بین الملل

چرا ترامپ با کنگره سرشاخ می‌شود تا سعودی‌ها را مسلح کند؟آیا هدف ایران است؟

براساس یک خبرگزاری آنلاین ، مارتین لانگمن در گزارشی برای مانتوی واشنگتن نوشت:

دولت ترامپ سال گذشته علیرغم مخالفت فزاینده از کنگره ، علیرغم مخالفت فزاینده از کنگره ، وضعیت اضطراری اعلام کرد و قصد خود را برای فروش اسلحه به بیش از 8 میلیارد دلار اسلحه به عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس آشکار کرد و عصبانیت قانونگذاران جمهوریخواه و دموکرات را برانگیخت. با هم بودیم عصبانیت دو طرفه کنگره از روابط ایالات متحده با عربستان سعودی سال گذشته پس از واکنش ضعیف دولت ترامپ به مرگ خاشقچی آغاز شد. قانونگذاران همچنین دولت ترامپ را به نادیده گرفتن بحران یمن و کشتن غیرنظامیان در جنگ پنج ساله این کشور ، که بزرگترین بحران بشردوستانه در جهان ایجاد کرده است متهم می کنند.

اما هر وقت کنگره ها سعی می کنند روابط بین واشنگتن و ریاض را محدود کنند ، ترامپ مداخله می کند و از انجام آنها جلوگیری می کند. ترامپ برای اولین بار از حق وتو خود برای لغو قانونی استفاده كرد كه درگیری نظامی آمریكا در جنگ سعودی با یمن را متوقف كند. وی سپس یک اقدام دو طرفه کنگره را با هدف جلوگیری از فروش میلیاردها دلار مهمات به عربستان سعودی وتو کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا رئیس جمهور می تواند ممنوعیت کنگره فروش اسلحه را به کشوری با ادعای فریب دهنده مبنی بر تهدید کشور ثالث برطرف کند ، نیاز به پاسخ تخصصی دارد. اما به نظر می رسد دولت ترامپ دوباره پخش را آماده کرده است: یک مقام کنگره که نمی خواست نامگذاری شود ، علی رغم مخالفت کنگره در سال گذشته ، علاوه بر 60 هزار بمبی که مقامات سعودی تابستان گذشته خریداری کردند ، پیشنهاد جدیدی ارائه دادند. Rition همچنین 7500 موشک هدایت شونده به ریاض می فروشد. این موضوع هنوز به طور رسمی به کنگره اعلام نشده است. گفته می شود یک سوم از این مهمات در ماه دسامبر سال گذشته به عربستان سعودی منتقل شده است.

از همه مهمتر ، به پیمانکار نظامی Rition اجازه داده شد تا همکاری در تولید قطعات بمب با تکنولوژی بالا در عربستان سعودی را افزایش دهد.

دو هفته پیش ، سپاه ناخواسته نام یک دیپلمات سعودی را فاش کرد که در حملات 11 سپتامبر هنگام حضور در ایالات متحده ، به دو آدم ربایی کمک کرد. به نظر نمی رسد فرد ابتکار عمل را پذیرفته است. در گزارشی دیگر ، افبیه گزارش داد که سعودی ها علی رغم ارتباط با القاعده ، برای آموزش مرد مسلح درگیر در حمله تروریستی 2019 به پایگاه نظامی در پنسیلوانیا ، فلوریدا ، فرستاده اند. کنگره پیش از این تأکید کرده بود که دیگر نمی خواهد در جنگ داخلی یمن شرکت کند و می خواهد فروش اسلحه به عربستان سعودی را ممنوع کند.

دولت ترامپ با ادعای نقشی در فروش اسلحه به عربستان سعودی در ایجاد شغل در ایالات متحده ، فروش اسلحه را به ایالات متحده توجیه کرده است ، اما توافقنامه جدید Raytheon فقط در عربستان سعودی کارآفرینی است. در حال حاضر مشخص نیست که وی پس از ترک سمت خود چه خواهد کرد. دولت ترامپ در حال تشویق چنین اقدامی است ، اما ثروت فردی یا دریافت رشوه می تواند یک انگیزه احتمالی تلقی شود. سرویس های خارجی به شدت با فروش بزرگ اسلحه مخالف هستند و استراتژی کوشنر برای صلح در خاورمیانه مرده است.

کنگره می تواند فروش سلاح به عربستان سعودی را تنها در صورت لغو وتو ریاست جمهوری ، که بعید به نظر می رسد ، متوقف کندعلاوه بر این ، این فروش همچنان بر اساس ادعای فریبنده درباره وضعیت اضطراری با ایران ادامه خواهد یافت. به راحتی می توان متوجه شد که چرا وزیر خارجه اخراج شد ، اما کنگره باید تلاش کند تا قبل از شروع شیوع کویت-19 ، گزارش اولیه را که در ماه مارس منتشر شد ، در قالب گزارش وزارت امور خارجه ، تهیه کند. .

310 310

دکمه بازگشت به بالا