علمی و پزشکی

واکنش وزارت بهداشت به انتشار اخباری درباره خط تولید واکسن روسی در ایران

به گزارش شفاف ، دکتر کیانوش جهانپور در پاسخ به این خبر ، به نقل از سخنگوی ستاد ملی کرونا در محل باشگاه که “اسپوتنیک خط تولیدی به ایران داد که به درد ما نمی خورد” ، ضمن رد این عنوان و خواندن عنوان انتخاب شده در برخی رسانه ها با محتوای دکتر علیرضا در سخنرانی رییسی گفت: “متأسفانه تیتر انتخاب شده در برخی رسانه ها هیچ ارتباطی با متن خبر و سخنان سخنگوی محترم ستاد ملی علیه کرونا ندارد. آنچه وی شب گذشته در این مصاحبه از باشگاه House گفت برای تأخیر در واکسیناسیون در ایران در روند تهیه واکسن ، و البته گزارشی در مورد نحوه و میزان انجام پیش بینی های قبلی از تأمین کنندگان واکسن ، از جمله روسیه و واکسن Sputnik آن نیز ارائه شده است.

وی افزود: واکسن Sputnik V عملا اولین واکسن ثبت شده علیه Covid 19 در جهان است و در هفته های اول واکسیناسیون ، به ویژه در واکسیناسیون کادر پزشکی ، واکسن ارسالی توسط روسیه در واکسیناسیون ایران و واکسیناسیون جانبازان سلامت کمک کرد و بود استقبال خوب و بسیاری از متقاضیان واکسن به نوعی آن را درخواست کردند. اما در هفته های اخیر به دلیل کندی و محدودیت های تولید واکسن اسپوتنیک در روسیه و عود بیماری در این کشور ، تولید و تحویل این واکسن مطابق آنچه برنامه ریزی و توافق شده انجام نشده است.

جهانپور ادامه داد ، “البته ، این مسئله فقط به واکسن Sputnik V محدود نمی شود و تقریباً همه تولید کنندگان در جهان به نوعی و درجات مختلف با این مشکل روبرو شده اند و طبیعی است که دکتر رییسی ، به عنوان معاون وزیر بهداشت و واکسیناسیون در وزارت بهداشت ، در گزارش خود را ارائه دهید ، آنچه در ماه های اخیر اتفاق افتاده است و نگرانی های خود را بیان کنید.

وی با تشریح سخنان رییسی در مورد خط تولید مشترک اسپوتنیک در ایران ، افزود: در مورد خط تولید مشترک اسپوتنیک در ایران ، وی (دکتر علیرضا رییسی) تصریح کرد که به دلیل راه اندازی این خط تولید و نیاز به فنی و تأیید واکسن در روسیه ، البته ، این واکسن هنوز در چرخه واکسیناسیون عمومی نیست و بنابراین ، تا زمان انتشار این واکسن ، به واکسیناسیون عمومی در ایران کمک نمی کند. اما متأسفانه انتخاب عنوان از این طریق عنوان ناچیزی نیست و هیچ ارتباطی با گزارش ارائه شده و آنچه در آن بیان شده است ندارد. انتظار می رود رسانه های دلسوز و محبوب در شرایط دشوار امروز ، همراه با مردم و سیستم مراقبت های بهداشتی ، از هرگونه اطلاعاتی که حتی باعث ایجاد ابهام ، تنش یا اضطراب در افکار عمومی می شود ، به دقت پرهیز کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: دولت و مردم روسیه طی ماه های گذشته از قدرت خود برای کمک هرچه بیشتر به سیستم بهداشتی ایران و حسن نیت برای مقابله با تاج و شروع واکسیناسیون و تداوم استفاده کرده اند. و توسعه آن در ایران که یکی از نمونه های بارز آن تولید همزمان و صدور مجوز برای واکسن اسپوتنیک آن در ایران است ، ستودنی است و البته با ورود واکسن اسپوتنیک در ایران به چرخه واکسیناسیون عمومی پس از تأیید فنی مراحل ، این نقش مهمی در تسهیل و تسریع واکسیناسیون عمومی در ایران خواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا