فرهنگ و هنرکسب و کار ایرانی

عکاسی صنعتی مبلمان

عکاسی مبلمان

صنعت مبلمان یکی از فعالیت های اقتصادی مهم داخلی هست که سالهای اخیر برندهای با کیفیتی رو به بازارهای داخلی و خارجی معرفی کرده بطوری که بسیاری از این برندها با محصولات خارجی رقابت دارن. مهمترین عنصری که می تونه باعث موفقیت یک برند با کیفیت در زمینه مبلمان باشه ارائه تبلیغات حرفه ای با بهره بردن از تصاویر با کیفیت محصولات با هدف معرفی مناسب و فروش بیشتر هست. عکاسی صنعتی مبلمان جهت استفاده در تبلیغات مختلف چاپی و فروش آنلاین انجام میشه و عکاسی تبلیغاتی که معمولا در فضاهای داخلی با دکوراسیون لوکس همراه با نورپردازی خاص و گاها در فضای باز و طبیعت برای خلق تصاویری متفاوت و جذاب انجام میشه.

نکات کلیدی در عکاسی از محصولات مبلمان – خانگی و اداری

عکاسی از محصولات مبلمان چه در دسته بندی خانگی و چه اداری نیازمند رعایت موارد مهم و متعددی است. نکاتی که کمک می کند مبلمان بعنوان یک پروداکت در بهترین شکل برای مخاطب نمایش داده شود. عکاسی از محصولات اهداف مختلفی را دنبال می کند و با استفاده از سبک های عکاسی این اهداف دنبال می شود. مثلا عکاسی زمینه سفید محصولات با هدف معرفی ساختار و ویژگی های آنها به مخاطبان انجام می شود. یا در عکاسی تبلیغاتی به شیوه های مختلف مخاطب درگیر جذابیت های استفاده از محصول خواهد شد تا به شکلی غیر ملموس ترغیب به خرید شود.

اهداف عکاسی مبلمان

عکاسی از محصولات مبلمان هم مثل سایر محصولات با اهداف مختلف انجام می شود. مثلا عکاسی صنعتی با هدف معرفی ویژگی هایی مثل جنس، رنگ، سایز، کیفیت متریال به کار رفته و … انجام می شود و البته عکاسی تبلیغاتی این محصولات با هدف جذب مخاطب با استفاده از فضای طراحی شده و کاربردی محصول انجام می شود. عکسهای تبلیغاتی مبلمان بستگی به اداری یا خانگی بودن آن با ایده های مختلف و متناسب با نوع فضای کاربردی تهیه می شوند.

نکات مهم برای عکاسی از محصولات مبلمان

حال ببینیم برای عکاسی مبلمان به چه نکاتی باید توجه کنیم تا عکسهایی حرفه ای بگیریم.

  • در اختیار داشتن تجهیزات مناسب
  • استفاده صحیح از امکانات تجهیزات
  • تبحر در نورپردازی این محصولات
  • در اختیار داشتن فضای مناسب
  • چیدمان مناسب محصولات
  • انتخاب زاویه و ترکیب مناسب
  • ایده پردازی برای عکسهای تبلیغاتی
  • تسلط بر ادیت عکسهای مبلمان
  • تسلط بر تکنیک های نرم افزاری فتومونتاژ

تجهیزات مناسب برای عکاسی مبلمان

محصولات مبلمان جز پروداکت های حجیم در صحنه عکاسی هستند. عکسهای این محصولات در اکثر موارد به شکل خانواده و ست تهیه می شود. صندلی های تک، کاناپه، جلو مبلی و میزهای کوچک پذیرایی که در مجموع فضای زیادی را در کنار هم می گیرند. این موضوع باعث شده بسیاری توانایی تهیه عکسهای حرفه ای از این محصولات را نداشته باشند. تهیه عکس های حتی قابل قبول از این حجم سوژه نیازمند استفاده از تجهیزات و تبحر در موارد مختلفی است که در ادامه توضیح داده ایم. اولین موضوع برای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی از مبلمان در اختیار داشتن تجهیزات مناسب است. تجهیزاتی که شامل:

  • دوربین عکاسی با کیفیت
  • لنز با کیفیت و فاصله کانونی مناسب
  • تجهیزات نورپردازی
  • پرده سفید و رنگی عکاسی

دوربین نقش مهمی در عکسهای تجاری دارد و در عکاسی مبلمان هم تاثیر مستقیم بروی کیفیت این سفارشات دارد. مبلمان از آن دسته محصولات است که تبلیغات گسترده ای در بازار هدف دارد. عکسهای مبلمان در رسانه های مختلف تبلیغات استفاده می شود. از تبلیغات شبکه های اجتماعی گرفته تا کاتالوگ و پوستر و بیلبوردهای چند متری اتوبان ها و بزرگراه ها که هر کدام نقش مهمی در فروش این محصولات دارد. اما نکته مهم در تهیه عکسهای این محصولات سایز و رزولوشن بالا است.شاید عکاسی از بسیاری از محصولات صرفا با هدف استفاده در سایت، شبکه های اجتماعی و نهایتا طراحی بروشور انجام شود.

دوربین مناسب برای عکاسی از محصولات مبلمان

اما اکثر برندهای مبلمان، کیفیت عکسهای محصولاتشان را بر اساس سایز بیلبوردهای بزرگ سفارش می دهند. با در نظر گرفتن این موضوع استفاده از دوربین های رنج متوسط اجازه نمی دهد عکسهایی با رزولوشن بالا تهیه کنید. البته استفاده از این دوربین ها برای سوژه های سایز کوچکتر شاید قابل قبول باشد. اما وقتی صحبت از تفکیک پیکسل ها در مواجهه با یک سوژه ی بزرگ در میان باشد نتیجه ی مناسبی نمی گیرید. دوربین های حرفه ای عکاسی که از سنسور کامل(فول فریم) برخوردارند کیفیت و وضوح مناسبی برای عکسهای با قابلیت چاپ لارج فرمت دارند. انواع مختلفی از این دوربین ها با برندها و قیمت های مختلفی تولید شده که نسبت به بودجه شما باید تهیه شوند.

لنز مناسب برای عکاسی مبلمان

لنز از دیگر تجهیزات مهم و تاثیرگذار در عکسهای حرفه ای مبلمان است. لنز در عکاسی مبلمان نقش کیفیت و ثبت پرسپکتیو صحیح محصول را دارد. لنزهای با کیفیت، مکملی برای دوربین های حرفه ای به منظور خلق عکسهای شارپ هستند. هر چه عدسی لنز از کیفیت ساخت بالاتری برخوردار باشد نتیجه آن را در جزئیات عکس خواهید دید. گذشته از این موضوع به فاصله ی کانونی لنز ها و خطای اعوجاج و رنگی آنها هم باید دقت کنید. استفاده از لنزهای متوسط تله مجبورتان می کند از سوژه فاصله ی زیادی بگیرید. و از آنطرف لنزهای واید پرسپکتیو سوژه را نادرست ثبت می کنند.

برای عکاسی از محصولات مبلمان به فواصل کانونی لنزهای نسبتا واید تا تله متوسط نیاز است. موارد مختلفی مثل سایز ست مبلمان، نوع چیدمان، و فضای عکاسی باعث می شود این تلورانس فاصله کانونی تعریف شود. مثلا بعضی از ست های مبلمان چیدمان عریضی دارند که لازم می شود از فاصله های کانونی عریض تر استفاده کنید. گاهی اوقات هم باید از محصولات بصورت تکی عکاسی کنید که فواصل کانونی نرمال تا تله مناسب است.

تجهیزات نورپردازی برای عکاسی مبلمان

لوازم نورپردازی ابزارهای مهم دیگری هستند که نقش اساسی در تهیه عکسهای این بخش دارند. حالا ببینیم برای نورپردازی مبلمان به چه اقلامی نیاز داریم:

  • حداقل ۳ شاخه فلاش استودیویی
  • سافت باکس یا اکتاباکس
  • رفلکتور و بازتاب دهنده ها
  • نورسنج

ست های مبلمان به دلیل حجیم بودن و تعدد اقلام نیازمند نورپردازی چندگانه با استفاده از چند شاخه فلاش است. چیدمان صندلی ها و کاناپه و سایر اقلام در کنار هم سایه های زیادی را ایجاد می کند. باید با استفاده از حداقل ۳ شاخه فلاش نقاط تاریک و سایه های شدید را روشن کنید. سافت باکس ها و اکتاباکس ها ابزارهایی کاربردی در نورپردازی هستند که نور نرم و یکدستی به مبلمان می تابانند و از سایه های تند جلوگیری می کنند. اکتاباکس ها حجم بیشتری نور نسبت به سافت باکس ها دارند و برای عکاسی ست های بزرگ مبلمان مناسب هستند.

رفلکتورها هم ابزارهای جانبی نورپردازی هستند که به کمک آنها می توان نور را به هر نقطه ای بازتاب داد. رفلکتور ها با ۳ سطح سفید، نقره ای و طلایی نورها را بطور ملایم، با شدت زیاد و گرم به سوژه بازتاب می دهند.  ابزار آخری که نیاز دارید دستگاه نورسنج است. به کمک نورسنج می توان شدت نور فلاش ها را به درستی تنظیم کرد.

پرده عکاسی برای تهیه عکسهای مبلمان

در عکاسی از مبلمان گاهی لازم است سوژه بصورت زمینه سفید و یا رنگی با فضایی مینیمال عکاسی شود. عکسهای زمینه سفید مبلمان با هدف ارائه ی ویژگی های محصولات انجام می شود. در این نوع عکاسی از زوایای مهم محصول عکس تهیه می شود تا رنگ، اسکلت مبلمان و جنس پارچه آن به خوبی دیده شود. گاهی اوقات هم پرده های سفید، طوسی و یا رنگی با هدف تهیه عکسهای مینیمال و خاص استفاده می شوند. در این نوع عکسها نورپردازی ویژه  نقش مهمی در جذابیت بیشتر و خلق عکسهای متفاوت از محصول دارد.

نورپردازی در عکاسی از  محصولات مبلمان

عکاسی محصولات مبلمان با استفاده از نور امبیانس محیط های بسته نتیجه ی مناسبی در بر ندارد. در این نوع نورپردازی با کاهش شدید کیفیت عکس روبروی خواهید شد. مبلمان خانگی و اداری از متریالهای مختلفی ساخته می شوند. بعضی مات با جذب نور ملایم و بعضی بازتاب پذیر که این موضوع نوع نورپردازی را در سفارشات مختلف متفاوت می کند. نور نقش مهمی در عکاسی تجاری دارد و باعث درج جزئیات بیشتر سوژه می شود. نورپردازی حرفه ای محصول را بسیار جذابتر و تاثیرگذارتر نشان می دهد. نورپردازی محصولاتی مثل مبلمان بدون استفاده از فلاش های استودیویی و تجهیزات جانبی اصولی و حرفه ای نیست.

بطور کلی نورپردازی مبلمان تاثیر زیادی در کیفیت عکسهای این محصولات دارد. خلاقیت در استفاده از نورهای نرم یا تند، زاویه تابش، همپوشانی یا تولید سایه های تعمدی از جمله مواردی است که تبحر عکاس در نورپردازی محصولات مبلمان را مشخص می کند.

فضای مناسب برای عکاسی از مبلمان

عکاسی از محصولات مبلمان در فضاهای مختلفی انجام می شود که بسته به نیاز مشتری، محدودیت امکانات و ایده ها متفاوت است. گاهی بنابر درخواست مشتری عکسها فضاسازی شده تهیه می شوند. این نوع عکسها معمولا با ساخت دکور در فضای استودیو و یا مشتری انجام می شود. بعضی مشتریان هم فضای شوروم آماده در اختیار دارند. بیشتر اوقات این محصولات در فضای رئال دکوراسیون داخلی عکاسی می شوند. گاهی اوقات هم به دلیل در اختیار نداشتن فضای مناسب عکسها بصورت زمینه سفید تهیه می شوند.

پس از این مرحله عکسها توسط نرم افزار فتوشاپ ویرایش و دُربُری می شوند و توسط تکنیک های نرم افزاری در عکسهای آماده ی دکوراسیون داخلی مونتاژ می شوند.  انتخاب فضای عکاسی بسته به نوع محصولات که اداری و یا خانگی باشند متفاوت است. مثلا فضای عکس مبل اداری بهتر است تداعی کننده ی اتاق مدیریت یا محیط یک شرکت باشد.

چیدمان مبلمان برای عکاسی تجاری

نوع چیدمان مبلمان نقش مهمی در ترکیب بندی عکسهای این محصولات دارد. چیدمان اجزای مختلف یک ست باید به گونه ای واقعی و منظم باشد. البته این نظم بسته به ایده هاست و ممکن است در عکسهای خلاق اجزا یک ست مبلمان بدون هیچ نظمی کنارهم قرار گیرند. برای جمع و جور بودن کادر نباید چیدمان اجزای مبلمان به گونه ای شلوغ طراحی شود. نتیجه ی چیدمان شلوغ، عکسی گنگ و نامفهوم برای مخاطب است که زیبایی های مبلمان را پنهان می کند.

ترکیب بندی عکسهای مبلمان

سایز محصولات، چیدمان، فاصله ی کانونی لنز و لوکیشن عکس های مبلمان نقش مستقیم بروی ترکیب بندی این عکسها دارد. فاصله کانونی نادرست و خطای پرسپکتیو لنزهای ارزان قیمت باعث می شود پرسپکتیو صحیحی از محصولات مبلمان ثبت نشود. کمی تغییر زاویه و یا ارتفاع دوربین تغییرات زیادی در ترکیب بندی عکس این محصولات ایجاد می کند. این موضوع در مواجهه با ست های بزرگ ملموس تر است و لازم است فاصله ی کانونی صحیح انتخاب کرده و همچنین فاصله ی مناسبی برای دوربین تا سوژه در نظر بگیرید.

ایده پردازی عکسهای مبلمان

ایده پردازی عکسهای مبلمان به منظور تهیه عکسهای تبلیغاتی است. ایده ها بسته به اداری یا خانگی بودن مبلمان متفاوت است.در حالت عادی عکسهای محصولات خانگی در فضای دکوراسیون داخلی تهیه می شوند و محصولات اداری در فضاهای دفتری و محیط های مدیریتی عکاسی می شوند. اما از ایده های خلاقانه ای هم می توان برای تهیه عکسهای تبلیغاتی متفاوت استفاده کرد. برای مثال استفاده از سوپر مدل های معروف و یا عکاسی محصول در فضاهای متفاوت که باعث جلب توجه بیشتر مخاطب می شود. این سبک عکسها تاثیر زیادی در کمپین های فروش این محصولات دارند. برندهای مطرح مبلمان معمولا دنبال عکسهایی ویژه با ایده هایی خاص برای تاثیرگذاری بر مخاطبان خود هستند.

ادیت عکسهای مبلمان

ادیت در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی هر محصولی از بخش های مهم تولید عکس است. اما ادیت هر سوژه ای باید با توجه به متریال، رنگ و ساختار آن بصورت اختصاصی انجام شود. ادیت و رفع نقایص عکسهای مبلمان هم لازم است اختصاصی و با توجه به نیازهای هر عکس انجام شود. نکته مهم و قابل توجه اینکه حتما باید عکسهای مبلمان را با استفاده از فایل خام (Raw) تهیه کنید. فایلهای خام داینامیک بالاتری به لحاظ جزئیات و عمق رنگ دارند. این موضوع قابلیت عکس را برای اصلاحات و رفع نقایص عکس بالا می برد و خروجی با کیفیت تری در اختیارتان قرار می دهد.

دوربُری و مونتاژ عکسهای مبلمان

عکسهای صنعتی مبلمان برای قرار گرفتن در فروشگاه های آنلاین لازم است زمینه سفید تهیه شوند. برای این منظور لازم است از پرده های سفید و نورپردازی بک لایت استفاده کنید. اما اگر در استودیو و یا فضای کارفرما امکان نورپردازی مناسب نباشد سایه های متعدد در اطراف محصول ایجاد می شود. در این حالت برای رفع سایه ها لازم است عکسها باصطلاح دُربر شوند. اینکار توسط نرم افزار فتوشاپ انجام می شود که لازم است در این زمینه تبحر لازم را داشته باشید. با انجام دُربری، سوژه عکس که همان مبلمان است از زمینه که پرده ی سفید عکاسی بوده تفکیک می شود. حالا می توان بصورت نرم افزاری از زمینه ای کاملا سفید برای محصول استفاده کرد.

مونتاژ و فضاسازی مجازی عکسهای مبلمان

اما گاهی اوقات هم به دلیل در اختیار نداشتن فضای دکوراسیون داخلی عکسهای مبلمان زمینه سفید تهیه می شوند. این عکسها پس از انجام مراحل ادیت و دُربری در عکسهای آماده دکوراسیون داخلی مونتاژ می شوند. تکنیک های مونتاژ محصولات مبلمان نیاز به تجربه و تبحر در این زمینه دارد. برای این منظور باید به همخوانی نور و رنگ دو عکس، همخوانی پرسپکتیو، ایجاد سایه و بازتاب های واقعی توجه داشته باشید.

کلام آخر

عکاسی از محصولات مبلمان به ظاهر ساده، اما در عمل نیاز به تجربه و تخصص در زمینه های مختلف دارد. در این مطلب چالش ها و راه کارهای اصولیِ عکاسی از این محصولات را توضیح داده ام. اما نباید به این مطلب بسنده کنید و لازم است عکاسی از این محصولات را بطور عملی بارها تجربه کنید.

عکاسی صنعتی مبلمان از تمام زاویه ها

تبلیغات در صنعت مبلمان هر روز گسترده تر می شود، از راه هایی که در این صنعت مورد توجه قرار گرفته عکاسی به شکل صنعتی از زوایای مختلف محصول است. عکاسی از زوایای مختلف این امکان را به بیننده می دهد که بدون بازدید حضوری، مبل را کاملا برانداز کند و همینطور این نوع عکاسی به دلیل دقت بالا و تفکیک صحیح رنگ ها نوع پارچه و جنس رنگ آمیزی چوب را نیز به درستی نشان می دهد.

در صورتی که رنگ و پارچه مبلمان ره رنگ های تیره و گرم نزدیک باشد بهتر است از بکگراند های سفید یا روشن برای عکاسی استفاده کرد. این مهم باعث می شود که تمام منبت و طرح های روی رنگ و پارچه با جزئیات بهتری نمایش داده شود و اگر از مبل های با رنگ روشن و پارچه های سرد استفاده می کنیم بهتر است از بکگراند مشکی برای عکاسی مبلمان استفاده کرد.

در عکاسی رئال که مبلمان در محیط های دکور شده قرار می گیرد به دلیل عدم پوشش کامل نورپردازی و یا استفاده از نورپردازی های هنری، محصول به صورت واقعی نشان داده نمی شود و بیشتر به جنبه های تبلیغی توجه می شود تا خود واقعی محصول، به همین دلیل مخاطب یا بیننده نمی تواند انتخاب نهایی خودش را انجام بدهد. یکی از نکاتی که ما در عکاسی صنعتی مبلمان به آن اهمیت میدهیم، مساله رنگ واقعی خود محصول هست، به شکلی که خروجی تصویر با رنگ واقعی محصول هیچ تفاوتی نداشته باشد

۷ مرحله آموزش عکاسی صنعتی از مبلمان

ما می خواهیم در این مقاله چند نکته تاثیرگذار در عکاسی صنعتی از مبلمان را به شما آموزش دهیم. آموزش عکاسی صنعتی از مبلمان به استعداد و سلیقه ی شما و همینطور تمرین شما ارتباط دارد. بارها و بارها ما در مقالات دیگر به این موضوع اشاره کرده ایم که عکس خوب باعث افزایش فروش می شود. ما در این هفت مرحله عکاسی صنعتی از مبلمان را به زبان ساده بیان می کنیم.

  1. مبلمان خود را آماده کنید

همیشه مبلمان خود را آماده کنید. اگر برچسب ، سلفون و یا نواری دور پایه ها و دیگر جاههای مبلمان پیچیده شده است حتما آن را برداشته و با پارچه نم دار مبل را تمیز کنید. به خاطر داشته باشید که اگر بخش شیشه ای دارد از شیشه پاک کن و اگر بخش چوبی دارد از جلادهنده مخصوص استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما این است که به هیچ عنوان به هیچ عنوان از سادگی عکاسی فاصله نگیرید. ما میخواهیم عکاسی صنعتی از محصول را انجام دهیم نه طراحی آن.

  1. استودیو خود را تنظیم کنید.

انتقال مبلمان به آتلیه عکاسی به نظر باصرفه نمی آید. پس در فضای کارگاهی خود یک مکانی را انتخاب و آنجا را برای عکاسی آماده کنید. از یک پارچه تمیز و صاف استفاده کنید و آن را پس زمینه قرار دهید. سعی کنید پارچه بدون درز و یکپارچه باشد. در صورت تمایل می توانید با چاپ ایده نو برای عکاسی صنعتی از مبلمان خود تماس بگیرید.

  1. لنز خود را انتخاب کنید

انتخاب لنز برای دوربین شما بسیار مهم است . شما نیاز به بزرگ نمایی یا اغراق ندارید. پس بهتر است از لنز های ۵۰ یا ۷۵ میلی متری استفاده کنید. پس پیشنهاد ما به شما این است:

یک لنز ۵۰mm-75mm یا یک لنز زوم، برای عکاسی محصول موثر است فقط به خاطر داشته باشید برای استفاده از این نوع لنز ها برای حرک خود و پیدا کردن زاویه نیاز به فضای مناسب دارید. دیافراگم خود را در ۸f و یا ۱۶f و به طور کامل در حالت فوکوس قرار دهید.

  1. موقعیت سه پایه و دوربین

از یک سه پایه خوب استفاده کنید این کار می تواند تا حد ممکن از لرزش دوربین شما جلوگیری کنید. حتی می توانید برای عکاسی صنعتی از مبلمان خود از ریموت کنترل هم استفاده کنید. برای این منظور سه پایه دوربین خود را مستقیم روبروی مبلیمان قرار دهید.

  1. تنظیم نور را انجام دهید

نورهای خود را روشن کرده و به حالت ۹۰ درجه از دوربین مستقر کنید. و درجه یک نور را کمی بیستر کنید و با توجه به جنس مبلمان کمی تغییر در نور های خود ایجاد کنید.

  1. عکاسی صنعتی را شروع کنید

عکاسی خود را شروع کنید و در صورت امکان در یک لب تاپ یا کامپیوتر جزئیات را بررسی کنید. اگر نیاز به تغییر حالت فکوس و زاویه نور ها دارد آن را انجام و دوباره عکاسی کنید.

  1. روتوش کنید

عکس های خود را در فتوشاپ ،لایت روم یا نرم افزار های تدوین و ویرایش عکس روتوش کنید و نواقص ریز را به صورت طبیعی برداشته و به زیبایی مبلمان خود اضافه کنید.

دکمه بازگشت به بالا