرت کنترل بازار در اختیار فروشنده‌ها است.

  • شکست ساختار (Break of Structure) یا BOS

هنگامی که قیمت یک دارایی در روند فعلی خود، آخرین سقف یا کف قبلی را در جهت همان روند می‌شکند، شکست ساختار رخ می‌دهد. به عبارت دیگر در یک سناریوی نزولی شکست ساختار زمانی تشکیل می‌شود که قیمت خط روند کف‌های قبلی به سمت پایین شکسته یا در یک سناریوی صعودی، خط روند سقف‌های قبلی را می‌شکند. توجه داشته باشید که با شکست ساختار بازار، تغییر روند اتفاق نمی‌افتد و بازار به همان روند قبلی خود ادامه می‌دهد، فقط خط روند جدیدی برای تشکیل کف و سقف‌ها به خود می‌گیرد.

  • تغییر ماهیت (Change of character) یا CHoCH

تغییر ماهیت زمانی اتفاق می‌افتد که بازار تغییر روند پیدا کند. در سناریوی نزولی زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت بالاترین حد قبلی را بشکند و در سناریوی صعودی زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت از پایین‌ترین حد قبلی به سمت پایین عبور کند.از نظر تئوری‌های اقتصادی، بازار ناکارآمد به وضعیتی از بازار اشاره دارد که قیمت بازاری یک دارایی، به طور کامل ارزش واقعی آن دارایی را منعکس نمی‌کند. این مورد می‌تواند دلایل مختلفی از جمله وجود هیجان زیاد در بازار داشته باشد. وضعیت ناکارآمد قیمت یک دارایی، فرصتی برای کسب سود توسط معامله‌گران نوسان‌گیر که اسمارت مانی در اختیار دارند، خواهد بود. به‌ همین دلیل این وضعیت به‌سرعت توسط این دسته معامله‌گران شناسایی خواهد شد و اختلاف بین قیمت بازاری و ارزش واقعی دارایی را پر می‌کنند.

نقدینگی صرفا به معنای تعداد زیادی از سفارش‌ها یا سفارش‌های بزرگ است که باید برای تحریک حرکت‌های نهادی بازار انجام شوند. محدوده‌های که این حجم از سفارش‌ها در آنجا جمع شده را محدوده‌های نقدینگی می‌نامند. نقدینگی به‌عنوان سوخت بازار مورداستفاده قرار می‌گیرد که برای پویایی بازار حیاتی و ضروری خواهد بود. توجه داشته باشید که نقدینگی‌ همیشه در محدوده‌های جمع شده‌ که بازار تمایل دارد از آن سطح‌ها عبور کند و نیروی کافی به دست آورد که حرکت خود را هدایت کند.

دکمه بازگشت به بالا