بین الملل

ترامپ: چرا به نفع ایران داعش را بکُشیم؟

در یکی از فصل های “اتاق که اتفاق افتاد” ، که این روزها علیه ترامپ خبری شده است ، بولتون درگیر درگیری بین رئیس جمهور آمریكا و جیمز ماتیس وزیر دفاع پیشین در مورد موضوعات مختلف است.

در این کتاب بولتون می نویسد: “ماتیس دوباره تلاش کرد ، اما این بار ترامپ به سوریه رفت و گفت ،” چرا ما داعش را در سوریه می کشیم؟ ” چرا روسیه و ایران چنین کاری نمی کنند؟ من این بازی را خیلی سخت کشیدم. چرا داعش را به نفع روسیه داریم؟ “و ما ایران و عراق را که تحت کنترل ایران است ، خواهیم کشت.”

بولتون نوشت: “مایك پومپئو در اینجا تسلیم شد و گفت كه اگر این دستور ترامپ بود ، باید اجرا شود.” در عین حال ، وی هشدار داد که چنین رویکردی منجر به پیروزی نخواهد شد.

بولتون می نویسد: ترامپ در پاسخ گفت: “ترامپ در ویتنام آنجا خواهد بود. چرا ما از کره جنوبی محافظت می کنیم؟” پومپئو گفت: “فقط 90 روز به ما بده” ، اما تا زمانی که ادامه یابد من جنگ را خودم ساخته ام. من نمی خواهم آن را از دست بدهم. من نمی خواهم این جنگ ما باشد. حتی اگر پیروز شویم ، ما چیزی را بدست می آوریم. ” نمی تواند. “

در این کتاب ، بولتون بیانگر دلایل عدم موفقیت سیاست واشنگتن در قبال ایران است.

بولتون در کتاب خود توضیح می دهد که چرا او معتقد است سیاست ترامپ در قبال ایران موفقیت آمیز نبوده است ، و خاطرنشان می کند که پاسخ به این سؤال باید در خصوصیات رئیس جمهور باشد که می خواست سرسخت باشد اما روز به روز تغییر می کرد. بولتون نوشت که اولویت اصلی ترامپ “دستیابی به توافقی است که با وجود کاستی های اساسی ، موفقیت بزرگی خواهد بود”.

طبق گفته نیویورک تایمز ، مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده همچنین مجبور بود ترامپ را از دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران منصرف کند زیرا این نگرانی ها وجود دارد که طرف ایرانی خیلی بهتر از ترامپ عمل کند.

در جای دیگر این کتاب ، بولتون به بی ثباتی ترامپ در نگرش و تغییر در نگرش اشاره می کند و خاطرنشان می کند که سخنان و وعده های رئیس جمهور قانع کننده نیست.

پیش از این ، ترامپ به بولتون نوشت و به او گفت كه به نخست وزیر اسرائیل اطمینان داده است كه “اگر اسرائیل از نیروی نظامی علیه ایران استفاده كند ، از آن حمایت خواهد كرد.” ترامپ از بولتون خواسته است تا در یکی از سفرهای خود به فلسطین اشغالی ، ماجرا را برجسته کند.

بولتون به نقل از بولتون گفت: “به نتانیاهو بگویید كه اگر او از (نظامی) نیرو استفاده كند ، من از او حمایت خواهم كرد.” “من به خودم گفتم ، اما دوباره به او بگویید.”

نیویورک تایمز گزارش داد که وقتی بولتون وارد کاخ سفید شد ، متوجه شد که واقعیت ها کاملاً متفاوت از خودش است. ترامپ از توافق هسته ای خارج شده و مطمئن است که ایرانیان خواهان مذاکره خواهند شد ، حتی اگر مجبور باشند شرایط سخت تری را بپذیرند.

بولتون در کتاب خود می نویسد: “ترامپ همیشه شکایت کرده است که همه مردم دنیا می خواهند با او صحبت کنند ، اما آنها هرگز نمی دانند چگونه در مورد آن صحبت کنند … بنابراین تعجبی ندارد که وی سرانجام شروع به صحبت در مورد مذاکرات کرد.” ایران را باز کنید. “

بولتون نوشت: “حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران ، می خواست با او مذاکره کند. پوتین می خواست صحبت کند و همه می خواستند با او صحبت کنند ، اما کسی همه چیز را خراب کرد.” “مطمئناً ، نه پوتین و نه روحانی زحمت كشیدند كه با ما تماس بگیرند.”

311311

دکمه بازگشت به بالا