علمی و پزشکی

پاسخ وزارت بهداشت به چند پرسش پرتکرار درباره تزریق دوز دوم واکسن کرونا

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در پاسخ به ابهامات مربوط به روند تزریق واکسن کرونا در کشور بر موضوع حذف برخی از انواع واکسن ها از شبکه بهداشتی کشور و فروش آن توسط افراد سودجو تاکید کرد.

دکتر جعفر صادق تبریزی در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز وی در مورد علت تاخیر حدود یک هفته ای در بازگشایی سیستم ثبت واکسن به دستور وزیر بهداشت مبنی بر کاهش سه ساله محدودیت سنی تزریق ، گفت: ما باید واکسن های کافی برای تحقق این امر داشتیم. و تعداد زیادی از مردم به دوز دوم روی آوردند. از سوی دیگر ، تعداد کل افرادی که باید اولین دوز واکسن را دریافت کنند باید به اندازه کافی واکسن موجود باشد.

وی تاکید کرد: ما برای مراجعه کنندگان شخصی واکسن را بدون ثبت نام قبلی به مراکز تزریق نمی کنیم. بدون ثبت نام افراد از قبل ، صف بزرگی برای واکسن وجود دارد و اگر واکسنی برای تزریق نداشته باشیم ، آنها با مشکل مواجه می شوند. بنابراین ، با ارائه واکسن ، که از این هفته به تعداد کافی وارد می شود ، به گروه های سنی تازه اعلام شده فرصت داده می شود تا واکسن را ثبت و تزریق کنند.

تبریزی با تاکید بر اینکه هنوز واکسن کرونا از چرخه سیستم بهداشتی کشور حذف نشده است ، در پاسخ به سوال مجله تفریحی زیباروز مبنی بر گزارش فروش واکسن آسترازنیک در حدود شش میلیون تومان در بازار ، گفت: من تا به حال چنین چیزی نشنیده ام چیز.

وی افزود: ما واکسن را مستقیماً به هیچ کارخانه ، کارگاه یا هر محل کار ، مرکز یا موسسه واجد شرایط دریافت واکسن نداده ایم ، اما طبق لیست منتشر شده از افراد واجد شرایط ، واکسیناسیون انجام می شود و در صورت وجود بر اساس لیست ارائه شده ، ما اولویت را تعیین می کنیم و تزریق واکسن را برنامه ریزی می کنیم و واکسن یکی از نمایندگان اجرایی وزارت بهداشت است که این تزریق را در سیستم های مربوطه نیز ثبت می کند.

تبریزی ادامه داد: هنگام ثبت نام افرادی که تزریق شده اند ، لیستی که قبلاً اعلام شده بود با اسامی موجود در سیستم بررسی می شود. از مردم می خواهیم در صورت مشاهده هرگونه تخلف در زمینه واکسیناسیون ، این مشکل را به سیستم 190 گزارش دهند. اگر کسی خارج از لیست منتشر شده واکسن را دریافت کند ، نقض می شود و این مسئولیت هر سازمان ، موسسه یا کارخانه ای است که قبلاً اسامی را به ما ارائه کرده است.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: تزریق واکسن بر اساس پرونده پزشک خانواده است که فرد در استان دارد. در حال حاضر 9 استان در رده سنی زیر 1350 واکسینه شده اند و در آن استانها تنها کسانی که کارت بهداشت دارند واکسینه می شوند.

وی همچنین در ادامه صحبت های خود با پرسیدن س aboutالاتی در مورد دوز دوم واکسن ، افزود: “کسانی که در زمان دوز دوم واکسن سفر می کنند و در محل زندگی خود نیستند می توانند ظرف یک ماه پس از تزریق به شهر خود بازگردند. تزریق کنید و واکسن دریافت کنید. ” البته اگر فردی به دلیل کار یا فوریت به استان دیگری منتقل شود ، پس با ارائه مدارک مناسب می توان دوز دیگری را تزریق کرد.

تبریزی در مورد واکسیناسیون معلمان در بخش غیردولتی گفت: طبق سرشماری منتشر شده توسط وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم ، ما واکسن ها را در پایگاه های داده خود به معلمان و اساتید تزریق می کنیم. در صورت تحت پوشش بودن مراکز غیر از مدارس تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش ، واکسیناسیون انجام می شود. در غیر این صورت ما واکسن را تزریق نمی کنیم.

وی در مورد چگونگی مراجعه به مراکز واکسیناسیون برای دریافت دوز دوم واکسن ، گفت: “تاریخ دوز دوم در کارت درج شده است که افراد اولین دوز واکسن را دریافت می کنند و می توانند به مرکزی که واکسینه شده اند مراجعه کنند. “تاریخ دوز دوم را داشته باشید. اما برای کسانی که تاریخ روی کارت ندارند ، یا به آنها پیامک می دهند یا با آنها تماس می گیرند.

تبریزی ادامه داد: در صورت جابجایی یا ادغام مرکزی که اولین دوز واکسن در آن تزریق شده است ، اعلام می شود که افراد به مرکز جدیدی مراجعه می کنند که آدرس آن با دوز دوم مشخص است. توصیه می شود برای دریافت دوز دوم به مرکزی که در آن دوز اول را دریافت کرده اند مراجعه کنید. در غیر این صورت ، آنها همچنین می توانند به مرکزی که تحت حمایت دانشگاه پزشکی دیگری در همان شهر است ، مراجعه کنند.

وی گفت: “سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که ممکن است شش ماه پس از دوز دوم ، دوز بیشتری تجویز شود.” تیم پزشکی اکنون 6 ماهه است و احتمالاً در صورت تعیین دوز سوم ، با تیم پزشکی شروع خواهد کرد. نوع واکسن با دوز سوم نیز توسط کمیته فنی اعلام می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا