عمومیکسب و کار ایرانی

چرا در ایران توصیه میشود از سوخت متان بیشتر استفاده کنیم

چرا هم مزایا و هم مضرات متان اهمیت دارد؟

استفاده از گاز متان در صنایع مختلف، در کنار مضرات آن در تغییرات آب و هوایی باعث شده تا هم مزایا و هم مضرات متان اهمیت زیادی پیدا کند. متان در صورت آزاد شدن در اتمسفر، هم جز گاز طبیعی و هم یکی از گازهای گلخانه ای قوی به شمار میرود. صنایع نفت و گاز طبیعی در سراسر دنیا متعهد به کاهش ۴۵ درصدی انتشار گاز متان تا سال ۲۰۲۵ شده اند.

متان چیست؟

متان گازی نامرئی و بدون بو است که به طور طبیعی در زیر زمین و در کف اقیانوس یافت می شود. همچنین در اثر تعدادی از فرآیندهای بیولوژیکی طبیعی در جو آزاد می شود. تهیه گاز متان یک ترکیب آلی با فرمول شیمیایی CH4 است و یک ترکیب اصلی گاز طبیعی است که هنگام سوختن انرژی تولید می کند.

چرا متان برای تغییرات آب و هوایی مهم است؟

به عنوان منبع سوخت، گاز طبیعی تمیزترین سوخت هیدروکربنی است که هنگام تولید برق، نیمی از گازهای گلخانه ای (GHG) را تولید می کند. در صورت آزاد شدن مستقیم در اتمسفر، متان در انتشار گازهای گلخانه ای نقش دارد. از نظر حجم، انتشار گاز متان در سطح جهان بسیار کمتر از انتشار دی اکسید کربن است. با این حال، متان برای به دام انداختن گرما در جو به طور قابل توجهی بیشتر از دی اکسید کربن توانایی دارد.

کاهش انتشار متان یک روش مهم برای مقابله با چالش تغییرات آب و هوا است. در حالی که برخی از منابع متان به طور طبیعی وجود دارند، فرصت هایی برای کاهش انتشارمتان از طریق فعالیت های انسانی مانند توسعه نفت و گاز، برخی روش های کشاورزی و استفاده از محل های دفن زباله ایجاد شده است.

مولکول متان در واقع متشکل از دو نوع اتم است که با ساختار مشخصی در کنار هم قرار گرفته اند. به همین علت نمی توان عنوان عنصر را به آن اختصاص داد. وجود بیش از یک نوع اتم در ساختار مولکولی این گاز، آن را به یک ترکیب شیمیایی ساده اما بسیار کاربردی تبدیل نموده است.

نوع اتم های گاز متان چیست؟

گاز متان از کنار هم قرار گرفتن یک نوع اتم کربن و چهار اتم هیدروژن به دست می آید. زمانی که یک اتم کربن همراه با چهار اتم هیدروژن در یک مولکول با ساختار مشخص قرار داشته باشد، می توان آن را متان نامید.

شکل مولکول و پیوندها

مولکول متان به شکل یک چهار وجهی منتظم است. در این ساختار اتم کربن در مرکز قرار گرفته و اتم های هیدروژن در اطراف آن با زاویه 109.47 درجه به عنوان رئوس این چهار وجهی قرار گرفته اند.

پیوند میان این اتم ها کووالانسی است؛ این نکته بدین معنا است که یک جفت الکترون اشتراکی میان هر یک از اتم های هیدروژن با اتم کربن مرکزی می باشد.

۴ نکته مهم برای خرید خودرو اقساطی

خرید اقساطی خودرو مزایا و معایب خاص خود را دارد. همچنین باید توجه داشته ­باشید که خرید ماشین قسطی نیازمند دانستن و رعایت کردن یک سری اصول می­باشد. عمل به برخی از این موارد یک امر بدیهی است اما قوانین دیگری نیز وجود دارند که در قرارداد ذکر می­شوند. بنابراین نادیده گرفتن هر یک از آن­ها ممکن است حق مالکیت خودرو را از شما سلب نماید. پس با دقت نکات زیر را مطالعه فرمایید:

۱. پرداخت مبلغ بیشتر در ازای خريد خودرو اقساطی

اول از همه باید بدانید که در اغلب موارد پس از خرید یک کالای قسطی، مجموع مبلغی که شما در طول اقساط می­پردازید، بیشتر از قیمت اصلی محصول است. در مورد خرید قسطی خودرو نیز این مسئله صدق می­کند. به عبارت دیگر می­توان گفت که به دلیل تورم موجود، در صورتی که فروشنده خودرو را با همان قیمت اولیه اما به صورت قسطی به خریدار بفروشد، ضرر بزرگی می­کند. فروشنده برای جلوگیری از زیان خود، در ازای فروش ماشین قسطی هزینه­ ی اضافه ­ای از خریدار دریافت می­نماید.

برای پختن غذا روی گاز از گاز متان استفاده می کنیم |به ازای سوختن یک گرم سوخت از کدام ماده انرژی کمتری آزاد می شود

۲. حق مالکیت ماشین قسطی

دیگر نکته مربوط به حق مالکیت ماشین پس از فروش قسطی خودرو می­باشد. البته این نکته در قرارداد ذکر می­شود و بسته به فروشنده متفاوت است. از آنجا که خریدار ملزم به پرداخت اقساط می­باشد و پس از تحویل خودرو هزینه ی آن را به طور کامل پرداخت نمی­کند، حق مالکیت (در برخی از قراردادها) تا انتهای پرداخت اقساط به فروشنده تعلق دارد. بنابراین خریدار در این بازه زمانی حق فروش اقساطی خودرو مورد نظر را ندارد. اما در مواردی نیز به محض عقد قراردارد، حق مالکیت به خریدار واگذار می­شود. در حالتی که هیچ صحبتی در این باره در زمان تهیه قرارداد صورت نگیرد، مالک رسمی خودرو، فرد خریدار می­باشد.

۳. تحقیق درباره فروشنده

فروشندگانی که به فروش خودرو قسطی می­پردازند، معمولا در ازای این کار چک، سفته، وثیقه و یا دیگر مدارک با ارزش را از خریدار طلب می­کنند. همچنین برخی دیگر نیز خواستار دریافت مدارک یک فرد دارای صلاحیت به عنوان ضامن می­باشند. البته هستند فروشندگانی که برای راحتی بیشتر مشتری، اقدام به فروش اقساطی خودرو با شرایط تحویل فوری بدون ضامن می­کنند. بنابراین باید پیش از خرید اقساطی درباره فروشنده و یا فروشگاه مورد نظر تحقیق کافی انجام داده و از معتبر بودن آن­ها اطمینان حاصل نمایید زیرا قرار است مدارک مهمی را به آنان تحویل دهید.

دکمه بازگشت به بالا