علمی و پزشکی

کاهش ۴۰ درصدی فوتی‌های کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی

طبق گزارش شفاف دکتر محمد مهدی گویا وی افزود: برای ما برنامه شهید سلیمانی برای کنترل اپیدمی کوید 19 و گسترش برنامه پیشگیری از بیماری در سراسر کشور بسیار ارزشمند است.

وی افزود: برنامه های اجرا شده در این پروژه در مدت زمان كوتاهی نشان دهنده موفقیت آن است ؛ در مدت كوتاه و كمتر از یك ماه ، تعداد مرگ های ناشی از این بیماری حدود 40 درصد كاهش یافته است.

گویا ادامه داد: “همکاری نزدیک بین بسیج برای سازمان فقرا و نیروهای بهداشتی تاکنون دستاوردهای ارزنده ای برای کشور به ارمغان آورده است.” این در شرایطی است که ایران تحت سخت ترین ، ناعادلانه ترین و سرکوبگرانه ترین تحریم های ایالات متحده است. شاید بسیاری از مردم تعجب نکنند که اجرای چنین طرحی برای ایران دشوار است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر افزود: هدف اصلی این پروژه مدیریت و کنترل اپیدمی کوید 19 از طریق مشارکت های مردمی ، همکاری های بین بخشی ، استفاده از نیروهای بسیج و داوطلبان مردمی است.

گویا افزود: “من بعنوان فردی که شاید مسن ترین مدیر وزارت بهداشت باشد ، بیشترین تجربه کار با Basi را در کنترل و پیشگیری از بیماریهای عفونی دارم.” در رابطه با ریشه کنی فلج اطفال ، سالها با همکاری نیروی مقاومت بسیج به خانه های مردم رفتیم و کودکان زیر پنج سال را برای کودکان در مناطق شهری و روستایی کشور تأمین کردیم.

وی توضیح داد: ثمرات مثمر ثمر این همکاری ها در سال های اول به ثمر رسیده است و از سال 1379 تاکنون هیچ موردی از فلج اطفال در کشور ثبت نشده است ، در حالی که ایران در همسایگی تنها دو کشور جهان یعنی افغانستان است. و پاکستان هنوز از این بیماری مریض است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: سال گذشته توانستیم از سازمان بهداشت جهانی یک گواهی حذف سرخک دریافت کنیم. این تأیید به این معنی است که بیش از سه سال است که هیچ موردی از سرخک و سرخچه در کشور ما ثبت نشده است.

گویا افزود: اگرچه هیچ كشوری در منطقه مدیترانه شرقی به جز جمهوری اسلامی ایران و دو كشور كوچك بحرین و عمان به چنین موفقیتی نرسیده است ، اما سال گذشته شیوع سرخك در سراسر اروپا و منطقه ما بسیار گسترده بود.

وی افزود: دریافت چنین گواهینامه ای در چنین شرایطی شگفت آور است ، این کار مهم با تکمیل عملیات حذف سرخک از سال 2003 با واکسیناسیون 33 میلیون نفر در کمتر از یک ماه با همکاری و مشارکت نیروهای بهداشتی و درمانی بسیج محقق شده است.

گویا با اشاره به اینکه دنیا به این دستاوردها در نتیجه چنین مشارکتی افتخار می کند ، نه فقط ایران ، گفت: ما اکنون گام مهم بعدی را برای کنترل Covid 19. برداشته ایم ، بر خلاف آنچه رسانه های بیگانه و ضد انقلابی روزانه علیه ما تظاهر و تبلیغ می کنند ، این بیماری در همه کشورهای جهان در حال شیوع است و فقط چند کشور از آن جان سالم به در برده اند.

وی خاطرنشان کرد: در هفته های اخیر افزایش شیوع این بیماری در کشورهای جهان کاملاً واضح و غیرقابل انکار است و شاهد موج شدید این بیماری در جهان از جمله کشور خودمان هستیم. برخی از رسانه های مخالف وانمود می کنند که این بیماری در سراسر جهان حفظ شده است و فقط ایران در ایران قرار دارد 19.

گویا ادامه داد: ستاد ملی کرونا در کشور تصمیم گرفته است تا با همکاری افراد کنترل کننده بیماری ، با همکاری بسیج برای سازمان فقرا و هماهنگی بین سایر سازمان ها ، گام هایی برای افزایش اطلاعات بردارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی گفت: هفت راهکار برای این منظور انتخاب شده است. اولین استراتژی تقویت نظارت بر اجرای پروتکل سلامت و اجرای قانون است. راهکار دیگر افزایش تعداد آزمایشات انجام شده در مناطقی است که فکر می کنیم می توانیم در کنترل بیماری بیشترین تأثیر را داشته باشیم. مناطقی که فکر می کردیم افراد زیادی با بیماری عروق کرونا ویروس قلب وجود دارند که علائمی ندارند یا بسیار خفیف هستند. این به ما کمک می کند تا بیماری را زودتر تشخیص داده و درمان کنیم و اجازه ندهیم کسی ما را به بیمارستانها برساند.

وی افزود: در تلاش هستیم تا موارد بدون علامت و بدون علامت را به طور فعال تشخیص داده و شناسایی کنیم تا این افراد شناسایی ، مراقبت ، جدا و قرنطینه شوند تا بیماری به دیگران به ویژه سایر اعضای خانواده یا همکاران منتقل نشود. .

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر ادامه داد: طرح شهید سلیمانی با آموزش و اطلاع رسانی ، نظارت هوشمند بر بیماران در مناطقی که افراد مشکوک به ترافیک Covid 19 و بیشتر هستند ، اجرا می شود.

گویا افزود: استراتژی بعدی این پروژه آموزش ، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است. Covid 19 زندگی افراد و جوامع را تغییر داد. اگر به سال گذشته نگاه کنیم ، بسیاری از نگرش ها ، رفتارها و عادت های ما تغییر کرده است. بسیاری از این تغییرات می توانند سالها یا حتی یک عمر ادامه داشته باشند.

وی گفت: “استراتژی بعدی حمایت از گروه های آسیب پذیر است.” همکاری سه جانبه نیروهای وزارت بهداشت ، باسیا و داوطلبان مردمی باعث شده کسانی که به دلیل بیماری زمینه ای یا سایر مشکلات ، به ویژه افراد مسن ، ممکن است نتوانند به مراکز درمانی مراجعه کنند و به آنها خدمات ارائه دهند. در این استراتژی ، ما خدمات را به محیط وارد می کنیم و از آنجا شروع به کنترل و جلوگیری از Covid 19 می کنیم.

گویا افزود: “ششمین استراتژی ما ایجاد یک سری محدودیت ها با مشارکت خود مردم است ، یعنی مردم باید باور کنند که این محدودیت ها برای سلامتی خود ، خانواده و افرادی که با آنها زندگی می کنند ، است.”

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: “وقتی گفته می شود شما در ایام تعطیلات به مسافرت نمی روید یا در شب جلدا پریود نیستید ، ابتدا باید افراد را بخاطر همکاری توجیه کنیم.” یکی از مهمترین راهکارها این بود که محدودیتها را برای مردم هدفمندتر و معتبرتر کنید.

وی افزود: آخرین راهکار درمان سرپایی و جلوگیری از مراجعه بیهوده بیماران به مراکز درمانی و بیمارستان ها است. برای افرادی که به خدمات پیشرفته بیمارستان احتیاج ندارند و نمی توانند در خانه درمان شوند ، ما در مراکز خدمات ویژه خدمات ارائه می دهیم. به عنوان مثال ، فرد مبتلا به بیماری است و علاوه بر دارو به اکسیژن نیز نیاز دارد. بنابراین ، فقط برای تأمین نیاز به اکسیژن به بیمارستان مراجعه نکنید.

گویا افزود: به من مأموریت داده شده است تا در منطقه سه کشور از جمله استانهای کردستان ، کرمانشاه ، ایلام و همدان در غرب کشور صحبت کنم و فعالیتهای فعلی پروژه شهید سلیمانی را رصد کنم.

وی افزود: هماهنگی بین نیروهای بهداشتی ، دانشگاه های علوم پزشکی ، هلال احمر و باسیا در این استان ها با حمایت خوب استان ها به خوبی شکل گرفته است. سازمانها و استانهای مختلفی در غرب کشور وارد عمل شده و این طرح را به خوبی اجرا می کنند.

گویا گفت: “اوضاع بهتر از آنچه كه تصور می كردیم پیش رفت.” تقسیم وظایف به خوبی انجام شد و هیچ مشکلی از نظر فنی وجود نداشت. تنها مشکلات مربوط به اجرای پروژه ، تهیه برخی تجهیزات آزمایشگاهی و تخصیص بودجه بود. فرآیندهای مراقبت های سرپایی به خوبی مشخص شده اند و با شاخص های تعیین شده استان غرب کشور در حال حاضر به بسیاری از اهداف خود رسیده اند.

گویا افزود: نتایج برخی از شاخص ها به مرور زمان بدست می آید. اما تشخیص سرپایی و به موقع بیماری در این استانها چهار برابر شده است و این همان چیزی است که ما بدنبال آن هستیم.

وی افزود: طبیعی است که وقتی آزمایشات در سطح بالایی انجام می شود ، تعداد تشخیص سرپایی افزایش می یابد و تعداد مراجعه به مراکز درمانی کاهش می یابد. کشف سرپایی به معنای گسترش بیماری نیست ، اما نشان دهنده فعالیت م effectiveثر همکاران ما است که توانستند بیماران را زودتر شناسایی کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: یک شاخص بسیار مهم میزان مرگ و میر است که در سراسر کشور حدود 40 درصد کاهش یافته است و در استان های غربی (منطقه 3) کمترین مرگ و میر ناشی از کوید 19 را شاهد هستیم. تعداد حتی به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی وی در پیام ، وی اظهار داشت: امیدواریم طرح شهید سلیمانی نیز به همین منوال ادامه یابد و روزی فرا برسد که در آینده ای نه چندان دور اعلام کنیم تعداد کشته ها به حد قابل قبولی رسیده و کوید این بیماری کاملاً تحت کنترل است. “

دکمه بازگشت به بالا