علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

کاربردهای شبکه‌ کامپیوتری

کاربرد شبکه چیست؟

کاربرد ؛ شبکه در لغت، به گروهی از افراد و یا اشیاء گفته می‌‌شود که قادر به اشتراک گذاری اطلاعات به شکل معناداری با یک‌دیگر هستند. در مفاهیم فناوری اطلاعات، به “” و یا “شبکه دیتا” به اختصار “شبکه” گفته می‌شود، به این معنی که کامپیوترها، ابزار و اشیایی هستند که اطلاعات را به شکل قابل فهم به اشتراک می‌‎گذارند. پشتیبانی شبکه کامپیوتر یکی از مهم ترین مشاغل امروزی است.

 در سطحی بالاتر و مفهومی، شبکه‌های دیتا شامل نودهایی (گره) می‌باشند که کامپیوترها و دستگاه‌های دیجیتالی می‌توانند از طریق لینک‌ها و ارتباطات فیزیکی (سیمی و بی سیم)، پیامها را بین گره‌ها جابه‌جا کنند.

به بیانی ساده‌تر، یک شبکه کامپیوتری، شامل گروهی از سیستم‌های کامپیوتری و دیگر تجهیزات سخت افزاری کامپیوتری می‌باشد که از طریق کانال‌های ارتباطی به یکدیگر متصل می‌شوند تا ارتباطات و اشتراک گذاری منابع اطلاعاتی را در بین طیف وسیعی از کاربران ایجاد کنند.

به دستگاه‌های کامپیوتری شبکه که سر منشأ شروع و خاتمه داده‌ها در شبکه می‌باشند، گره‌های شبکه یا نودهای شبکه گفته می‌شوند. نودها می‌توانند شامل رایانه‌های شخصی، تلفن، سرورها و تجهیزات سخت‌افزاری شبکه باشند. می‌توان گفت که دو دستگاه وقتی با یک‌دیگر شبکه هستند که امکان تبادل داده‌ها از یک دستگاه به دستگاه دیگر وجود داشته باشد چه به صورت ارتباط مستقیم چه غیرمستقیم.

بهتر است که کاربردهای شبکه های کامپیوتری را در چند جنبه مختلف بررسی کنیم:

بزرگترین چالش یک شرکت، کارخانه و یا کسب و کار تصمیماتی است که باید بگیرد تا بازارش را از دست ندهد.  هر واحد تجاری شامل بخش های مختلف از جمله، واحد فروش، بازاریابی، مالی، خدمات پس از فروش، تولید و … است که هر یک از این واحدها، خروجی مشخصی دارند که مدیریت برای تصمیم گیری نهایی نیاز دارد، این خروجی ها و اطلاعات را یکپارچه کند و حتی آنها را با دیگر واحدها به اشتراک بگذارد تا بتواند برای نیل به اهداف تجاری خود از آنها استفاده کند.

 در کنار اشتراک داده و منابع، اشتراک تجهیزات یا همان اشتراک سخت افزار هم در واحدهای تجاری اتفاق می افتد. به عنوان مثال به جای خرید پرینتر به تعداد افراد، یک پرینتر برای کل مجموعه تهیه کرده و آن را از طریق شبکه بین تمامی افراد به اشتراک می گذارید. و در نهایت اشتراک نرم افزاری هم بسیار ضروری است.

امروزه اکثر مردم دنیا در خانه خود یک کامپیوتر دارند مهمترین دلایل آن می تواند دسترسی به اطلاعات پراکنده سراسر دنیا، ارتباطات دو جانبه، سرگرمیهای تعاملی و تجارت الکترونیک باشد که همه این کارها از طریق اتصال به اینترنت امکان پذیر است .

در این نوع کاربرد نیز از امکان ارتباطی موجود در اینترنت ، ارتباط همتا- به – همتا استفاده می شود( دراین سیستم پایگاه داده مرکزی حذف و اطلاعات در کامپیوترهای تک تک افراد ذخیره می شود که هر کدام لیستی از افراد مجاور خود را در اختیار دارند، مانند ایمیل).

تجارت الکترونیک نیز از مهم ترین کاربردهای خانگی شبکه های کامپیوتری است . امروزه میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا هر روز، مایحتاج خود را به طور مستقیم از اینترنت تهیه می کنند . هزاران شرکت بزرگ و کوچک کاتالوگ محصولات خود را با شکل و شمایلی جذاب روی اینترنت گذاشته اند و برای خرید هریک از آنها روی جنس مورد نظر یک کلیک کنید. کالایی خریده اید ولی نمی دانید چطور کار می کند؟ نگران نباشید، باز هم اینترنت به شما کمک می کند و هر اطلاعات و راهنمایی که بخواهید در اختیارتان قرار می دهد.

کامپیوتر های سیار و دستیاران دیجیتالی یکی از سریعترین رشدها را در صنعت کامپیوتر تجربه می‌کند.برای ارتباط این کامپیوترها به همدیگر یا کامپیوترهای خانگی و دفتری باید به فکر شبکه های بی سیم بود. جالبترین کاربرد شبکه های بی سیم ایجاد دفترهای سیار است.

شبکه های بی سیم در امور حمل و نقل نیز تحولی بزرگ را ایجاد کرده اند. این شبکه ها از نظر نظامی نیز دارای اهمیت هستند. باید به این نکته توجه کرد که هر شبکه بی سیمی الزاما سیار نیست . می توان بعنوان مثال به تلفن ها همراه (سیار) و تلفن های بی سیم اشاره کرد.

خدمات شبکه مناسب میتواند تا میزان بالایی خیال کاربر را از امنیت و کیفیت راحت کند.

نمونه هایی از برنامه های شبکه چیست؟

برنامه های شبکه بیشتر از اینترنت و سایر سخت افزارهای شبکه برای انجام وظایف خود استفاده می کنند. مرورگر وب نمونه ای از برنامه های تحت شبکه است. یک برنامه شبکه از پروتکل های لایه برنامه مانند HTTP ، SMTP و FTP برای برقراری ارتباط با سرورها و سایر برنامه ها استفاده می کند.

نمونه ای از برنامه های رایانه ای چیست؟

نرم افزار کاربردی (به اختصار برنامه) برنامه یا گروهی از برنامه ها است که برای کاربران نهایی طراحی شده است. نمونه هایی از یک برنامه شامل پردازشگر کلمه ، صفحه گسترده ، یک برنامه حسابداری ، یک مرورگر وب ، یک سرویس گیرنده ایمیل ، یک پخش کننده رسانه ، یک نمایشگر فایل ، شبیه ساز ، یک بازی کنسول یا یک ویرایشگر عکس است.

ویژگی های شبکه چیست؟

شبکه‌های کامپیوتری ممکن است شاخه‌ای از مهندسی برق، مهندسی الکترونیک، ارتباطات راه دور، علوم رایانه، فناوری اطلاعات و یا مهندسی کامپیوتر باشند. چرا که بر اساس علوم نظری و عملی این رشته‌ها پایه‌ریزی شده است.

یک شبکه کامپیوتری ارتباطات بین فردی را تسهیل می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا به شکل مؤثر و راحت‌تری از طریق راهکارهای متعددی با یکدیگر در ارتباط باشند.

مانند سرویس‌های :

  • ایمیل
  • پیام رسان
  • چت آنلاین
  • تلفن
  • ارتباطات تصویری
  • ویدئو کنفرانس

یک شبکه این امکان را می‌دهد تا منابع محاسباتی و اطلاعاتی را برای استفاده کاربران و نرم‌افزارهای دیگر به اشتراک بگذاریم. کاربران می‌توانند از طریق شبکه از منابع مختلفی که توسط تجهیزات شبکه به اشتراک گذاشته شده است استفاده کنند. مانند چاپ یک سند توسط پرینتری که به اشتراک گذاشته شده است و یا ذخیره اطلاعات بر روی دستگاهی که در شبکه موجود است.

یک شبکه این امکان را می‌دهد تا بتوانیم انواع اطلاعات و فایل‌ها را با فرمت‌های مختلف و اسناد گوناگون، برای دیگر سیستم‌ها و کاربران در شبکه، با ایجاد سطح دسترسی برای هر فرد یا سیستم به اشتراک بگذاریم. سیستم‌های محاسباتی توزیع شده در شبکه از سیستم محاسباتی منبع یا همان سرور برای محاسبه و انجام وظایف خود استفاده می کنند.

کار شبکه چیست و کارایی شبکه رایانه ای در چه مواردی اهمیت دارد؟ عملکرد شبکه به دو روش اساسی اندازه گیری می شود: پهنای باند (که به آن توان عملیاتی نیز گفته می شود) و تأخیر (که تاخیر نیز نامیده می شود). پهنای باند شبکه با توجه به تعداد بیت هایی که می تواند از طریق شبکه در مدت زمان مشخصی منتقل شود ، داده می شود.

انواع شبکه های رایانه ای نیاز به اعمالی دارند که در اصطلاح به آنها پشتیبانی و نگهداری شبکه گفته می‌شود. شرکت پشتیبانی شبکه پیشگام رایانه به عنوان شرکتی که سالها در زمینه پشتیبانی شبکه های کامپیوتری تجربه دارد، یکی از شرکت هایی است که این خدمات را در سطح بالایی انجام می‌دهد. این خدمات در هر سطحی که انجام شود نیاز به یک قرارداد پشتیبانی شبکه دارد تا به درستی انجام شود.

چرا عملکرد شبکه مهم است؟

شبکه ای که به درستی راه اندازی شده باشد ، از طریق عملکرد فناوری ، کاهش هزینه های کلی و امکان تمرکز بر منابع IT داخلی شما ، به بهبود مشاغل شما کمک می کند تا بتوانید به جای ایجاد و مدیریت زیرساخت های شبکه ، روی ابتکارات رشد کسب و کار تمرکز کنید.

عواملی که بر عملکرد شبکه ها تأثیر می گذارند:

  • تعداد دستگاههای موجود در شبکه
  • پهنای باند محیط انتقال
  • نوع ترافیک شبکه
  • تأخیر شبکه
  • تعداد خطاهای انتقال

کدام پارامترها عملکرد شبکه رایانه را تعریف می کنند؟

برای اندازه گیری عملکرد شبکه ، توان عملیاتی بر اساس مقدار داده یا تعداد بسته های داده قابل تحویل در یک بازه زمانی از پیش تعریف شده تعریف می شود. پهنای باند که معمولاً بر حسب بیت در ثانیه اندازه گیری می شود ، توصیفی از مقدار داده است که می تواند در یک بازه زمانی مشخص منتقل شود.

هدف از ایجاد شبکه کامپیوتری

  • استفاده مشترک از منابع
  • ایجاد ارتباط تجهیزات آی‌تی با یکدیگر
  • تبادل اطلاعات سخت افزارها و نرم افزارها
  • تبادل سریع‌تر اطلاعات
  • به‌روز بودن اطلاعات
  • مدیریت و پشتیبانی مرکزی
  • قابلیت اطمینان

کاربرد شبکه چیست؟

کار شبکه چیست؟ شبکه کامپیوتری وظیفه دارد تا ارتباطات بین سیستم‌ها را برقرار کند تا کاربران آن شبکه بتوانند داده‌ها و تجهیزات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. کاربرد شبکه، راه اندازی شبکه های کامپیوتری  و برقراری ارتباط بین سیستم ها است. کاربران شبکه می توانند داده‌ها و دستگاه‌هایی مانند پرینتر را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. مدیران IT می‌توانند به راحتی تعداد زیادی از کامپیوتر‌ها را مدیریت کنند و سیاست‌های خود را اعمال کنند.

به دستگاه‌های کامپیوتری شبکه که سر منشأ شروع و خاتمه داده‌ها در شبکه می‌باشند، گره‌های شبکه یا نودهای شبکه گفته می‌شوند. نودها می‌توانند شامل رایانه‌های شخصی، تلفن، سرورها و تجهیزات سخت‌افزاری شبکه باشند. می‌توان گفت که دو دستگاه وقتی با یکدیگر شبکه هستند که امکان تبادل داده‌ها از یک دستگاه به دستگاه دیگر وجود داشته باشد چه به صورت ارتباط مستقیم چه غیرمستقیم.

شبکه کامپیوتری چیست؟

شبکه کامپیوتری، گروهی از کامپیوتر است که به منظور اشتراک منابع، از مجموعه ای از پروتکل های ارتباطی مشترک استفاده می کنند.

هر کامپیوتر در شبکه کامپیوتری را یک گره یا نود می نامند.

اتصال بین کامپیوتر ها و یا همان گره ها، از طریق فن آوری های شبکه ارتباطات از راه دور ساخته شده است.

این ارتباط می تواند هم به کمک روش های سیم کشی و هم به کمک امواج رادیویی و بی سیم برقرار شود.

کامپیوتر های یک شبکه کامپیوتری از جهات مختلفی طبقه بندی می شوند.

برخی از این دسته بندی ها عبارتند از کامپیوتر شخصی، سرور و یا سخت افزار.

هر کامپیوتر یا نود با یک نام میزبان شناسایی می شود.

این نام ها، برچسب هایی برای کامپیوتر ها هستند که پس از انتصاب اولیه به ندرت تغییر می کنند.

آدرس های شبکه برای یافتن و شناسایی گره ها توسط پروتکل های ارتباطی استفاده می شوند.

معیار های متفاوتی برای دسته بندی شبکه های کامپیوتری وجود دارد.

برخی از این معیار ها عبارتند از پهنای باند، نوع پروتکل های ارتباطی و اندازه شبکه کامپیوتری.

کامپیوتر های هر شبکه می توانند بسیاری از برنامه ها و منابع در دسترس خود را با نود ها و کامپیوتر های دیگر در شبکه به اشتراک بگذارند.

این منابع عبارتند از: دسترسی به اینترنت، پرینتر ها، سرور ها، دستگاه های فکس.

معروف ترین منبع اشتراکی اطلاعات اینترنت است.

اینترنت را می توان یک شبکه کامپیوتری عظیم محسوب کرد.

این شبکه ها به یک کامپیوتر اجازه عملیات بیشتری را می دهند.

هر روزه با گسترش بیشتر فناوری، نقش این نوع شبکه ها در زندگی روزمره ما پررنگ تر می شود.

لذا لازم است برای هم گام شدن با پیشرفت هر روزه تکنولوژی و استفاده از امکاناتی که برای ما فراهم می کند، اطلاعاتی درباره این شبکه ها داشته باشیم.

هدف شبکه های کامپیوتری

هدف اصلی یک شبکه کامپیوتری این است که ارتباطات بین فردی را گسترش دهد. شبکه با کمک وسایل الکترونیکی و فناوری های مختلفی از جمله ایمیل، پیام رسانی فوری، چت آنلاین، تماس تلفنی صوتی و تصویری و کنفرانس ویدیویی به این هدف دست می یابد. شبکه به کاربرها اجازه می دهد تا فایل ها، داده ها و سایر اطلاعات را به اشتراک بگذارند. همچنین امکان دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در سایر کامپیوتر های موجود در شبکه را نیز فراهم می کند.

انواع شبکه های کامپیوتری

شبکه های کامپیوتری را می توان با معیار های مختلف از جمله نوع ارتباط بین کامپیوتر ها، کاربرد شبکه، معماری آن و غیره، دسته بندی کرد.

مهمترین این دسته بندی ها، دسته بندی بر اساس گستردگی شبکه و تعداد کامپیوتر های موجود در هر شبکه است.

با این معیار شبکه ها به 4 دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. WAN: شبکه محیط گسترده (Wide Area Network)
  2. MAN: شبکه محیط شهری (Metropolitan Area Network)
  3. LAN: شبکه محیط محلی (Local Area Network)
  4. PAN: شبکه محیط شخصی (Private Area Network)

شبکه محیط گسترده (WAN)

شبکه گسترده یا WAN شبکه ای است که توانایی اتصال چندین کامپیوتر از مکان های مختلف در سراسر جهان را دارد.

این شبکه ها گسترده ترین نوع شبکه کامپیوتری است که امروزه در زمینه های مختلف به کار گرفته می شوند.

کاربرد اصلی این نوع شبکه ها زمانی است که باید برای طیف گسترده ای از کاربران در یک ناحیه گسترده جغرافیایی، امکاناتی فراهم شود.

در این نوع شبکه، کاربران با دسترسی به شبکه می توانند فارغ از موقعیت مکانی، از امکانات ذخیره سازی اطلاعات و یا برقراری ارتباط با سایر کاربران استفاده کنند.

گستره این نوع از شبکه ها، در حد قاره و کشور است.

1) مزایای شبکه محیط گسترده (WAN)

  • امکان ارسال اطلاعات بین کشور ها و قاره ها
  • امکان برقراری ارتباط بین شبکه های LAN
  • امنیت بالای اطلاعات با اضافه کردن یک لایه محافظتی و رمز گذاری شده بر روی داده ها
  • امکان طراحی متمرکز زیرساخت های فناوری اطلاعات برای گستره جغرافیایی وسیع
  • امکان انتقال داده صوتی و تماس صوتی

2) معایب شبکه محیط گسترده (WAN)

  • سرعت پایین انتقال اطلاعات
  • درصد خطای بالا در داده های انتقالی به دلیل گستردگی ناحیه تحت پوشش
  • پیچیده بودن سیستم و هزینه راه اندازی بالا
  • دشوار و پرهزینه بودن مدیریت امنیت شبکه و امکان خطای بالاتر
  • نیاز به تعمیر و نگهداری منظم به علت گستردگی ناحیه تحت پوشش

شبکه محیط شهری (MAN)

این نوع شبکه کامپیوتری، یک شهر را می تواند پوشش دهد. گستره این شبکه بین دو نوع شبکه WAN و LAN است. این نوع شبکه ها غالبا برای برقراری دسترسی به اینترنت در شهر ها استفاده می شوند. کاربرد اصلی این شبکه های کامپیوتری در شهرها و یا دانشگاه های بزرگ است. این شبکه در حقیقت شبکه های محلی یا LAN را به هم وصل کرده و به شبکه های گسترده تری مثل WAN و یا اینترنت متصل می کند.

1) مزایای شبکه محیط شهری (MAN)

  • قیمت مناسب تر به نسبت WAN
  • سرعت داده بالا به دلیل استفاده از برای انتقال داده
  • امکان ایجاد ارتباط بین تعدادی شبکه
  • قابلیت انتقال داده های صوتی و تصویری

2) معایب شبکه محیط شهری (MAN)

  • مدیریت پیچیده اطلاعات
  • امنیت پایین داده ها

شبکه محیط محلی (LAN)

این نوع شبکه کامپیوتری، محدوده کوچکتری را پوشش می دهد.

این شبکه برای اتصال مدارس و یا دانشگاه های کوچک استفاده می شود.

شبکه های محلی و یا LAN غالبا شبکه های خصوصی هستند.

از این شبکه برای مجموعه ای از دستگاه های متصل در یک مکان محدود و کوچک مانند یک دفتر استفاده می شود.

نوع کوچک این شبکه ها، شبکه خانگی بوده و گستره آن ها تا شبکه های سازمانی نیز می تواند باشد.

کاربرد اصلی این نوع شبکه ها، اتصال دستگاه های یک ناحیه محدود است.

در هر شبکه محیط گسترده WAN و محیط شهری، تعدادی از این شبکه های محیط محلی و یا LAN به هم متصل شده اند.

1) مزایای شبکه محیط محلی (LAN)

  • کاهش هزینه سخت افزاری به دلیل امکان اشتراک دستگاه ها مانند چاپگر، مودم و غیره
  • مدیریت ساده تر داده و بالای آن ها
  • ساده و کم هزینه بودن ارتباطات
  • استفاده از یک اتصال اینترنت برای تمام کامپیوتر های یک شبکه
  • کاهش هزینه نرم افزاری به دلیل امکان اشتراک برنامه ها و نرم افزار بین کامپیوتر های یک شبکه
  • امکان خطای کمتر در داده های ارسالی به دلیل محدود بودن فاصله

2) معایب شبکه محیط محلی (LAN)

  • نیاز به یک مدیر شبکه برای مدیریت و اصلاح خطاهای احتمالی در شبکه
  • امکان دسترسی سرپرست LAN به فایل ها و اطلاعات کاربران هر کامپیوتر و امکان نقض حریم خصوصی
  • پر هزینه بودن نصب و راه اندازی
  • محدود بودن منطقه تحت پوشش

شبکه محیط شخصی (PAN)

این نوع شبکه، شبکه ای است که در محیط اطراف یک شخص ایجاد می شود.

در شبکه PAN، اطلاعات و داده ها، بین دستگاه های نزدیک به هم منتقل می شود.

از این نوع ارتباط، برای انتقال فایل ها بین دستگاه های نزدیک استفاده می شود.

تعدادی از شبکه های محیط شخصی عبارتند از: کنترل تلویزیون، تلفن همراه هوشمند، موس بلوتوثی، کیبورد بی سیم و…

1) مزایای شبکه محیط شخصی (PAN)

  • عدم نیاز به فضای اضافی برای برقراری ارتباط بین دستگاه ها
  • کم هزینه بودن
  • کوچک و قابل حمل بودن
  • امکان ارتباط و تبادل اطلاعات بین چندین دستگاه

2) معایب شبکه محیط شخصی (PAN)

  • غیر قابل استفاده در فواصل دور
  • سرعت پایین انتقال داده به دلیل استفاده از و مادون قرمز برای انتقال اطلاعات
  • استفاده از امواج مضر در برخی دستگاه های دیجیتال و ایجاد خطر برای سلامتی انسان
  • سیگنال مادون قرمز حتما نیاز به یک مسیر خط مستقیم برای برقراری ارتباط دارد و در غیر این صورت عمل نمی کند.
    برای نمونه، کنترل تلویزیون تا به طور مستقیم به سمت سنسور تلویزیون قرار نگیرد، عمل نمی کند.

مزایای استفاده از شبکه های کامپیوتری

1-به اشتراک گذاری اطلاعات و منابع

شبکه های کامپیوتری به سازمان هایی که واحدهایی جدا از یکدیگر دارند، اجازه می دهد تا اطلاعات را به شیوه ای بسیار موثر به اشتراک بگذارند. برنامه‌ها و نرم‌افزارهای موجود در هر رایانه‌ای توسط رایانه‌های دیگر متصل به شبکه قابل دسترسی هستند. همچنین به اشتراک گذاری تجهیزات سخت افزاری مانند چاپگرها و اسکنرها در بین کاربران مختلف امکان پذیر است

. به اشتراک گذاری منابع – استفاده از دستگاه های جانبی متصل به شبکه مانند چاپگرها، اسکنرها و دستگاه های کپی، یا به اشتراک گذاری نرم افزار بین چند کاربر، باعث صرفه جویی در هزینه می شود.

اشتراک گذاری یک اتصال اینترنتی واحد – مقرون به صرفه است و اگر شبکه را به درستی ایمن کنید می تواند به محافظت از سیستم های شما کمک کند.

افزایش ظرفیت ذخیره سازی – می توانید به فایل ها و چند رسانه ای مانند تصاویر و موسیقی دسترسی داشته باشید که آنها را از راه دور در سایر ماشین ها یا دستگاه های ذخیره سازی متصل به شبکه ذخیره می کنید

2-بازیابی اطلاعات از راه دور

 از طریق شبکه های کامپیوتری، کاربران می توانند اطلاعات راه دور در موضوعات مختلف را بازیابی کنند. اطلاعات در پایگاه داده های راه دور ذخیره می شود که کاربر از طریق سیستم های اطلاعاتی مانند شبکه جهانی وب به آنها دسترسی پیدا می کند.

3-ارتباطات بین فردی سریع

شبکه های کامپیوتری سرعت و حجم ارتباطات را بی اندازه افزایش داده اند. نامه الکترونیکی (ایمیل) به طور گسترده برای ارسال متون، اسناد، تصاویر و ویدئوها در سراسر جهان استفاده می شود. ارتباطات آنلاین از طریق خدمات شبکه های اجتماعی چندین برابر افزایش یافته است.

  پیام الکترونیکی: – پست الکترونیکی (ایمیل) پرکاربردترین برنامه شبکه است. تبادل الکترونیکی داده ها (EDI): – EDI اجازه می دهد تا اطلاعات تجاری بدون استفاده از کاغذ منتقل شود. ما می توانیم با افراد مختلف در سراسر جهان با یکدیگر تعامل داشته باشیم.

ایجاد ارتباط قدرتمند بین کارکنان، تیم، بخش به طور گسترده ای از هم جدا شده است. آنها به راحتی می توانند با هزینه بسیار کم از طریق تلفن همراه، رسانه های اجتماعی، تلفن، ایمیل، چت، تلفن ویدئویی، ویدئو کنفرانس، پیام کوتاه، MMS، گروه افزار و غیره با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

کنفرانس از راه دور: – با کمک کنفرانس از راه دور امکان برگزاری کنفرانس بدون حضور شرکت کنندگان در یک مکان وجود دارد. برنامه های کاربردی عبارتند از کنفرانس متنی ساده، کنفرانس صوتی، و کنفرانس ویدئویی.

شبکه های تلفن همراه – شبکه موبایل شبکه ای است که دستگاه های بدون کابل (بی سیم) را به هم متصل می کند. رایانه‌های همراه، مانند لپ‌تاپ، تبلت و رایانه‌های دستی، بخش‌هایی بودند که سریع‌ترین رشد را داشتند. در مناطق زمینی، شبکه به عنوان سلول توزیع شد، هر یک توسط فرستنده گیرنده تک مکان، اما به طور کلی سه سایت سلولی یا یک ایستگاه فرستنده گیرنده پایه ارائه می شود.

این ایستگاه پایه پوشش شبکه و سایر ویژگی هایی را برای سلول فراهم می کند که می توان از آنها برای انتقال صدا، داده و سایر محتواها نیز استفاده کرد. به هم پیوستن همه پوشش های رادیویی منطقه جغرافیایی وسیع گفته می شود. این فرستنده گیرنده های قابل حمل برای ارتباط با یکدیگر با فرستنده های ثابت و حرکت از طریق بیش از یک سلول در طول انتقال استفاده می شد. برای مثال موبایل، تبلت، پیجر، لپ‌تاپ، مانند مودم‌ها و غیره با پهنای باند تلفن همراه درگیر هستند.

شبکه های اجتماعی – برای برقراری ارتباط با مردم در سراسر جهان از طریق رسانه های شبکه های اجتماعی، برنامه هایی مانند Whatsapp، Facebook، Twitter، Blogs، Pinterest، Classmate و غیره در حال استفاده کامل هستند. ما از طریق رسانه های اجتماعی افکار، ایده ها، فایل ها و همچنین چت های خود را به اشتراک می گذاریم.

4-تجارت الکترونیک

شبکه های کامپیوتری راه را برای انواع معاملات تجاری و تجاری آنلاین که معمولاً تجارت الکترونیک نامیده می شود، هموار کرده اند. کاربران و سازمان‌ها می‌توانند وجوه را جمع کنند، اقلام بخرند یا بفروشند، قبوض را پرداخت کنند، حساب‌های بانکی را مدیریت کنند، مالیات بپردازند، وجوه را انتقال دهند و سرمایه‌گذاری‌ها را به صورت الکترونیکی مدیریت کنند. خدمات مالی: – در حال حاضر، خدمات مالی کاملاً به شبکه های رایانه ای وابسته هستند. برنامه های اصلی عبارتند از جستجوهای تاریخچه اعتباری، خدمات ارز خارجی و سرمایه گذاری، و انتقال الکترونیکی وجوه (EFT) که به کاربر اجازه می دهد بدون مراجعه به بانک پول منتقل کند.

بازاریابی و فروش: – شبکه های کامپیوتری به طور گسترده در هر دو شرکت فروش بازاریابی استفاده می شود. اینها توسط متخصصان بازاریابی برای جمع آوری، تبادل و تجزیه و تحلیل داده های مربوط به نیازهای مشتری و چرخه های توسعه محصول استفاده می شود. خرید از راه دور نیز بخش مهمی از برنامه های فروش است که از رایانه های ثبت سفارش یا تلفن های متصل به شبکه پردازش سفارش و خدمات رزرو آنلاین برای خطوط هوایی هتل ها و غیره استفاده می کنند.

 شبکه ها در تجارت در قرن بیست و یکم، ارتباطات عامل بسیار مهمی برای موفقیت در عملیات تجاری است. در آنجا با رشد شبکه های کامپیوتری و خدمات اینترنت سریع، تجارت نیز به شدت توسعه یافت. با توسعه رایانش ابری، دسترسی جهانی و مسائل امنیتی محدود شد. مکالمه اینترنتی مکالمه را سریعتر، تصمیم گیری سریع و صرفه جویی در پول بانکداری الکترونیکی راه را برای تراکنش های آسان هموار کرد. کسب و کار در مقیاس بزرگ یا کوچک B2C، B2B، B2G، C2B، C2C، C2G، G2B، G2C، G2G یا تجاری که اطلاعات را از طریق اینترنت منتقل می کند، قابل انجام است.

بازاریابی ارزان و انتخاب آسان محصولات از طریق اینترنت با رضایت مشتریان نیز قابل انجام است. تمدید شرکت، مجوز، سایر گواهی ها، پرداخت قبوض، رسید، صورتحساب، نگهداری سهام، بدون هیچ گونه مرز جغرافیایی از طریق اینترنت و شبکه های کامپیوتری قابل انجام است. یارانه های دولتی برای کسب و کار آنها در دسترس بود تا کسب و کار خود را با دیجیتالی کردن ارتقا دهند. تعاملات مستقیم انسانی به دلیل اینترنت کاهش می یابد. خریدار مستقیماً هر محصولی را از تولید کننده با هزینه کمتر خریداری می کند، هزینه های دلالی شخص میانی کاهش می یابد.

5-سیستمهای بسیار قابل اعتماد

شبکه‌های کامپیوتری به سیستم‌ها اجازه می‌دهند که در طبیعت توزیع شوند که به موجب آن داده‌ها در منابع متعدد ذخیره می‌شوند. این سیستم را بسیار قابل اعتماد می کند. اگر در یک منبع خرابی رخ دهد، سیستم همچنان به کار خود ادامه می دهد و داده ها همچنان از منابع دیگر در دسترس خواهند بود. راه اندازی یک شبکه کامپیوتری یک راه سریع و قابل اعتماد برای به اشتراک گذاری اطلاعات و منابع در یک کسب و کار است. می تواند به شما کمک کند تا از سیستم ها و تجهیزات فناوری اطلاعات خود نهایت استفاده را ببرید.

6-سیستم های مقرون به صرفه

 شبکه های کامپیوتری هزینه استقرار سیستم های کامپیوتری در سازمان ها را کاهش داده اند. پیش از این، برای سازمان ها ضروری بود که مین فریم های گران قیمت را برای محاسبات و ذخیره سازی راه اندازی کنند. با ظهور شبکه ها، راه اندازی رایانه های شخصی (PC) متصل به هم برای همین منظور کافی است. VoIP – پروتکل یا Voice over Internet انقلابی در سیستم های مخابراتی ایجاد کرده است. از این طریق، تماس‌های تلفنی به‌جای خطوط تلفن آنالوگ معمولی، به‌صورت دیجیتالی با استفاده از پروتکل‌های اینترنتی انجام می‌شود.

7-ساخت

امروزه در چندین جنبه از تولید از جمله خود فرآیند تولید استفاده می شوند. دو برنامه کاربردی که از یک شبکه برای ارائه خدمات لازم استفاده می‌کنند، ساخت به کمک کامپیوتر (CAM) و طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) هستند که هر دو به چندین کاربر اجازه می‌دهند به طور همزمان روی یک پروژه کار کنند.

8-تلویزیون کابلی

 خدمات آینده ارائه شده توسط شبکه تلویزیون کابلی می تواند شامل ویدئو در صورت درخواست و همچنین خدمات اطلاعاتی، مالی و ارتباطی مشابهی باشد که در حال حاضر توسط شرکت های تلفن و شبکه های کامپیوتری ارائه می شود. خدمات اطلاعاتی: – خدمات اطلاعات شبکه شامل تابلوهای اعلانات و بانک های داده است. یک وب سایت جهانی که مشخصات فنی یک محصول جدید را ارائه می دهد یک سرویس اطلاعاتی است.

9-خدمات دایرکتوری

 با استفاده از خدمات دایرکتوری، امکان ذخیره آخرین فایل ها در یک مکان مرکزی برای سرعت بخشیدن به عملیات جستجو در سراسر جهان وجود دارد. تلفن همراه: – در گذشته، دو طرفی که مایل به استفاده از خدمات شرکت تلفن بودند، باید از طریق یک اتصال فیزیکی ثابت به هم متصل می شدند. اما، در حال حاضر شبکه تلفن همراه امکان حفظ اتصالات تلفن بی سیم را حتی در هنگام سفر در مسافت های طولانی فراهم می کند.

10- صرفه جویی در زمان

 به عنوان مثال دسترسی شبکه ای به یک پایگاه داده مشترک می تواند از کلید زدن چندین بار داده های مشابه جلوگیری کند، در زمان صرفه جویی شود و از خطاها جلوگیری کند. کارکنان می توانند با پرس و جوها برخورد کنند و در نتیجه به اشتراک گذاری داده های مشتری، استاندارد بهتری از خدمات ارائه دهند مزایای هزینه شبکه های کامپیوتری ذخیره سازی اطلاعات در یک پایگاه داده متمرکز نیز می تواند به کاهش هزینه ها و افزایش کارایی کمک کند.

 مثلا: کارکنان می توانند در مدت زمان کمتری با مشتریان بیشتری سروکار داشته باشند زیرا دسترسی مشترک به پایگاه های داده مشتریان و محصولات دارند شما می توانید مدیریت شبکه را متمرکز کنید، به این معنی که پشتیبانی کمتری از فناوری اطلاعات مورد نیاز است شما می توانید هزینه ها را از طریق اشتراک گذاری تجهیزات جانبی و دسترسی به اینترنت کاهش دهید شما می‌توانید خطاها را کاهش دهید و با استفاده از یک منبع اطلاعاتی، همه کارکنان را بهبود بخشید.

به این ترتیب، می‌توانید نسخه‌های استاندارد دفترچه‌های راهنما و فهرست‌های راهنما را در دسترس آن‌ها قرار دهید و از یک نقطه به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده نسخه پشتیبان تهیه کنید و از یکپارچگی اطمینان حاصل کنید. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم با pishgamrayaneh همراه باشید.

دکمه بازگشت به بالا