بین الملل

یاوه‌گویی جدید علی‌اف: ایران به دنبال بهانه‌تراشی است/ نمی‌توان چیزی را به ما تحمیل کرد

الهام علی اف ، رئیس جمهور آذربایجان در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی Repubblica ، با تکرار اظهارات مکرر خود علیه ایران ، در پاسخ به سوالی درباره نارضایتی تهران از روابط نزدیک باکو با رژیم صهیونیستی گفت: “این بهانه است. آنچه در روابط ایران و آذربایجان در حال رخ دادن است. )) نتیجه روابط با یک کشور دیگر نیست ، زیرا سیاست خارجی ما روشن ، شفاف و با ثبات است و همانطور که من به طور مستقل اعلام کردم ، هیچ کشور دیگری نمی تواند و نباید سعی کند بر تصمیمات جمهوری آذربایجان تأثیر بگذارد. ” من در باکو بر اساس منافع ملی (آذربایجان) هستم. “

هرکسی که بخواهد خود را به دروغ علیه باکو توجیه کند ، شکست خواهد خورد

علیاف ، که مقامات دولتی اش در روزها و هفته های اخیر مبالغه آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران را افزایش داده اند ، با تکرار ادعاهایی درباره ایران ، گفت: نوعی رابطه با برخی دیگر از کشورها ، اشتباه است ، در حال شکست است. این راه درستی نیست و به بن بست می انجامد ».

باکو خواهان احترام در مرزهای خود است

الهام علی اف با تکرار این اتهام که کامیون های ایرانی به صورت غیرقانونی وارد قره باغ شده اند ، گفت: دلایل اتفاقی که رخ داد کاملاً ساده است. آذربایجان خواهان احترام در مرزهای خود است و پس از آزادسازی قره باغ ، به مرزهای خود با ارمنستان رسیدیم ، بنابراین به مرزهای ما و در مرزهای ما مستقر شدند ، و مشخص شد که جاده بین برخی از شهرهای ارمنستان از خاک جمهوری آذربایجان می گذرد. ​​این جاده برای عبور غیرقانونی به قره باغ و قلمرو ما استفاده می شود. این قابل قبول نیست. خواستار احترام به مرزها هستیم و ما به طور غیرقانونی مرزهای هیچ کشوری را نقض نمی کنیم. بنابراین پیام ما بسیار واضح بود. “این (تردد غیرقانونی) را متوقف کنید.”

ورود کامیون های ایرانی به قره باغ ، بی احترامی عمدی به باکو بود

وی ادامه داد: “ما یک رابطه بسیار دوستانه برای متوقف کردن این اقدام ایجاد کردیم زیرا این یک اقدام واقعی نبود و ما کنترل راه را داریم.” متأسفانه ، ما پاسخی به هشدارهای خود دریافت نکردیم ، بنابراین مجبور شدیم گام دوم را برداشته و یادداشت دیپلماتیک تهیه کنیم و با سفیر (ایران) تماس گرفتیم و این موضوع را علنی کردیم تا این اقدام (عبور غیرقانونی به منطقه قره باغ) متوقف شود ، اما وضعیت بدتر شد و تعداد آنها افزایش یافت. کامیون هایی که از ایران به قره باغ می رفتند و ما این را تجاوز عمدی و بی احترامی می دانستیم و اقدامات قانونی دیگری را نیز انجام دادیم که باعث ناآرامی و اقدامات غیر ضروری در کشور همسایه (ایران) شد. “اظهاراتی وجود داشت که شامل اظهارات نامناسب ، تهدید ، تمرینات نظامی در مرز ما بود.”

وی در مورد رزمایش های جمهوری اسلامی ایران گفت: بسیار عجیب بود که در ابتدا گفته می شد این تمرینات از قبل برنامه ریزی شده بود اما بعداً گفته شد این تمرینات برای نشان دادن چیزی به ما برگزار شد.

با این حال ، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان تاکید کرد که باکو به دنبال روابط دوستانه با کشورهای همسایه است.

باکو به دنبال روابط دوستانه با ایران است

وی در این زمینه توضیح داد: “هیچ کس نمی تواند چیزی را به ما تحمیل کند. ما خواهان روابط دوستانه با همه کشورها هستیم و در وهله اول به دنبال روابط دوستانه با همسایگان هستیم. من بارها در مورد اولویت های سیاست خارجی آذربایجان صحبت کرده ام و این مذاکرات منتشر شده است. من گفتم اولویت ما روابط با کشورهای همسایه و ایران است و در دولت قبلی ایران هشت سال کار کردیم و توانستیم روابط خود را در بالاترین سطح ممکن ارتقا دهیم ».

علی اف ادامه داد: “من بیش از 10 جلسه با همکارم ، آقای حسن روحانی داشتم که همه آنها سازنده بودند و ما توافقنامه های زیادی را امضا کردیم و این توافقنامه ها را در زمینه های انرژی ، حمل و نقل ، توسعه فرهنگی و امنیت اجرا کردیم.”

در مراسم تحلیف ، ما پیام دوستی باکو را به ایران منتقل کردیم

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در توصیف روابط تهران و باکو گفت: “روابط ما در واقع نمادی از دوستی و همسایگی خوب بود. وقتی دولت جدید ایران و رئیس جمهور جدید انتخاب شدند چه کردیم؟” و این هیئت پیام دوستی من را مستقیماً به رئیس جمهور ایران رساند. “

باکو سعی نمی کند ایران را متهم کند

علی اف گفت: “در همان زمان ، پیام دیگری نیز منتقل شد که قبلاً نیز گفته ام و آن این است:” لطفاً به این تجارت غیرقانونی تجار ایرانی در قره باغ توجه کنید. ” ما نمی توانیم دولت ایران را متهم کنیم. “ما درک می کنیم که برخی از شرکت های خصوصی این کار را انجام می دهند ، اما از آنها خواسته ایم که این کار را متوقف کنند. در نهایت ، ما به هیچ چیز خوبی در این زمینه دست نیافته ایم.”

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان سپس حضور عناصر رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان را تکذیب کرد و گفت: “بنابراین ، ابتدا همه اتهاماتی را که آذربایجان اسرائیل را برای آزادسازی سرزمین هایش آورده است رد می کنیم. این کاملاً بی معنی است. این بهانه ای است برای هدف قرار دادن مخاطبان داخلی که شیطانی شده اند. هر کس می تواند برود و ببیند که زندگی وجود ندارد. همه چیز نابود شده است. “دوم ، ما همان احترامی را می خواهیم که به دیگران نشان می دهیم.”

نفی استفاده از سرزمین جمهوری آذربایجان برای اهداف اطلاعاتی علیه جمهوری اسلامی ایران در شرایطی رخ داد که در ماه های اخیر موضوع حضور برخی از نیروهای تروریستی مرتبط با رژیم صهیونیستی به یک خبر بسیار ارزشمند تبدیل شده است.

پیش از این ، گارد مرزی جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای هرگونه استفاده از خاک این کشور برای اهداف اطلاعاتی علیه جمهوری اسلامی ایران را تکذیب کرد.

علی اف در بخشی از مصاحبه خود به اسناد “پاندورا” نیز اشاره کرد که به غارت ثروت ملی جمهوری آذربایجان توسط خانواده علی اف اشاره می کند.

اسناد پاندورا

او در مورد اسناد پاندورا می گوید: “می دانید ، چنین چیزهایی سالها با من بوده است.” برخی از نیروهای غربی گاه به گاه سعی می کنند از این نوع نیمه حقیقت برای بدنام سازی آذربایجان و تضعیف موقعیت آن بر اساس گمانه زنی های سیاسی استفاده کنند. واضح است که این یک تحقیق روزنامه نگاری نیست و مشخص است که چه کسی پشت آن است و مشخص است که چرا از آذربایجان نام می برد. من در مورد بقیه (اسناد پاندورا) چیزی نمی دانم. آنها ممکن است کارهایی انجام داده باشند که برخی از غربی ها آن را دوست نداشتند ، اما در مورد آذربایجان ، پیروزی در جنگ دوم قره باغ قطعاً بسیاری را شگفت زده کرد و آنها آن را دوست نداشتند. آنها می خواستند آذربایجان ضعیف ، وابسته و اشغال شده باشد و برای حل این مناقشه همیشه از او کمک بخواهند ، اما وقتی خود آذربایجان چنین کرد و ارمنستان را شکست داد ، کسانی که در غرب با ارمنستان ارتباط داشتند بسیار عصبانی شدند. ما انتظار چنین چیزی را داشتیم. “در واقع ، ما گفتیم که کمپین جدیدی از اتهامات علیه آذربایجان برنامه ریزی شده است.”

من رئیس جمهور شدم ، فقیر نبودم ، تمام کارها را به خانواده ام منتقل کردم

وی با اشاره به آنچه در اسناد پاندورا درباره او گفته شد ، گفت: “در مورد اصل این موضوع ، می خواهم بگویم که من 18 سال رئیس جمهور بودم و قبل از آن تاجر بودم.” زندگی نامه من شناخته شده است که یک تاجر موفق بوده ام. وقتی رئیس جمهور شدم فقیر نبودم. وقتی من رئیس جمهور شدم ، از مشارکت مستقیم در این تجارت صرف نظر کردم و کارم را به خانواده ام منتقل کردم. من تمام مشاغل خود را به فرزندانم منتقل کردم و آنها به تجارت خود ادامه دادند و آنها عمدتا در آذربایجان سرمایه گذاری می کنند و در خارج از آذربایجان سرمایه گذاری می کنند و همه فعالیت های تجاری آنها شفاف است و ممیزی بین المللی دارد و هیچ کس نمی تواند در این زمینه کاری انجام دهد. بگذارید این ادعای نادرست باشد ، و آنچه در این اسناد نوشته شده است ، و من آن را نخوانده ام و به من اطلاع داده شده است ، حقیقت فقط پنج درصد است و بقیه اغراق آمیز است. اما من حق قانونی دارم که آشکارا در مورد آن صحبت کنم و در آذربایجان پوشیده نیست که اقوام و اعضای خانواده من در تجارت و امور خیریه و بسیاری دیگر از مواردی که در قره باغ اتفاق می افتد مشارکت دارند. به عنوان مثال ، بنیادی که من ایجاد کردم در حال حاضر در بازسازی قره باغ سرمایه گذاری می کند و تمام مساجد اقدام ، شوشی و زنگیلان توسط این بنیاد تامین می شود. “

غرب می خواهد باکو به آنها وابسته باشد ، من این اجازه را نمی دهم

وی در پایان گفت: “ما هزینه ساخت خانه پناهندگان را تأمین کردیم و منظور من 5000 خانواده است.” ما کارهای زیادی در آذربایجان انجام داده ایم ، اما برخی در غرب آن را دوست ندارند. آنها می خواهند ما را متهم کنند و می خواهند به آنها وابسته باشند و اراده خود را به ما تحمیل کنند. و من می گویم: نه! من تا پایان عمر از آذربایجان ، حاکمیت ، استقلال و انتخاب آن دفاع خواهم کرد و همه این داستانهای کثیف برای من و مردم آذربایجان بی معنی است. “

311311

دکمه بازگشت به بالا