علمی و پزشکی

کشورهای متقاضی واکسن روسی اسپوتنیک وی/ این واکسن کدام تأییدیه‌های علمی را دارد؟

به گزارش شفاف ، هفتم بهمن ، ابتدا اعلام شد که ایران یک واکسن روسی علیه تاج خود ، Sputnik Corona ، تولید شده توسط روسیه خریداری می کند.

دو روز بعد ، اداره غذا و داروی ایران اعلام کرد که این سازمان واکسن را تأیید کرده است و اولین محموله واکسن اسپوتنیک آن پنجشنبه گذشته وارد کشور شد.

به دنبال اعلام خرید این واکسن توسط ایران ، حاشیه های زیادی درباره ایمنی و کارآیی آن در کشور ایجاد شد و واکسن اسپوتنیک طرفداران و مخالفان زیادی پیدا کرد. حاشیه های ایجاد شده این سوال بزرگ را در ذهن مردم ایران ایجاد کرده است که آیا این واکسن ایمن و م safeثر است؟ به همین دلیل ، در این گزارش سعی شده است این واقعیت بررسی شود که واکسن Sputnik وی تاکنون توسط چندین کشور خریداری شده و دارای تاییدیه های علمی در سراسر جهان است.

Sputnik V اولین واکسن ویروس کرونا ویروس روسی است که در مسکو تولید می شود و در بیش از 16 کشور از جمله ایران با کارایی بیش از 91٪ ثبت شده است. برخی از کشورها توافق نامه هایی را برای خرید یا تولید این واکسن با مسکو امضا کرده اند.

واکسن Sputnik وی در آگوست سال جاری در روسیه تأیید شد و صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه بودجه تولید واکسنی را که با انستیتوی ویروس شناسی گامالیا در وزارت بهداشت روسیه تولید کرد ، آغاز کرد. این صندوق همچنین در مورد تهیه و تولید مشترک واکسن Sputnik خود با کشورهای مختلف مذاکره کرده و محموله های این واکسن به چندین کشور ارسال شده است.

چند هفته پیش ، کریل دیمیتروف ، رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه ، در مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد که واکسن اسپوتنیک وی به زودی در 25 کشور موجود خواهد بود. دولت مسکو همچنین اقداماتی را برای صادرات واکسن به سایر کشورها یا تولید در این کشورها در نظر گرفته است و بیش از 50 کشور برای خرید بیش از 1.2 میلیارد دوز واکسن ابراز تمایل کرده اند.

مطالعات نشان می دهد که 50 کشور در سراسر جهان در حال حاضر بیش از 550 میلیون واکسن Sputnik وی را خریداری کرده و در تلاشند واکسیناسیون را آغاز کنند. به گزارش اسپوتنیک V ، ایران ، روسیه ، بلاروس ، آرژانتین ، تونس ، بولیوی ، صربستان ، الجزایر ، فلسطین ، ونزوئلا ، پاراگوئه ، ترکمنستان ، قزاقستان ، مجارستان ، گینه و امارات این واکسن را ثبت کرده اند.

چهره های برجسته سیاسی در برخی از کشورهای اتحادیه اروپا از واکسن Sputnik وی حمایت کرده و از هر واکسن موثر ، ایمن و م ،ثر ، صرف نظر از ملیت واکسن ، طرفداری می کنند.

آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: “به دلیل داده های خوبی که از واکسن روسی دریافت کرده ایم ، ما از این واکسن برای محافظت از مردم اتحادیه اروپا استفاده می کنیم.”

گاردین همچنین نوشت: “آلمان به دلیل تأخیر در برنامه واکسیناسیون این کشور و سهل انگاری شرکت های اروپایی ، از واکسن های روسی و چینی برای تقویت برنامه ایمن سازی آلمان استفاده خواهد کرد و سیاست مسئولان استفاده از هر نوع واکسن مفید و مثر است.” نظرات در کشور استفاده شود.

در همین حال ، مجله معتبر پزشکی لانست نیز نتایج آزمایشات بالینی واکسن ماهواره ای خود را بررسی کرد و با اشاره به اثربخشی 6. 91٪ واکسن را تأیید کرد.

پس از تأیید واکسن توسط لانست و تأیید صدر اعظم آلمان ، فرانسه ابراز تمایل کرد که واکسن روسی را دریافت کند.

وزیر امور خارجه فرانسه ژان ایو لودریان گفت این واکسن ها هیچ تابعیتی ندارند و اگر واکسن Sputnik وی از استانداردهای علمی برخوردار باشد ، هیچ مانعی برای توزیع واکسن روسی در فرانسه وجود نخواهد داشت.

حمد حسن وزیر بهداشت لبنان اخیراً ثبت واکسن روسی Sputnik خود را که از طریق بخش خصوصی برای تزریق اورژانسی به دست آمده است ، تصویب کرد. به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه لبنان ، وزیر امور خارجه هفته گذشته با سفیر روسیه در بیروت تماس گرفت و از دولت مسکو خواست 200000 دوز واکسن روسی به لبنان بفرستد.

ماهان غفاری ، محقق در زمینه اپیدمیولوژی و تکامل ویروس در دانشگاه آکسفورد ، گفت واکسن روسی Sputnik وی از موسسه گامالیا همان فناوری واکسن آکسفورد-آسترازنکا و ویروس های سرماخوردگی (ناقلین آدنوویروس AD 26 و AD 5) را به عنوان ناقل دارد. از Generate Cell Code. به دلیل این شباهت در فناوری با واکسن آکسفورد ، انتظار می رود این واکسن ایمنی کافی را برای دریافت مجوزهای اضطراری برای استفاده در کشورهای مختلف پیدا کند.

به گفته این محقق ، گزارش ها از کشورهایی که تاکنون این واکسن را آزمایش کرده اند نشان می دهد که واکسن هیچ عارضه جانبی خاصی ندارد ، اما باید در نظر داشت که جزئیات آزمایشات بالینی واکسن فاز 3 هنوز به صورت عمومی اعلام نشده است. منتظر تأیید سازمان بهداشت جهانی است. با این وجود ، امکانات غذایی و دارویی در کشورهای مختلف ممکن است با بدست آوردن اطلاعات کافی از نتایج آزمایشات بالینی و آزمایشات پزشکی و آماری این واکسن ، از این واکسن به عنوان یک ضرورت استفاده کنند.

به گفته رویترز ، آمارها نشان می دهد که حدود یک میلیون روس تاکنون حداقل یک دوز واکسن Sputnik وی را دریافت کرده اند. مقامات قصد دارند 20 میلیون نفر را در سه ماه نخست امسال واکسینه کنند.

واکسن ملی ضد ویروس کرونا در روسیه با تزریق واکسنی که این کشور در ماه دسامبر برای گروه های خاصی تولید کرد ، آغاز شد و یک ماه پیش به عموم مردم تزریق شد. تاکنون بیش از 8،200،000 دوز این واکسن در روسیه تولید شده و 2،700،000 دوز در مراکز درمانی توزیع شده است.

با این حال ، مطالعات زیادی در مورد جزئیات آزمایش و ارزیابی این واکسن انجام شده است و نتیجه همه این مطالعات اثربخشی بالا و خطر کم تزریق این واکسن روسی است.

این واکسن توسط انستیتوی تحقیقات Gemalia با استفاده از فناوری ویروس حامل ساخته شده و از نظر فنی مشابه واکسن های دانشگاه آستارازنکا / آکسفورد و شرکت بلژیکی Janssen (متعلق به جانسون و جانسون) در ایالات متحده است. طبق مطالعات انجام شده روی بیش از 20،000 نفر ، 75٪ از شرکت کنندگان در مطالعه واکسن ماهواره و بقیه از دارونما دریافت کردند.

اثر محافظتی این واکسن به ویژه در گروه سنی بالای 60 سال قابل مشاهده بود و شدت بیماری در افراد مبتلا به عفونت بیماری کرونا خفیف بود. از بین کسانی که واکسن دریافت کرده اند ، فقط سه نفر فوت کرده اند ، همه آنها یک بیماری حاد زمینه ای داشته اند و مرگ آنها مربوط به واکسن نبوده است. نکته قابل توجه دیگر این است که در این مطالعه هیچ عارضه جانبی قابل توجهی در گروه واکسن مشاهده نشده است.

به طور کلی ، نتایج تحقیقات در مورد تولید کننده واکسن Sputnik نشان می دهد که مراحل اول و دوم آزمایش این واکسن موفقیت آمیز بوده است. در این مطالعه مشخص شد که این واکسن عوارض جانبی جدی نخواهد داشت.

طبق نتایج آزمایش فاز سه این واکسن ، اثر این واکسن 6/91٪ بیست و یک روز پس از اولین دوز واکسن اعلام شد و شدت بیماری پس از اولین تزریق کاهش یافت.

به دلیل عدم شفافیت در روند تولید این واکسن در مطالعات اولیه ، نتایج مطالعات اخیر واضح و مثبت بوده و بیانگر پایبندی به اصول علمی در واکسیناسیون است. دسته واکسن های تأیید شده مانند Pfizer Bion فردی و مدرن است.

محققان می گویند واکسن اسپوتنیک بی خطر است

این واکسن دو بار در روز و به مدت 21 روز تزریق می شود و برخلاف سایر دوزهای Covid 19 ، دوزهای اول و دوم متفاوت است ، با این ایده که علاوه بر افزایش اثربخشی ، اثربخشی آن را نیز افزایش می دهد. تفاوت دیگر این واکسن با واکسنهایی مانند Pfizer و Modern استفاده از فناوری mRNA جدیدتر است که نیازی به یخچال ندارد و می توان آن را در یخچال معمولی نگهداری کرد.

علاوه بر مزایای دیگر واکسن Sputnik آن ، قیمت این واکسن به طور قابل توجهی پایین تر از مدل های آمریکایی است و برای کشورهای کم درآمد مقرون به صرفه خواهد بود. قیمت واکسن در حال حاضر از 3 تا 10 دلار است و بسیار ارزان تر از واکسن های Pfizer و Modern است که قیمت آنها بیش از 15 دلار است.

سال گذشته ، روسیه اولین کشوری بود که واکسیناسیون شهروندان خود را در سطح ملی آغاز کرد و سپس به تدریج سایر کشورها ، به ویژه آمریکای لاتین ، از جمله آرژانتین ، برزیل و بولیوی ، این واکسن را توصیه کردند. روسیه علاوه بر خرید حدود 550 میلیون دوز واکسن ، ادعا می کند که بیش از 50 کشور تاکنون برای 1.2 میلیارد دوز واکسن ثبت نام کرده اند.

برزیل 50 میلیون دوز سفارش داد و کشورهای دیگر 496 میلیون دوز دیگر. مجارستان همچنین تنها کشوری در اتحادیه اروپا است که علاوه بر مجوز ، 2 میلیون دوز واکسن نیز سفارش داده است. امارات متحده عربی همچنین مجوز واکسیناسیون فعلی را در کشور خود صادر کرده است. مکزیک قصد دارد 32 میلیون دوز و هند 100 میلیون دوز از یک شرکت روسی بخرد. پیش از این ، برزیل و قزاقستان نیز با یک شرکت روسی برای تولید مشترک واکسن توافق کردند.

واکسن اسپوتنیک روسی نیز توسط مقامات بهداشتی ایران تأیید شده است و طبق رایزنی های انجام شده می توان امیدوار بود که ایران و روسیه به طور مشترک واکسن تولید کنند.

با این حال ، آکسفورد ، تولید کننده واکسن Astrazenka ، پیشنهاد همکاری با یک شرکت روسی برای تولید واکسن مشترک را داده است که نشان می دهد این واکسن توسط جامعه علمی شناخته شده است.

انتهای پیام /

دکمه بازگشت به بالا